harm

Skrevet av Emne: Valkee ørepropper  (Lest 13604 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
Sv: Valkee ørepropper
« Svar #15 på: 26. november 2012, 18:39:34 »
CE-merking er egentlig ikke noe mer enn en erklæring fra produsenten om at produktet overholder krav satt i EU-direktiv, og vil i dette tilfellet bety at produktet, altså Valkee ørepropper, ikke er farlige å bruke. CE-merking er obligatorisk for å kunne selges på det europeiske markedet, så CE-merking er i utgangspunktet ikke et kvalitetsstempel eller en garanti for at produktet gjør det reklamen lover.

Helsedirektoratet om CE-merking:

Hva betyr «CE»-merket?

CE er en produktmerking som betyr Communauté Européenne.

CE-merking påført en vare er en erklæring fra produsenten om at varen er i samsvar med kravene i det aktuelle direktivet og legger til rette for fri markedsadgang i hele EØS. CE-merket sier imidlertid ikke noe om kvalitetsaspekter ved den aktuelle varen.

Over 20 ulike varekategorier er regulert av direktiver basert på ny metode. Disse direktivene er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett.
Medisinsk utstyr er en av produktkategoriene som CE-merkes.

EU om CE-merking:

The CE marking is required for many products. It states that the product is assessed before being placed on the market and meets EU safety, health and environmental protection requirements.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #16 på: 26. november 2012, 20:20:45 »
Jeg syns det virker som Enklere liv selger ganske mye rart. Og det er veldig dumt, for de har høy kred.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Kristian

« Svar #17 på: 28. november 2012, 12:16:00 »
Jeg syns det virker som Enklere liv selger ganske mye rart. Og det er veldig dumt, for de har høy kred.

Har de cred? Jeg synes det virker som om hver gang jeg ser noe noen har kjøpt der så er det crap - enten i kategorien unødvendig crap eller i kategorien dumt crap (eller begge kategorier i en uskjønn og halvalternativ forening).

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #18 på: 28. november 2012, 16:56:47 »
Det kryr jaffal av brosjyrene deres i Vesenet jeg jobber i.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget Kristian

« Svar #19 på: 29. november 2012, 23:55:40 »
Ditt Vesen er vel nærmere til det enn mitt, men for meg ser fryktelig mye av det ut som skrot. Tidvis nokså overpriset skrot også.
Er det salgsrepresentanter fra firmaet som sprer om seg med brosjyrer eller?

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #20 på: 30. november 2012, 13:38:46 »
Vet ikke helt. Tror brosjyrene kommer i posten. 

Le K

• Gjest
« Svar #21 på: 10. januar 2013, 10:03:32 »
Noen som fikk med seg Forbrukerinspektørene på NRK i går? Valkee (og Elkjøp) fikk så hatten passet.
Det ble forresten solgt 5000 apparater i Norge i fjor ...

Det later ikke til at Elkjøp har tatt videre hensyn til brevet fra Forbrukerombudet. Hvilke sanksjonsmuligheter har dette ombudet, egentlig?

Utlogget kingvald

« Svar #22 på: 10. januar 2013, 11:02:24 »
Forbrukerombudets sanksjonsmuligheter varierer litt etter hvilken bestemmelse som er brutt, men det er stort sett ileggelse av straffegebyr. I en del tilfeller hjemler loven ganske saftige gebyr.

Så vidt jeg har forstått, så er prosedyren vanligvis at Ombudet først ber om forklaring. Så slår de fast at praksis er ulovlig, og ber aktuell forretning om å slutte, med en advarsel om at straffegebyr kan komme til anvendelse. Fortsetter forretningen med den ulovlige aktiviteten, så kommer et nytt brev fra Ombudet, med beskjed om at hvis ikke lovbruddet opphører før en bestemt frist, så vil gebyr så og så stort påløpe. Hvis forretningen fortsatt ikke tar til vettet, så blir da gebyr til slutt ilagt etter at denne fristen er utløpt.

En lang og omstendelig prosess, med mange muligheter for å kynisk hente ut til dels ganske stor fortjeneste, og allikevel stoppe før gebyret faktisk ilegges. Og det er selvsagt romslige tidsfrister i alle ledd, og klagemuligheter, så det er gode mulighet til å trenere prosessen, og slik få enda lenger periode å nyte godt av den ulovlige fortjenesten.

I tilegg så kommer alle de saker som blir henlagt av kapasitetshensyn, Forbrukerombudet er ikke akkurat overbemannet!

Kjell Ingvaldsen