2

Skrevet av Emne: Ønskekvister av tre  (Lest 10076 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
Sv: Ønskekvister av tre
« Svar #15 på: 24. juni 2013, 12:20:56 »
Min hypotese er at om man spenner en ønskekvist slik jeg har sett det bli gjort i mange tilfeller, vil den vri seg på en slik måte at "håndtakene" roterer i grepet. Akkurat nå er det skybrudd, men når det blir opphold skal jeg gå ut og teste den hypotesen.

Da har jeg vært ute og kuttet meg en ønskekvist. Ikke bare bare å finne en, siden trær stort sett har usymmetriske forgreininger, men jeg fant en og hypotesen ble bekreftet. Når man lager spenn i "armene" på kvisten skal det bare en liten endring i vinkel opp eller ned på hendene før kvisten går i den retningen, og da roterer den i håndflatene. Samtidig presser den hendene i den retningen man allerede beveget dem. Jeg har ikke noe problem med å forestille meg at dette ville føles ubehagelig og overraskende om det var ukjent for meg og noen samtidig kontrollerte hendene mine og dermed hindret dem i å bevege seg helt naturlig.

Ideomotor-effekten er ganske riktig ikke en fullgod forklaring på dette, men de fysiske egenskapene til ønskekvister i spenn ser for meg ut til å være det.

Utlogget geir øyvind eskeland

« Svar #16 på: 24. juni 2013, 12:54:38 »
Etter å ha skrevet 635 innlegg i dette forum, er du forlengst godt kjent med hva som kreves for å gjennomføre et vitenskapelig forsøk. Det at du allerede på forhånd hadde bestemt deg for et sluttresultat, det er uvitenskapelig. Det vet vi begge, men nå opplevde du det samme som allerede er nevnt både av deg og andre - settes armene i spenn, vil pekeren bøye seg opp eller ned. Jeg er mest fornøyd med den siste setningen.

Et lite tillegg: Gubben ønsket selvsagt å glede min far med et positivt resultat. Det ville også styrke den oppfatningen andre hadde, nemlig at akkurat han hadde ekstra gode evner når det gjaldt å oppnå positive resultater. La oss si at gubben hadde forventninger der vi gikk bortover fjellryggen. Kanskje han ble utålmodig(nå må det snart skje noe) og faller for fristelsen å hjelper litt til selv. Men uansett - han kunne ikke påvirke det som skjedde mellom veden og innsiden av mine hender.

Utlogget eirik

« Svar #17 på: 24. juni 2013, 13:05:48 »
Etter å ha skrevet 635 innlegg i dette forum, er du forlengst godt kjent med hva som kreves for å gjennomføre et vitenskapelig forsøk. Det at du allerede på forhånd hadde bestemt deg for et sluttresultat, det er uvitenskapelig.

Nå hevdet ikke B. Tuftin at han utførte et vitenskaplig forsøk. Det er en ganske urimelig kritikk av at han tok din påstand såpass alvorlig at han utførte en test.

Når det er sagt - det er utført *mange mange* vitenskaplige forsøk av søkevinkler. Ingen av dem viser effekt.

Hvorfor det, tror du?

Utlogget eirik

« Svar #18 på: 24. juni 2013, 13:18:55 »
Om ønskekvister generelt, forskning, og om bruk i skred:
http://forum.skepsis.no/index.php/topic,97.15.html

Om ønskekvister som bombedetektorer (ja, det finnes faktisk så kjipe mennesker, og ønskekvister og dets rasjonale kan være svært farlig)
http://forum.skepsis.no/index.php/topic,4321.0.html

Om ønskekvister som kan diagnostisere hepatitt c: (yikes!)
http://forum.skepsis.no/index.php/topic,4261.0.html
« Siste redigering: 24. juni 2013, 13:20:26 av eirik »

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #19 på: 24. juni 2013, 13:46:43 »
Etter å ha skrevet 635 innlegg i dette forum, er du forlengst godt kjent med hva som kreves for å gjennomføre et vitenskapelig forsøk. Det at du allerede på forhånd hadde bestemt deg for et sluttresultat, det er uvitenskapelig. Det vet vi begge, men nå opplevde du det samme som allerede er nevnt både av deg og andre - settes armene i spenn, vil pekeren bøye seg opp eller ned. Jeg er mest fornøyd med den siste setningen.

Jeg hadde ikke bestemt meg for et sluttresultat. Jeg hadde en antagelse jeg så som rimelig. Jeg utfordrer deg til å finne belegg for at forskere ikke starter forsøkene sine med en antagelse om hvilket sluttresultat de kommer til å få og at det er uvitenskapelig å ikke starte med et umenneskelig blankt sinn.

Sitat
Et lite tillegg: Gubben ønsket selvsagt å glede min far med et positivt resultat. Det ville også styrke den oppfatningen andre hadde, nemlig at akkurat han hadde ekstra gode evner når det gjaldt å oppnå positive resultater. La oss si at gubben hadde forventninger der vi gikk bortover fjellryggen. Kanskje han ble utålmodig(nå må det snart skje noe) og faller for fristelsen å hjelper litt til selv. Men uansett - han kunne ikke påvirke det som skjedde mellom veden og innsiden av mine hender.
La oss få klarhet i et par ting.
a) Mener du at din erindring er at ønskekvisten ikke ble holdt med spenn i håndtakene slik det er gjort i all kvistgang jeg har observert?
b) Hvis a) mener du oppriktig at ønskekvisten så ble trukket opp eller ned og kun derfor vred seg i hendene dine?
c) Hvis ønskekvisten ble holdt med spenn i håndtakene, har du forsøkt å gjøre dette senere, eller forkaster du min observasjon på grunnlag av at det ikke passer med snart 40 år gamle minner?

« Svar #20 på: 24. juni 2013, 15:45:04 »
a) Det er gått mer enn 40 år, jeg kan ikke huske hvordan gubben holdt vedendene - med spenn, eller ikke. Som nevnt så var det jeg som holdt vedendene, gubben klemte sine fingre rundt mine. Det eneste jeg husker er at vi gikk et stykke før det plutselig skjedde noe.

b) Jeg ønsker ikke å blande andre inntrykk inn i den erfaringen jeg har fortalt om. Jeg minnes et øyeblikk der pekeren gjorde et kraftig utslag mot bakken og dirret  med raske korte bevegelser opp og ned. Men jeg er usikker på om den detaljen hører til opplevelsen, eller er noe jeg senere har sett i en tv-reportasje, eller inntrykk jeg har dannet meg etter muntlige beretninger. At pekeren dirret med raske korte bevegelser, kan jeg ikke ha fått med meg i det smerten kom, for den fikk all oppmerksomhet. Jeg må isåfall bare kunnet observere pekerens bevegelser etter at barken løsnet og smerten ga seg.

c)Jeg kan ikke huske å ha forsøkt noe mer på egenhånd. Den testen du utførte i formiddag fikk et resultat jeg mener er høyst sannsynlig, og derfor troverdig. Nok en gang altså - jeg skrev min erfaring kun som et eksempel på at ideomotor-effekten ikke alltid gir en overbevisende forklaring. 

Det er irriterende med så mangelfull kunnskap om hvordan jeg bruker dette medium. Jeg er avhengig av den "blå svarlappen". Jeg finner ingen slik under innleggene til "eirik" så jeg får ikke gitt noe svar.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #21 på: 24. juni 2013, 15:53:02 »
c)Jeg kan ikke huske å ha forsøkt noe mer på egenhånd. Den testen du utførte i formiddag fikk et resultat jeg mener er høyst sannsynlig, og derfor troverdig. Nok en gang altså - jeg skrev min erfaring kun som et eksempel på at ideomotor-effekten ikke alltid gir en overbevisende forklaring.
Da er vi på bølgelengde. :)

Utlogget eirik

« Svar #22 på: 24. juni 2013, 16:05:55 »
Det er irriterende med så mangelfull kunnskap om hvordan jeg bruker dette medium. Jeg er avhengig av den "blå svarlappen". Jeg finner ingen slik under innleggene til "eirik" så jeg får ikke gitt noe svar.

Hvis du bruker en vanlig nettleser kan du trykke på sitat-knappen oppe til høyre i et innlegg. Da blir innlegget innlemmet med sitat-klammer i et svarfelt. Hvis du bruker "forhåndsvisning"-knappen flittig, så ser du etter litt eksperimentering hvordan det fungerer og evt. ikke fungerer :)

« Svar #23 på: 24. juni 2013, 16:21:15 »
Etter å ha skrevet 635 innlegg i dette forum, er du forlengst godt kjent med hva som kreves for å gjennomføre et vitenskapelig forsøk. Det at du allerede på forhånd hadde bestemt deg for et sluttresultat, det er uvitenskapelig.

Nå hevdet ikke B. Tuftin at han utførte et vitenskaplig forsøk. Det er en ganske urimelig kritikk av at han tok din påstand såpass alvorlig at han utførte en test.

Når det er sagt - det er utført *mange mange* vitenskaplige forsøk av søkevinkler. Ingen av dem viser effekt.

Hvorfor det, tror du?

Hvorfor man gjentar slike forsøk en rekke ganger, det vet jeg ikke. En skulle jo tro at det var nok med en gang. Som nevnt andre steder også, jeg ser absolutt poenget med selvbedraget. Man enser det ikke selv, og pekeren peker slik en ønsker det skal skje.
Likevel - etter det jeg selv opplevde, fikk jeg ikke ideomotor-effekten til å stemme som en logisk forklaring. Derfor luftet jeg eksempelet her blant skeptikerne.

Utlogget eirik

« Svar #24 på: 24. juni 2013, 19:22:57 »
Spørsmålet var kanskje tvetydig. Spørsmålet er hvorfor forsøkene ikke viser effekt,  ikke hvorfor det er gjort flere forsøk. Flere forsøk styrker synet om ingen effekt,  da enkeltstudier kan være heftet med svakheter som man ofte unngår med et større tallmateriale.

« Svar #25 på: 24. juni 2013, 19:55:58 »
Spørsmålet var kanskje tvetydig. Spørsmålet er hvorfor forsøkene ikke viser effekt,  ikke hvorfor det er gjort flere forsøk. Flere forsøk styrker synet om ingen effekt,  da enkeltstudier kan være heftet med svakheter som man ofte unngår med et større tallmateriale.

Ja, det ser riktig ut det du sier her.