Skrevet av Emne: James Randi million dollar challenge, noe for meg?  (Lest 2464 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tantemøkken

James Randi million dollar challenge, noe for meg?
« på: 20. februar 2013, 02:20:25 »
Jeg leker med den skrudde ideen: "Oi, det hadde vært gøy å tjent en million dollar!" (Ikke noe uvanlig ønske, men det er kanskje litt uvanlig å ønske å gjøre det ved å bevise at synskhet eksisterer når man ikke tror på synskhet, og ikke engang tror man er synsk selv.

Først litt info om James Randi Million dollar challenge for de som ikke vet så mye om den:
http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/challenge-faq.html

Og, her er en protokoll som er godkjent og testet av en synsk (med et resultat som var nedslående dog).
http://forums.randi.org/showthread.php?t=118952

Og hva får meg til å tro at jeg kan klare å gjøre det signifikant bedre enn det statistikken vil tilsi? (Ja, statistikken, Ms. Putts resultat er ikke så mye å konkurrere med...)
Vel, bare tre enkle ting som jeg (kanskje) har mer av enn andre, nemlig at jeg leser kroppsspråk greit, at jeg har lett for å plukke opp emosjoner, samt at jeg har en nese som (egentlig underbevisst, men jeg har et ganske bevisst forhold til det) også lett plukker opp enkelte følelser.

Jeg aner ikke hva sannsynligheten er for at dette slår ut på en statistisk signifikant måte, men jeg er nysgjerrig nok til å prøve, og selv om (jeg også) tviler sterkt på at jeg klarer å komme opp i 5 rette eller mer, så er jeg jo nysgjerrig på om jeg klarer 3 eller fire, som (hvis jeg har det minste lille fnugg av sans for matematikk) er ganske interessante resultater, selv om det ikke er nok til å ha bestått "preliminary testing" hos James Randi.

Er det forresten noen statistikk-interesserte der ute som kan lage en tabell over de forskjellige utkommene av testen, og sannsynligheten for dem?

Og, er det noen skeptiske sjeler der ute som har gode motforestillinger mot dette som kan få meg til å forandre mening, evt (om denne ideen fortsetter å forfølge meg som interessant), hjelpe meg med et lokale, en haug frivillige og litt logistikk rundt det?

Utlogget eirik

Sv: James Randi million dollar challenge, noe for meg?
« Svar #1 på: 20. februar 2013, 09:32:45 »
For å bestå en test, må man oppnå suksess-kriteriet i en preliminary testing og en final test.

Selv om JREF har vært motvillig mot å komme med konkrete tall, har det flere ganger tidligere vært sagt (f.eks. her: http://www.randi.org/site/index.php/swift-blog/1826-the-million-dollar-challenge-at-tam-2012.html )at preliminary testing bør ha en odds på minst 1:1000 for å utelukke tilfeldigheter etc.

I den siste testen (som ennå ikke har vært utført siden ingen har bestått preliminary) høynes dette såvidt jeg forstår til 1:10 000.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #2 på: 20. februar 2013, 12:47:12 »
Tantemøkken, du skal vinne Randi-millionen? Lykke til :D

Dette er vel en av de mer harehjernede bli-fort-rik-ideene man kan ha. Hihihi. Beklager.

Der jeg mistenker at du bommer er at den millionen er reservert for krav og påstander som er eksplisitt overnaturlige, altså at de ikke kan forklares ved ting vitenskapen kjenner til allerede. Så ekstrem observanthet og lett for å plukke opp følelser blir litt mundant i så måte. Synestetikere og menneskelige kalkulatorer ville heller ikke ha store sjansene.

Den millionen er ikke ment å være lett å vinne ....
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Imperator

« Svar #3 på: 20. februar 2013, 13:24:39 »
Enig med siste.

Dessuten: En av de mest erfarne forumbrukerne på JREF skriver dette i et relatert emne:
Sitat
Randi and his colleagues are not researchers (although occasionally a researcher might be called in to help with a very particular claimant). Randi's team is more likely to include illusionists, mentalists, sleight-of-hand artists, and trained observers. They are not there to conduct an experiment or to suggest improvements to experiments or to provide direction to people who want to perform experiments - they are there to make sure the demonstration by the applicant does not involve non-paranormal phenomena (in other words, to stop the cheaters).
Med andre ord. Du skal ha skikkelig peil, skal du lure disse folka med ikke-overnaturlige evner. :)

"Kvar og ein står vi på vår eigen måte midt i verda" - Oberinspektor Stephan Derrick, 1981

Utlogget frenchisbacan

« Svar #4 på: 13. mars 2013, 23:26:08 »
Berre 1:1000 eller 1:10 000?

Er det nokon som veit kor mange JREF har testa dei siste 50 åra?

Utlogget Tantemøkken

« Svar #5 på: 18. mars 2013, 12:25:56 »
Beklager å klare å legge min egen tråd på is for en god stund.

Kom etterhvert til at, vel, a) det er ingenting overnaturlig ved å ha luktesans, b) jeg har på ingen måte så ekstraordinær luktesans som jeg liker å innbille meg, samt c) hjelp, jeg er forkjøla ca 90% av året, så jeg ville ha hatt visse problemer uansett.

Takk uansett for innspill.

Utlogget eirik

« Svar #6 på: 19. mars 2013, 09:52:37 »
Berre 1:1000 eller 1:10 000?

Er det nokon som veit kor mange JREF har testa dei siste 50 åra?

Nei, men her er hvor mange som har søkt:

http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/challenge-faq.html
Sitat
1.3 How many people have applied for the Challenge?

Between 1964 and 1982, Randi declared that over 650 people had applied. Between 1997 and February 15, 2005, there had been a total of 360 official, notarized applications. Applications continue to pour in!

Det er mange som faller fra når de skjønner hva "kontrollert" test innebærer.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #7 på: 19. mars 2013, 21:14:53 »
Beklager å klare å legge min egen tråd på is for en god stund.

Kom etterhvert til at, vel, a) det er ingenting overnaturlig ved å ha luktesans, b) jeg har på ingen måte så ekstraordinær luktesans som jeg liker å innbille meg, samt c) hjelp, jeg er forkjøla ca 90% av året, så jeg ville ha hatt visse problemer uansett.

Takk uansett for innspill.
Alltid kjekt å se at noen tar til vettet! ;)
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Tantemøkken

« Svar #8 på: 21. mars 2013, 00:46:45 »
Mer irriterende at jeg startet tråden uten å tenke meg om til å begynne med!