harm

Skrevet av Emne: Lars Monsen reddet fra døden av alternativ borreliose-behandling?  (Lest 37819 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bjafosse

Det har de siste dagene vært storm i media rundt alternativ borreliose-behandling. Journalistene har brukt sterkt varierende vinklinger, alt fra totalslakt av det norske helsevesen til kritiske spørsmål til de alternative metodene.

Jeg har dessverre ikke tilstrekkelig medisinsk spisskompetanse til å uttale meg om anerkjente eller alternative metoder for diagnostikk og behandling, så jeg håper noen kan belyse temaet fra et faglig ståsted.

Spørsmålene er mange:
Hva er riktig og hva er galt om diagnostikk og behandling av borreliose?
Hva finnes av forskning på lengre antibiotikabruk mot borreliose?
Hvilken forskning pågår for å finne mer treffsikre diagnosemetoder, og hvilken progresjon har vitenskapen hatt de senere årene på dette området?
Hva er det langsiktige konsekvensene av at tusenvis av pasienter gjennomgår månedsvis med antibiotikabehandling?
Er det virkelig slik at media bør bruke Rolf Luneng som ekspert på borrelia når han samtidig promoterer håranalyse, kvantemedisin og rugspiredråper?
Hvor lenge vil Norske Borreliosesenter få lov til å fortsette denne behandlingspraksisen før den evt. stanses av Helsetilsynet?

Jeg har skrevet en lengre artikkel om Lunengs bakgrunn her.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Sv: Lars Monsen reddet fra døden av alternativ borreliose-behandling?
« Svar #1 på: 07. november 2012, 22:51:25 »
Hm, du stiller så mange spørsmål at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. Men for å ta det siste først: Luneng virker totaltvilsom, har noen varslet Helsetilsynet om virksomheten hans?
Og det er underlig at media bruker ham som ekspert. Eller nei, ikke underlig i det hele tatt, hvis poenget deres er å lage dramatiske oppslag.
(NB jeg har ikke fulgt med på Monsenoppstyret)

Borreliose: Det er ca. 250 tilfeller i året av alvorlig sykdom forårsaket av Borrelia. Med alvorlig sykdom mener man påvirkning av nervesystemet eller leddsykdom. Det er disse som er meldepliktige. Det står en god oppsummering på Folkehelsas nettsider.

Men så er det mange som har mer diffuse plager som blir tilskrevet Borrelia, noen av dem har ikke fått påvist sikker smitte. Disse blir nok ikke  alltid meldt, og man skal heller ikke melde tilfeller hvor det ikke er påvist smitte. En del med ME mener sykdommen deres ble utløst av Borrelia, uten at man klarer å påvise tegn til nåværende eller tidligere smitte.

Så er det mange ulike klinikker og "behandlere" som har gjort Borrelia til sitt spesiale, og jeg vil tro det både overdiagnostiseres og overbehandles.

Påvisning skjer i utgangspunktet ved blodprøve, men hvis man tar den tidlig i forløpet kan den være falskt negativ. Har man utviklet alvorlig sykdom er prøven nesten alltid positiv. Hvis man mistenker borreliose i nervesystemet skal det også tas prøve fra ryggmargsvæske.

Behandling ved kun utslett er antibiotika (vanlig penicillin) i 10-14 dager. Ved sykdom i ledd eller nervesystem mer bredspektret antibiotika i 2-3 uker. De med hjernehinnebetennelse el.l. innlegges oftest i sykehus og får intravenøs behandling. 
Å behandle i månedsvis med antiobiotika står for meg som meningsløst. Det er ikke påvist spesielt mye resistens, og Borrelia er ikke spesielt seiglivet. Det er i det hele tatt svært få bakterieinfeksjoner som skal behandles utover 2-3 uker. Unntaket er tuberkulose, men det er en særegen bakterie, og det er masse masse resistens.
Å behandle med antibiotika over lang tid er åpenbart skadelig, både for de som behandles og med tanke på resistensutvikling. Jeg synes de som driver med slik behandling er ganske modige, og da mener jeg ikke med positivt fortegn.

Mer treffsikre diagnosemetoder? Tja. Laboratorieprøvene er rimelig treffsikre, forutsatt at det har gått litt tid etter at man ble smittet. Men perioden fra smitte til man kan stille sikker diagnose er vanskelig - skal man behandle på mistanke, eller skal man vente, og risikere at pasienten utvikler alvorlig sykdom? Jeg tror de fleste leger velger det første, både fordi det er mye fokus på det, og fordi behandlingen er relativt enkel og med lite bivirkninger. Da snakker jeg om normale behandlingsregimer på 1-3 uker, ikke måneder.

Her er en oppsummering fra NHIs pasienthåndbok, som regnes som en god kilde.

Håper dette var til noe nytte.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Havstrygeren

« Svar #2 på: 08. november 2012, 12:32:01 »
Bjafosse og Pernille!

Kjenner dere noen som har hatt, har eller kommer til å få borrelia? Det gjør jeg og vet med sikkerhet at uten de alternative behandlingsmetodene hadde de fortsatt vært invalidiserte, sengeliggende  og på selvmordets rand. Jeg vet også at de anerkjente borreliatestene ikke er gode nok da de som de fleste folketrygdgodkjente tester bare har ca 30% treffsikkerhet. Dette vet myndighetene for slik sparer de inn på helsebudsjettene. Flere diagnoser vil si mer penger til behandling. Vi styres av en gjeng med byfiser som aldri er ute i skauen og som driter i oss ruralister.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #3 på: 08. november 2012, 13:04:30 »
Hmm, den siste der med 'kommer til å få borreliose' er vel litt fishy. Ettersom borreliose kommer, etter hva vi vet, fra bitt fra flått infisert med borrelia-bakterien, så er det å sidestille med å kjenne noen som kommer til å bli bitt av flått. Og hvordan skal vi vite det?  Krystallkule?

Og 'vet med sikkerhet'? Dunning-Kruger, noen? La oss få se på disse folkene, eller systematiser en undersøkelse på dem. Det kan godtas. Påstand? Ikke fullt så bra.

Og en konspirasjonsteori på tampen? Ikke dårlig.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget eirik

« Svar #4 på: 08. november 2012, 14:15:41 »
Jeg vet også at de anerkjente borreliatestene ikke er gode nok da de som de fleste folketrygdgodkjente tester bare har ca 30% treffsikkerhet. Dette vet myndighetene for slik sparer de inn på helsebudsjettene.

Du verden, lærer noe nytt hver dag. Nå har jeg lært at folketrygden kan bestemme treffsikkerheten på alt medisinsk testutstyr som utvikles. Jeg antar 30 % kun gjelder falske negativer? Falske positive treff i 70 % av tilfellene vil jo ødelegge hele folketrygdsbudsjettet. Da må vi jo gi dyr antibiotika til tusenvis her til lands hvert år, dette vil jo koste millioner! Pensjonen min!

Utlogget eirik

« Svar #5 på: 08. november 2012, 14:27:28 »
Bjafosse og Pernille!

Kjenner dere noen som har hatt, har eller kommer til å få borrelia?

Jeg kjenner veldig godt en som mente å ha ha det. Hun gikk til både leger og alternativbehandlere. Alternativbehandlere sa borreliose og behandlet henne for dette, mens legene sjekket borreliose og avviste dette. Da ubehaget og trettheten ikke bedret seg etter noen måneder, sjekket legene deretter for kreft. Det fant de desverre.

Utlogget Stephan Brun

« Svar #6 på: 08. november 2012, 14:38:30 »
Au, au, au.

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

Utlogget Pro

« Svar #7 på: 08. november 2012, 22:50:23 »
Kjenner dere noen som har hatt, har eller kommer til å få borrelia? .....
Jeg vet også at de anerkjente borreliatestene ikke er gode nok da de som de fleste folketrygdgodkjente tester bare har ca 30% treffsikkerhet.

Ja, har møtt noen i år med borrelia infeksjon.

Hvis serologisk blodprøve og prøve fra ryggmargen bare finner 30 % av borrelia infeksjonene. Hvordan har du diagnostisert de resterende 70 %, med angivelig borelia infeksjon?

Utlogget Roger

« Svar #8 på: 08. november 2012, 23:59:09 »
Anekdote:
Vi bor på en øy i Ryfylke med mye flått. Noen år har vi daglig plukket 1-3 flått av vår datter, i tillegg til de barnehagen fant. Det var full sjekk hver kveld. Vi gjetter på mer enn 200 stk per år i hennes mest aktive periode i naturbarnehagen. Hun er behandlet en gang med antibiotika.
Guttungen fikk bitt i øret og fikk den beryktede ringen som vokser i diameter. Rundt øret, på kinn og opp i hårbunn og rundt til kinnet igjen.
Jeg selv hadde positiv test etter et halvt år med muskelverk og rare ting i kroppen. 10 dager med antibiotika tok det helt bort.
Dersom vi alle tre har hatt boreliasmitten, ligger vi nok over gjennomsnittet som familie. Men det vet vi ikke sikkert.
Jeg registrerer utrolig mange teorier og meninger som florerer omkring dette temaet blant folk i området. Jo høyere bivoksfaktor, jo mer påståelige utsagn om hvor lite legene kan om dette og hva som skyldes borelia. Jeg kan ikke dokumentere det siste, men har moro av å gjette folks oppfatninger om slikt. Rart egentlig at jeg finner mønstre som f. eks. at folk som samler på brusboksringer til proteser sansynligvis også er imot vaksiner og mener at X skyldes amalgam eller uoppdaget borelia. Eller, det er kanskje ikke så rart?
Finnes det noe forskning på slike sammenhenger?
Kjenner dere til at Lars Monsen har flere tilsvarende alternative tendenser?

Hvis du gjør det du alltid har gjort, så får du det du alltid har fått..

Utlogget Havstrygeren

« Svar #9 på: 09. november 2012, 01:25:54 »
Her hvor jeg bor er det slett ikke usannsynlig at man vil kunne få borrelia, og andre flåttbårne sykdommer, over lang uten å få skikkelig behandling. Det er ikke noe problem å bli frisk av borreliose hvis den oppdages tidlig, da virker som regel en vanlig antibiotikakur, men dersom borreliaen får utvikle seg over tid og får romstere med celler og immunforsvaret hjelper det ikke med en to-tre ukers kur. Jeg kjenner folk som i årevis har vært syke. Det kan dreie seg om alt fra mageprobler, smerter, lammelse og utmattethet uten å finne ut av plagene, men så viser et seg at de har en flåttbåren sykdom, som ofte bare kan kureres med en langvarig antibiotika/pencellin-kur. Grunnen til dette er at borreliaen kan gjemme seg i cellene og kommer frem med noen ukers mellomrom for å formere seg, og da er innen rekkevidde for antibiotikaen. At de offisielle testene som er under folketrygden bare har en treffprosent på ca 30 % har jeg fra legehold, hvorfor har jeg da selv blit testet flere ganger for både flått og leddgikt, med forskjellige prøver? Jo, fordi de andre prøvene som har større treffsikkerhet er dyrere for Staten.

Utlogget Yngve B

« Svar #10 på: 09. november 2012, 06:52:58 »
Her hvor jeg bor er det slett ikke usannsynlig at man vil kunne få borrelia, og andre flåttbårne sykdommer, over lang uten å få skikkelig behandling. Det er ikke noe problem å bli frisk av borreliose hvis den oppdages tidlig, da virker som regel en vanlig antibiotikakur, men dersom borreliaen får utvikle seg over tid og får romstere med celler og immunforsvaret hjelper det ikke med en to-tre ukers kur.[citation needed] Jeg kjenner folk som i årevis har vært syke. Det kan dreie seg om alt fra mageprobler, smerter, lammelse og utmattethet uten å finne ut av plagene, men så viser et seg at de har en flåttbåren sykdom[citation needed], som ofte bare kan kureres med en langvarig antibiotika/pencellin-kur[citation needed]. Grunnen til dette er at borreliaen kan gjemme seg i cellene og kommer frem med noen ukers mellomrom for å formere seg[citation needed], og da er innen rekkevidde for antibiotikaen. At de offisielle testene som er under folketrygden bare har en treffprosent på ca 30 % har jeg fra legehold, hvorfor har jeg da selv blit testet flere ganger for både flått og leddgikt, med forskjellige prøver? Jo, fordi de andre prøvene som har større treffsikkerhet er dyrere for Staten.[citation needed]

Quod gratis asseritur, gratis negatur.

Utlogget frenchisbacan

« Svar #11 på: 09. november 2012, 10:56:42 »
Når alternativbransjen no tek tak i borreliose. Kan det vera ein viss sjanse for at dette kan overta for ME, som samlekategori for diffuse plager?

Utlogget Stephan Brun

« Svar #12 på: 09. november 2012, 11:06:47 »
Yngve:
Det er jo rimelig å bruke den billige testen først. Slår den ut, har man spart de penga. Og at borreliose er vanskelig å diagnostisere er visst offisiell info. Wikipedia harmonerer iallefall med det jeg har hørt.

—Charles Mackay.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #13 på: 09. november 2012, 14:00:45 »
Når alternativbransjen no tek tak i borreliose. Kan det vera ein viss sjanse for at dette kan overta for ME, som samlekategori for diffuse plager?
En del av dem som har ME mener det skyldes Borrelia.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #14 på: 09. november 2012, 14:01:39 »
Her hvor jeg bor er det slett ikke usannsynlig at man vil kunne få borrelia, og andre flåttbårne sykdommer, over lang uten å få skikkelig behandling. Det er ikke noe problem å bli frisk av borreliose hvis den oppdages tidlig, da virker som regel en vanlig antibiotikakur, men dersom borreliaen får utvikle seg over tid og får romstere med celler og immunforsvaret hjelper det ikke med en to-tre ukers kur. Jeg kjenner folk som i årevis har vært syke. Det kan dreie seg om alt fra mageprobler, smerter, lammelse og utmattethet uten å finne ut av plagene, men så viser et seg at de har en flåttbåren sykdom, som ofte bare kan kureres med en langvarig antibiotika/pencellin-kur.
Kan du presisere hva du mener med "langvarig"?