Skrevet av Emne: Global oppvarming?  (Lest 4091 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kristian Galleleo

Global oppvarming?
« på: 29. januar 2013, 17:37:03 »
Ok, for å si det sånn ::::: Hvor stor innvirkning har mennesker hatt på den globale oppvarmingen, og ikke minst, hva, konkret, kan gjøres, om i det heletatt noe?

Utlogget EvenJ

Sv: Global oppvarming?
« Svar #1 på: 29. januar 2013, 18:08:21 »
At mennesket har hatt innvirkning på klima og miljøet her på kloden er vel udiskutabelt. Dog tror jeg IKKE vi har kunnskap nok til å klare å snu utviklingen og styre klimaet og miljøet dit vi vil. Til det er det alt for mange variabler og mekanismer som vi IKKE rår over. Så om vi kuttet all CO2-utslipp i hele verden i dag, så tror jeg, dessverre, at det ikke vil gjøre særlig utslag på klima og miljø. Nettopp fordi det er så mange andre variabler som driver temperaturen oppover, slik temperaturen har gått i sykluser siden Jordens fødsel. At vi har fremskyndet prosessen, jepp - om vi kan kontrollere prosessen - neppe.

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #2 på: 29. januar 2013, 18:30:42 »
Ok, for å si det sånn ::::: Hvor stor innvirkning har mennesker hatt på den globale oppvarmingen, og ikke minst, hva, konkret, kan gjøres, om i det heletatt noe?

Siden du stiller spørsmålet på siden "spør en skeptiker", antar jeg du vil vite hva som er den skeptiske synsvinkelen på fenomenet menneskeskapt global temperaturøkning, og hva som kan gjøres med det.

Jeg oppfatter ikke dette som et skepsis-spørsmål, men et vitenskapelig spørsmål. Sjekk hva hovedtyngden forskermiljøene mener. Det er de som er ekspertisen og har størst sjanse for å ha rett. Du kan starte med Det internasjonale klimapanelet.

Nå er jo dette ganske betente spørsmål som har klar skepsisrelevanse fordi mange som kaller seg klima-skeptikere slett ikke er skeptikere i betydning å søke objektivitet og sannhet, og i debatten er det mange argumentasjonsrekker som bør gås nærmere etter i sømmene på skeptisk vis. Men det er en helt annen diskusjon enn det du spør etter.
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget kingvald

« Svar #3 på: 30. januar 2013, 09:05:12 »

Siden du stiller spørsmålet på siden "spør en skeptiker", antar jeg du vil vite hva som er den skeptiske synsvinkelen på fenomenet menneskeskapt global temperaturøkning, og hva som kan gjøres med det.

Jeg oppfatter ikke dette som et skepsis-spørsmål, men et vitenskapelig spørsmål. Sjekk hva hovedtyngden forskermiljøene mener. Det er de som er ekspertisen og har størst sjanse for å ha rett. Du kan starte med Det internasjonale klimapanelet.

Nå er jo dette ganske betente spørsmål som har klar skepsisrelevanse fordi mange som kaller seg klima-skeptikere slett ikke er skeptikere i betydning å søke objektivitet og sannhet, og i debatten er det mange argumentasjonsrekker som bør gås nærmere etter i sømmene på skeptisk vis. Men det er en helt annen diskusjon enn det du spør etter.

Tiltredes!

Kjell Ingvaldsen