2

Skrevet av Emne: Strafferabatt for å bli kristen  (Lest 3676 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pyramide

Strafferabatt for å bli kristen
« på: 03. juni 2013, 20:54:36 »

Utlogget vidarlo

Sv: Strafferabatt for å bli kristen
« Svar #1 på: 03. juni 2013, 22:35:40 »
Om du set inn 'omgripande miljøendring' istadenfor kristen i artikkelen? Bør ikkje kriminelle få eitt incentiv til å endre livsstil?

Utlogget kingvald

« Svar #2 på: 04. juni 2013, 06:18:47 »
Uansett hva den aktuelle livstilendringen består i; så lenge det er lovlig, så bør ethvert skritt den dømte selv har tatt i retning av rehabilitering tas med i betraktningen i straffereduserende retning. Og også i vurderingen av hvordan straff skal sones, slik at et positivt egeninitativ ikke undergraves av straffen.

Men den endelige straffen skal fastsettes etter en helhetsvurdering, straffeskjerpende forhold skal også tas med i betraktingen.

Så i denne konkrete saken: Ja, at dømte har endret livsstil, og slik redusert risiko for gjentagelse bør støttes. Våre eventuelle erfaringer med den aktuell nye livsstil bør ikke tillegges vekt, så lenge det er grunn til å anta at den har ønsket virkning.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget pyramide

« Svar #3 på: 04. juni 2013, 18:30:59 »
Det står at dommeren la vekt på at den dømte var blitt rusfri og hadde byttet omgangkrets, det var ikke det jeg reagerte på. Det jeg stusset litt over var det at den dømte var blitt personlig kristen ble trukket fram i tillegg til det andre. Det kan virke som om dommeren mener at en personlig kristen tro er en garanti for god oppførsel. Ville for eksempel en ransmann med som hadde konvertert til islam fått strafferabatt? Eller en personlig kristen som hadde lagt troen på hylla? Jeg er nemlig ikke helt overbevist om at det ville vært tilfelle.

Utlogget Gress

« Svar #4 på: 04. juni 2013, 18:46:13 »
Jeg vet ikke noe om jussen rundt det, men jeg synes dette stinker. Har du gjort noen skurkestreker? Bli kristen og få straffen redusert!

Ikke bare er dette urettferdig, men det hjelper nok til å rekruttere folk til evangelisk kristne miljøer.

"Skurk meldte seg inn i Høyre - fikk strafferabatt!" :p

Utlogget kingvald

« Svar #5 på: 05. juni 2013, 07:26:40 »
pyramide, har du lest dommen? Eller bare artikkelen du lenket til? Er du sikker på et det faktisk er kristendommen som ga strafferabatt, og ikke omleggingen av livsstil, uavhengig av trosmessig innhold?

Mange debatter om domspremisser, og hvor "helt på jordet" de er, baserer seg på enkeltmomenter fra presseomtale. Enkeltmomenter tatt ut av den større sammenheng innen den aktuell presseomtale, og hvor journalisten så i tillegg har plukket et begrenset del av grunnlaget ut i fra den enda større helheten i dommen. Så ofte er det momentet alle er så forferdet over at har ført til straffereduksjon en minimal, om noen, del av det reelle grunnlaget for fastsettelsen av straffens størrelse.

Før man kritiserer en domstols vurderinger, så bør man som et minimum lese HELE den aktuelle dommen.

I denne saken så har jeg IKKE lest dommen, men den lenkede presseomtale gir ikke noe grunnlag til å konkludere i spørsmålet om det er kristendom i seg selv, eller livsstilsendring prinsipielt, som er grunnlaget for straffereduksjonen!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget pyramide

« Svar #6 på: 05. juni 2013, 16:01:05 »
Domsavsigelser ligger som regel ikke på nett (bortsett fra i spesielle tilfeller), så nei, jeg har ikke lest hele dommen. Like vel er det vel verdt å diskutere?

Ut i fra artikkelen så er det jo åpenbart at konverteringen må sees i sammenheng med hele livstilsendringen til den dømte. Jeg tror ikke at om den dømte hadde blitt personlig kristen, men fortsatt å ruse seg og vanket i samme miljø, ville gitt nevneverdig straffereduksjon. Samtidig ble det jo trukket fram av dommeren (jeg regner med at journalisten ikke regelrett lyver), og da kan man stille spørsmålet hvorfor det ble trukket fram? Gir en ny verdensanskuelse større troverdighet til den dømtes livstilendringer? Hvis det er tilfelle, hvilke typer "konverteringer" gir troverdighet? Bare til kristendom? Til religion generelt? Hva om man ble veldig opptatt av en politisk ideologi? Marxister har jo feks historisk sett vært motstandere av rus.

Jeg er ikke nødvendigvis forferdet over dette, men jeg lurer bare litt på hvilke prinsipper som ligger til grunn, eller om det bare var en tankeløs glipp? Er det noen som vet om lignende tilfeller i Norge?

Inge

• Gjest
« Svar #7 på: 05. juni 2013, 21:24:01 »
Jeg bryr meg mer om offeret enn om gjerningsmannen. Gjerningsmannen valgte å gjøre det han gjorde, og det var ikke et engangstilfelle ifølge dommen, altså ikke et utypisk unntak fra hvem han normalt er. Gjerningsmannen har vist gjennom flere lignende saker at han ikke bryr seg om ofrene for sine kriminelle handlinger.

Hvordan går det med den som ble ranet? Er 20 000 kr. og rettsvesenets forståelse for gjerningsmannens vanskelige situasjon en tilstrekkelig oppreising for det ransofferet ble utsatt for? Er det at ranet bare tok ett minutt og at våpenet var en luftpistol formildende? Kunne offeret vite det?

Det er flott at mennesker forandrer seg og vokser åndelig. Men det bør ikke ha noen betydning for det som allerede er gjort.

Utlogget Strappado

• Ateist Javisst
    • Dagens Ateist
« Svar #8 på: 05. juli 2013, 09:22:52 »
Enda et tilfelle:

http://www.dagbladet.no/2013/07/04/nyheter/bandidos/kriminalitet/lars_harnes/28015902/

Sitat
- Harnes har uttalt at han holder på å konvertere til katolisismen, men fengselet har ikke registrert at denne religiøse utviklingen har påvirket hans adferd eller holdninger positivt, heter det i erklæringen fra Ila.

Utlogget kingvald

« Svar #9 på: 05. juli 2013, 19:38:08 »
Enda et tilfelle:

http://www.dagbladet.no/2013/07/04/nyheter/bandidos/kriminalitet/lars_harnes/28015902/

Sitat
- Harnes har uttalt at han holder på å konvertere til katolisismen, men fengselet har ikke registrert at denne religiøse utviklingen har påvirket hans adferd eller holdninger positivt, heter det i erklæringen fra Ila.

For vår diskusjon mener jeg følgende sitat fra Dagblad-stykket, særlig avslutningen, er mer relevant:
Sitat
Dommerne mener heller ikke det er bevist at 44-åringen har hatt kontakt med Bandidos de siste månedene eller at han får penger derfra, og slår fast at det taler til Harnes' fordel at han har bolig og familie på utsiden - og at han vil bli katolikk og studere.

Fengselet merker ingen bedring i adferd, men retten vektlegger den påståtte konverteringen. Ikke pent, ikke pent. Det måtte i tilfelle være adferdsendring forårsaket av det nye livsynet som skulle telle, ikke den rent formelle konverteringen.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Strappado

• Ateist Javisst
    • Dagens Ateist
« Svar #10 på: 06. juli 2013, 11:06:07 »
Ja, altså hvis man faktisk kunne spore at han hadde sluttet med kriminalitet, så hadde det kanskje vært OK, men her kan man ikke si noe slikt.