Skrevet av Emne: Et spørsmål til religiøse skeptikere  (Lest 3710 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Enigma

Et spørsmål til religiøse skeptikere
« på: 04. februar 2013, 08:50:01 »

Hva synes du/dere om forskning av denne typen(?): In Search of God - Transcranial Magnetic Stimulation

Er det bare kjetteri og/eller bullshit? Har noen debunket det? Kan jeg i så fall få en link til debunkingen, eller til en side som kan henvise meg til debunking?

"But then, in all honesty, if scientists don't play God, who will?"
James Watson

Utlogget kingvald

Sv: Et spørsmål til religiøse skeptikere
« Svar #1 på: 04. februar 2013, 09:25:31 »

Hva synes du/dere om forskning av denne typen(?): In Search of God - Transcranial Magnetic Stimulation

Er det bare kjetteri og/eller bullshit? Har noen debunket det? Kan jeg i så fall få en link til debunkingen, eller til en side som kan henvise meg til debunking?

Dette spørsmålet fremmes her, samt i en annen tråd. Jeg foreslår at vi heretter tar behandlingen av spørmålet her, i tråden som er viet dette alene!

Selv om jeg ikke tilhører gruppen spørmålet stilles til, så tillater jeg meg å fremme en ytring: Hvorfor skal denne forskningen debunkes? Hvis så, så må det gjøres ved å påpeke svakheter i forskningsprotokollen, eller at de aktuelle målinger ikke gir dekning for konklusjonene. Begge spørsmål hvor religiøs tro er uten betydning! Så da: Hvorfor stilles spørsmålet kun til de religiøse skeptikerne?

Men jeg tillater meg å "debunke" trådstarten: Bruken av uttrykket "kjetteri" er ikke vitenskapelig holdbar. Kjetteri er ikke et nøytralt, målbart, fenomen, men avhenger av religiøs/livssynsmessig oppfatning! Slik enkelte i den andre tråden, på bakgrunn av SITT livssyn, tydligvis anser religiøs tro for å være kjetteri for en skeptiker!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Enigma

« Svar #2 på: 04. februar 2013, 09:39:24 »
Det har aldri vært min intensjon å såre dine følelser, kingvald. Slapp av nå, og la oss vente på svar fra religiøse skeptikere. Jeg gleder meg til å lese en skikkelig skeptisk debunking.
James Watson

Utlogget Enigma

« Svar #3 på: 04. februar 2013, 09:47:43 »
Davidsen har visst allerede debunket det (sjekk kommentarfeltet): http://dekodet.blogspot.no/2012/10/hyllest-av-skeptikere.html

James Watson

Utlogget kingvald

« Svar #4 på: 04. februar 2013, 10:04:30 »
Det har aldri vært min intensjon å såre dine følelser, kingvald. Slapp av nå, og la oss vente på svar fra religiøse skeptikere. Jeg gleder meg til å lese en skikkelig skeptisk debunking.

Ingen fare, jeg er nok ikke så hårsår!

Når det gjelder den påståtte "debunkingen", så er det et godt eksempel på at det religiøse ståsstedet til debunkeren er uvesentlig. Dog er det vel riktigere å si at Davidsen påpeker visse svakheter i logikken i den aktuelle forskningsrapporten, enn å "debunke" den!

Kjell Ingvaldsen