harm

Skrevet av Emne: Okkult (proto-)nazisme: Kartet fullt av hakekors!  (Lest 4005 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Helge K. Fauskanger

Okkult (proto-)nazisme: Kartet fullt av hakekors!
« på: 20. oktober 2012, 17:44:48 »
Jeg gjør for tiden research omkring mulig okkult grums i nazismens forløpere (Thule-selskapet etc.), og kom plutselig på en artikkel jeg så i "Det Ukjente", antagelig på 80-tallet en gang. (Forhåpentligvis er det også andre her som har minner om denne forlengst avdøde kalkunen fra den kulørte presse ... "Det Ukjente" var en slags _guilty pleasure_ for mitt tenårings-selv.) 

Artikkelen viste til en eller annen (førkrigs?) bok som hadde med et Skandinavia-kart der det var tegnet inn gigantiske hakekors over landskapet. Poenget var visstnok at viktige steder "viste seg" å være utlagt i tråd med en formidabel svastika-geometri! Dette var da del av en slags kryptohistorisk teori om de gamle arierne og deres bedrifter.

Er det noen her som husker dette, og kan hjelpe meg med flere detaljer og bedre referanser?

Utlogget MAC-hiavelli

Sv: Okkult (proto-)nazisme: Kartet fullt av hakekors!
« Svar #1 på: 20. oktober 2012, 18:40:46 »
Jeg er langt fra sikker, men kan det være denne du tenker på?

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #2 på: 21. oktober 2012, 11:31:59 »
Tror kanskje Oera Linda Book ikke er den Helge K. Fauskanger tenker på. Dette skal være en full scan av alle sidene, og det var heller dårlig med kart over Skandinavia der...

Tråden fikk meg uansett til å tenke på "Det norske pentagram", som er utførlig omtalt i denne tråden på forumet. De idéen som beskrives der (av Harald S. Boelkhe) ligner, men der er det snakk om at et pentagram skal ha vært brukt for å finne ut hvor forskjellige tidlig-kristne kultsteder skulle plasseres i Norge. La det være klart: Boelkhes idéer har lite med hakekors å gjøre, ei heller lefler han med nazisme. Grunnen til at jeg nevner ham her er at tråden hvor pentagram-idéen diskuteres kanskje inneholder hint/lenker som kan hjelpe til å finne ut av spørsmålene i denne tråden. Trådene skal forbli separate, bare så det er klart. ;)
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

« Svar #3 på: 22. oktober 2012, 15:13:34 »
Takk for forskjellige linker, som er høyst interessante, men det var neppe akkurat disse greiene jeg snakket om.

Jeg kan ta feil, men jeg har et tåkete minne om at nettopp denne artikkelen fra "Det Ukjente" (og/eller boken som var utgangspunktet) en gang ble referert i "Skepsis", mens det siste var en papirpublikasjon. Eller er jeg helt på bærtur?

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #4 på: 22. oktober 2012, 17:31:50 »
Jeg kan ta feil, men jeg har et tåkete minne om at nettopp denne artikkelen fra "Det Ukjente" (og/eller boken som var utgangspunktet) en gang ble referert i "Skepsis", mens det siste var en papirpublikasjon. Eller er jeg helt på bærtur?

Neida. Det kan ha vært Skepsis nr.5, nummeret om kultarkeologi.

Eller egentlig nokså mange av de andre nummerne. (Jeg kunne svart mer presist, men etter flyttingen er det fortsatt en del ting som er i kasser.)  Okkult nazisme var et tema vi skrev en del om. Både Rolf Løvstrøm, Erik Tunstad og ikke minst Terje Emberland hadde et og annet om det.

"Det Ukjente" var mest Eriks greie, mens bøker fra mellomkrigsårene allerede den gang var primært Terjes. Hvis det er kultarkeologinummeret, så er det mest sannsynlig Erik.

« Svar #5 på: 26. oktober 2012, 15:58:07 »
Bingo! Fant det! Skepsis nr. 1, vår 1991: "Blut und Boden, okkultisme og nazisme", utmerket artikkel av Terje Emberland. Den har også med samme kart som stod i "Det ukjente" 6/88.

Kartet var mer omfattende enn jeg husket det -- hele Asia, faktisk. Første kjempe-hakekors har sentrum i Tibet, som da vel er utgangspunktet for ariernes vandringer. Deretter har de vandret forbløffende vinkelrett over Asia. Det siste av tre hakekors har sentrum i Trondheim, med andre forgreininger til Grønland, Island, et noe vagt punkt sør for Spitsbergen, Moskva, Ungarn, Tyskland og Irland. Denne oppfatningen av folkevandringene har nok fått hard medfart av morderne DNA-forskning, men skitt au.

Den underliggende myten eller teorien er at rasehistorien styres av veldige sykler, som altså lar seg visualisere som hakekors!

Den opprinnelige kilden viser seg å være K. Sporlands "Symboler" fra 1943, der vi blant annet får vite at jødene er dømt til snarlig utdøing fordi de ikke har tatt hensyn til syklenes lov. Utgiver var nazi-forlaget Kamban.

Dette var det som i litt frisert versjon ble resirkulert i Det Ukjente i 1988, med jødehatet sensurert, men ellers var artikkelen ifølge Emberland løftet omtrent ordrett fra utvalgte avsnitt i Sporlands bok.

Jeg hadde håpet å kunne finne boken på Bokhylla.no straks jeg hadde forfatternavn og tittel, men der later den til å mangle, selv om de har en annen Kamban-utgivelse nevnt i Emberlands artikkel ("Forfedrenes stemme" fra 1942 -- sjekk ut den festlige nyfortolkningen av eventyret om Snehvit, der giften i eplet representerer "giften fra Sinai").

Emberland fant visstnok sitt eksemplar av"Symboler" på loppemarked, som seg hør og bør. Noe håp om at skanninger kan gjøres tilgjengelige?