Skrevet av Emne: Lars Monsen reddet fra døden av alternativ borreliose-behandling?  (Lest 38540 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget frenchisbacan

Sv: Lars Monsen reddet fra døden av alternativ borreliose-behandling?
« Svar #30 på: 12. november 2012, 23:45:10 »
Eg trur me berre har sett byrjinga på den nye alternativbølga Borrelia+Antibiotika, som eit svar på alle dine plager og problem.

Utlogget kingvald

« Svar #31 på: 14. november 2012, 09:38:48 »

Utlogget MarcusGP

« Svar #32 på: 14. november 2012, 14:53:13 »
Kjenner at jeg blir mer og mer kynisk på dette punktet. Borrelioseforeningen, Zimmer etc. kan bare brenne når de blir syke, for alt jeg bryr meg. De har for lengst krysset grensen mellom pasient/pårørende og offentlig person som frosøker å skade andre. Problemet er at barna ikke hjelpes av at idiotene dør av sitt piss.
Det eneste jeg kan anbefale er bekymringsmelding til barnevernet. Det de driver med er ganske enkelt grov vanskjøtsel, og det er utrolig at de får lov til å drive reklame og skryt for slik barnemishandling uten konekvenser.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #33 på: 14. november 2012, 18:23:35 »
Så så, Marcus. Passe blodtrykket sitt. ;)
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget MarcusGP

« Svar #34 på: 14. november 2012, 18:49:13 »
Beklager den. Men poenget står; det er vanskjøtsel og burde være en barnevernssak.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #35 på: 15. november 2012, 12:41:32 »
Det disse foreldrene og Monsen har til felles er at de føler at de ikke blir tatt alvorlig av det norske helsevesenet. Årsaken til at de føler det kan nok variere fra tilfelle til tilfelle. Noen er bare ikke mottakelige for motagumenter mot at de har borelliose, andre ganger har ikke helsevesenet godt nok klart å formidle vitenskapelig usikkerhet, alternative diagnoser, at tester ikke er perfekte etc. Og når fx Preben Aavitsland ganske arrogant avfeier Monsens flåttdiagnose (http://www.dagbladet.no/2012/11/06/nyheter/borrelia/borrelia-rammede/flattbarne_sykdommer/flatt/24204313/) fester det seg et inntrykk av at beskjeden fra legen er: "Vi har testet deg med våre standardverktøy. De tar ikke feil. Det er utenkelig at vi kan ta feil om borelliose. Hvis du fortsatt er syk etter dette er det ditt problem, for våre labtester viser at du egentlig er frisk".

Dette er selvsagt satt svært på spissen, og jeg vet ikke hva legene har sagt til Monsen. Men litt mer ydmykhet overfor at borelliose kan oppføre seg på en måte som gjør at dagens behandling ikke er adekvat hadde vært på sin plass. Husk; en skeptikers oppgave er å forsvare vitenskapelig metode, ikke det vitenskapen til en hver tid mener (http://www.dagbladet.no/2012/10/23/nyheter/borrelia/flattbarne_sykdommer/borrelia-rammede/flatt/24002164/)

Utlogget kingvald

« Svar #36 på: 15. november 2012, 12:56:43 »
Karsten Eig har noen poeng, slik som disse:
Men litt mer ydmykhet overfor at borelliose kan oppføre seg på en måte som gjør at dagens behandling ikke er adekvat hadde vært på sin plass. Husk; en skeptikers oppgave er å forsvare vitenskapelig metode, ikke det vitenskapen til en hver tid mener

Og når pasienten fkatisk føler seg syk, så bør det vel være ønskelig å finne ut årsaken. Ikke bare bare sjekke at pasientens diagnosehypotese er feil. Alternativt at LEGENS hypotese er feil. Er pasienten syk, så må man lete til man finner årsaken!

Meeeeeeeen: Når en pasient kommer med en helt normal frisk kropp, bare føler seg litt utilpass, hvordan skal en stakkars lege greie å få banket inn i skallen på det nautet av en hypokonder at selv om man er helt frisk, så kan man føle deg litt utilpass, ha litt vondt her og der osv en gang i blant.

Når det gjelder akkurat borreliose, så har 4brooker en blog-post nå.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget frenchisbacan

« Svar #37 på: 15. november 2012, 22:54:50 »
Legane har ikkje tid til slike pasientar. Hugs at ein time er 20 minutt, som igjen er lik ein fast sum. Skal ein borreliapasient inn dørane, og vera kranglete, får vedkomande i det minste byrje med å bestille tre timar (altså 60 minutt).

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #38 på: 16. november 2012, 20:49:30 »
Det siste moteordet i USA er visstnok PANDAS, hvor barn med tics og tvangspreg påstås å ha fått det pga. en streptokokkinfeksjon. De snakka om det på Skeptics guide to the universe forleden.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget MarcusGP

« Svar #39 på: 18. november 2012, 17:13:50 »
Denne er kanskje interessant for noen her. Publisert i NEJM 15. November.

http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1114362?query=featured_home#t=articleTop

De så på hvorvidt gjentatte definerende symptomer (erythema migrans) skyldtes et tilbakefall av den gamle infeksjonen eller en ny infeksjon:

Sitat
In summary, different ospC genotypes of B. burgdorferi were associated with each of 22 paired consecutive episodes of erythema migrans in patients with culture-confirmed infection. These data, in conjunction with available clinical and epidemiologic evidence, show that repeat episodes of erythema migrans in appropriately treated patients were reinfections and not relapses.

NEJM har publisert en del interessant på temaet, blant de beste introduksjonene til såkalt kronisk borreliose er: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra072023

Utlogget MarcusGP

« Svar #40 på: 21. november 2012, 14:30:21 »
Anders Danielsen Lie retter opp imaget sitt etter den litt flåsete kommentaren om folkeopplysningen: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Den-politiske-flatten-7050611.html

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #41 på: 21. november 2012, 14:40:02 »
Meget bra - den setter skapet på plass med det vi vet, får frem usikkerheter og det vi ikke vet og farene ved overdreven atiobiotikabruk.

Utlogget frenchisbacan

Monsen seglar sakte, men sikkert, opp til å verte ein ny favoritt på alternativsida?

"Jeg er overbevist om at jeg får hjelp fra den andre siden"

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
"Elgen laget et kors med hodet". Mildehimmel.

Utlogget frenchisbacan

I påvisinga av religiøse hendingar leggast all annan kunnskap bort:
Sitat
... How To Avoid A Moose Attack:
... Should the animal do any of the following you know its not feeling very friendly ...
Stomping or clawing the ground
Swinging its head back and forth.