harm

Skrevet av Emne: "Ungdommen nåtildags"  (Lest 3080 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

"Ungdommen nåtildags"
« på: 20. desember 2012, 12:38:36 »
Dere har sikkert hørt alle gamlingene som klager på "Ungdommen nåtildags!" Hvis dere ikke selv er blant disse gamlingene da. Som en "smule" historieinteressert (OK, jeg innrømmer det: HISTORIEGAL!), så har jeg oppdaget at dette ikke er en ny foreteelse. Men i anledning morgendagen, 21.12.2012 evt, så så jeg et oppslag, som igjen lenket til et annet oppslag, "Ten Notable Apocalypses That (Obviously) Didn’t Happen".

Det første av de ti lød:
Sitat
1. The First Warnings From Assyria

An Assyrian clay tablet dating to around 2800 B.C. bears the inscription: “Our Earth is degenerate in these later days; there are signs that the world is speedily coming to an end; bribery and corruption are common; children no longer obey their parents; every man wants to write a book and the end of the world is evidently approaching.”

Vi ser slike klare tegn på undergangen som at alle skriver bøker, og at barn ikke lenger adlyder deres foreldre!

4800 år siden! Ny bestenotering i min kjennskap! Å fyttti rakkern for noen englebarn den aktuelle skribenten og hans jevnaldrende må ha vært, med tanke på at nå i snart 5000 år så har hver eneste generasjon unger vært MYE verre en sine foreldre! Fytti grisen!!!!!

Kjell Ingvaldsen

PS
For forfatterspirene der ute: Nå vet dere hva denne trangen til å begå bøker er et tegn på!
ds

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
Sv: "Ungdommen nåtildags"
« Svar #1 på: 20. desember 2012, 13:35:54 »
quoteinvestigator betviler sannhetsgehalten i det sitatet:

http://quoteinvestigator.com/2012/10/22/world-end/

Sitat
In conclusion, QI believes there is currently no compelling evidence that any one of the multiplicity of quotations listed above was really inscribed on a tablet during ancient days in Assyria.

Utlogget Olateist

« Svar #2 på: 20. desember 2012, 14:03:44 »
Dere har sikkert hørt alle gamlingene som klager på "Ungdommen nåtildags!"

Det første av de ti lød:
Sitat
1. The First Warnings From Assyria

An Assyrian clay tablet dating to around 2800 B.C. bears the inscription: “Our Earth is degenerate in these later days; there are signs that the world is speedily coming to an end; bribery and corruption are common; children no longer obey their parents; every man wants to write a book and the end of the world is evidently approaching.”
Vi ser slike klare tegn på undergangen som at alle skriver bøker, og at barn ikke lenger adlyder deres foreldre!

"Assyrisk" 2800 f.kr. ?? Snakker vi om en sumerisk leirtavle i det som 2000 år senere ble  en del av det Assyriske riket? Muligens i nærheten av byen "Assur" hvis den eksisterte på det tidspunktet ?

Utlogget kingvald

« Svar #3 på: 20. desember 2012, 14:30:52 »
"Assyrisk" 2800 f.kr. ?? Snakker vi om en sumerisk leirtavle i det som 2000 år senere ble  en del av det Assyriske riket? Muligens i nærheten av byen "Assur" hvis den eksisterte på det tidspunktet ?

Reagerte også på "assyrisk" så tidlig, men tolket det også til å være fra området som senere ble Assyria. Byen Assur, opprinnelig hovedstad i, og opprinnelsen til navnet på, Assyria menes jo å ha blitt grunnlagt omtrent ved disse tider/litt senere.

Men:
quoteinvestigator betviler sannhetsgehalten i det sitatet:

http://quoteinvestigator.com/2012/10/22/world-end/

Sitat
In conclusion, QI believes there is currently no compelling evidence that any one of the multiplicity of quotations listed above was really inscribed on a tablet during ancient days in Assyria.

Det er jo for ille hvis vi ikke en gang kan stole på Smithsonian!

Uansett: Jeg er overbevist om alt i 2800 fvt så hadde gamlingene LEEEEEEENGE (som i MANGE generasjoner) klaget på "Ungdommen nåtildags!".

Så historiske englebarn! Eller kanskje heller fortrengte minner om egen ungdom!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #4 på: 20. desember 2012, 19:27:52 »
Som det står i en av kommentarene til "artikkelen" så stoler jeg ikke på leirtavler som nevner skriving av bøker. Sporingen av sitatet i lenken min over viser da også at det er et senere tillegg.

Stoler fra nå av ikke på noen av de fine "ungdommen nåtildags"-sitatene før jeg får se akademiske kildereferanser og et lengre utdrag fra originalkilden.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #5 på: 21. desember 2012, 06:48:28 »
Samme her. Mener jeg fikk første dose fra en 'Det Beste'-bok eller noe. Ordentlige kilder er tingen.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia