Skrevet av Emne: Ingunn Røiseland (Ingunn Sigurdsdatter) og statsløshet  (Lest 20114 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget vidarlo

Sv: Ingunn Røiseland (Ingunn Sigurdsdatter) og statsløshet
« Svar #30 på: 23. mai 2014, 17:40:38 »
Kan noen forresten bekrefte/avkrefte at vannrørene inneholder asbest?

Tvilsomt. Asbest er fibrar. Avløpsrør kan nok vere asbestarmert betong, men det er heilt ærleg totalt uproblematisk med mindre du skal fjerne dei.

Ja, asbest er farlig. Om du puster det inn. Ligg det pent nedstøypt i kjelleren din, og i tillegg er kontinuerlig fukta av gråvatn er det null sjans for at asbestfibre vert pusta inn.

Oh well. Eg tok altså feil.

Problemstillingen asbesteksponering fra drikkevannsledninger og mulig kreftrisiko har vært oppe til diskusjon ved flere anledninger de siste 20-30 år. Det er beregnet at om lag 600 000 personer er eksponert for asbestfibrer fra drikkevann. Dette skyldes bruk av asbestsementrør i ledningsnettet.

Red. La inn en URL som er mindre enn femteparten så lang som den opprinnelige.
« Siste redigering: 24. mai 2014, 03:07:15 av Gnisten »

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #31 på: 24. mai 2014, 03:03:15 »
Kan noen forresten bekrefte/avkrefte at vannrørene inneholder asbest?

Alt det farlige man ikke ante noe om:

3000 km vannledninger i Norge er asbestrør
Asbest i drikkevann kan gi økt risiko for kreft. Det viser en stor norsk undersøkelse. I Norge er 3000 kilometer drikkevannsrør laget av det kreftfremkallende materialet.

Heldigvis (eller ulykkeligvis?) er jeg tilbøyelig til å feste litt lit til dette:

Liten eller ingen kreftrisiko fra asbestholdige vannrør

Jeg har hørt at materialet i noen av kommunens vannledninger inneholder asbest. Er ikke det farlig?
Vann som passerer gjennom eternittrør, som bl.a. inneholder asbest, kan forårsake at små biter av asbestfibre (maksimalt 0,002 mm) brekker av og følger med vannstrømmen. Det vil ikke være helsefarlig å drikke dette vannet, fordi fiberbitene enten blir ført direkte ut med avføringen eller blir tatt hånd om såkalte makrofager i kroppen og uskadeliggjort på den måten. Se ” VA-FAKTA V7: Asbest i drikkevann” for mer informasjon.

Utlogget Nexuscrawler

• Heavy Metal Hamsters
« Svar #32 på: 21. oktober 2014, 00:58:00 »
Og det gikk jo som det måtte gå. http://www.ta.no/nyheter/article7649213.ece

Man kan jo le av det, og riste på hodet, men i bunn og grunn er det faktisk bare tragisk å se at folk ikke ser sine egne begrensninger og lar det gå til dette skrittet.
"The gods made heavy metal and they saw that it was good."

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #33 på: 21. oktober 2014, 18:19:30 »
Jeg har fått med meg at det så langt er snakk om minst to som har fulgt amerikansk trend dit at de har mistet huset:

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7651410.ece

Politioppbudet har vært stort i begge sakene her nå, og spørsmålet er om de bare er godt informert om de verste utfallene av Sovereign Citizen-tilhengeres reaksjoner i statene eller om de ser reell grunn til å bruke så mange. Uansett er det en viss fare for radikalisering når luftslottet faller sammen og den ubehagelige virkeligheten blir mange hakk mer ubehagelig.

Hvilket jo også kan være en målsetning, selv om jeg tviler litt på at det har vært det her.

Utlogget kingvald

« Svar #34 på: 21. oktober 2014, 19:43:53 »
Aiaiai, så det har vært æksjon her i distriktet i da'!

Syntes jeg hørte noe ulebiler, ja, når jeg var nedom byen for å handle litt før jeg dro på Fritidsgården. Kan stemme med tida, det.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #35 på: 21. oktober 2014, 23:14:35 »
Aiaiai, så det har vært æksjon her i distriktet i da'!

Det foreligger etter hvert dusinvis av presseoppslag, både hva gårsdagen og dagen i dag angår. Jeg synes kanskje det er mest interessant å se på mer idéhistoriske kommentarer, som f.eks.:

– Ruver i konspirasjons-Norge

SKIEN: – Ingunn Sigurdsdatter har en stor fanskare, sier forfatteren av KonspiraNorge.

– Ingunn Sigurdsdatter er en norsk representant for en tankeretning som i USA kalles Sovereign Citizens og Freemen on the land-bevegelsen. Kort fortalt handler denne høyreorienterte tradisjonen om motstand mot statlige myndigheter og bankvesen, sier John Færseth.

Denne er også bra:  http://www.varden.no/nyheter/knytter-roiselands-ideer-til-amerikansk-terroristbevegelse-1.1339059

— Håper det kommer flere slike meta-perspektiver med det første.

Utlogget kingvald

« Svar #36 på: 22. oktober 2014, 07:26:52 »
Romerikes Blad har i dagens (22.10.2014) papiravis også et stort oppslag om dette. Hovedartikkelen er en sterkt utvidet versjon av den Asbjørn Dyrendal lenket til. I tillegg har de en kommentar. Finner ikke disse på nettet, så jeg legger ut avfotograferinger.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget kingvald

« Svar #37 på: 22. oktober 2014, 10:01:29 »
I kommentarfeltet under nettoppslaget i RB, som Asbjørn lenket til, så har jeg blitt "lovet" at "alt skal bli vist på skjerm" under et seminar i Fyllingsdalen på lørdag. Har ikke anledning til å dra til Bergen, men er det noen her på forumet som har mulighet? Og som så kan videreformidle hva som skjer?

Hadde vært kjekt med å kunne følge opp i kommentarfelter på rb.no.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #38 på: 22. oktober 2014, 14:38:36 »
Romerikes Blad har i dagens (22.10.2014) papiravis også et stort oppslag om dette. Hovedartikkelen er en sterkt utvidet versjon av den Asbjørn Dyrendal lenket til. I tillegg har de en kommentar. Finner ikke disse på nettet, så jeg legger ut avfotograferinger.

Begge deler er nettpublisert i dag kl. 12.40, som én sammenhenghende artikkel (muligens forkortet?).

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7653293.ece

Dupree

• Gjest
« Svar #39 på: 22. oktober 2014, 14:56:13 »
Er det kun kommunale avgifter hun nektet å betale, eller er det også banklånet? Noen skriver avgifter og andre både lån og avgifter.

Nå er vel dette tuftet på konspirasjonsteorier, men jeg kan jo være enig i at hun/de har visse poenger tross alt. Boliger har jo blitt så dyre at det er så og si umulig for folk med èn normal inntekt å skaffe seg tak over hodet, og de kommunale avgiftene har jo for lengst nådd astronomiske høyder.

Selv bor jeg til alt hell slik til at kommunen ikke har mulighet til å kreve at jeg knytter meg til det kommunale vann- og avløpsverket. Hadde jeg blitt tvunget til det, hadde jeg ikke lenger hatt noe hjem.

Jeg har en kollega som ser seg nødt til å selge huset på grunn av krav om tilknytning til vann og kloakk, samt noen utbedringer som hun har blitt pålagt og ikke har råd til. Skal det være sånn i verdens beste land?  >:(

Det finnes sikkert forklaringer i bøttevis på hvorfor slike konspirasjonsteorier får fotfeste ...

Utlogget kingvald

« Svar #40 på: 22. oktober 2014, 17:18:03 »

Begge deler er nettpublisert i dag kl. 12.40, som én sammenhenghende artikkel (muligens forkortet?).

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7653293.ece
Det er kommentarfelt under denne nettpubliseringen også. Noen interessante kommentarer …

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #41 på: 22. oktober 2014, 18:09:02 »

Det finnes sikkert forklaringer i bøttevis på hvorfor slike konspirasjonsteorier får fotfeste ...

Oppad stolper og nedad vegger. Ikke bare én årsak pr pers heller.

Men følelse av å være marginalisert, i opposisjon, fratatt selvstendighet og myndighet, økonomiske problemer og en del i den gaten er i noen sammenhenger veldig relevant. Legg til subkulturell tilhørighet og personlighetstype, så har du noe mer om hvem i  grupper som opplever det første som hiver seg på.

Sammensatte saker.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #42 på: 22. oktober 2014, 22:41:39 »
Er det kun kommunale avgifter hun nektet å betale, eller er det også banklånet? Noen skriver avgifter og andre både lån og avgifter.

Nå er vel dette tuftet på konspirasjonsteorier, men jeg kan jo være enig i at hun/de har visse poenger tross alt. Boliger har jo blitt så dyre at det er så og si umulig for folk med èn normal inntekt å skaffe seg tak over hodet, og de kommunale avgiftene har jo for lengst nådd astronomiske høyder.
Utgangspunktet var at hun ikke hadde råd til å betjene lånet etter å ha gått på trynet økonomisk. Folk med én normal inntekt som sliter med å få tak over hodet stiller for høye krav.

Dupree

• Gjest
« Svar #43 på: 23. oktober 2014, 09:14:45 »
Utgangspunktet var at hun ikke hadde råd til å betjene lånet etter å ha gått på trynet økonomisk. Folk med én normal inntekt som sliter med å få tak over hodet stiller for høye krav.

Virkelig? Det ser ikke slik ut om man sammenligner utviklingen i boligpriser med lønnsutviklingen:

Eksempel på 1-roms leilighet på Haugenstua, Oslo:

Prisantydning1 090 000,-

Verditakst1 100 000,-

Lånetakst920 000,-

Totalpris1 109 969,-

Fellesgjeld19 969,-

Fellesutgifter1 725,-

Fellesutgifter inkluderer:
Felleskostnadene er på kr. 1.725,- pr mnd og dekker: Varmtvann, fyring, trappevask, fellesvaskeri, bygningsforsikring, kommunale avgifter, vaktmester og betjening av fellesgjeld.

En slik kjøpte jeg i samme område på slutten av 80-tallet. Betalte kr. 120 000,- for den, fellesutgiftene var noen få hundrelapper (ca. 450,-?)

Det er nesten en tidobling av prisen på leiligheten. Og så vidt jeg vet, har ikke lønningene steget på langt nær så mye.

Billigere leilighet tror jeg er vanskelig å finne i Oslo. Men 31 kvm er kanskje for mye forlangt av en enslig person?

(Før noen faller for fristen til å trekke inn renta på slutten av 80-tallet og diverse andre ting: Dette er en avsporing, og jeg tror vi stopper den der i denne sammenheng. Hvis noen absolutt vil diskutere sånt, kan de lage en egen tråd på dertil egnet sted, eller gjøre det på PM.)
« Siste redigering: 23. oktober 2014, 12:52:18 av Asbjørn Dyrendal »

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #44 på: 23. oktober 2014, 11:01:59 »
Virkelig? Det ser ikke slik ut om man sammenligner utviklingen i boligpriser med lønnsutviklingen:

Eksempel på 1-roms leilighet på Haugenstua, Oslo:

Det er nesten en tidobling av prisen på leiligheten. Og så vidt jeg vet, har ikke lønningene steget på langt nær så mye.

Billigere leilighet tror jeg er vanskelig å finne i Oslo. Men 31 kvm er kanskje for mye forlangt av en enslig person?
Det forteller oss at boligkostnader nå er en større andel av utgiftene for folk, men betyr ikke nødvendigvis at folk sliter med å få tak over hodet. Økningen skyldes en kombinasjon av økte tekniske krav til boliger, økte krav fra forbrukerne om standard, økt villighet til å bruke penger på bolig, og økt press i sentrale strøk. Punkt 1. og 3. får man ikke gjort noe med som individ, men du kan akseptere en lavere standard og at du ikke har råd til å bo der prispresset er høyest og få noe rimeligere.

31 kvm er ikke for mye forlangt av en enslig person, men om vi ikke skal gå over til å fordele bodstedsrett ved loddtrekning så vil bolig i Oslo etterhvert bli for mye forlangt for personer med lav innekt. Det er likevel ikke det samme som at folk med normal inntekt sliter med å få tak over hodet.

(Og dette ble absolutt siste ord i denne tråden for den debatten, hva?)
« Siste redigering: 23. oktober 2014, 12:53:33 av Asbjørn Dyrendal »