Skrevet av Emne: Mikroorganismenes terror  (Lest 3275 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kristian Galleleo

Mikroorganismenes terror
« på: 12. mars 2013, 23:02:54 »
Jeg hørte i dag antibiotika-ressistente bakterier bli beskrevet som "en like stor trussel som terror". Det er jo litt som å sammenligne .... noe som ikke kan sammenlignes. Er det eneste måten å få folk til å ta dette på alvor?
Jeg ble nylig oppmerksom på, fra en illustrert Vitenskap-artikkel, at antibiotka brukes i behandling av kjøtt-produkter, noe mattilsynet nylig bekreftet for meg. Det brukes riktig nokk i små doser; "Et kjøttprodukt kan derfor i teorien inneholde lovlige mengder antibiotika under grenseverdien (MRL), men ansees altså som trygt.  Presiserer også at det er snakk om veldig små grenseverdier (dvs μg/kg – mikrogram per kilo - , og 1 mikrogram er  0.000000001 kilogram)"
, men min beskymring er at dette bidrar til å utvikkle antibiotika-ressistanse.

Overdriver jeg faren, eller er det kjøtt-industrien som leker med epedemi-faren her?

Utlogget Monod

Sv: Mikroorganismenes terror
« Svar #1 på: 13. mars 2013, 00:01:04 »
Jo mere antibiotika man bruker desto større er sannsynligheten for at resistens vil utvikle seg (og spre seg innad i populasjonen). Men nå er det også slik at det finnes en rekke ulike antibiotikum, de som brukes i landbruket er nok stort sett av en annen type enn de som brukes i helsevesenet slik at om det utvikles resistens mot disse så vil ikke det nødvendigvis påvirke effekten av de vi f.eks bruker innen helsevesenet, - men det vil nødvendigvis få konsekvenser for landbruket.
Videre er enkelte land svært liberale på salg av antibiotika, i flere land kan man få kjøpt antibiotika over disk uten resept noe som i iallefall i noen grad får enkelte til å knaske de mot hodepine, luft i magen eller rent preventivt, dette i kombinasjon med at de gjerne ikke tar kuren helt ut noe som øker sannsynligheten for at resistens utvikles.

Kampen mot mikroorganismene er et evig våpenkappløp og legemiddelbransjen har blitt kritisert for å ha blitt litt slappe når det kommer til å utvikle nye typer antibiotika. Men samtidig er det mye spennende som skjer. BBC Horizon hadde nylig et program som jeg vil anbefale.

Utlogget kingvald

« Svar #2 på: 13. mars 2013, 08:11:20 »
Jeg velger å "henge meg opp" i en setning i trådstarten:
Jeg hørte i dag antibiotika-ressistente bakterier bli beskrevet som "en like stor trussel som terror".
Med tanke på hvor liten trussel terror strengt tatt egentlig utgjør, så ville vel det bety at antibiotika-resistens var omtrent ufarlig!

Nå er antibiotika-resistens mye farligere enn som så. Men akkurat som med terror, så finnes det en del forholdsregler som kan redusere risikoen. Så hvorfor i H...... er det så enkelt å få gjennomført store forholdsregler mot terror, men antibiotika-bruken er fortsetter like fordømt uansvarlig?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #3 på: 13. mars 2013, 19:04:01 »
Jo mere antibiotika man bruker desto større er sannsynligheten for at resistens vil utvikle seg (og spre seg innad i populasjonen). Men nå er det også slik at det finnes en rekke ulike antibiotikum, de som brukes i landbruket er nok stort sett av en annen type enn de som brukes i helsevesenet
Dette stiller jeg meg ganske tvilende til. De aller fleste medisiner som brukes i veterinærmedisinen kommer fra humanmedisinen.

slik at om det utvikles resistens mot disse så vil ikke det nødvendigvis påvirke effekten av de vi f.eks bruker innen helsevesenet, - men det vil nødvendigvis få konsekvenser for landbruket.
Derav følger at det vil få følger for begge. Og selv om de brukte egne antibiotika i veterinærmedisinen, finnes det ikke vanntette skott mellom mennesker og dyr, så problemet ville smitte over, bokstavelig talt.

Videre er enkelte land svært liberale på salg av antibiotika, i flere land kan man få kjøpt antibiotika over disk uten resept noe som i iallefall i noen grad får enkelte til å knaske de mot hodepine, luft i magen eller rent preventivt, dette i kombinasjon med at de gjerne ikke tar kuren helt ut noe som øker sannsynligheten for at resistens utvikles.
Det er helt presist beskrevet.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #4 på: 13. mars 2013, 19:06:02 »
Jeg hørte i dag antibiotika-ressistente bakterier bli beskrevet som "en like stor trussel som terror". Det er jo litt som å sammenligne .... noe som ikke kan sammenlignes. Er det eneste måten å få folk til å ta dette på alvor?
Jeg ble nylig oppmerksom på, fra en illustrert Vitenskap-artikkel, at antibiotka brukes i behandling av kjøtt-produkter, noe mattilsynet nylig bekreftet for meg.
Det har vært vanlig å tilsette mindre doser antibiotika til kraftforet, ikke for å forebygge sykdom men fordi det gjør at dyra vokser hurtigere.  Jeg tror ikke det er lov lenger i Norge, men det skjer i mange andre land.

Overdriver jeg faren, eller er det kjøtt-industrien som leker med epedemi-faren her?
Du overdriver ikke. De leker med ilden.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget Monod

« Svar #5 på: 13. mars 2013, 20:12:11 »
Jo mere antibiotika man bruker desto større er sannsynligheten for at resistens vil utvikle seg (og spre seg innad i populasjonen). Men nå er det også slik at det finnes en rekke ulike antibiotikum, de som brukes i landbruket er nok stort sett av en annen type enn de som brukes i helsevesenet
Dette stiller jeg meg ganske tvilende til. De aller fleste medisiner som brukes i veterinærmedisinen kommer fra humanmedisinen.
Ja, de fleste om ikke alle kommer nok garantert fra humanmedisinen. Det jeg mente er at det muligens finnes restriksjoner slik at man prøver å skåne deler av de antibiotikaene som er viktige for humanmedisin mot bruk i landbruket slik at ikke sjansen for utvikling av resistens øker. For eksempel ved å ty til gamle typer som ikke lengre er i utstrakt brukt innen helsevesener. I alle fall så frem til at det er mulig i forhold til virkning. Men dette er ikke noe jeg vet, derav den litt forsiktige formuleringen i mitt innlegg. Det jeg derimot vet er at dette er en tanke når det kommer til valg av reportergener opp mot GMO planter (altså frykten for spredning av resistensgener).

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #6 på: 14. mars 2013, 11:35:49 »
I den grad de ikke bruker "gamle" antibiotika er det nok fordi det er mindre resistens blant dyr.

Men man kan like gjerne føre resonnementet andre veien: Hvis de bruker de gode gamle uten god grunn risikerer man mer resistensutvikling med dem. Det er fremdeles gode gamle penicillin og andre klassikere som er førstevalg for mennesker, og heldigvis funker de fremdeles i Norge, fordi vi er mer restriktive. Hvis man pøser på med disse til dyr vil faren for resistensutvikling som sagt øke.

Men vi burde kanskje spørre en veterinær om dette.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #7 på: 21. april 2013, 20:19:26 »
Jeg kom over denne artikkelen, og er fremdeles i sjokk: Kjøttindustrien i USA står for 80% av antibiotikabruken i landet. Ikke som behandling for sykdom, men for å øke veksten. De forbruker nesten 15 milliarder kilo per år, og det bare øker, mens antibiotikabruk til mennesker har flata ut. I helvete!!