harm

Skrevet av Emne: Ingunn Røiseland (Ingunn Sigurdsdatter) og statsløshet  (Lest 20114 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Øyvind R

• "agent i en del av et større nettverk"
Sv: Ingunn Røiseland (Ingunn Sigurdsdatter) og statsløshet
« Svar #15 på: 16. november 2012, 16:55:13 »
Her er forresten brevet hun sendte til Kongen i sommer: http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=1392
You can make the world beautiful just by refusing to lie about it.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #16 på: 16. november 2012, 18:18:42 »
"Debatten" på P4s 1730 ble nokså brått avsluttet, men jeg angrer ikke akkurat på at jeg foreslo at Didrik Søderlind tok det istedenfor undertegnede.

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #17 på: 16. november 2012, 19:18:09 »
Hun sier at hun ikke vil bruke helsevesenet, ettersom det er skattefinansiert. Hva med andre basistjenester? Om hun blir ranet og voldtatt, hvilket privat alternativ vil hun da bruke?
Samfunnet vil nok ikke sitte å se på en statsløs person bli ranet og voldtatt uten å ta noen grep. Nå er en slik utmelding en ren demonstrativ handling, men hvis det faktisk gikk an så hadde det vært interessant å vite hva slags begrensninger hun ville hatt i praksis. Det er jo skissert en rekke ting i denne tråden, men det er jo litt tynt. På den annen side, vi baserer våre antakelser på sunn fornuft, ser ut som det kan bringe oss noe lenger enn Røisland sin tilnærming til verden ;)
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Utlogget MortenO

• Skulle ha vært Ninja, men har for dårlig spenst..
« Svar #18 på: 16. november 2012, 19:35:45 »
"Debatten" på P4s 1730 ble nokså brått avsluttet, men jeg angrer ikke akkurat på at jeg foreslo at Didrik Søderlind tok det istedenfor undertegnede.

Hoho, det var en knallavslutning :)
Usammenhengende og merkelig start fra Ingunn, tilsvarende som hun presterte på Trygdekontoret. Det må føles veldig rart å skulle intervjue slike som konsekvent besvarer spørsmål ved å trekke inn helt andre ting. Didrik gjorde bra figur, bare klasset eksempler i bordet.
Takk for linken Asbjørn, fredagen ble med ett litt bedre. (fikk nemlig først en knekk ved at sønnen min puttet universalfjernkontrollen oppi melkeglasset)
Don't confuse me with facts, my mind is already made up.

Utlogget frenchisbacan

« Svar #19 på: 16. november 2012, 19:59:30 »
Det tragiske med at Røiseland har levert inn passet, er at ho ikkje kan dra dit pepparen gror.

Utlogget Vandalf

« Svar #20 på: 17. november 2012, 15:12:55 »
Det tragiske med at Røiseland har levert inn passet, er at ho ikkje kan dra dit pepparen gror.

He he, takk for en god latter!

Etter å ha sett damen i debatt i anledning svineinfluensaen, på Trygdekontoret og sist hørt debatten på P4, så er noe av det som slår det meg at jeg har ennå til gode å høre damen komme med noe som helst som minner om et sammenhengende resonnement.

Jeg er betenkt over at hun i det hele tatt får slippe til i det offentlige rom.

Utlogget magnusbe

• leiar i Skepsis
    • twitter
« Svar #21 på: 18. november 2012, 13:07:25 »
Argh. Folkeaksjonen for bevaring av Ekebergskogen har av ein eller annan grunn lenka til Røiseland.

TA ser ut til å halda fram med si ukritiske dekkjing. http://www.ta.no/nyheter/grenland/article6346831.ece#comment-3637632

Utlogget magnusbe

• leiar i Skepsis
    • twitter
« Svar #22 på: 18. november 2012, 20:54:35 »
"Folkeaksjon for bevaring av Ekebergskogen
24 minutt sidan
Det ble i dag lagt ut en artikkel på denne siden som ikke hadde noe her å gjøre. Vi beklager det inntrufne, og jobber videre for den saken vi alle er enige om!"

Utlogget kingvald

« Svar #23 på: 19. november 2012, 09:54:26 »
Jeg sender nå en epost med nedenstående innhold til Ingunn Røiseland:
Sitat
Som interessert i teorier rundt stat, statsborgerskap og lignende, så har jeg lagt merke til din frasigelse av ditt norske borgerskap. I den anledning ville jeg gjerne vite mer om de rettsregler du påberoper deg. I presseomtalen har det kommet fram lite konkret, bare en vag henvisning til Christian 5. Norske Lov.

Kunne du være så vennlig å utdype hvilke rettsregler du bygger ditt syn på? Angående Christian 5. Norske Lov med bok og artikkel for aktuelle bestemmelser, gjerne også sitat og kommentarer. Og ellers om det er andre rettsregler du mener har relevans.

Ser fram til å se din utdypning av dette. Skal bli interessant å se i detalj hvordan du begrunner ditt ståsted!

Skal bli spennende å se hva hun svarer.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget greger

« Svar #24 på: 21. november 2012, 09:47:39 »
I forbindelse med annen surfing kom jeg over denne animasjons-/kortfilmen:

https://www.youtube.com/watch?v=ME7K6P7hlko

som prøver å vise dette om at den man er på papiret bare er en stråmann, etc. Følte dette traff veldig med den logikken som ble tatt opp her, om at man bare er eid av myndighetene og slikt.

Utlogget Bjørnen

« Svar #25 på: 21. november 2012, 19:22:55 »
Jeg sender nå en epost med nedenstående innhold til Ingunn Røiseland:
Sitat
Som interessert i teorier rundt stat, statsborgerskap og lignende, så har jeg lagt merke til din frasigelse av ditt norske borgerskap. I den anledning ville jeg gjerne vite mer om de rettsregler du påberoper deg. I presseomtalen har det kommet fram lite konkret, bare en vag henvisning til Christian 5. Norske Lov.

Kunne du være så vennlig å utdype hvilke rettsregler du bygger ditt syn på? Angående Christian 5. Norske Lov med bok og artikkel for aktuelle bestemmelser, gjerne også sitat og kommentarer. Og ellers om det er andre rettsregler du mener har relevans.

Ser fram til å se din utdypning av dette. Skal bli interessant å se i detalj hvordan du begrunner ditt ståsted!

Skal bli spennende å se hva hun svarer.

Kjell Ingvaldsen

En av de få delene av loven som fortsatt gjelder slår fast at avtaler skal holdes med mindre de er "mot ærbarhet". At denne kan brukes til å hjemle at avtaler om eierskap til mennesker ikke gjelder er forsåvidt helt riktig. Jeg tror kanskje det er det hun prøver å sikte til.

Resten av resonnementet er såklart tull fra ende til annen.

Utlogget kingvald

« Svar #26 på: 21. november 2012, 20:01:22 »
Fikk først kopier av hennes dokumenter, uten noe mer henvisning til Christian 5. lov. Når jeg så spurte direkte etter detaljene i den, så var hun ganske unnvikende. Siste jeg hørte fra henne var at hun ba om mer tid til å skaffe fram de nøyaktige referansene. Vi får se om hun snart kommer med noe.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget frenchisbacan

« Svar #27 på: 22. november 2012, 00:31:22 »
No er det vel knapt ei a4-side igjen av gamle NL, så det burde ikkje vera så vanskeleg for IR å skumme denne. Ho vil imidlertid ikkje finne stort der som styrkar hennar sak.

Utlogget kingvald

« Svar #28 på: 22. november 2012, 08:30:29 »
Ut fra det som sto i den opprinnelige rapporteringen av hennes "uavhengighetsærklæring", så var det ikke noe som tilsa at det kun er det som fortsatt anses å gjelde av Christian 5. Norske Lov som hun henviste til. Det sto faktisk ingenting overhode. Så det kan godt være at hun mente å henvise til noe ellers i den loven. Men jeg har som sagt ikke fått noe detaljert tilbakemelding om det fra henne.

Jeg har tidligere lenket dit, men slenger ut lenken til hele den opprinnnelige lovteksten en gang til: KONG CHRISTIAN DEN FEMTES NORSKE LOV  15DE APRIL 1687
(Og, OK, så tar vi med til Lovdata, for det som anses å fortsatt være gjeldende: http://www.lovdata.no/all/nl-16870415-000.html)

Kjell Ingvaldsen

PS
Skal prøve å hamre ned en litt mer utførlig vurdering av hennes dokumenter, men trenger litt mer tid, samtidig som jeg vil gi henne litt mer tid til å gi sin begrunnelse på henvisningen til Christian 5. Norske Lov.
ds

Utlogget Nexuscrawler

• Heavy Metal Hamsters
« Svar #29 på: 23. mai 2014, 16:59:38 »
Nyeste utvikling er ikke akkurat et skritt i riktig retning for hennes del. Nå oppretter hun en egen stat... http://www.ta.no/nyheter/article7346140.ece
Kan noen forresten bekrefte/avkrefte at vannrørene inneholder asbest?

Se og Tv Telemarks intervju med henne her:  http://www.ta.no/nyheter/grenland/article7270617.ece
"The gods made heavy metal and they saw that it was good."