harm

Skrevet av Emne: Zinzino tilbyr blodprøver og selger kosttilskudd av fiskeolje og olivenolje  (Lest 112684 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bjafosse

Jeg har tidligere blogget om MLM-selskapet Zinzino som etter min mening har gjort et ærlig forsøk på å skape en forretning der produktsalg til sluttkunder verdsettes. De har også et svært sammenlignbart produkt å selge, nemlig kaffe og kaffemaskiner, og i motsetning til MLM-selskaper som Herbalife, Monavie, Lifewave og Nu Skin som selger helse- og velværeprodukter, er det ikke særlig potensiale for å overselge kaffe med utrolige helsepåstander.

Om Zinzino har tatt ett steg fram har de nå tilsynelatende tatt to tilbake. De har nemlig gått i spann med Paul Clayton og Ola Eide i lanseringen av det nye produktkonseptet Zinzino Balance.

Eide har en akademisk grad i matvitenskap fra NTNU.

Clayton skriver bl.a. følgende:
Sitat
Det finnes overveldende bevis på at vi i den senere tid har blitt utsatt for kronisk inflammasjon i økende grad. Årsaken finner vi i at en rekke anti-inflammatoriske stoffer er utelatt fra kosten vår. Spesielt gjelder dette 1-3, 1-6 betaglukaner fra gjær, flavanoider og flerumettede Omega-3 fettsyrer. De økende forekomstene av kronisk inflammasjon forklarer hvorfor de såkalte ”livsstil- eller folkesykdommene” har økt.

Zinzino er ikke det første MLM-selskapet han har samarbeidet med. For noen år siden holdt han et foredrag for jus-pyramiden MonaVie hvor han bl.a. mente at antibiotika ville være ubrukelig innen 2010.

Clayton og Eide holdt i 2009 et foredrag om fettsyrer, dette ble annonsert gjennom "Trygg Helse Akademiet":
Sammen med disse var Arne Reimers, professor ved St. Olavs Hospital i Trondheim. Han listes også opp som tilbyder av 1Life Test gjennom sitt selskap Pharmagic.

Zinzino oppgir også at de kan teste pasienters nivå av fettsyrer i blodet gjennom et stikk i fingertuppen. Blodet blir da angivelig analysert ved St. Olavs Hospital. Metoden virker å være den samme som for 1Life Test som altså tilbys av rundt 80 instanser i Norge, i hovedsak alternative behandlere.

Det kan se ut som om 1Life har inngått et forretningsmessig samarbeid med Zinzino. Det hevdes fra Zinzino at "Vi tilbyr en unik test som vil gi deg  svar på hvordan din balanse er" og at "Zinzino BalanceTest er en CE-godkjent blodprøve for hjemmebruk". Testresultatet skal kunne hentes elektronisk via Zinzinos nettsted, mens det fra 1life oppgis at testresultatet kommer i posten. Opphavet til testen virker å være Arne Reimers og Trond Oscar Aamo ved St. Olavs Hospital. Den kommersielle forbindelsen virker å ha vært Itogha AS hvor Eide var daglig leder og titulert som forskningsdirektør, men som nå er konkurs. Han har imidlertid startet opp igjen, denne gangen med selskapsnavnet BioActive Foods AS.

Produktene selges som månedsabonnement som koster fra 249 kr til 549 kr, pluss frakt på 47 kr. Selve testen opplyses ikke noen pris på, utover at ordinær pris er 899 kr pr. test. Hos 1life tilbys den for 649 kr. Det hevdes også at BioActive Foods selger produktene til halv pris av den som tilbys gjennom Zinzino.

De videre spørsmålene er:
- Er disse blodtestene oppdrag som utføres offisielt av St. Olavs Hospital, eller leier Pharmagic fasiliteter der?
- Har selvstendige Zinzino-distributører (for det meste privatpersoner uten registrert foretak) lov til å selge slike tester til andre personer?
- Har Zinzino tillatelse til å formidle sensitive helseopplysninger til pasienter gjennom sine nettsider?
- Er det korrekt slik Zinzino påstår at gjennomsnittet i store deler av Europa har et forhold på 15:1 mellom Omega 6 og Omega 3?
- Har Zinzino vitenskapelig dekning for at de i løpet av 120 dager kan få denne balansen lavere 5:1?
- Er kapsler og shaker laget av fiskeolje og olivenolje den beste og billigste måten å balansere sin fettbalanse på?

Utlogget kingvald

Og med tanke på Markedsføringslovens krav: Kan Zinzinos enkelt-deltagere dokumentere disse påstander når de fremmer dem?

For å være ulovlig markedsføring så er det ikke noe krav om at påstanden skal være usann, kun at dokumentasjon om sannhet ikke foreligger på annonsørens hånd når markedsføringen skjer. (Markedsføringsloven §3 2. ledd siste punktum.)

Har ikke annonsør slik dokumentasjon på sin hånd idet markedsføringen skjer så er det grunnlag for klage, enten direkte til Forbrukerombudet eller via klageskjema her hos Skepsis.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget damounnassehi

Jeg har nettopp sendt en klage/tips til forbrukerombudet.

Steinar Halvorsen

• Gjest
- Er disse blodtestene oppdrag som utføres offisielt av St. Olavs Hospital, eller leier Pharmagic fasiliteter der?
- Har selvstendige Zinzino-distributører (for det meste privatpersoner uten registrert foretak) lov til å selge slike tester til andre personer?
- Har Zinzino tillatelse til å formidle sensitive helseopplysninger til pasienter gjennom sine nettsider?
- Er det korrekt slik Zinzino påstår at gjennomsnittet i store deler av Europa har et forhold på 15:1 mellom Omega 6 og Omega 3?
- Har Zinzino vitenskapelig dekning for at de i løpet av 120 dager kan få denne balansen lavere 5:1?
- Er kapsler og shaker laget av fiskeolje og olivenolje den beste og billigste måten å balansere sin fettbalanse på?

Kan forsøke å klarne opp i noe av dette for deg :
1. Blodprøvene sendes til Sankt Olavs Hospital avd for farmakologi.
2.Selvstendige distributører selger ikke disse testene i Zinzino, men står for informasjonen om hvor man får tak i de (Zinzino). Alt av varer fra Zinzino selges via en nettbutikk.
3.Alle tester er anonyme, altså er det ingen sensitiv helseopplysning som formidles.
4.Det er korrekt at Zinzino påstår at snittet i Europa ligger på 15:1 mellom Omega 3 og 6, og dette med god dokumentasjon. Blandt annet i studien som gjennomføres gjennom våre tester som blir analysert, sist jeg hørte tall, 17.000 tester.
5.Vi har vitenskapelig dekning gjennom at testene blir, igjen anonymt, gjennomført etter 120 dager, og snittet på de som har tatt denne test nr to er på 2,9:1.
6.Billigste eller beste måte å balansere fettbalansen kan helt sikkert diskuteres, men det er nå en dokumenterbar måte å gjøre det på. Det aller beste hadde jo selvsagt vært om folk klarte dette gjennom kostholdet sitt, men slik er altså ikke situasjonen.

Når det kommer til påstander om hva som sies for å selge Balance produkter så er det veldig strenge retningslinjer fra Zinzino sin side når det kommer til hva man kan si, og det er to ting :
Gjennom inntak av DHA og EPA så opprettholder man en normal hjertefunksjon.
Og gjennom inntak av DHA og EPA så styrker man en normal hjernefunksjon.
Og gjennom inntak av Vitamin D så opprettholder man en normal imunrespons.

Dette er godkjente "Claims" fra det nye EU-direktivet basert på innholdet i produktene...

Stiller spørsmålstegn ved hvorfor du setter Paul Clayton i tvil. Har du noe annet enn at han har holdt et par foredrag å komme med? Han er da en nokså godt utdannet og troverdig kilde til informasjon om kosthold og phytonutrititients som medisin, i begrepet han har døpt Pharmaconutrition.

Det er veldig mange godt dokumenterte bøker om akkurat dette med kronisk inflamasjon, hvordan man får det og hva det fører til. Men det er klart at de som motsier den metoden som brukes i medisin pr dags dato alltid vil møte en viss motstand rundt hva som burde sies. Jeg for min del har til nå lest 4 bøker om emnet fra alt fra hjertekirurger, kostholdseksperter og almenparktiserende leger. Har også forsøkt å finne noen som motsier at fettsyrebalansen er viktig i forhold til hjertehelse. Det siste uten hell!

Synes denne artikkelen var noe uklar på hvorfor egentlig det er et steg tilbake å samarbeide med Biaoctive Foods og Paul Clayton (Sistnevnte bare i form av dokumentasjon og kunnskapsformidling). Men utdyp gjerne mer for meg?

Alt tyder iallefall på at medisinske tiltak rundt hjerteproblemer ikke akkurat har tatt verden i rett retning. Det er faktisk bare å ta en titt på bøkene som finnes rundt kolesterol hysteriet, hjerteproblematikken (Spesielt i USA) og kosthold generelt. Så ser man at det kanskje kan være på tide med en ny vinkel i søken etter bedre helse.

Enn så lenge så forholder vi i Zinzino oss til de påstandene vi har lov til å komme med rundt vårt produkt, det gjør ikke annet enn å ta deg i balanse mellom de essensielle fettsyrene.. Så kan man vel for all del lese seg opp på hvorfor det er viktig å ha rett balanse, men de virkningene har ingenting med vårt produkt å gjøre, men skjer på grunn av andre kjemiske reaksjoner i kroppen som kansjke kan settes i sammenheng med å ha et mindre pro inflamatorisk kosthold! Slutter aldri å forundre meg at når folk sier at det kan finnes en naturlig løsning på et alvorlig helseproblem så skal man plutselig være så skeptisk... Mens folk uten å stille et eneste spørsmål tar imot et kjemisk middel som f.eks Simvastatin av legen sin, uten å undersøke hva som faktisk er dokumetert av ulike bivirkninger. Og vet du hva? de er mange, også vel dokumenterte... Her snakker vi om fiskeolje, og en test som viser en balanse i fettsyrene, og da skal man blande inn forbrukermyndigheter med en gang... Jaja, er ikke spesielt redd for hva de finner! ;)

Ja, jeg er distributør i Zinzino, så det er avklart! :)

Adm.anm.: Fixet på sitatformatering.

« Siste redigering: 19. august 2013, 15:25:18 av Arman »

Utlogget kingvald

Kan forsøke å klarne opp i noe av dette for deg :
1. Blodprøvene sendes til Sankt Olavs Hospital avd for farmakologi.
2.Selvstendige distributører selger ikke disse testene i Zinzino, men står for informasjonen om hvor man får tak i de (Zinzino). Alt av varer fra Zinzino selges via en nettbutikk.
3.Alle tester er anonyme, altså er det ingen sensitiv helseopplysning som formidles.
4.Det er korrekt at Zinzino påstår at snittet i Europa ligger på 15:1 mellom Omega 3 og 6, og dette med god dokumentasjon. Blandt annet i studien som gjennomføres gjennom våre tester som blir analysert, sist jeg hørte tall, 17.000 tester.
5.Vi har vitenskapelig dekning gjennom at testene blir, igjen anonymt, gjennomført etter 120 dager, og snittet på de som har tatt denne test nr to er på 2,9:1.
6.Billigste eller beste måte å balansere fettbalansen kan helt sikkert diskuteres, men det er nå en dokumenterbar måte å gjøre det på. Det aller beste hadde jo selvsagt vært om folk klarte dette gjennom kostholdet sitt, men slik er altså ikke situasjonen.

Til svar 1: Betyr dette at testene utføres, og tolkes, av Sankt Olavs Hospital? At Sankt Olavs Hospital er ansvarlig for resultatet ovenfor den testede?

Til svar 2: Betyr dette at distributørene ikke distributerer Zinzino-varer? Hvilken rolle har de da i systemet?

Til svar 3: Ehhhhhh..... hvordan kan det da være en tjeneste å selge? Hvis det ikke formidles helseopplysninger, så skulle man tro at testen var verdiløs!

Til svar 4: Og denne "gode dokumentasjonen", kunne vi få se en henvisning til den? Påstander som "Det finnes dokumentasjon, men du kan ikke få se den" medfører ofte stor skepsis til verdien i angjeldende dokumentasjon!

Til svar 5: Se under svar 4!

Til svar 6: Hvis balansering gjennom kostholdet er det aller beste, hvorfor forsøker ikke Zinzino å formidle kunnskap om hvordan det kan gjøres, i stedet for å belaste kundenes økonomi med å formidle en dårligere og dyrere løsning? Veeeeeeent litt; jeg svarte vel strengt tatt på det spørsmålet i selve spørsmålet: Ordet "kundene" gir vel svaret, uten at de kjøper et produkt så blir de ikke kunder man kan loppe for gryn! Så valget av anbefalt behandling er gjort etter hva som er best for Zinzino, selv om det er særdeles lite fordelaktig for kundene!

Håper vil Steinar Halvorsen vil være behjelpelig med å oppklare disse uklarhetene.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget damounnassehi

De påstanner og argumentationsmetoder som Steinar Halvorsen bruker foroven er klassiske pseudovitenskapeligt "quackery".

De nyeste studier viser at kosttilskud med Omega-3 ikke reduserer risiko for hjertesykdom. Se bl.a. http://www.webmd.com/heart-disease/news/20130508/fish-oil-supplements-dont-protect-against-heart-trouble-study

Der er heller intet vitenskapeligt belegg for følgende påstanner:

"Gjennom inntak av DHA og EPA så opprettholder man en normal hjertefunksjon.
Og gjennom inntak av Vitamin D så opprettholder man en normal im[m]unrespons."

Det er klassisk pseudovitenskapelig tankegang å tro at fordi noe er bra for kroppen så skal mere av det være bedre. Hvordan skal personer med et velfungerende immunforsvar og normalt vitamin-D nivå f.eks. få bedre immunrespons ved å ta ekstra vitamin-D? Det gir ikke mening. Der er heller ikke grunnlag for at man blir sunnere eller forebygger sykdommer ved å justere forholdet mellom kroppens fedtsyrer igjennom kosttilskud.

Det eneste som beviseligtforebygger hjertesykdommer er røykeslutt, lavt inntak av kolesteroler, vekttap/holde en normal vekt og regelmessig mosjon. For personer med diabetes eller hjertesykdom forebygger statiner (f.eks. simvastatin) nye anfall.

Tilbudet om blodprøvetaking er ikke annet enn et "gimmick" for å fremstå vitenskapelig og velfundert.

(Slettet personkarakteristikker. Vi klarer oss uten.)
« Siste redigering: 20. august 2013, 10:22:54 av Asbjørn Dyrendal »

Steinar HAlvorsen

• Gjest
Svar 1 : Dette spørsmålet kan du helt sikkert få et bedre svar på av Zinzino hvis du spør de.. Jeg kjenner ikke denne prosessen inngående, men vet at det er noen tilfeller hvor mennesker har vært på Sankt Olavs hospital og tatt testen der, med en analyse fra fagfolk på det sykehuset. Gjelder mest profilerte idrettsutøvere.... Slik jeg har forstått det er det Sankt Olavs Hospital som analyserer og har utarbeidet analysen av resultatet ja.

Svar 2 : Markedsføring, ikke salg!

Svar 3 : De er anonyme... svarte på det i forrige svar!

Svar 4 : Det kommer offentlig dokumentasjon på dette fra Zinzino om litt, men et raskt søk leder deg til ganske mange kilder på dette, trodde dette var et nettsted med folk som var i stand til å gjøre research selv : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12442909.

Svar 5 : Jeg har fått svar på mine tester, kaller det for meg en dokumentasjon. Studie vil bli publisert!

Svar 6 : Spise mindre omega 6 og mer omega 3, noe som burde være ganske logisk når man snakker om en balanse... Så kan du jo gjøre et forsøk på det da. Vi opplyser da om hvorfor og hvordan balansen har kommet ut av kontroll, og dermed hvordan man kan få den under kontroll igjen. Men hører du noen gang i en reklame for Tran at de sier at istedefor å spise fisk, ta tran? Klart vi fremhever vårt produkt som en god løsning... Når ble det ulovlig?

Når det kommer til en annens påstander om hva som reduserer risiko for hjertesykdom så er det da en relativt heftig diskusjon rundt dette, og som blomstrer opp mer og mer om dagen. Kan du forklare meg hvordan inntak av kolesteroler hever kolesterol nivået i kroppen? Og eventuelt hvilket kolesterol som er farlig, hvordan det blir farlig og hva som da eventuelt skjer i kroppen? Røykeslutt vet jo alle! Spennende at du ikke nevner inntak av sukker og fructose... Men, men hva vet vel jeg! Jeg selger jo bare Omega 3? Og da er jeg tydeligvis relativt inkompetent på det jeg uttaler meg om...

Ser også at man er generelt ekstra skeptisk fordi dette selges via MLM, noe som for noen tydeligvis er ensbetydende med svindel, iallefall viser ordbruken på dette nettstedet det!

Mye "MLM" er svindel, kan ikke nekte for det, men å kalle vår dokumentasjon for gimmick uten å ha noen som helst dekning for det vil jeg påstå at i beste fall er rett og slett useriøst og ikke verdt å diskutere.

""Gjennom inntak av DHA og EPA så opprettholder man en normal hjertefunksjon.

Hvis dette er pseudovitenskapelig tankegang, så er det faktisk de som håndhever de nye direktivene for markedsføring av kosttilskudd du anklager for dette, ikke Zinzino. Men deg om det!

Når det kommer til statiner, hvilken egenskap hos statinene er det som forebygger nye anfall, og i hvilken grad forebygger det nye anfall? Forklar? Hvilke bivirkninger har den?
Hvordan forklarer du at over 50% av tilfellene av hjerteinfarkt skjer hos pasienter med helt fine kolesterol verdier? Du stiller høye krav til dokumentasjon for mine påstander, hvor er din?

Det jeg har sett er at statiner senker kolesterolet, det er godt dokumentert, men de sliter litt mer med dokumentasjonen på forhindring av første anfall, men litt bedre på de som har hatt et anfall... Noen har også kommet frem til at det er den anti-inflamatorisk bivirkningen som kan ha skyld i dette. Men det er ingen påstand fra meg, kun en liten notis!

Anbefaler et par bøker, og jeg vet de ser konspiratoriske ut, men burde leses før man uttaler seg :

The cure for heart disease av Dwight Lundell
The Great Cholesterol myth av Jonny Bowden og Stephen Sinatra

I det hele tatt å insinuere at inntak av Omega 3 ikke har noen dokumenterte effekter og kalle det pseudovitenskap blir rett og slett altfor dumt. Det foreligger ekstensiv forskning på området! Hvis du ikke vet om noe, så anbefaler jeg å google litt helst på Google Schoolar, lese et par bøker og faktisk sette deg inn i hva du snakker om... Er ikke slik at siden jeg markedsfører dette bare kjøper et argument fra selskapet jeg jobber for... Men tro hva du vil om meg!

Kjenner det var nok fra meg i denne omgang på denne siden! Synes hele diskusjonen utartet seg til å bli usaklig og lite informativ...

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
(Skrevet i grønt fordi dette er en moderatorbeskjed og dermed ikke noe som skal diskuteres direkte i tråden)

Steinar Halvorsen; Skepsisforumet setter stor pris på at representanter for varer/tjenester/fenomener som blir tatt opp her kommer til forumet og diskuterer det. Jeg håper derfor at du ikke forlater forumet for godt, ikke minst fordi du stilte begrunnede spørsmål i ditt siste innlegg, spørsmål som nok vil avstedkomme svar og dermed videre debatt. Du er hjertelig velkommen til å fortsette å diskutere på forumet som 'gjest', men det vil være en stor fordel for deg selv om du registrerte deg som bruker. Da vil både du og meddebatantene slippe å vente på dine innlegg i påvente av at en moderator får lest gjennom det.

I den grad det forekommer usaklige overtramp i denne tråden vil vi som moderatorer ta oss av det, iht. Reglementet vårt. Vi håndhever dette enten ved å gripe inn i innlegg når vi selv ser regelbrudd (se innlegg lenger oppe med rød skrift i bunn) eller ved å reagere på innrapporterte innlegg. Hvis du reagerer på noe i et innlegg kan du trykke 'Rapporter til moderator'. Vi vil gripe inn hvis vi er enige i at det har skjedd et overtramp, og så fort vi kan.

Til alle: Når mer eller mindre uttalte ikke-skeptikere besøker dette åpne forumet er det alles plikt å bidra til at diskusjonen ikke skeier ut med en gang. Forhold dere saklig, redelig og uten alt for mange tilfeldige slengbemerkninger!

EDIT: Fornavn fra Stein til Steinar, beklager.
« Siste redigering: 20. august 2013, 22:58:39 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
Svar 4 : Det kommer offentlig dokumentasjon på dette fra Zinzino om litt, men et raskt søk leder deg til ganske mange kilder på dette, trodde dette var et nettsted med folk som var i stand til å gjøre research selv : [url]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12442909.[/url]

Siden jeg ikke finner fullteksten noe sted og sammendraget og forfatteren ikke gir et godt inntrykk av at dette er en kvalitetskilde kan du kanskje si meg litt om hvordan du har kommet fram til at dette er en kilde verdt å lytte til. For meg ser det ut til at det er en artikkel, ikke et forskningsarbeid eller en metastudie, der forfatteren fremmer sitt syn på status for forskningen. Det er en type arbeid som er svært følsomt for eventuelle forutinntatte meninger forfatteren måtte ha og i dette tilfelle er det en person ansatt i et internasjonalt firma med kosttilskudd som hovedprodukt som skriver.

trodde dette var et nettsted med folk som var i stand til å gjøre research selv

Det er et nettsted for folk som vet en god del om svakhetene ved "å gjøre research selv". I felt med mye forskning gjennom tiår må man nemlig se på helheten, siden det nær sagt alltid er mulig å finne enkeltstudier med positiv effekt. "Bare google så finner du masse" er sjelden et godt råd for å finne kvalitetsinformasjon om påstander innenfor medisin og ernæring.

Utlogget damounnassehi

Svar 6 : Spise mindre omega 6 og mer omega 3, noe som burde være ganske logisk når man snakker om en balanse... Så kan du jo gjøre et forsøk på det da. Vi opplyser da om hvorfor og hvordan balansen har kommet ut av kontroll, og dermed hvordan man kan få den under kontroll igjen. Men hører du noen gang i en reklame for Tran at de sier at istedefor å spise fisk, ta tran? Klart vi fremhever vårt produkt som en god løsning... Når ble det ulovlig?

Grunden til at tran anbefales af helseetattene er det rige vitamin D indhold. Det er særligt barn, gravide og ammende som trenger dette.

Når det kommer til en annens påstander om hva som reduserer risiko for hjertesykdom så er det da en relativt heftig diskusjon rundt dette, og som blomstrer opp mer og mer om dagen. Kan du forklare meg hvordan inntak av kolesteroler hever kolesterol nivået i kroppen? Og eventuelt hvilket kolesterol som er farlig, hvordan det blir farlig og hva som da eventuelt skjer i kroppen? Røykeslutt vet jo alle! Spennende at du ikke nevner inntak av sukker og fructose... Men, men hva vet vel jeg! Jeg selger jo bare Omega 3? Og da er jeg tydeligvis relativt inkompetent på det jeg uttaler meg om...

Du blanner en del begreper sammen her. Saken er den at man anbefaler et høyt inntak av omega-3 gjennom kosten. Aktuelt er der ikke noen anbefaling om forholdet mellom omega-3 og -6 og slett ikke belegg for at man kan justere dette ved å ta kosttilskudd. Anbefalingene er et sunt kosthold basert på mye fisk og grønt. Du kan evt. lese mer op på dette på matportalen.no. Dessuten kan dette have interesse:

http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/naringsstoffer/essensielle_fettsyrer_omega-6_og_omega-3

Grunnen til at jeg ikke nevner glukose og fructose inntak er at det ikke direkte øker risikoen for hjertesykdom.

""Gjennom inntak av DHA og EPA så opprettholder man en normal hjertefunksjon.

Hvis dette er pseudovitenskapelig tankegang, så er det faktisk de som håndhever de nye direktivene for markedsføring av kosttilskudd du anklager for dette, ikke Zinzino. Men deg om det!

Årsaken til at direktivet ikke kan slå ned på ovenstående utsagn er at det er korrekt at hvis man ikke inntar D-vitaminer så får man et dårligt immunrespons. Det du dog i tillegg hentyder til er følgende: "Hvis man tar vårt kosttilskud, som inneholder D-vitamin, får man et bedre immunforsvar". Dette utsagn er kun korrekt hos den lille andel av befolkningen som rent faktisk har et D-vitaminunderskudd. Det samme gjelder for ditt utsagn om fedtsyrer: Du kommer med et generelt utsagn, men i din markedsføring får du til å høres ut som at ennhver vil ha gavn av kosttilskudet når det i virkligheten kun kan gavne et fåtal av personer. Der er altså intet galt med direktivet, men de som har utformet ovenstående har været lure nok til å omgå det.

Når det kommer til statiner, hvilken egenskap hos statinene er det som forebygger nye anfall, og i hvilken grad forebygger det nye anfall? Forklar? Hvilke bivirkninger har den?

Du kan lese om hvordan statiner virker ved å lese under "egenskaper" her:

http://www.felleskatalogen.no/medisin/zocor-msd-565655

Hvordan forklarer du at over 50% av tilfellene av hjerteinfarkt skjer hos pasienter med helt fine kolesterol verdier? Du stiller høye krav til dokumentasjon for mine påstander, hvor er din?

Det er sandsynligvis inflammatoriske, genetiske eller eksogene processer hos noen som gjør at de er mere disponerte for hjerteinfarkt. Hos diabetikere og hjertepasienter anbefaler man faktisk lavere kolesterolnivå enn hos friske personer. Du kan evt. få litt mer viten omkring emnet her:

http://www.uptodate.com/contents/atp-iii-guidelines-for-treatment-of-high-blood-cholesterol?detectedLanguage=en&source=search_result&search=ldl+cholesterol&selectedTitle=5%7E150&provider=noProvider
og her:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,6067&MainContent_6263=6464:0:25,6068&List_6212=6218:0:25,8089:1:0:0:::0:0

Det jeg har sett er at statiner senker kolesterolet, det er godt dokumentert, men de sliter litt mer med dokumentasjonen på forhindring av første anfall, men litt bedre på de som har hatt et anfall... Noen har også kommet frem til at det er den anti-inflamatorisk bivirkningen som kan ha skyld i dette. Men det er ingen påstand fra meg, kun en liten notis!

For ca. 13 år siden hadde man en litt for stor tro på effekten av statiner og, særligt i USA, anbefalte man behandling av "Gud-og-hver-mann". Man har siden erfart (også igjennom studier) at det kun kan svare seg å anbefale statinbehandling til de med særligt forhøyet risiko.

Anbefaler et par bøker, og jeg vet de ser konspiratoriske ut, men burde leses før man uttaler seg :

The cure for heart disease av Dwight Lundell
The Great Cholesterol myth av Jonny Bowden og Stephen Sinatra

I det hele tatt å insinuere at inntak av Omega 3 ikke har noen dokumenterte effekter og kalle det pseudovitenskap blir rett og slett altfor dumt. Det foreligger ekstensiv forskning på området! Hvis du ikke vet om noe, så anbefaler jeg å google litt helst på Google Schoolar, lese et par bøker og faktisk sette deg inn i hva du snakker om... Er ikke slik at siden jeg markedsfører dette bare kjøper et argument fra selskapet jeg jobber for... Men tro hva du vil om meg!

Takk for anbefalingene, men jeg tror likevel jeg står over. Jeg er spesialist i allmenn medisin, underviser i mestringskurser for bl.a. diabetes og hjertepasienter på Stavanger Universitetssykehus og har en PhD innen molekylærpatologi og nevrokirurgi. Det siste gir meg ikke noen større kunnskaper innenfor omega-3 og statin-feltet, men jeg har papirer på at jeg kan søke opp viten, gjennomgå denne kritisk og derved "skelne skidt fra kanel" som vi siger i Danmark.

Red.: Omformaterte sitatene slik at det framgår hvem, hvor og når de stammer fra.
« Siste redigering: 05. september 2013, 20:40:22 av Gnisten »

Steinar Halvorsen

• Gjest
Respekterer kunnskapen din fullt ut, og vil ikke si at jeg er noen ekspert... Men har da også lest bøker fra folk med like høy utdannelse og ekspertise på hjertemedisin som deg, om ikke høyere, som innehar en annen mening, så tittel og hvilken rolle du praktiserer i hverdagen hever ikke dine konklusjoner over disse menneskene sine!

Alment kjent har sjeldent noe med vitenskap å gjøre, det trengs kun en person som kan bevise for at noe skal kunne kalles vitenskap! Historien er full av det...

Det er jo ikke ukjent at legestanden hever seg over kosthold som løsning, Paul Cayton som er nevnt i denne diskusjonen har en artig video som viser hans syn på dette :
Dr Paul Clayton-How Doctors FAIL on Nutrition

Vil anbefale deg å lese boken til Dwight Lundell som også er spesialist innen hjertemedisin, kirurg med over 5000 bypassoperasjoner i ryggen!

Boken er nok mest sannsynlig ikke skrevet for noen med din kompetanse,  men uviljen til å lese bøker som har en annen påstand enn den medkolleger støtter deg i, skremmer meg med tanke på helsen til folk du behandler!

Du vil forstå hvorfor jeg sier dette om du leser boken!

Blir uansett vanskelig å diskutere dette for meg som menigmann som kun formidler kunnskap lest gjennom utdannede/faglærte menneskers ord, når du ikke vil se på informasjonen jeg har lest...

Jeg har selv opplevd virkninger av produktet, snakker ikke om de da det ikke er lov... Og var meget skeptisk til påstandene som kom da vi startet å selge dette... Jeg har hørt professorer og leger si det samme som deg, og jeg har hørt professorer og leger si det samme som meg...

Tittelen din betyr svært lite med tanke på fasit på dette emnet, kunnskapen gjør...

Jeg har i så måte valgt hvilke eksperter jeg lytter til da logikken, resonnementene, forskningen og dokumentasjonen de presenterer får frem bedre logikk enn de som hevder at det bare er tull, som deg!

Det at du som allmenlege trenger dokumentasjon for at du skal vite om Omega 3 har helsebringende effekter, skremmer meg mer enn det får meg til å lure!

Hvorfor er det eventuelt tull? Det må også bevises...

Vil bare si at jeg er en kritisk distributør av dette produktet som søkte riktig og objektiv informasjon om virkninger og dokumentasjon... Jeg er 100% sikker i min sak at dette har noe for seg og at vi ikke lurer noen på noen måte...

Jeg tror denne diskusjonen handler mer om hvilken helsefilosofi man stoler mest på... For meg er det mest logisk å se på årsak til symptom istedenfor løsning gjennom medisinering... Skyt meg gjerne for det! ;)

Utlogget bjafosse

Ser også at man er generelt ekstra skeptisk fordi dette selges via MLM, noe som for noen tydeligvis er ensbetydende med svindel, iallefall viser ordbruken på dette nettstedet det!

Mye "MLM" er svindel, kan ikke nekte for det, men å kalle vår dokumentasjon for gimmick uten å ha noen som helst dekning for det vil jeg påstå at i beste fall er rett og slett useriøst og ikke verdt å diskutere.

Men hvordan vet man egentlig forskjellen på MLM som er svindel og MLM som ikke er svindel?
La meg ta et eksempel:
Nå er det ulovlig å verve noen til Wealth Masters International, men rent hypotetisk, hvis du fikk tilbud om å bli distributør der nå, er du sikker på at du ville ha funnet ut at dette var et pyramidespill basert på egen vurdering (altså uten å vite om Lotteritilsynets vedtak)?

Utlogget damounnassehi

Der er ikke tale om "tro". Evidensen for en gunstig effekt av kosttilskud med omega-3 til befolkningen foreligger ikke. Der foreligger data for at et høyt inntak av omega-3 gjennom kosten er gunstig. Dette er årsaken til at både de norske, amerikanske m.fl. retningslinier anbefaler fisk to-tre ganger i uken. De som IKKE spiser fisk anbefales omega-3 tilskudd selvom der IKKE er entydig evidens for at dette har noen gunstig effekt. Hvis der noensinne tilkommer overbevisende evidens for at omega-3 kosttilskud fungerer like så bra kommer man selvsagt til å endre retningsliniene.

Hvis man virkelig ønsker/må ta omega-3 tilskud, så koster f.eks. 60 stk. Gevita tabletter aktuelt 59 kr. på Apotek-1 og man kan få 250 ml Møllers tran (som også inneholder omega-3 i tillegg til D-vitamin) for kr. 64.90. Kolesterolværdiene sine kan man få sjekket hos sin lege hvor man også kan få en skikkelig vurdering av sin helse.
http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/omega3-og-tran

Zinzino produktet er mye dyrere enn andre tilsvarende produkter på markedet. Dere spinner produktet med pseudovitenskabelige fakta, så det høres ut som om det er bedre enn andre produkter. Dere tilbyr en uvalidert undersøkelse, som i beste fall kan siges å være verdiløs og i værste fall kan medføre sykeliggørelse av ellers friske personer. I tillegg til dette selges produktet via MLM. Det gjør at Zinzino og din troverdighet er ganske tynn, set med mine øyne.

Steinar Halvorsen

• Gjest
Tror vi får forsøke å koble på noen andre som kjenner vitenskapen bak dette her...
Kommer tilbake med svar! :)

Utlogget LinnD

Nå ser jeg at damounnassehi allerede har svart på en del. Jeg er helt fersk i faget i motsetning til han så jeg skal ikke si for mye, men jeg liker å svare på spm hvis jeg kan.
Jeg tar det som en øvelse.

Angående kolesterol spørsmålet ditt så pleier hele debatten rundt kolesterol og diett å bli presentert altfor dårlig i media. Når det er snakk om lav kolesterol diett menes often en diett med lite fett (spesielt mettet fett).
Inntak av kolesterol synes å ha svakere effekt på blodets kolesterolnivå enn inntak av mettet fett, men ofte vil en person senke inntak av både kolesterol og fett i dietten samtidig.
Vil du vite mer om hvordan kolesterol blir dannet kan du plukke opp en kjemibok. Er en ganske innviklet prossess, og jeg føler ikke helt for å gå gjennom alt fra acetyl COA til lanosterol med deg nå. Er en god stund siden jeg hadde kjemi uansett.

Kolesterol er helt nødvendig for cellene så det blir litt upresist å kalle det farlig. Man snakker ofte om LDL og HDL. Disse er lipoproteiner og LDL blir ofte sett på som dårlig fordi det inneholder mest kolesterol og bringer det ut til cellene. LDL i sin oksiderte form kan også bli tatt opp av makrofager og hjelpe til med å bygge opp plakk i årene. Dette kan utvikle seg til tromber som stenger for blodet, sprekke eller føres andre steder i kroppen (embolier).
HDL derimot tar opp kolesterol fra cellemembraner og andre lipoproteiner, og blir så tatt opp i leveren.
-------------------------------
Når det gjelder resten så blir jeg alltid litt skeptisk når en hel haug med sykdommer blir ramset opp, og en enkel løsning så presentert:
"Kronisk inflammasjon er en viktig drivkraft i de fleste, om ikke alle inflammatoriske livsstilsykdommer, bl.a. hjerte og karsykdommer, høyt blodtrykk, Alzheimers, beinskjørhet, gikt, kreft, kols med flere" fra 1life63 lenken din.
Kall meg hjernevasket av medisinstudiet om du vil, men jeg tror ikke det er så enkelt som å endre fettbalansen for å forhindre eller kurere så vidt forskjellige sykdommer. Jeg blir spesielt skeptisk når ordet kreft blir brukt så generelt. Hvilken typer kreft er det han mener endring av kosthold kan hjelpe på?
--------------------------
I lave doser kan DHA og EPA ha en effekt på risikoen for koronarsykdom (senker fatale tilfeller, men ikke non-fatale i følge guidelines).
Det er sant, men et sunt kosthold bør være nok for å få i seg alt man trenger.
Mange tror leger ikke bryr seg om ernæring. Det er ikke sant. Gjennom medisinstudiet blir vi stadig fortalt om viktigheten ved et godt kosthold. Vi får kunnskap om ernæring, og jeg tror ikke det er en lege der ute som ikke anbefaler sine pasienter å endre livsstil om det trengs. Problemet er at veldig få ønsker å følge slike råd. De fleste vil ha en rask og enkel løsning på sine problemer.
I tillegg er det viktig å huske på at for de som allerede er alvorlig syke så er ikke kosthold og trening nok. Alle medisiner har bivirkninger, men det er fordi de faktisk gjør noe.

Vil du lære mer så anbefaler jeg europeiske guidelines. De ligger fritt ute på nettet. Da kan du i det minste få en ide om hva leger baserer en del av sin kunnskap på.
Her har du guidelines for prevensjon av hjertesykdom 2012: http://www.escardio.org/guidelines-surveys/esc-guidelines/GuidelinesDocuments/guidelines-CVD-prevention.pdf
På side 1665 står det litt om ernæring og kolesterol. Det står også noe om omega 3 andre steder i dokumentet. Bare søk.
De som har mye mer erfaring enn meg får gjerne rette på det jeg skriver om noe er feil. Jeg synes det er litt moro dette.