Skrevet av Emne: Rolf Erik Hanssen, ny skribent i Nyhetsspeilet  (Lest 21657 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget MAC-hiavelli

Rolf Erik Hanssen, ny skribent i Nyhetsspeilet
« på: 12. november 2012, 11:55:04 »
Homeopat og solsengselger Rolf Erik Hanssen, kanskje best kjent for sin nensomme og subtile språkføring, har funnet nye jaktmarker. Hans første artikkel på Nyhetsspeilet vitner om at forfatteren fortsatt sliter litt med sin sexfiksering.

Det er ikke uventet Human-etisk forbund og foreningen Skepsis som er sentrum for Hanssens oppmerksomhet. Navngitte personer får betegnelser som; pedoblogger (Gunnar R Tjomlid), patetisk tulling (Torgrim Eggen), avviker (Tor J. Næss), selverklært akademiker (Asbjørn Dyrendal) osv. osv. skjønt dette er nærmest bare for lunken oppvarming å regne.

Hvis noen skulle være ukjent med Hanssens prosa, kan følgende avsnitt være en smakebit fra noe av det mer saftige.
Ellers har Human-etisk Forbund fått med seg et par desperate pedodyrkere som ikke helt er innlemmet i det gode selskap hos OTO, men har til nød fått tillatelse til å sitte på trappen utenfor å dra i loffen etter at Gunnar R Tjomlid har levert ut noen bilder av sin egen datter.

<Anonymisert> er en uføretrgdet pedodyrker som får dagpenger av Human-Etisk Forbund for å sitte på nettet og kopiere hva kritikere til Human-etisk Forbund og kritikere til Gunnar R Tjomlid skriver for å samle sammen dette og overlevere til Didrik Søderlind, slik at han kan komme løpede med krokodilletårer til en NRK-journalist som synes synd på stakkars Dildohead http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8357043

Ut fra utseende så er det lite tvil at <Anonymisert> passer inn som støttemedlem i OTO, men at den intelektuelle substansen fra mannen som lukter toning og permanentveske er mye verdt tviler jeg på og egner seg best som nyttig idiot for Foreningen Skepsis og OTO. Vi er bare glad for at gamlegrisen endelig har klart å skaffe seg et pillevrak med en mental alder på 11 år og kjærligheten dyrkes ivrig. Jeg håper så klart det ikke blir noen avleggere av dette forholdet, for da kommer selvfølgelig en bekymringsmelding til barnevernet..noe jeg allerede mener burde vært sendt inn.
Ellers er vi selvfølgelig pedofile og satanister hele gjengen.
Nesten trist at mannen, og organet han velger å ytre seg i, mangler enhver injurierende kraft. Hele artikkelen er langt over injurielovgivningens grenser.

Skjermdump anbefales som julekort for alle de omtalte.

Mod.anm.: Har etter anmodning (fra vedkommende det gjelder) fjernet to tilfeller av en identifisering i sitatet fra Nyhetsspeilet. Har også rettet sitatlenken.
« Siste redigering: 10. oktober 2014, 22:57:13 av Arman »

Utlogget soulless

Sv: Rolf Erik Hanssen, ny skribent i Nyhetsspeilet
« Svar #1 på: 12. november 2012, 14:34:36 »
Egentlig bare positivt - hvoren Roffe uttaler sine meninger om alt fra aliens til meningsmotstanderenes onani-vaner klarer han alltid å distansere seg så langt fra hva som er akseptabelt (juridisk så vel som mentalt) at motparten allti ender opp med mer sympati.

Altså gjør Roffe Skepsis en tjeneste, simpelthen med å være så sprø at stekte kjeks virker fuktige.
It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong ~Isaac Asimov

Utlogget Rune B.

• Regionkontakter
  • *
  • Driver ut Satan med Belsebub
« Svar #2 på: 12. november 2012, 16:16:59 »
Det var vel bare et tidsspørsmål før han ble tatt inn i varmen, da. Folka inne på Speilet har jo vært svært så begeistra for vaksineboka hans. Det må dog sies at denne "artikkelen" er mange hakk dårligere skrevet enn det han presterte i boka si.

Uansett er beskyldningene han kommer med såpass alvorlige at det fort kan være straffbart. Men det kommer vel helt an på hvordan man definerer Nyhetsspeilet. Blogging er jo ingen offentlig ytring i strafferettslig forstand, har Høyesterett nylig bestemt. Og Nyhetsspeilets redaksjon har jo gjort seg selv til en blogg ved å klippe inn den disclaimeren de har øverst i hver artikkel ...
"There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life.”
                                                                                                    - Frank Zappa

Utlogget Tho

« Svar #3 på: 12. november 2012, 19:44:54 »
Det er en sak om, og intervju med, Rolf Erik Hanssen på førstesiden på nrk.no nå:

Nazihorer, avskum, sugger og frityrinfiserte fettberg. Rolf Erik Hanssen er åpen på at han bruker stygt språk for å provosere andre. Hva er det som driver oss til å mobbe på nett?
Barn og dyr er dumme
-Åsleik Engmark

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #4 på: 12. november 2012, 20:02:11 »
Uansett er beskyldningene han kommer med såpass alvorlige at det fort kan være straffbart. Men det kommer vel helt an på hvordan man definerer Nyhetsspeilet. Blogging er jo ingen offentlig ytring i strafferettslig forstand, har Høyesterett nylig bestemt. Og Nyhetsspeilets redaksjon har jo gjort seg selv til en blogg ved å klippe inn den disclaimeren de har øverst i hver artikkel ...
I forhold til lenka di er årsaken til at blogging strafferettslig sett ikke er en offentlig ytring ganske bisarr:
Problemet er en foreldet straffebestemmelse. Etter den bestemmelsen, tolket så strengt man her gjør, kan antageligvis heller ikke som sies på radio og TV anses for offentlig.

Det ble vedtatt ny straffelov i 2005. I dennes § 10 er offentlig handling definert på en annen måte. Her heter det i annet ledd, annet punktum:

«Består handlingen i fremsettelse av et budskap, er den også offentlig når budskapet er fremsatt på en måte som gjør det egnet til å nå et større antall personer.»

Det er ingen tvil om at et blogginnlegg etter denne vil anses for offentlig. Men syv år etter at denne ble vedtatt er loven fortsatt ikke satt i kraft, visstnok fordi politiets datasystemer ikke er i stand til å håndtere den nye loven.
(min utheving) Kanskje det blir skikk på dette med PSTs nye supermaskin?

Og okkesom: Selv om NyS neppe har det antall daglige lesere de selv mener de har, så kan vi kanskje anta at de kommer opp i et lesertall på ca. 500-1000 per uke - det skal ikke så mye til, og da er de allerede fullt på høyden med Bremanger Budstikke, Finnmarksposten og Østerdølen - som er norske lokalaviser med opplagstall ca. 1000/uke (http://medienorge.uib.no/?cat=statistikk&page=avis&queryID=190). Jeg skulle like og se Høyesterett påstå at ting som skrives i disse avisene ikke er å regne som offentlige ytringer.

Med publisering på Nyhetsspeilet på denne måten har Hanssens ytringer i bloggosfæren kommet opp på samme nivå som profileringen han fikk da han var talsperson for Vaksineaksjon.no. Det han sier på NRK.no om at han kan skrive hva han vil er for så vidt gyldig nok det, men når det publiseres på nettsider som andre har redaksjonelt ansvar for har de ansvaret for ytringen hans.

Nyhetsspeilets 'disclaimer' er forøvrig - slik jeg oppfatter den - ikke gyldig som ansvarsfraskrivelse. Per dags dato er det vel Frank Aune, Rolf Kenneth Myhre og Mike Cechanowicz som er medredaktører av NyS. Siden de insisterer på at de har likt ansvar må man kunne mene at de alle har samme personlige redaktøransvar iht. Lov om redaksjonell fridom i media, som pålegger publikasjoner som NyS å ha en redaktør. Iht. loven vil denne redaktøren ha alt juridisk ansvar, bla. ifht. ulovlige ytringer. Hvis NyS hadde erklært at de forholdt seg til Redaktørplakaten og/eller Vær Varsom Plakaten hadde de hatt litt større spillerom, men uten disse er de fullt og helt personlig ansvarlig for innholdet på egne nettsider. Det er et ansvar de ikke kan fraskrive seg v.hj.a. disclaimeren - slik jeg ser det.

For ordens skyld - dette er teksten i disclaimeren som bla. Hanssens artikkel er utstyrt med:
NB: Denne artikkelen er kun synspunktene til forfatter. Den representerer ikke nødvendigvis Nyhetsspeilets profil, redaksjonens meninger eller andre forfattere på Nyhetsspeilet. Kun forfatter er ansvarlig for denne artikkelen og bare sine egne artikler.
« Siste redigering: 12. november 2012, 20:18:01 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Rune B.

• Regionkontakter
  • *
« Svar #5 på: 13. november 2012, 00:32:08 »
Jeg skulle gjerne likt det om Rolf Erik Hanssens tirader hadde blitt anmeldt og prøvet for retten. Han har drevet med målrettet mobbing mot enkeltpersoner og grupper i maaaange år nå. I NRK-innslaget sier han jo selv at han ikke er redd for det, og han tror heller ikke at det ville kommet noe ut av en slik anmeldelse. Han mener tydeligvis at han er i sin fulle rett til å opptre slik han gjør. Det er litt uklart hvorfor, men jeg tolker det slik at han har denne retten fordi andre er verre ...

Uansett lurer jeg på om Nyhetsspeilets trykking av denne saken vitner om desperasjon hos redaksjonen. Det har kommet merkbart færre artikler fra Speilet i løpet av de siste året. Og de faste kommentatorene foretrekker helst å kommentere under artiklene om HAARP og dommedagsscenarier. Rolf Kenneth Myhre kom da også med et hjertesukk vedr. dette.
Nyhetsspeilet mistet vel litt av sin provokative "kraft" da Armin Bahrami ble tuppet ut. Redaksjonen ser ut til å forsøke å bøte på dette ved å invitere Rolf Erik Hanssen som gjesteskribent. Så spørs det om det var et sjakktrekk, da ...
"There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life.”
                                                                                                    - Frank Zappa

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #6 på: 13. november 2012, 00:37:04 »
Mistenker at det er fordi han tror at ytringsfriheten trumfer alt, så han bare kan plage folk som han ønsker. Møtt noen sånne. Avskyelige folk.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #7 på: 13. november 2012, 04:02:12 »
Det skulle vært svært interessant å sett saken prøvd rettslig. Injuriereglene har en vanskelig tilgjengelig og uhensiktsmessig utforming i tillegg til å være, etter manges oppfatning, unødig komplisert, også prosessuelt.
Slik loven nå er, kan en som er injuriert velge mellom en rekke alternativer. Han kan anmelde forholdet til politiet og håpe at påtalemyndigheten vil føre sak for ham. Han kan kreve mortifikasjon, straff, erstatning for økonomisk skade, erstatning for ikke-økonomisk skade, dommen inntatt i bladet eller penger til kunngjøring av dommen – alle alternativer sammen, hver for seg eller i ulike kombinasjoner.

Kreves straff eller mortifikasjon skal saken gå etter de straffeprosessuelle regler selv om det også kreves erstatning og oppreisning. Hvor det ikke kreves straff eller mortifikasjon, føres saken etter tvistemålslovens bestemmelser.

Hvorvidt Hanssens uttalelser har foregått i det offentlige rom vil være avgjørende for hvilke kombinasjon av de tre som kan komme til anvendelse. Loven definerer bruk i strafferettslig forstand som følger:
§ 7.
1.   Ved offentligt Sted forstaaes i denne Lov ethvert for almindelig Færdsel bestemt eller almindelig befærdet Sted.
2.   En Handling ansees forøvet offentlig, naar den er forøvet ved Udgivelse af trykt Skrift eller i Overvær af et større Antal Personer eller under saadanne Omstændigheder, at den let kunde iagttages fra et offentligt Sted og er iagttaget af nogen der eller i Nærheden værende.
Det er her annet ledd som er av betydning. I Berge dommen av 02/08-2012 (Bloggeren som fantaserte om å drepe en politimann på Torgallmenningen) tolker høyesterett dette svært stramt:
Begrepet « offentlig » er uttømmende definert i straffeloven § 7 nr. 2. Det eneste aktuelle alternativet er her – som lagmannsretten legger til grunn - utgivelse ved « trykt Skrift ». Begrepet « trykt Skrift » er definert i § 10 og omfatter skrift som mangfoldiggjøres ved trykking « eller paa anden kemisk eller mekanisk Maade ». Lovgiver har nok ment å fange opp de metoder for mangfoldiggjøring som var kjent ved straffelovens vedtakelse. Etter flertallets syn faller imidlertid den elektroniske formidling som vi her har å gjøre med, klart utenfor ordlyden. At lovgiver ville ha ønsket å ramme også elektronisk formidling, kan da ikke være avgjørende.
(min uthevning)
Det kan derfor tilsynelatende virke svært vanskelig å få dømt Hanssen eller Nyhetsspeilet etter offentlig påtale etter straffeloven, men injurieloven krever ikke at ytringen skal være fremsatt av trykt presse eller kringkasting for å kunne tas ibruk. Derimot gjør den disse til skjerpende momenter.
Sitat
§ 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes.
(min utheving)

Uansett gir injurielovgivningens ambiguitet flere veier til målet.

Siden et mortifikasjonskrav (i tillegg til eventuelle erstatnings og oppreisningskrav) virker nærliggende, vil allikevel  saken gå etter de straffeprosessuelle regler.
Det vil med andre ord være vanskelig å oppnå en straffedom, men mortifikasjon og erstatning er absolutt mulig. Det vil også spare fornærmede for et sivilt søksmål da det faller inn under offentlig påtale.

Når det kommer til hvem som eventuelt har en god sak her, viser all erfaring at rettsvernet blir svakere dess mer offentlig en person er. De herrer Dyrendal, Eggen, Søderlind og Tjomlid hører kanskje ikke til blandt A-kjendissene her til lands, men de har profilert seg i visse debatter og kan dermed sies å ha oppsøkt det offentlige lys. Herrene Nenseth og Næss hadde jeg ikke hørt om før Hanssens artikkel, og særlig Nenseth virker å få hard medfart her.
Jeg må her ta forbehold om at jeg har forstått forløpet riktig her, da det åpenbart har vært diskusjoner på Facebook som jeg ikke har fått med meg.
Mitt inntrykk er at det har foregått en diskusjon på en side som Hanssen opprettet for å gå til rette med hva han mente var mobbing (ironifaktoren er gjennom taket!) fra aksjonen "Ingen Liker Å Bli Lurt". Næss og Nenseth har så vist den uhyrlige frekkhet å si seg uenig med Hanssen uten at jeg vet hvordan ordene falt.
At Hanssen så publiserer sine injurier fra en annen plattform (Nyhetsspeilet) må ansees som skjerpende da det blant annet fratar de fornærmede tilsvarsretten.
Særlig de dypt smakløse påstandene om Nenseths kone/kjæreste, som jeg antar er helt sakesløs her, gjør dette til noe av det verste av injurier jeg har sett.

For Nyhetsspeilet virker det derimot som om de har fått cart blanche gjennom høyesterettsdommen. Det er også mulig at disclaimeren gjør at de kan gjemme seg under § 254.
§ 254. Ansvaret for ærekrenkelse forøvd i blad eller tidsskrift som er trykt i riket, omfatter ikke den som bare har deltatt ved teknisk framstilling eller distribusjon av skriftet. Tilsvarende gjelder for kringkastingssending.

Et ikke søkt poeng her er faktisk forøvers injurierende kraft.
Hvilken skade har egentlig skjedd her?
Er fornærmedes offentlige omdømme skadelidende av dette?
Her er paradoksalt nok Hanssens og Nyhetsspeilets notoriske uetterrettelighet deres beste forsvar. I Bergen ble den omstridte nærradiomannen Ivar Garberg tiltalt for ærekrenkelser i en sak jeg ikke klarer å finne for ca. 20 år siden. Her fant retten at Garberg var så outrert i sine uttalelser at det ikke var noen som tok ham på alvor, og avviste dermed saken. Jeg ser ikke vekk fra at Hanssen og Nyhetsspeilet er i samme båt.
Det kan uansett ha en invirkning på hvilken paragraf som kan komme til anvendelse.
§ 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

§ 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

§ 246. vil, såvidt jeg kan forstå, uansett være gjeldende. Det koker da ned til det litt difuse begrepet "æresfølelse".

Beklageligvis vil vel en dom gi dem en lenge etterlengtet martyrkrone i egne øyne. De er neppe istand til å se at det kom som følge av infantilt barnehagepreik.

Utlogget Rune B.

• Regionkontakter
  • *
« Svar #8 på: 13. november 2012, 04:33:43 »
Nå har jo Hanssen skrevet ondsinnet sladder om de nevnte personene i årevis, i tillegg til et par andre som han nærmest har forfulgt. Det er ikke noe nytt det som kommer fram i innlegget på Nyhetsspeilet, men det dreier seg om det jeg vil kalle systematisk mobbing. Om regjeringens nye kampanje mot mobbing skal ha noen verdi, er det vel nettopp ytringer som Hanssens det bør slås ned på. På den andre siden er vel denne kampanjen spesielt rettet mot skolebarn og ikke voksne. Ironisk nok er slagordet for årets kampanje "Voksne skaper vennskap”.

Hanssen har vel muligens mistet sin injurierende kraft. Likevel vil jeg tro at han både sjokkerer og sårer med sine uttalelser. Det ville, for meg, være utrolig om han skulle få blankofullmakt til å fortsette, bare fordi "folk må skjønne at han ikke kan tas på alvor". Jeg tenker at det på prøve saken rettslig om ikke annet kunne medført et oppdatert lovverk. Jeg har inntrykk av at lovmakerne ikke helt har tatt inn over seg den digitale virkeligheten.
                                                                                                    - Frank Zappa

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #9 på: 14. november 2012, 19:56:07 »
Hanssen har vel muligens mistet sin injurierende kraft. Likevel vil jeg tro at han både sjokkerer og sårer med sine uttalelser. Det ville, for meg, være utrolig om han skulle få blankofullmakt til å fortsette, bare fordi "folk må skjønne at han ikke kan tas på alvor". Jeg tenker at det på prøve saken rettslig om ikke annet kunne medført et oppdatert lovverk. Jeg har inntrykk av at lovmakerne ikke helt har tatt inn over seg den digitale virkeligheten.

Enig. Det Hanssen bedriver er grov trakassering og offentlig uthenging av enkeltpersoner basert på løgnaktige karakteristikker. Man må kunne delta i offentlig debatt eller opptre under fullt uten å risikere å bli pedofiliuthengt og gjenstand for grunnløse og grove personangrep. Injurierende kraft eller ei, overdreven provokasjon eller ikke - Hanssen går langt over grensen.

Utlogget Rune B.

• Regionkontakter
  • *
« Svar #10 på: 15. november 2012, 00:08:55 »
Jeg tror dessverre ikke han kommer til å stoppe med dette før han får en eventuell anmeldelse, rettsak og  en dom mot seg. Inntil noen tar mot til seg og anmelder typen kommer han til å tro at adferden hans er helt grei. Lytt bare på "debatten" på P4, og hør hvor selvtilfreds han høres ut. Når han kaller sin motdebattant for et fettberg er det som om han sprekker av fryd: http://tjomlid.com/2012/11/14/nettmobbere-med-skitne-triks/

Jeg synes imidlertid veldig synd på barna hans som må leve med at faren deres blir kalt "en av Norges mest beryktede nettmobbere" på direktesendt radio. Det kan ikke være noe særlig kult å komme på skolen etter noe slikt.
                                                                                                    - Frank Zappa

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #11 på: 15. november 2012, 09:54:16 »
En ting er når han opptrer på radio/TV, da kan han argumentere for at han overdriver språkbruken. På P4-intervjuet hører vi han flire litt avvæpnende når han titulere sin meningsmotstander med fettpeis eller hva det var. Da er det ikke så ille å bli skjelt ut. MEN, det krever et retorisk geni hvis man skal klare å skrive innlegg med en ironi som skal klare å balansere opp Hansens språkbruk, en retorisk evne han på ingen måte bestiter. Så selv om han forsøker seg på å argumentere for at det bare er mer eller mindre en måte å prate på, så oppleves det på ingen måte slik når man leser det han skriver. Har selv blitt utsatt for han på Dinbaby.no. Heldigvis bruker jeg ikke fullt navn i alternativ-debatter ...

Offerkortet han spiller vil også være umulig å dokumentere. Han har opptrådt med så mange profiler, i så mange forskjellige fora at alle spor er vasket ut. Mye av det han har liret av seg er også slettet, så da står kun kritikken igjen på sidene til hans motstandere. Heldigvis har mange tatt screens av herligheten.

En ting han sier er imidlertid riktig, hvis han skulle argumentert 'normalt' ville han druknet i et hav av andre lignende innlegg. Det stemmer, det er fordi han ikke har et eneste argument som ingen andre har fremmet før han. Han har ingenting, kun hets og drittprat. Lurer nå litt på hva slags kone han har som kan 'elske og ære' en slik fyr. Aner ikke hvordan han på noen måte kan stoppes, det finnes vel ingen sanksjonsmuligheter på dagens åpne internett. Det er fritt frem å opprette 100 nye profiler, blogger osv. Han kan ende opp med en bot eller tre for injurie, men jeg tror ikke det stopper fyren.
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #12 på: 15. november 2012, 11:17:09 »
Det er to måter å ta denne saken for retten på - anmeldelse for overtredelse av en lov er den ene, sivilt søksmål er den andre. Det mest aktuelle i forhold til søksmål vil være - tror jeg - å søke erstatning for tapt arbeidsfortjeneste og/eller oppreisning for ærekrenkende påstander.

Hvis man gjør dette, så gambler man litt - det kan både ende med store advokatutgifter, og det kan ende med tap hvor man må dekke både egne kostnader og kostnadene til den man saksøker.

Jeg er ikke overvettes begeistret for at denne typen saker skal belemre rettsvesenet, men noen ganger er det det eneste riktige. Tross alt er domstolene også der for å avgjøre slike ting som dette. Noen anbefaling om det ene eller det andre vil jeg ikke gi.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget kingvald

« Svar #13 på: 15. november 2012, 11:45:26 »
Enig med Arman i dette:
Jeg er ikke overvettes begeistret for at denne typen saker skal belemre rettsvesenet, men noen ganger er det det eneste riktige. Tross alt er domstolene også der for å avgjøre slike ting som dette.

Noen ganger er det altså det eneste riktige. En gang må man bare få slått fast at grensene er overtrådt.

Men skal man gå til sak, så bør man ha en god sak. Påstanden må være klart feilaktige. Og de må være så grove at vi, som tross alt går inn i dette som forsvarere av ytringsfriheten, virkelig kan stå inne for å bekjempe dem. Og det offer som skal fremme saken må være villig, og i stand til, å tåle belastningen. For skal dette virke, så bør det gjøres på et meget offentlig vis.

Rent praktisk kan det ordnes med at en som er rammet, og føler seg i stand til det, skaffer seg en god sakfører og går til sak. Vi andre støtter saken finansielt, og med omtale. Så første skritt ville være å finne ut hvor stor kostnaden kan risikere å bli, inklusive full anke helt til topps. Når dekning for dette beløpet (og kanskje en god del ekstra, i tilfelle....) er på plass; kjør rettsak. Så, etter en stund, er Roffe dømt!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #14 på: 15. november 2012, 11:46:50 »
Sitat
A mimophant is a hybrid species: a cross between a mimosa and an elephant. A member of this species is sensitive like a mimosa where his own feelings are concerned and thick-skinned like an elephant trampling over the feelings of others.

Arthur Koestler