Skrevet av Emne: Forbrukerombudets kampanje mot ulovlig markedsføring av alternativ behandling  (Lest 3379 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bjafosse

Jeg sendte for et par uker siden inn klage på et par alternative behandlere som bruker ulovlig markedsføring på sine nettsider. I dag fikk jeg følgende svar fra Forbrukerombudet:
Sitat
Vi planlegger våren 2013 en kontrollaksjon på markedsføring av alternativ behandling. Da ønsker vi å ta for oss markedsføring av alternativ behandling i et bredere perspektiv, og se hva de viktigste problemstillingene er innenfor dette feltet. Vi ber om forståelse for at vi ikke har kapasitet til å ta tak i din henvendelse nå, men vi tar med oss din henvendelse inn i dette planlagte arbeidet.

Hva med å koordinere en aksjon der vi systematiserer dokumentasjon av ulovlig markedsføring av alternativ behandling? All respekt for at Forbrukerombudet har begynt å ta tak i dette, men jeg er redd de ikke har nok ressurser til å fange opp det voldsomme omfanget, og særlig vil det være vanskelig for dem å følge med på hvordan MLM-selskapene opererer med sin ulovlige markedsføring. Blant forumets lesere er det imidlertid en rekke personer som følger "bransjen" tett og som vet hvor den ulovlige markedsføringen finnes. Utfordringen er at dersom alle skal gjøre dette hver for seg vil en liten gruppe aktører bli rapportert 10 ganger, mens størsteparten ikke vil bli rapportert i det hele tatt.

Noen som tenner på ideen og som har forslag til fremgangsmåte?

Utlogget kingvald

Tiltredes!

Forslag: At de som har opparbeidet en stor kunnskap om emnet lager en oversikt over ting å se etter, vanlige lovbrudd, ulovlige påstander etc. Videre kommer med tips om hvordan lovbruddene kan dokumenteres. Så går vi alle i gang og samler saker, sjekker annonser, oppslag, plakater, nettsider..........................

Spørsmålet er hvordan vi så går videre? Skal saken samles og f.eks. Skepsis samlet sende inn en klage pr. aktør/lovbrudd? Skal alle sende klager for alt de observerer? Eller har noen andre forslag?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Skepsis har jo et system for dette, Christopher Dragenes Norderhaug administrerer det og har kontakt med Forbrukerådet oig Mattilsynet. 
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget GrammatonRetard

• Tro kan flytte luft!
Er redd dette ytterligere innskrenke vår Aura.......
Sitat fra "MAK": Jeg tror du henger kraftig fast i ditt ”tenke” prinsipp.

Utlogget kingvald

Skepsis har jo et system for dette, Christopher Dragenes Norderhaug administrerer det og har kontakt med Forbrukerådet oig Mattilsynet.

Så Pernille er stemt for å samordne klagene via Skepsis sin eksisterende ordning.

Da gjenstår det for oss å skolere hverandre i hva vi skal se etter....

Jeg begynner herved selv med å henvise til Markedsføringsloven:

Sitat
§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

Og denne, særlig tredje punkt:
Sitat
§ 6. Urimelig handelspraksis

Urimelig handelspraksis er forbudt.

En handelspraksis er urimelig dersom den strider mot god forretningsskikk overfor forbrukere og er egnet til vesentlig å endre forbrukernes økonomiske atferd slik at de treffer beslutninger de ellers ikke ville ha truffet.

Dersom en handelspraksis er rettet til en bestemt forbrukergruppe, eller dersom bare en klart identifiserbar gruppe av forbrukere er særlig sårbare på grunn av psykisk eller fysisk svakhet, alder eller godtroenhet og den næringsdrivende burde ha forstått dette, vurderes praksisens urimelighet ut fra den aktuelle forbrukergruppens perspektiv. Beskyttelsen av sårbare grupper berører ikke vanlig og rettmessig praksis der det fremsettes overdrevne påstander som ikke er ment å tas bokstavelig.

En handelspraksis er alltid urimelig dersom den er villedende etter § 7 eller § 8, eller aggressiv etter § 9.

Departementet fastsetter i forskrift de formene for handelspraksis som under enhver omstendighet skal anses som urimelige.

Andre særlige aktuelle paragrafer er også:
§ 7. Villedende handlinger
§ 8. Villedende utelatelser

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Og klageskjemaet ligger HER:
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget kingvald

Da er dugnaden i gang.

Er det flere som har tips om punter man kan se etter? Særbestemmelser (f.eks. om helsepåstander) som bør tas med i vurderingen? Vanlige lovbrudd fra alternativ-utøvere?

Dokumentasjon til klager kan vel være nettadresser, skjermdumper, kopier av materiell, skann av materiell, foto av markedsføring osv.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget bjafosse

Mulig poenget mitt ikke kom helt klart frem her, klageskjemaet er en utmerket kanal som ikke trenger omlegginger. Utfordringen er at man risikerer å bruke masse tid på å rapportere noe som en annen skeptiker har rapportert inn i detalj for to uker siden - fordi man ikke vet hva andre rapporterer.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Jeg synes også det er litt frustrerende, og har tatt det opp med Skepsisstyret, men egentlig ikke fått noe svar på det. Men, ikke bruk veldig mye tid på hver klage. De fleste lovbruddene er så åpenbare at man ikke trenger å forklare en masse. Det holder med noen lenker og kort hva man mener er galt.

Eller hva sier du, Jan-Erik?
« Siste redigering: 15. april 2013, 22:55:17 av Pernille Nylehn »