Skrevet av Emne: Skepchick.no er i gang!  (Lest 3567 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Skepchick.no er i gang!
« på: 10. februar 2013, 22:26:50 »
Et nytt skeptisk nettverk er i sving i Norge: Skepchick.no

Skepchick.no kommer i hovedsak til å handle om temaer fra samfunn og fra vitenskap satt i et kritisk lys. Altså med en god porsjon sunn skepsis. Litt av greia med Skepchick-nettverket er at det er i hovedsak kvinner som skriver, men det finnes også noen menn med.

Gakk hen og les!
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget kingvald

Sv: Skepchick.no er i gang!
« Svar #1 på: 11. februar 2013, 08:52:24 »
"KJØNNSDISKRIMINERING!"

Synd det fortsatt er nødvendig med slike særfora for kvinner!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget eirik

« Svar #2 på: 11. februar 2013, 10:43:33 »
Det så bra ut :)

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #3 på: 11. februar 2013, 15:01:36 »
Dette blir interessant å følge! Jeg er spent på hvordan skepsis med "feministisk tilsnitt" overføres på norsk, selv om jeg kanskje fikk nok av den debatten i kjølvannet av elevatorgate. Stephan Brun, dette må være noe for deg  :P

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #4 på: 11. februar 2013, 21:28:57 »
Hehe. Skal innrømme at jeg tenker noe sånt om norsk Skepchick etter at originalen endte som i tegneserien, men hadde tenkt å holde meg unna og ellers tie stille til noe faktisk skjer.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #5 på: 13. februar 2013, 15:19:21 »
Selg ikke skinnet før bjørnen osv.

Selv har har jeg i prinsippet ikke noe mot at skeptikere også er feminister, sosialister, randianere eller hva det nå er. Tvert om tror jeg skepsis ofte kan være både nyttig og fruktbart vis a vis eller i et samspill med ideologi/politikk, da det kan fungere både som et korrektiv og en metodologisk skjerping av egne posisjoner. Verre blir det når skepsis reduseres til et blott verktøy for å fremme egen ideologi og/eller når ens egne ideologiske/politiske posisjoner unntas kritisk granskning. Men noen prinsipiell motstander av slike initiativer er jeg altså ikke.

(Dog er jeg er tilhenger av ordboksdefinisjonen av ateist. Skal man utlede noe mer, tyr man til filosofi, for eksempel humanisme. Noe av det samme gjelder skepsis: skal man utlede noe annet enn kritisk undersøkelse tyr man til vitenskapelig virksomhet, ikke til aktivisme for ideologiske/politiske posisjoner. Men dette er jo ikke alle enige i.)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #6 på: 07. mars 2014, 22:22:25 »
Vel ett år etter at forrige innlegg ble skrevet her i introduksjonstråden så ble det startet en tråd i forumet med heftige, og, etter min mening, til dels outrerte angrep på (men også engasjerte forsvar for) Skepchick.no:

Skepchick som et eksempel på dårlig skepsis.

(Dette til orientering og oppfølging for dem som muligens har bokmerket akkurat denne inneværende tråd.)

Utlogget kingvald

« Svar #7 på: 08. mars 2014, 10:17:15 »
Støtter Gnisten i forsøket på å reaktivisere herværende tråd. Denne er bedre egnet til å diskutere Skepchick.no enn (den nå sperrede) Skepchick som et eksempel på dårlig skepsis . Den tråden skled ut i renspikket drittkasting, og det var klart det beste at den ble sperret.

Jeg støtter et ønske om å ta eventuell diskusjon om Skepchick spesielt, og feministisk skeptisisme generelt, f.eks. her i denne tråden. Men la det gå saklig for seg! Det bør ikke være nødvendig å gi de mest ekstreme feministene nye argumenter i sine klagemål mot skepsisbevegelsen.

Mitt bidrag er:

Det finnes mannssjåvenistiske svin inne skepsis-bevegelsen, som lar sin sjåvenisme overstyre sin skepsis.

Og det er en viss mannsdominans inne skepsis-bevegelsen, som kan gi utslag i at mer kvinnerelaterte spørsmål oversees.

Derfor kan det være rom for "feministisk" vinklet skeptisisme som Skepchick. Men merk, jeg satte hermetegn rundt "feministisk", for det bør være skeptisismen som bør være styrende. Hvis den feministiske ideologien overstyrer skeptisismen, så blir det like ille som når mannsgrisene lar sin sjåvenisme overstyr sin skeptisisme.

Jeg har ikke fulgt Skepchick.no, og vet ikke i hvilken grad de har greid å la skeptisismen styre eller ikke, så det spørsmålet får jeg la ligge. Dog vil jeg påpeke at det i den sperrede tråden kom lite konkret som kan tyde på manglende skepsis til feministiske standpunkt inne Skepchick-miljøet. Dog så jeg i tråden mange eksempler på manglende skepsis til hvor selvsagt mannens plass som skapelsens herre er.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #8 på: 10. mars 2014, 18:55:03 »
Et innlegg her i tråden er splittet herfra og utgjør nå første innlegg i denne tråden:

Feminismekritikk.

Det betyr at inneværende tråd skal begrenses til ytringer som er direkte relevante for Skepchick.no.