2

Skrevet av Emne: Hvor lang tid tar det egentlig for en bleie å brytes ned?  (Lest 6226 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tor Magnus

I en tråd på fjellforum kom en av deltakerene med en påstand om at bleier tok 700 år å brytes ned. Dette synes jeg hørtes litt drøyt ut så jeg googlet litt for å se hva jeg fant. Det ser ut som at de fleste hevder et sted mellom 200 og 500 år, og tallet 500 ser ut til å gå igjen mye, kanskje spesielt blant nettsteder som er veldig "earthmother" og for tøybleier. Men hvor kommer egentlig dette tallet fra? Ingen ser ut til å oppgi noen kilder for dette og jeg har ikke vært i stand til å finne noen primærkilder.

Er det noen som vet hvor man kan finne bedre kilder for dette?

Mvh,
Tor Magnus

Utlogget xerab

Sv: Hvor lang tid tar det egentlig for en bleie å brytes ned?
« Svar #1 på: 26. juni 2013, 11:15:29 »
Nå har jeg ingen kilder tilgjengelig akkurat nå, men disse tallene som ofte oppgis for hvor lang tid nedbryting tar, er basert på hvor lang tid det vil ta å brytes ned i et deponi. Plast er spesielt utsatt for slik bruk av tall, og det er nok plasten i bleier som brukes som utgangspunkt for dette tallet. Plast som ligger i sollys brytes ned i løpet av få år (og ikke aldri som hevdes fra miljøvernere), men legger du samme plast i en søppelfylling, så vil den brytes ned ekstremt sakte. Det samme gjelder forresten for papir; hvor det tar relativt kort tid for det er nedbrutt hvis det er i kontakt med luft, men kan ta århundrer i en søppelfylling.

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #2 på: 27. juni 2013, 17:29:46 »
Jeg fant denne siden om plast i havet: http://www.miljostatus.no/Tema/Avfall/Forsopling-av-havet/
I den ene illustrasjonen er bleier oppgitt med nedbrytningstid på 450 år, et tall jeg ser går igjen flere steder når det gjelder søppel i havet. Illustrasjonen har oppgitt to institusjoner som kilde (NOAA og Woods Hole Sea Grant). NOAA er statlig (USA), ellers har jeg ikke gått dem nærmere etter i sømmene for å sjekke troverdighet.
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget Tantemøkken

« Svar #3 på: 12. juli 2013, 10:30:35 »
For å slenge inn en liten anektote:

I min barndom var vi på besøk hos tanta til mora mi hver sommer. Hun bodde på landet, og der gjorde de det sånn med søpla i gamle dager at de gravde den ned. Fordi sønnen hennes gjerne ville ha det vekk ble vi med på å grave den opp. Det jeg husker av hvordan ting brøyt seg ned var at glass og porselen holdt seg best, dernest bakelitt, og på tredje plass plast, men selv plastposer bar vel preg av å holde på å bli nedbrutt den gangen. (Vi fant ingen bleier, men det er nok mest fordi engangsbleier ikke var i noe større i bruk den gangen tante hadde barn...) (Metall, jern og blikkbokser, det husker jeg forundret meg mest var mer nedbrutt enn plast.)

Utlogget kingvald

« Svar #4 på: 18. juli 2013, 19:37:35 »
For å slenge inn en liten anektote:

I min barndom var vi på besøk hos tanta til mora mi hver sommer. Hun bodde på landet, og der gjorde de det sånn med søpla i gamle dager at de gravde den ned. Fordi sønnen hennes gjerne ville ha det vekk ble vi med på å grave den opp. Det jeg husker av hvordan ting brøyt seg ned var at glass og porselen holdt seg best, dernest bakelitt, og på tredje plass plast, men selv plastposer bar vel preg av å holde på å bli nedbrutt den gangen. (Vi fant ingen bleier, men det er nok mest fordi engangsbleier ikke var i noe større i bruk den gangen tante hadde barn...) (Metall, jern og blikkbokser, det husker jeg forundret meg mest var mer nedbrutt enn plast.)
Metaller varierer noe enormt. Gull brytes omtrent ikke ned overhode. Jern veldig lett!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #5 på: 18. juli 2013, 22:49:49 »
Metaller varierer noe enormt. Gull brytes omtrent ikke ned overhode. Jern veldig lett!

Dagens pedantiske kommentar: Strengt tatt brytes ikke jern ned, det bare ruster/oksideres. Jernet er fremdeles der, men nå i kjemisk forbindelse med oksygen (jernoksid). Gull reagerer ikke med luft, fuktighet og etsende stoffer (bortsett fra kongevann), så det ruster ikke. Selv om man oppløser gull i kongevann brytes det ikke ned, det bare inngår i en løsning. Altså, siden både gull og jern er grunnstoffer brytes de ikke ned, og de kan bare inngå i jern-/gullholdige løsninger eller kjemiske forbindelser. Derimot vil organiske materialer og andre kjemiske forbindelser, for eksempel visse typer plast, brytes ned til enklere forbindelser i forråtnelsesprosesser.    http://en.wikipedia.org/wiki/Decomposition  http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_decomposition

;)
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget kingvald

« Svar #6 på: 19. juli 2013, 07:40:04 »

Dagens pedantiske kommentar: Strengt tatt brytes ikke jern ned, det bare ruster/oksideres. Jernet er fremdeles der, men nå i kjemisk forbindelse med oksygen (jernoksid). Gull reagerer ikke med luft, fuktighet og etsende stoffer (bortsett fra kongevann), så det ruster ikke. Selv om man oppløser gull i kongevann brytes det ikke ned, det bare inngår i en løsning. Altså, siden både gull og jern er grunnstoffer brytes de ikke ned, og de kan bare inngå i jern-/gullholdige løsninger eller kjemiske forbindelser. Derimot vil organiske materialer og andre kjemiske forbindelser, for eksempel visse typer plast, brytes ned til enklere forbindelser i forråtnelsesprosesser.    http://en.wikipedia.org/wiki/Decomposition  http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_decomposition

;)
Petimeter!

Enig i at det er en viss forskjell. Stoffene "plast" er jo forbindelser mellom flere grunnstoff, og når plast brytes ned opphører det å være plast. Metaller er grunnstoffer, og fortsetter altså å eksistere, men nå som bestanddeler i nye forbindelser. Men jern-gjenstanden er brutt ned.

Og for dere virkelige pirkete petimetere der ute: Jada, jada, jada, vi vet at de fleste metallgjenstander består av legeringer! "Jernet" er egentlig stål, "gull"-ringen er bare 18 karat (18/24 gull) osv.

Men tilbake til bleia: Er det egentlig noen som har funnet noe forskning som gir et godt svar på spørsmålet i trådstarten?

Kjell Ingvaldsen