Skrevet av Emne: Ingunn Røiseland (Ingunn Sigurdsdatter) og statsløshet  (Lest 20119 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget soulless

Ingunn Røiseland (Ingunn Sigurdsdatter) og statsløshet
« på: 16. november 2012, 11:04:53 »
I en artikkel i telemarksavisa søker Ingunn Røiseland om å si fra seg sitt norske statsborgerskap.

Hun ønsker fortsatt å bo i landet og har heller ingen andre statsborgerskap.

I henhold til norsk lov er dette ikke mulig, og her er hvorfor:

Statsborgerloven kapittel 5. Tap av statsborgerskap

Loven bygger på at det er tre måter å tape statsborgerskap på. For det første ved erverv av annet statsborgerskap når det skjer etter søknad eller uttrykkelig samtykke, se § 23. For det annet kan statsborgerskap tapes fordi tilknytningen til riket er for svak, jf. § 24, og for det tredje kan statsborgerskapet tapes etter søknad, jf. § 25.

Ingunn må altså falle inn under siste del her, tap av statsborgerskap etter søknad.

Dersom vi kikker på lovverket for tap av statsborgerskap etter søknad ser vi følgende (§25)

Sitat

Norsk statsborger som er bosatt i utlandet og har annet statsborgerskap, har etter søknad rett til å bli løst fra sitt norske statsborgerskap. Dersom søkeren er bosatt i Norge og har annet statsborgerskap, kan vedkommende bare bli løst fra det norske statsborgerskapet dersom det vil være urimelig å nekte dette.

Uavhengig av bosted kan søkeren ikke løses fra sitt norske statsborgerskap dersom dette medfører at vedkommende blir statsløs. (min utheving) Vedkommende kan likevel løses fra norsk statsborgerskap dersom søkeren er bosatt i utlandet, og det er nødvendig av hensyn til erverv av et annet statsborgerskap. Det skal da settes en frist for når annet statsborgerskap må være ervervet. Dersom annet statsborgerskap ikke er ervervet innen fristens utløp, anses vedkommende som ikke løst fra sitt norske statsborgerskap.

Altså ser dette veldig vanskelig ut for Røiseland.

Ser vi videre på Justisdepartementets rundskriv G-28/99 avsnitt X punkt 2.2 kan vi lese følgende:

Sitat
Statsborgerskap innebærer både rettigheter og plikter som ikke alltid faller sammen i tid. Dette systemet ville ikke kunne opprettholdes dersom man tillot den enkelte å frasi seg statsborgerskapet og samtidig fortsette å oppholde seg i Norge. I noen tilfelle er søknaden begrunnet med ønske om å unngå forpliktelser som avtjening av militærtjeneste.

Tøiseland Røiseland kan mao. skyte en lang pil etter å si fra seg sitt norske statsborgerskap enn så lenge hun:

a. oppholder seg i norge
b. ikke har et annet statsborgerskap
It is not so much that I have confidence in scientists being right, but that I have so much in nonscientists being wrong ~Isaac Asimov

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
Sv: Ingunn Røiseland (Ingunn Sigurdsdatter) og statsløshet
« Svar #1 på: 16. november 2012, 11:17:13 »
Det er vel en rekke ting som skjer hvis man sier fra seg personnummeret, som virker å være Akillesen hennes.
Uten personnummer får man ikke konto i bank.
Og uten hverken konto eller personnummer så får man ikke mulighet til å opprette noe kundeforhold for vann, strøm, nett, forsikring osv.
Ingen kan ansette seg (med lønn) og selvstendig nytter ikke som statsløs.
Det er vel igrunn hele poenget mitt, som statsløs har man så godt som null, niks og ingen rettigheter.

Lykke til Ingunn, ingen almisser fra meg!
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Utlogget kingvald

« Svar #2 på: 16. november 2012, 11:56:47 »
Og for en merkelig svada hennes "uavhengighetsærklæring" er!

Noen eksempler:

Står det virkelig "chattel" i "Kong Christian Den Femtis Norske Lov", er det ikke et engelsk ord, det da?
Kan staten "pantsette" borgerne?
Eller omsette dem på børsen?

Tror Tøiseland Røiseland har forlest seg på "Redemption theory", Sovereign citizen og beslektede amerikanske konspirasjonsteorier. Så har hun fantasert om hvilken norsk lov som lå nærmest i tid til disse konspirasjonsteoriers mildt sakt tvilsomme juridiske grunnlag, og har uten videre antatt at den var relevant. Bare det problemet at "Kong Christian Den Femtis Norske Lov" er gitt for å fungere innefor et absolutt eneveldig monarki! Enkelt og greit: Kongen bestemmer!

Ellers så har både soulless og MortenO påpekt visse praktiske "utfordringer" hun vil oppleve.

Kjell Ingvaldsen

PS
Men noe jeg fant veldig skremmende var
Sitat
Hedda Foss Five hadde aldri hørt på maken, men medga at Røiseland hadde mer innsikt i problemstillingen enn hun selv
Hadde innsikt i problemstillingen? Den "uavhengighetsærklæringen" tyder ikke akkurat på innsikt! Slik ukyndighet fra ordføreren burde skremme vettet av alle Skiens-borgere!
ds

Utlogget greger

« Svar #3 på: 16. november 2012, 12:11:25 »
Det har kommet svar fra Fylkesmannen også, på dette stuntet

http://www.ta.no/nyheter/article6344864.ece

Sitat
- Poenget er at den handlingen vedkommende har utført kun er en praktisk markering uten rettslig virkning i forhold til statsborgerskapet. Vedkommende er fortsatt norsk statsborger.

Utlogget MarcusGP

« Svar #4 på: 16. november 2012, 12:41:06 »
Jeg må innrømme at jeg i det store og hele finner Røiseland uhyre morsom. Så husker jeg barna.

Uansett; som jeg skrev i fb-tråden må Røiseland være helt i grenseland når det kommer til rettslig besluttningskompetanse/samtykkekompetanse. Dersom slikt faktisk var mulig tror jeg en slik vurdering ville måtte gjøres før noen søknad ble innvilget. Implisitt i "uavhengighetserlæringen" er tegn som i det minste får meg til å stille spørsmål ved beslutningskompetansen på helsemessig grunnlag, uten at jeg finner det forsvarlig å skrive noe utover det her.
Noen som kan kaste litt lys på dette temaet på generelt grunnlag?

Som tidligere telefonselger (jada, bare hat meg) var beskjeden klar; alle kontrakter inngått i en tvilsom tilstand, være det seg sykdom som påvirker dømmekraft, rus eller annet, er ugyldige. Dersom tydelige eksempler på slikt blir fanget opp under stikkprøver fra opptakene mister du jobben. Hvorvidt kontrakten kunne heves i retten kom så klart an på saken, men bedriftene ville aldri la det gå så langt, og sa opp avtalene dersom det var den minste tvil.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #5 på: 16. november 2012, 12:58:06 »
Jøss, var du seriøs telefonselger?

Utlogget kingvald

« Svar #6 på: 16. november 2012, 13:10:21 »
Jøss, var du seriøs telefonselger?

Unntaket som bekrefter reglen. Merk også "tidligere"..... Han e'kke det nå lenger......

Kjell Ingvaldsen

Utlogget MarcusGP

« Svar #7 på: 16. november 2012, 13:20:52 »
Seriøs... Vel... Innenfor loven. Hadde fordelen av en mørk stemme og klarte ikke "jovial"-salg, så kjørte en smågrinete og seriøs linje på litt tyngre (og dyrere (og bedre betalte)) produkter i stedet for bokklubb og annet piss. Fikser en det er det lett å holde seg innenfor loven og grunnleggende salgsetikk (::humre humre::). Brukte fortsatt "skal bare sette meg på kontoret" og satte meg under pulten, kostnadsfritt i stedet for gratis, "sjekke med sjefen" etc.

Det skal sies, det ene firmaet var virkelig ikke seriøst, men de to andre var svært gode

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #8 på: 16. november 2012, 13:36:49 »
Hyggelig, men så går vi tilbake til tematikken, folkens. Ikke sant?

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #9 på: 16. november 2012, 14:02:00 »
Det Røiseland prøver seg på, høres ut som en fornorsket variant av Freemen on the land-"teorien". Noe hun har funnet på selv, eller har det spredd seg hit?

Red.: Ja, der står det jo, i selve artikkelen. Må huske på å lese ....
« Siste redigering: 16. november 2012, 14:28:10 av Stephan Brun »
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget eirik

« Svar #10 på: 16. november 2012, 14:17:34 »
Veldig moro med norske freemen! Denne typen alternativ-jus er jo kjempegøy, og noe jeg har ventet på siden jeg leste om fenomenet for en 5 år siden. Freemen er jo erke-amerikansk KT, i slekt med survivalist-bevegelsen, og baserer hele "filosofien" sin på det de kaller "ekte" common law.

Som egentlig er svada, fremmedord gjerne på latin, og besvergelser diktet opp av noen pyramide-selgere for å slippe skatt. At vi aldri har hatt common law i Norge er selvsagt ikke et hinder for en norsk versjon, siden alternativerne dikter opp virkeligheten etter eget forgodtbefinnende. Som i USA, hvor man går til the Constitution og Declaration of Independence, så går man i Norge til Grunnloven og Christian V lov, uten at jeg ser parallellene. Det handler kanskje bare om å gå tilbake til det "opprinnelige", da alt var fint og flott?

En slags cargo cult av sovereign citizen movement, som i det minste har en liten fot i virkeligheten, siden det i USA alltid har vært strid om grunnloven. Det har vært et mye mer levende dokument enn i Norge. Dette fordi dette historisk var en av de få føderale lover. Skrevne lovverk har tradisjonelt vært på delstatsnivå innenfor rammen av the Constitution. Grunnloven der har dermed blitt stridstema for lokalt selvstyre/separatistkrefter, som har vært en av de gjennomgående konfliktene i USA slik jeg har forstått det. Og det å holde USA samlet er vel en av USAs største prestasjoner.

Både slavestrid, abortstrid og borgerrettighetssaken i USA har vært konflikter hvor motstand mot føderalt sentralstyre har vært bærende argumenter (ofte som kamuflerte argumenter fordi de er uenig med føderale myndigheter i konkrete saker). Disse konfliktene har ingen relasjon til norsk kultur eller rettstradisjon. Lokalt selvstyre er en helt annen diskusjon i lille homogene Norge. Velvel.

Man kan selvsagt ikke si fra seg statsborgerskapet og fortsette å bo i Norge. Da ville hun blitt statsløs. Norge har forpliktet seg i lovverk og FN-konvensjoner å ikke gjøre folk statsløse.

Om Røiseland: Jeg antar hun vil fortsette å nyte godt av veier, skoler og infrastruktur og kommunikasjon (hun klarer seg ikke uten facebook tør jeg hevde), politi, rettsvesen og brannvesen, militære ved naturkatastrofer eller krig, sykehus og helsevesen, kommunale tjenester som søppeltømming, vann og kloakk, etc. etc. Kort sagt den generelle garanti for trygghet og velstand som vår samfunnsstruktur møysommelig har bygget opp gjennom århundrer.

Det koker ned til at hun ikke vil betale skatt. Men jeg har et forslag til folk som går med en freeman i magen:

Somalia. Og der er er døren.

Utlogget kingvald

« Svar #11 på: 16. november 2012, 14:39:25 »
Gode poeng, eirik.

Jeg likte særlig at hun gikk til "Kong Christian Den Femtis Norske Lov", en lov gitt av en eneveldig fyrste. Altså en lov som ble til, ikke ved at folk ble enige om det, enten i form av rettsavgjørelser under "common law"-systemet, eller som demokratisk vedtak. Nei da, denne loven ble til fordi CHRISTIAN DEN FEMTE af Guds Naade, Konge til Danmark og Norge, de Venders og Gothers, Hertug udi Slesvig, Holsten, Stormarn og Dytmersken, Greve udi Oldenborg og Delmenhorst bestemte det, helt alene! (OK, det var noen som hjalp ham, men det var'n Krestian som bestemte!)

Fant hele den opprinnelige loven på nettet: http://www.hf.uio.no/iakh/forskning/prosjekter/tingbok/kilder/chr5web/index.html Kikket litt raskt der, men fant ikke noe av det hun siterte. Og ordbruken "chattel" virker VEEEEEELDIG som direkte kopi fra amerikanske forbilder, uten å ha sjekket selv.

Kjell Ingvaldsen

PS
Nå må vel sies at et var klare trekk av "common law" i rettsystemet i Norge før rikssamlingen, og videre fram til Landsloven kom under Magnus Lagabøte. Så aldri er å ta litt sterkt i. Men det var jo en god stund før Christian kom med sin lov, da.
ds

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #12 på: 16. november 2012, 15:07:54 »
Kikket litt raskt der, men fant ikke noe av det hun siterte. Og ordbruken "chattel" virker VEEEEEELDIG som direkte kopi fra amerikanske forbilder, uten å ha sjekket selv.

Jepp:
Sitat
What this means is that you are property/chattel of the government and that a bond was created with your name or number on it that was pledged by the government to the bankers based in your future taxes as collateral on the debt. Thus, you are legally enslaved and property of a banker somewhere.

http://globalistagenda.org/law.htm
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #13 på: 16. november 2012, 15:19:07 »
Sitat
- Hva hvis du skal reise?

- Det finnes for eksempel noe som heter World Passport. Det ordner seg.

Ja, det er noe som heter World Passport:
http://en.wikipedia.org/wiki/World_Passport

Så nei, jeg tror ikke "det ordner seg".
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget Øyvind R

• "agent i en del av et større nettverk"
« Svar #14 på: 16. november 2012, 16:52:59 »
Hun sier at hun ikke vil bruke helsevesenet, ettersom det er skattefinansiert. Hva med andre basistjenester? Om hun blir ranet og voldtatt, hvilket privat alternativ vil hun da bruke?
You can make the world beautiful just by refusing to lie about it.