2

Skrevet av Emne: Zinzino tilbyr blodprøver og selger kosttilskudd av fiskeolje og olivenolje  (Lest 108452 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget damounnassehi

En liten, men viktig oppdatering: Der er her tale om en enkel anekdote, men jeg vil melde episoden inn til passende instans ved Helsedirektoratet som så vil vurdere om der skal opprettes sak eller ej. Det gjør de typisk hvis tilstrekkelig med leger melder inn bivirkninger ved et kosttilskud.

Jeg har konstatert leverbetennelse hos en pasient etter at vedkommende begynte å bruke Zinzino sine produkter (olje og kapsler). Jeg skal ikke gå  inn på detaljer om dette her. Vedkommendes samboer har angivelig fått påvist det samme hos sin lege.

Fiskeolje inneholder i tillegg til fedtsyrer bl.a. vitamin D og vitamin A. Et større dansk studie har vist økt mortalitet ved bruk av mye vitamin D: http://healthsciences.ku.dk/news/news2015/high-levels-of-vitamin-d-is-suspected-of-increasing-mortality-rates/

Kritikere av dette studie har bemerket at den negative helseeffekten kan skyldes vitamin A overdoseren og at der kan være en skjult sammenheng her, da Skandinavere generelt inntar mye fiskeolje. I tillegg vet vi at for høyt inntak av vitamin A gir leverbetennelse. Over lengere tid kan det medføre leverskade og helseskade.

Det kan altså være at Zinzino er direkte helseskadelig i de mengder selskapet anbefaler. Vi får se om Helsedirektoratet ønsker å gå videre med dette eller ei.

Eks-ZinZionist.

• Gjest
Hei,

ville bare informere som en Eks MLM-er i ZinZino, at selvom jeg fikk god tro på produktet. Skal det sies at på "salgsmøtene" ZinZino holdt, ble vi bedt om å ikke filme presentasjonen, fordi det ikke var lov å markedsføre med den informasjonen de skulle gi oss. Der viste de bilder og annet av sykelig uhelbedrlige syke, som hadde blitt helbedret av å gå 120 dagerpå ZinZino BalanceOil. Sykdommer de hadde slitt med hele livet, som nå hadde forsvunnet. Dette dokumenterte de med taler, og bilder. Jeg vet ikke om det var sant eller ei. Men det var iallefall utrolig mye kvalmt som foregikk bak lukkede dører hos Zinzino. Jeg har skrevet ned mye av det, alt fra gruppepress, til direkte løgner til det de kaller distrubitører.

Jeg ser også at Halvorsen skriver at ZinZino selger ikke er selgere, men markedsførere. Vel på salgsmølter, presentasjoner og alt annet refereres du til som SELGER, og kunder du får, registreres på ditt navn, og du får inntjening basert på salgene du gjør til disse kundene. Det er vel ikke noe som kunne klassifiseres bedre som selger, enn nettop dette?

I Zinzino forteller de deg halvsannheter, fra første møte. Disse halvsannheten gjør at du blir, og når du er kommet så langt at du oppdager at halvsannhetene faktisk ikke var sannhet, motiverer de deg videre, og trikser med ord og slanger seg rundt sannheten.

En fin halvsannhet er hvordan de forteller deg at om du skaffer X-Antall partnere, som har X-Antall kunder, og at om du har X-Antall kunder personlig.(Morsomt hvordan de kaller det dine kunder, når de også sier at du ikke er en selger?) så vil du være noe de kaller "Diamond" og ha en Månedlig inntjening på 25.000 kr i måneden. Det som er litt trist med nettop denne halvsannheten, er at når du når diamond, betyr det kun at du den måneden hadde nok inntjening(eller credit som det heter i firmaet.) vil være Diamon, og få denne inntjeningen. Dersom din CREDIT kom fra ikke returnernde kunder/partnere, ville du ikke være garantert diamon neste måned. De fleste når Diamond første gang i form av Credit fra partnere, og ikke kunder. og vil ikke nå diamond igjen neste måned. Når du konfronterer Zinzino med dette, vil de si. "Ja, men det er basert på gjennomsnittet av de som blir diamond." og du er ikke garantert en månedslønn på 25.000kr som diamond, med mindre du får en så stor pyramide under deg, at de klarer å tjene deg nok credits hver mnd.

En annen ting de gjør, er å ha "recognition" på events. Denne recognitionen er en måte å få alle til å se hvor mange som tjener bra penger på Zinzino, samt gi motivasjon til de som når titler. Det som er åpenbart, er at dette kun brukes til å lure nyere medlemmer til å fortsette. Hvorfor? Det høres jo rimelig absurd ut tenker du. Vel måten de gjør det på er enkel: De sier at alle som noengang har nådd en tittel, samme om den tittelen er AKTIV, eller noe de kun ahr gjort engang. Kommer opp under en recognition, feks. Alle som har noen gang en måned fått tittelen Diamond, blir bedt om å gå opp på scenen.

Da vil du se utrolig mange mennesker, som tjener 25.000kr i måneden, tenker du. Men brorparten av de som går opp, tjener langt i fra den mengden penger, og får lov til å gå opp på scenen kun fordi de en måned tok med seg denne crediten hjem. Zinzino lyver og sier at de ikke vil skape dårlig stemning og "straffe" medlemmer som ikke har oppnådd tittelen på nytt, for å unngå "shaming". Men det er i realiteten kun for at når disse menneskene står der oppe, blir det alltid sagt noe ala dette:

"Ser du alle disse diamondene? hvis så mange kan tjene X-Penger i måneden. Hvordan kan ZinZino være en skam?"

Zinzino har muligens utrolig gode produkter. Jeg drikker fortsatt kaffen de selger, og tror faktisk på BalanceOilen. Men de er veldig utspekulert, og veldig manipulerende.

Jeg har en Mensa godkjent IQ, på 127.(top 4% i verden.) Og det var ikke vanskelig for meg å gang på gang, finne ut hva det som ble sagt faktisk betydde. Det er utrolig smarte og manipulerende mennesker som styrer ZinZino, de ser ut som gode mennesker. Men de vet GODT hva de gjør, de vet akkuratt hvorfor de lyver slik de lyver, og forteller usannheter. Og det er ikke vanskelig å se sammenhengen når man har vært med en stund.

Den dagen jeg fikk konfirmert at jeg var med på en ufyselig, uriktig manipulerende, og løgnaktig Pyramidescam, var dagen jeg forlot ZinZino for godt. Jeg har også betalt tilbake de nærme vennene mine som jeg "gullibly" overtalte til å være med på tidenes enkle pengeinnsamling.

Jeg tror at når folk har invesert mye tid, og har kommet langt, ser de også løgnene, umoraliteten og halvsannhetene. Men det er da forsent for dem å trekke ut, fordi de har fra dag 1 blitt advart å ikke være med. De vil heller bevise at de hadde rett, enn å smake den bitre salte smaken fra det å måtte legge stoltheten til siden å bare innrømme at "jeg ble lurt."

Jeg innrømmet og la meg flat til mine venner og bekjente. Dere hadde rett, jeg ble løyet til. Og jeg fant det ut akkuratt tidsnok.

Nutzgo

• Gjest
Del 1: Jeg ønsker å fortelle om mitt møte med et selskap som kaller seg ZinZino. De forsøker å utnytte personer i samfunnet til å selge et overpriset produkt, med en lovnad om fantastisk helse basert på påstander som ikke stemmer.

Kort oppsummering.
Jeg ble med på et møte med selskapet Zinzino, hvor to personer forsøkte å selge meg inn i et pyramidespill, hvor min tiltenkte rolle var å selge produkter som baserer seg på påstander som er udaterte og/eller regelrett ikke stemmer. Zinzino mener at en skjev relativ balanse mellom omega 6 og omega 3 er farlig for kroppen, og at deres produkterer er med på å redusere denne balansen. Påstandene virker til å utelukkende basere seg på en rapport av Nordisk Ministerråd fra 2004. Nordisk Ministerråd har i nyere tid endret på sine påstander om dette forholdet; informasjonen Zinzino markedsfører seg med stemmer ikke. Dette bevises også på flere hold (7, 8). Her bes også det sees Ministerrådets egne referanser. Selskapene Zinzino og BioActive Foods forsøker å selge et produkt på bakgrunn av informasjon som ikke er korrekt. Personene jeg videre vil vise til som ”Kim” og ”Turid” er ikke fiktive dog ”Kim” og ”Turid” ikke er deres ekte navn – de er ikke offentlige personer, det er ikke disse enkeltindividene jeg vil angripe, men selskapet Zinzino og BioActive Foods.  Jeg gjorde ingen form for lyd- eller videoopptak, dermed vil ikke mine beretninger om hva ”Kim” og ”Turid” har sagt og ikke sagt, etterprøves (med mindre de selv er ærlige om hendelsesforløpet og hva som ble sagt i en eventuell konfrontasjon). Påstandene som selskapene Zinzino og BioActive Foods bruker i sin markedsføring er derimot offentlige og svært kritiserbare. Jeg fikk to infobrosjyrer av ”Kim” og ”Turid” under vårt møte, den ene ligger offentlig på Internett her: https://www.zinzino.com/wp-content/uploads/2015/11/Web-Zinzino-Balance-Catalog-2015-NO.pdf. Den andre er jeg usikker på om jeg har lov til å laste opp. Forøvrig er all relevant informasjon og artikler som Zinzino og BioActive Foods proklamerer, samt artikler som motbeviser deres påståtte effekter også kildeført nederst i dokumentet, med unntak av rapporten av Nordisk Ministerråd fra 2004  Zinzino og BioActive Foods aktivt bruker, da jeg ikke kan se til å finne den på Internett.

Full historie.

Jeg ble en dag plutselig invitert av en gammel bekjent fra videregående, på et uformelt møte i anledningen en bedrift hun nylig hadde begynt i. Hun ville høre min mening på hennes involverving i dette selskapet. Hun var ny, så hun var under opplæring – og hadde da med seg en ”kompis”. Denne ”kompisen” jobber som rekrutterer (han mente han var en ambassadør og ikke en ”partner” (selger) selv om han forsøkte å selge meg produkter på vegne av venninnen min som var under opplæring). Jeg sier videre at denne ”ambassadøren” heter ”Kim” og at min bekjente heter ”Turid”, da ingen er offentlige personer, og det er ikke egentlig personene jeg ønsker å belyse, men praksisen til Zinzino som er bedriften disse menneskene representerer.

Da jeg ankom, snakker ”Kim” med en annen person som forsøkes rekrutteres til kunde. Jeg og ”Turid” prater litt sammen. ”Turid” jobber 60% deltid, og innrømmer at det har vært litt vanskelig økonomisk med tanke på leie av leilighet på sentral plass i byen; det har vært noen utfordringer med å få det til å gå rundt. Hun begynte med Zinzino fordi hun ville tjene noen kroner ekstra, og samtidig leve litt sunnere.

Møtet mitt begynner med en liten introduksjon. ”Kim” har ingen utdannelse etter videregående skole, og har vært en aktiv person i langrenn og fotball, inntil han for ett år siden ble introdusert til ZinZino. Han spør litt om meg, hva jeg gjør og om jeg har noen drømmer med livet mitt. ”Kim” spør meg om hva jeg ville gjort hvis jeg vant 100 millioner i Lotto. Jeg svarer de stereotypiske tingene: Kjøpe bil, hus, gi bort, osv. ”Kim” sier at dette er muligheter jeg kan oppnå gjennom ZinZino, men først ville han fortelle om produktene ZinZino selger.

ZinZino forsøker å selge to produkter. Det ene er kapselkaffe, og er for så vidt ikke noe jeg følte direkte der og da var kritikkverdig. Jeg fikk smake, og kaffen var god. Det andre er et produkt de kaller ”ZinZino Balance” og er en kombinasjon av produkter som oljer som inneholder omega 3 og 9, protein/vitamin-shaker, multivitaminkapsler mm.

Hele ”konseptet” de selger, baserer seg på at den ”moderne kroppen” er i en ubalanse mellom de essensielle fettsyrene omega 3 og omega 6. ”Kim” finner frem en brosjyre og en penn.

”Kim” fortalte at de to essensielle fettsyrene, omega 3 og 6, jobber sammen for å skape balanse i kroppen. Omega 6 er en fettsyre vi ”ikke ønsker”, vi vår veldig mye av denne gjennom kosten, og denne skaper inflammasjon i kroppen. Omega 3 er en fettsyre ”vi ønsker”, vi får veldig lite av den gjennom det moderne kostholdet, og denne fjerner all inflammasjon i kroppen. ”Kim” spør om jeg har hørt om ”den kjente forskeren (jeg husker ikke navnet)”  og at hun fant at folk i steinalderen som levde av råkost, hadde en balanse mellom 6 og 3 på 1:1. Han sier videre at ”nordisk ministerråd” samt WHO har gitt en anbefaling på at mennesker i norden bør ha en balanse på 5:1. Videre sier han at en forskning skal ha funnet at den europeiske standarden er på 12:1, og at den amerikanske er på 25:1. Dette selger han meg til som ”ikke ønskelig”, fordi dette kan være ”farlig”, siden omega 6 skaper inflammasjon i kroppen.  Videre har han (selvfølgelig) gjort en test ZinZino har, som kan måle denne balansen – ”BalanceTest”.

ZinZino hevder de kan gi deg en 24 siders rapport om din helse, basert på en ”blodprøve” – denne prøven består av et stikk i tommelen (med en slik som diabetikere bruker for å måle blodsukker), og tommelen skal dermed gnis på en liten papirlapp som videre sendes inn til St Olavs Hospital, Trondheim. Denne rapporten skal gi deg informasjon om balansenivået mellom omega 3 og omega 6, din lipidprofil og din mentale helse mm. Det bør nevnes at ”Mental helse” defineres av ZinZino på bakgrunn av balansen mellom omega 3 og omega 6. Jo nærmere balansen er 1:1, jo bedre mental helse har du (i følge Zinzino). Testen i seg selv koster 3,000kr – hvor Zinzino så hevder de kan gi deg en rabatt hvis flere tar den samtidig, og prisen kan justeres ned inntil 1,000kr.

”Kim” sine resultater fra testen var visstnok 13:1. En kusine av ham hadde 49:1, hvor en tante av ham hadde 26:1. ”Kim” sier selv at han ble overrasket over resultatet siden han tok tran daglig, spiste variert og var aktiv. Etter å ha gått på denne oljen i 120 dager, var forholdet redusert til 2,9:1.

Her stopper samtalen om produktene. ”Kim” vil forklare modellen for bedriften.
De følger ingen ”tradisjonell distribusjon” – det eneste mellomleddet mellom produsent og selger, er posten for levering av produktene.

”Kim” sier at for å bli partner (selger) så koster det heller ingenting. Deretter forteller han at ”partner” har 3 grader. Basic Partner koster ingenting å etablere, men du må kjøpe produktene. Klarer du da å rekruttere 4 kunder som kjøper produkter gjennom deg, betaler du ingenting selv for dine egne produkter. 

For fler fordeler, kan man bli med som ”Sales Partner” – du betaler 5500kr, og får mer støtte og mer materiell.

For enda fler partner, kan man bli med som ”Business Partner” – du betaler 8500kr, må være eldre enn 22år. Da får du enda mer støtte og mer materiell. ”Turid” hadde betalt seg inn som ”Business Partner” siden ”Kim” var her for å ”coache” henne i dette, som en del av pakken. Hennes oppgave var å lage en liste over 100 personer hun kunne tenke seg i dette; 10 som kunder og øvrige 10 hun kunne sett for seg ville være partnere. Jeg var en av de 10 siste.

Deretter fulgte noen mål. Klarte du å rekruttere 4 kunder og/eller 4 partnere innen 30-60 dager, medfulgte mange bonuser. ”Kim” forteller meg at jeg på denne måten lett kan se for meg opp til 6000kr inntekt på en måned. ”Men det stopper ikke her”
- Du ville etterhvert som salgene dine økte, opparbeide deg ”credits” – en valuta internt for Zinzino. Mer credits = flere goder.

Hvis du oppnådde flere enn 10 kunder, ville du få en bonus på 4,000kr, samt en ”mobiltelefonbonus” på 1500kr per mnd. Dette i tillegg til de øvrige 6,000kr. Du ville da oppnå status som ”executive”. Neste steg vil gi deg status som ”diamond”, med en bonus på 25,000kr mnd, pluss 7,500kr i ”bilbonus” pr mnd. Bilbonus fikk du kun hvis du anskaffet en sort bil som ikke var eldre enn 6 år og hadde ”Zinzino” printet på seg. Siste steg i brosjyren var ”crown” – da ville jeg oppnå minst 100,000kr per mnd. Jeg spurte da hvor mange han mente hadde oppnådd ”Diamond” eller høyere, hvor han mente at i de 14 landene de var etablert, så omlag 500stk, inkludert ham selv. Hvis jeg var i tvil, måtte jeg gjerne gå ut å se på bilen utenfor. Joda, utenfor sto en skitten, sort Audi A3 med ZinZino påskrevet på sidene og bakpå. Jeg møtte han også med at dette lukter pyramidespill lang vei, og at det overrasket meg at de kunne holde på slik. ”Kim” sier så at han ville løyet vil hvis han holdt tilbake at dette er pyramidevirksomhet, men dette var 100% lovlig da de er, og jeg siterer ”et børsnotert selskap på selveste New York-børsen, hvis du har hørt om denne?”.

Jeg sa jeg hadde en del spørsmål, og en del fakta jeg ville dobbeltsjekke – og vi avtalte nytt møte to dager senere. Da etterspurte jeg å få se rapporten fra ”norsk ministerråd”, samt å få se produktene og hva disse inneholdt. Dette skulle jeg få se. Jeg ble også bedt om å Google ”6:3 balanse” og ”Omega 6 i mat”, samt sjekke ut nettstedet www.1life63.com hvis jeg ville ha tak i forskning om forholdet mellom omega 6 og 3.

To dager går, og jeg har lest meg opp fettsyrene og det påståtte balansenivået. Selv har jeg stor interesse av – og  studerer en bachelorutdanning hvor jeg har innhentet meg mye kunnskap om menneskekroppen og ernæring, gjennom forskning og faglitteratur. Det er tydelig at ”Kim” har liten kunnskap om produktene han forsøker å selge meg.

Produktene de viser meg, er følgende.
- To pakker proteinpulver med forskjellig smak, med høyt innhold av vitaminer
- En flaske med balanseoljen (med høyt innhold av omega 3 og 9)
- En boks multivitaminkapsler (med høyt innhold av alle vitaminer. Særlig bet jeg merke i vitamin A, hvor daglig dose ville gi 185,5% av anbefalte verdier)
- En boks med ”cellebeskyttere” (som inneholdt 200% referanseverdi av betaglucan)
(Dette er bare hentet fra min hukommelse, jeg kan ikke se å finne noen offentlig informasjon, og jeg tok ikke bilder av innholdet. ”Turid” ville heller ikke ettersende noen bilder av deklarasjonene i ettertid, jeg ble henvist til en nettside – www.zinzino.tv. som visstnok skal inneholde denne informasjonen )

Produktene inneholder store mengder vitaminer og mineraler, som alle skal bidra til et fungerende kropp og god helse. ”Salgsstrofen” til Zinzino er at det er balansen mellom omega 6 og 3 som er viktig, og baserer dette utelukkende ”nordisk ministerråds” anbefaling om 5:1-forholdet.

Jeg spør om å få se rapporten fra nordisk ministerråd. Denne er på noen hundre sider, og ”Kim” sier dette er en nyere versjon (2012) enn den som oppgis i brosjyrene jeg har fått (2004). Han er usikker på sidetall, men at det skal stå under et kapittel som handler om anbefalinger for fett og fettsyrer. Jeg finner frem kapittelet, og i rapporten finner jeg at ”nordisk ministerråd” i 2012, skriver følgende:

”The n-6 and n-3 PUFA compete for the same enzymes (e.g. desaturases, elongases, and cyclo-oxygenases), and the n-3 series fatty acids have a higher affinity for the enzymes. An imbalance between dietary intakes of LA and ALA might thus influence the further metabolism to more long-chain and unsaturated n-6 and n-3 fatty acids. However, the data from most human studies using radioactive tracers do not show any major impact on ALA conversion in diets with varying n-6:n-3 ratios (18, 19). Some feeding studies show an impact on EPA concentrations in serum phospholipids (20). The interpretation of the results from various studies is further complicated due to differences among studies in absolute intakes and ratios. The total intake of each of the n-6 and n-3 fatty acids is more important than the ratio, as long as basic dietary requirements are covered. This is supported by the FAO report (13) that concludes that the ratio is of limited relevance when dietary intakes are within the recommended reference intakes.(Nordisk Ministerråd (1), 2012, side 223).

Jeg markerte teksten og viste ”Kim” dette – han leste teksten, så smålig overrasket ut – men kunne ikke gi noen videre kommentar. I stedet sender han meg en link over Facebook, og sier dette er en artikkel fra fra Tidskriftet til den Norske Legeforening, som videre skulle forsvare hans synspunkter (2). Artikkelen omhandler i stor grad omega 3, men kommer heller ikke med noen anbefalinger om noe forhold mellom omega 3 og 6, slik ”Kim” ville ha de til. (Se vedlegg 3). Det er altså mulig at Nordisk Ministerråd i 2004 kom med en anbefaling på et forhold mellom fettsyrene; men dette har de forandret på i nyere tid – noe Zinzino offentlig velger å se helt bort i fra i deres markedsføring av sine produkter.

Jeg summerer opp og viser til forskning jeg har lest på området for ”Kim” og ”Turid”. Det jeg finner, er at det ikke eksisterer noen anbefaling av internasjonale myndigheter om et forhold mellom omega 6 og 3. Forskningen henviser stadig til absolutte verdier; og at anbefalt daglig inntak, ikke bør overskrides – men det finnes ingen bevis for at det skal være noe gunstig, relativt forhold slik ”Kim” påstår. WHO og FAO har heller ikke noen anbefalinger. Det er det absolutte inntaket, ikke de relative proporsjonene, som er viktig. Omega 6 har heller ingen inflammatoriske egenskaper. (3-8). Nettsiden jeg ble henvist til, www.1life63.com tilhører et selskap som kaller seg for BioActive Foods. Disse viser seg å være produsentene bak produktene til ZinZino. På undersiden om egen forskning, står det bare mye informasjon om ulike vitenskapspersoner og hva de har oppnådd i livet sitt. Ingenting om hva de har gjort som er relevant for produktet de selger. Under ”Annen litteratur”, en underside hvor de forsøker å henvise til vitenskapelige bevis bak det de selger, er det én artikkel som eksplisitt handler om både omega 6 og omega 3 – artikkelen forsøker å kvantifisere konsumeringen av omega 6 og 3 i den amerikanske populasjonen mellom 1909 og 1999. Ingen av artiklene handler eksplisitt om faren med dette forholdet mellom fettsyrene som både BioActive Foods og Zinzino forsøker å selge. (9-23, referansene er hentet fra BioActive sine sider (24)). BioActive Foods gjør da videre som brosjyren jeg har fått av Zinzino, og henviser til noen påstander fra EFSA (European Food Safety Authortity). Påstandene er knyttet til DHA og EPA (som begge er omega 3) og deres helsefordeler. (BioActive Foods (24), udatert). ”Kim” forsøker da, som det også gjøres på BioActive Foods sine hjemmesider, å henvise til ”den kjente forskeren, Dr. William Harris”. ”Kim” sier at Harris har gjort relevant forskning på området, og funnet at denne balansen er viktig. BioActive Foods henviser til to artikler av Harris på sine hjemmesider, hvor begge Harris i begge artiklene diskuterer en ”omega 3 index” og dens rolle som risikofaktor for koronarsykdom (25, 26). BioActive Foods har også en siste underside, kalt ”Omega-6/Omega-3 Balansen”, hvor de har en URL som skal linke til publikasjoner av dr. Artemis Simopoulos. Pr. 2.5.2016 var denne linken død. Et Google Scholar-søk på ”Artemis Simopoulos” viser at hun har skrevet flere artikler på området hvor hun tar balansen mellom omega 6 og 3 i forsvar.

”Kim” rister litt på hodet, og sier så at hvis vi da ser bort fra dette forholdet – er ikke produktene i seg selv gode? Jeg kunne få se rapporten fra hans test, som han hadde på en nettside oppe på PCen sin.

Her fikk jeg se fem bokser. Fire røde, en grønn. ”Kim” forklarte meg at rød betyr dårlig, grønn betyr bra. En boks handlet om lipidprofil (innholdet av omega 3 (DHA og EPA) i blodet), en boks om forholdet mellom omega 6 og 3, og en boks om mental helse. Resten husker jeg ikke. Etter 120 dager på Zinzinos balansekur, hadde alle boksene blitt grønn. For å få en nærmere forklaring på hva testene baserte seg på, kunne jeg trykke på boksene og få en informasjon. Jeg så at boksen for lipidprofil var rød, og jeg spurte om han ikke fortalte meg tidligere at han hadde tatt tran daglig før han begynte på Zinzino. Det fortalte han meg at han hadde, hvor jeg svarte at det faktisk ikke kunne stemme – da måtte han enten lyve eller tatt mikroskopiske mengder. ”Kim” ble usikker, og sier så at han ikke tok det hver dag, men 3-4 ganger i uken. Jeg mente fremdeles at han måtte lyve. På dette tidspunktet var jeg lettere irritert, da jeg følte at ”Kim” ikke hadde noe kunnskap om hva han forsøkte å selge meg, og ikke heller tok innover seg at noen av påstandene han brukte som argument for sitt produkt, ikke holdt vann. Jeg følte meg løyet til, og følte at ”Kim” forsøkte å lure meg til å kjøpe et produkt basert på forskning som ikke er anerkjent eller stemmer. Ingenting av informasjonen under boksene hadde noen som helst referanse om hvor de hadde hentet alle antagelsene og kunnskapen om mental helse og lipidprofiler fra.

Jeg sier at jeg mistenker at ved så høye verdier av vitaminer og mineraler som disse produktene inneholdt, ville jeg gjennom å ta disse i tillegg til et normalt kosthold, satt meg selv i fare for å pådra meg organsvikt. ”Turid” forsøker å ta ”Kim” i forsvar. Jeg snur meg mot ”Turid”, og forteller henne at etter min mening har hun blitt lurt, de selger et produkt de ikke kan forsvare, at Zinzino tjener penger på at folk rekrutteres og betaler store summer for å blir selgere, og senere vil bli stående igjen med skjegget i postkassa. Deretter pakket jeg sammen tingene mine å gikk.

Jeg hadde senere en samtale med «Kim» over Facebook. Denne samtalen er skjermdumpet:

Nutzgo

• Gjest

Del 2:

Referanser.

1.   Nordisk Ministerråd. (2012). Nordic Nutrition Recommendations 2012: Integrating Nutrition and Physical Activity. Hentet 2. Mai, 2016 fra http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:704251/FULLTEXT01.pdf

2.   Græsdal, A. (2009). Bruk av omega-3-fettsyrer i forebygging av hjertesykdom. Hentet 1. Mai, 2016 fra http://tidsskriftet.no/article/1904308

3.   Wien, M., Rajaram, S., Oda, K. & Sabaté, J. (2010). Decreasing the linoleic acid to alpha-linolenic acid diet ratio increases eicosapentaenoic acid in erythrocytes in adults. Lipids, 45(8), 683-92.

4.   Miles, E. A., Banjerjee, T., & Calder, P. C. (2004). The influence of different combinations of γ-linolenic, stearidonic and eicosapentaenoic acids on the fatty acid composition of blood lipids and mononuclear cells in human volunteers. Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids, 70(6), 529-38.

5.    Rees, D. et. al (2006). Dose-related effects of eicosapentaenoic acid on innate immune function in healthy humans: a comparison of young and older men. American Journal of Clinical Nutrition, 82(2), 331-42.

6.   Healy, D. A., Wallace, F. A., Miles, E. A., Calder, P. C. & Newsholme, P. (2000). Effect of low-to-moderate amounts of dietary fish oil on neutrophil lipid composition and function. Lipids, 35(7), 763-68

7.   Aranceta, J. & Perez-Rodrigo, C. (2012). Recommended dietary reference intakes, nutritional goals and dietary guidelines for fat and fatty acids: a systematic review. British Journal of Nutrition, 107, S8-22.

8.   Smit, L. A., Mozaffarian, D. & Willett, W. C. (2009). Review of fat and fatty acid requirements and criteria for developing dietary guidelines. Annals of Nutrition & Metabolism, 55, 44-55

9.   Vognild E, Elvevoll EO, Brox J, Olsen RL, Barstad H, Aursand M, Osterud B. (1998) Effects of dietary marine oils and olive oil on fatty acid composition, platelet membrane fluidity, platelet responses, and serum lipids in healthy humans. Lipids. 33:427-436.

10.   Osterud B, Elvevoll E, Barstad H, Brox J, Halvorsen H, Lia K, Olsen JO, Olsen RL, Sissener C, Rekdal O, Vognild E. (1995).  Effect of Marine Oils Supplementation on Coagulation and Cellular Activation in Whole-Blood. Lipids. 30:1111-1118.

11.   G. Fontani, F. Corradeschi, A. Felici, F. Alfatti, R. Bagarini, A. I. Fiaschi, D. Cerretani,G. Montorfano, A. M. Rizzo, B. Berra. Blood profiles, body fat and mood state in healthy subjects on different diets supplemented with Omega-3 polyunsaturated fatty acids. Eur. J. Clin. Invest (2005) 35:499-507 [2006] 2.847

12.   Germano, M., Berra, B., Rizzo, A.M. et. al.(2007). Plasma, red blood cells phospholipids and clinical evaluation after long chain omega-3 supplementation in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Nutr Neurosci. 10(1-2):1-9

13.   B. Berra, G. Montorfano, P. Berselli, AM Rizzo. (2007). Diet, exercise, long chain polyunsaturated omega-3 fatty acids and the metabolic syndrome. 9:124-133.

14.   Fontani, G., Berra, B., Rizzo, A.M. et. al., (2005) Cognitive and physical effects of omega-3 polyunsaturated fatty acids supplementation in healthy subjects. Eur. J. Clin. Invest. 35 (11): 691-699

15.   Eilertsen, K.E et al (2011) Dietary enrichment of apolipoprotein E-deficient mice with extra virgin olive oil in combination with seal oil inhibits atherogenesis. Lipids in Health and Disease10:41

16.   Blasbalg TL et al. (2011) Changes in consumption of omega-3 and omega-6 fatty acids in the United States during the 20th century Am J Clin Nutr. 93(5):950-962

17.   Calder PC (2006) n-3 polyunsaturated fatty acids, inflammation, and inflammatory diseases Am J Clin Nutr. (83)(6 Suppl):1505-1519

18.   Castañer, O et. al. (2011) The effect of olive oil polyphenols on antibodies against oxidized LDL.A randomized clinical trial. Clin Nutr. 30(4):490-3.

19.   Fontani, G., Berra, B., Rizzo, A.M. et. al., (2005) Cognitive and physical effects of omega-3 polyunsaturated fatty acids supplementation in healthy subjects. Eur. J. Clin. Invest. 35 (11): 691-699

20.   Germano, M., Berra, B., Rizzo, A.M. et. al.(2007). Plasma, red blood cells phospholipids and clinical evaluation after long chain omega-3 supplementation in children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Nutr Neurosci. 10(1-2):1-9

21.   Lands B. (2008) A critique of paradoxes in current advice on dietary lipids.Prog Lipid Res.47(2):77-106.

22.   Pottala JV et al. (2012) Red blood cell fatty acids are associated with depression in a case-control study of adolescents Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids (4-5):161-5.

23.   Valentine RC, Valentine DL (2004) Omega-3 fatty acids in cellular membranes: a unified concept. Prog Lipid Res. (43)5:383-402

24.   BioActive Foods, udatert. ”Recommended literature – other”. Hentet 2. Mai, 2016, fra http://1life63.no/en/research-recommended-literature-other/recommended-literature-other

25.   Harris, W. S., & Von Schacky, C. (2004). The Omega-3 Index: a new risk factor for death from coronary heart disease?. Preventive medicine, 39(1), 212-220.

26.   Harris, W. S. (2007). Omega-3 fatty acids and cardiovascular disease: a case for omega-3 index as a new risk factor. Pharmacological Research, 55(3), 217-223.

Utlogget damounnassehi

Fantastiske innlegg. Takk!