Skrevet av Emne: Zinzino tilbyr blodprøver og selger kosttilskudd av fiskeolje og olivenolje  (Lest 112528 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Svar 1 : Dette spørsmålet kan du helt sikkert få et bedre svar på av Zinzino hvis du spør de.. Jeg kjenner ikke denne prosessen inngående, men vet at det er noen tilfeller hvor mennesker har vært på Sankt Olavs hospital og tatt testen der, med en analyse fra fagfolk på det sykehuset. Gjelder mest profilerte idrettsutøvere.... Slik jeg har forstått det er det Sankt Olavs Hospital som analyserer og har utarbeidet analysen av resultatet ja.

Svar 2 : Markedsføring, ikke salg!

Svar 3 : De er anonyme... svarte på det i forrige svar!

Svar 4 : Det kommer offentlig dokumentasjon på dette fra Zinzino om litt, men et raskt søk leder deg til ganske mange kilder på dette, trodde dette var et nettsted med folk som var i stand til å gjøre research selv : [url]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12442909.[/url]

Svar 5 : Jeg har fått svar på mine tester, kaller det for meg en dokumentasjon. Studie vil bli publisert!

Svar 6 : Spise mindre omega 6 og mer omega 3, noe som burde være ganske logisk når man snakker om en balanse... Så kan du jo gjøre et forsøk på det da. Vi opplyser da om hvorfor og hvordan balansen har kommet ut av kontroll, og dermed hvordan man kan få den under kontroll igjen. Men hører du noen gang i en reklame for Tran at de sier at istedefor å spise fisk, ta tran? Klart vi fremhever vårt produkt som en god løsning... Når ble det ulovlig?

Det virker som om dette er et forsøk på å svare på mine spørsmål, selv om det ikke er noen form for henvisning.

Angående svarene så har jeg følgende kommentarer:

1. Du markedsfører dette, men vet altså ikke svaret selv? Dette bør DU sjekke ut, fordi dette er viktig informasjon om det produktet du markedsfører, og da har du noen viktige plikter i henhold til norsk lov. Den mest relevante her er Markedsføringsloven, særlig:
Sitat
§ 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.
Det foreligger altså et klart lovfestet krav til at du skal kunne dokumentere dette NÅR DU ANNONSERER! Ikke at du kjenner til noen som du tror kan vite. Og at du da kan greie deg med å henvise til disse.

2. Se svaret under 1. Men hvis dette kun er markedsføring, hvordan betales dere "markedsførere"? I forhold til hvor mye dere selger, eller?

3. Formidles det helseopplysninger, eller er testene anonyme? Hvis den enkelte kunde skal ha noe nytte av disse testene, så må det være en kobling som sikrer at den enkelte kunde får kjennskap til testresultatet som gjelder den aktuelle kunden, og ikke en annen kunde. I så fall formidles det helseopplysninger.

Det kan godt være at dette er anonymisert, slik at det er vanskelig å identifisere aktuell kunde. Men en eller annen mulighet for kobling må foreligge, og da foreligger også muligheten for at disse følsomme kommer på avveier på en slik måte at uvedkommende får vite om kundens helsetilstand.

4. Ehhhh....... Hva var det jeg skrev? Å gjenta den framgangsmåten jeg kritiserer er vel ikke særlig egnet til å få meg til å bli mindre kritisk, er det vel?

Og som andre her har skrevet, så, ja vi er ofte i stand til å gjøre research selv. Men det er du som fremmer endel  påstander. Da burde det være du som angir det grunnlaget du legger til grunn for det synet du fremmer. Så kan vi andre vurdere hvor godt det grunnlaget det er, stille oppfølgingsspørsmål, påpeke svakheter osv.

5. Fortsatt se under 4.

6. Så du innrømmer altså at dette er en sleip taktikk for å narre potensielle kunder til å kjøpe deres dyre og mindre gode løsning, framfor å velge en god og billig løsning!

Min hovedkonklusjon må bli at du i stedet for å forsøke å belyse uklare punkt fortsetter du med den fremgangsmåten som får f.eks. meg til å bli skeptisk til dette produktet. Det gjør meg ikke mindre skeptisk! Eneste reelle svar du har gitt er en innrømmelse at dere med overlegg narrer kundene, se punkt 6!

Dette har gjort at jeg nå er MEGET skeptisk til Zinzino!

Kjell Ingvaldsen

Steinar Halvorsen

• Gjest
Jeg venter svar fra noen som kan dette inngående og som er mer kompetent til å diskutere dette med en fagutdannet person. Men i mellomtiden har jeg noen referanser for de synspunktene vi fremmer, som jeg regner med kan brukes som dokumentasjon, og en forklaring fra Paul Clayton, sistnevnte er den jeg forsøker å få en uttalelse fra om dette basert på innholdet diskusjonen.

Vil legge til at jeg ikke er overrasket over at noen ville være skeptiske til vårt produkt, og også test, men at en spesialist i allmen medisin skulle gå så hardt ut mot kost-tilskudd på generell basis er i seg selv en skremmende ting. Synd du er anonym, for med tanke på at du lærer opp folk i dette kunne jeg veldig gjerne tenkt meg at noen så litt nærmere å din kompetanse rundt ernæring og farmakologi. Det du hevder er helt absurd og en tankevekker med tanke på at du forvalter folks helse. Mulig det er en pekepin på tilstanden i norsk helsevesen, men det gjør det ikke noe mindre alarmerende...

Her er en uttalesen og referansene :

For å vedlikeholde god helse er det viktig med god balanse mellom anti- og pro-inflammatoriske stoffer i både kosthold og i kroppen. De anbefalte daglige dosene med Zinzino olje eller Zinzino pulver, tilfører kroppen en optimal kombinasjon av 1-3, 1-6 betaglukaner, flavanoider, Omega-3 fettsyrer og sporstoffer som gir en omfattende beskyttelse mot infeksjons- og vevs nedbrytende inflammasjons sykdommer.

Inflammasjon er en fasinerende prosess som kan utøve både positive og negative effekter i kroppen. Den akutte inflammasjonsresponsen er et eksempel på en positiv effekt. Denne responsen er en viktig del av kroppens forsvarssystem mot invaderende patogene bakterier, sopp og virus, og ikke minst ved reparasjon av vevs skader. Men hvis akutt inflammasjon ikke løser problemet vil kronisk inflammasjon kunne etableres, og det er generelt negativt for helsen.

Kronisk inflammasjon er en viktig drivkraft i de fleste, om ikke alle inflammatoriske livsstilsykdommer, bl.a. hjerte og karsykdommer, høyt blodtrykk, Alzheimers, beinskjørhet, gikt, kreft, kols med flere.

Det finnes overveldende bevis på at vi i den senere tid har blitt utsatt for kronisk inflammasjon i økende grad. Årsaken finner vi i at en rekke anti-inflammatoriske stoffer er utelatt fra kosten vår. Spesielt gjelder dette 1-3, 1-6 betaglukaner fra gjær, flavanoider og flerumettede Omega-3 fettsyrer. De økende forekomstene av kronisk inflammasjon forklarer hvorfor de såkalte ”livsstil- eller folkesykdommene” har økt.

1-3, 1-6 betaglukaner fra gjær øker effektiviteten til immunforsvaret ved akutt inflammasjon, og dermed kroppens evne til å forsvare seg mot patogene bakterier, sopp og virus, og ikke minst til å reparere skader i vevet. Viktige sporstoffer som jod, vitamin A og D, samt mineralene selen, sink og jern, er alle nødvendige for at immunsystemet skal fungere optimalt.

Flavanoider, som vi finner mye av i enkelte frukt- og grønnsaker, er kraftige anti-inflammatoriske stoffer som blokkerer inflammatoriske- og vevs nedbrytende enzymer. Flavanoider fra oliven virker også som antioksidanter og beskytter kroppens celler mot oksidativt stress.

Omega-3 og Omega-6 fettsyrer i cellemembraner frigjøres og omdannes av enzymer. Omega-6 fettsyrer er utgangspunkt for inflammatoriske stoffer som IL-1 beta, IL-2, IL-6 og TNF-alfa, mens Omega-3 fettsyrer danner anti-inflammatoriske stoffer. Det er vist at et forhold mellom Omega-6 og Omega-3 i blodet på over 9:1 vil forverre inflammasjon i astmapasienter, mens et forhold under 5:1 har en gunstig effekt. Forholdstall lavere enn 3:1 undertrykker inflammasjon i pasienter med leddgikt.

Clayton P, Rowbotham J. How the mid-Victorians worked, ate and died. Int J Environ Res Public Health. 2009 Mar;6(3):1235-53.

Haahtela T, Klaukka T, Koskela K, Erhola M, Laitinen LA. Asthma programme in Finland: a community problem needs community solutions. Thorax 2001;56: 806-14

Kelavkar UP, Hutzley J, McHugh K, Allen KG, Parwani A. Prostate tumor growth can be modulated by dietarily targeting the 15-lipoxygenase-1 and cyclooxygenase-2 enzymes. Neoplasia. 2009 Jul;11(7):692-9.

Kournikakis B, Mandeville R, Brousseau P, Ostroff G. Anthrax-protective effects of yeast beta 1,3 glucans. MedGenMed. 2003 Mar 21;5(1):1.

Lehtovaara BC, Gu FX. Pharmacological, structural, and drug delivery properties and applications of 1,3-β-glucans. J Agric Food Chem. 2011 Jul 13;59(13):6813-28

Mannino DM, Homa DM, Akinbami LJ, et al. Surveillance for asthma—United States, 1980–1999. MMWR Surveill Summ 2002;51:1–13.

Schaeffer L, Gohlke H, Müller M, Heid IM, Palmer LJ, Kompauer I, Demmelmair H, Illig T, Koletzko B, Heinrich J. Common genetic variants of the FADS1 FADS2 gene cluster and their reconstructed haplotypes are associated with the fatty acid composition in phospholipids. Hum Mol Genet. 2006 Jun 1;15(11):1745-56.

Simopoulos AP. The importance of the omega-6/omega-3 fatty acid ratio in cardiovascular disease and other chronic diseases. Exp Biol Med (Maywood). 2008 Jun;233(6):674-88. Review.

Simopoulos AP. The omega-6/omega-3 fatty acid ratio, genetic variation, and cardiovascular disease. Asia Pac J Clin Nutr. 2008;17 Suppl 1:131-4. Review.

Tanskanen A, Hibbeln JR, Hintikka J, Haatainen K, Honkalampi K, Viinamäki H. Fish consumption, depression, and suicidality in a general population. Arch Gen Psychiatry. 2001 May;58(5):512-3

Tanskanen A, Hibbeln JR, Tuomilehto J, Uutela A, Haukkala A, Viinamäki H, Lehtonen J, Vartiainen E. Fish consumption and depressive symptoms in the general population in Finland. Psychiatr Serv. 2001 Apr;52(4):529-31

Steinar Halvorsen

• Gjest
Og til LinnD, grunnen til at jeg stilte disse spørsmålene er at jeg ville høre svaret fra dere som mener at det jeg snakker om bare er tull...

Likte bedre din fomidlingsevne enn denne arrogante spesialisten. Som sagt så er jeg en person som har forsøkt å lese meg opp rundt vårt produkt og påstander som blir fremmet fra selskapet jeg jobber med. Sliter litt med hva denne spesialisten sier, da det er ekstremt langt ifra hva andre spesialister jeg har lest meg opp på sier.

Grunnen til spørsmålet er kolesterolhysteriet man satte igang på slutten av 70 tallet begynnelsen av 80 tallet, hvor man innførte en hel mengde lett produkter som hadde lavt innhold av høyt kolesterolinnholdig mettet fett, og høyt innhold av vegetabilsk fett Omega 6. Hva har skjedd med sykdomsbildet etter dette? Er høyt kolesterol et større eller mindre problem idag enn det var før?

Når det kommer til hvilket kolesterol som er farlig så synes jeg du tok en noe enkel fremstilling av dette med HDL og LDL som hovebulker. Det er også ulike HDL og LDL kolesteroler, hvor LDL er den som blir sett på som den skadelige. Spesielt Very-Low-density-lipoprotein, som slik jeg har lest meg opp på det er oksidert LDL a kolesterol. Og man må også se på trygliserid verdier om man skal kunne si noe om dette, ut i fra hva jeg har lest igjen.

Spørsmålet blir da hvordan denne spesialisten ser på hvordan dette kolesterolet blir oksidert og hvorfor dette oksiderte kolesterolet er farlig?

En annen ting er jo viktigheten av omega 3 for cellemembraner. Mulig jeg ikke forstår noen ting, men alt jeg har lest og sett av dokumentasjon tyder på at før høye verdier av Omega 6 i blodet fører til stive cellemembraner som gjør at de slipper ut cytokiner i større grad, som igjen er med på å gjøre endothil laget i blodårene mindre glatte og i tillegg øker frislippet av frie radikaler fra cellenenes forbrenningsavfall som igjen oksiderer kolesterolet og andre celler de kommer i kontakt med.

Ut i fra informasjonen jeg har lest så vil da disse VLDL molekylene, som er såpass små at de klarer å trenge inn i endothillaget i blodårene som også ikke er like glatte på grunn av cytokinene, sette seg fast og vekke oppmerksoheten til makrofagene som setter iverk å fjerne fremmedlegemet. Inflamasjonen har startet og plakk dannes i blodårene.

Mulig jeg har missforstått hele greia, og er derfor jeg ønsker en uttalese fra noen med medisinsk skolering i denne diskusjonen. Men all informasjon jeg har lest støtter et høyere inntak av Omega 3 fettsyrer gjennom kosten.

Og det er riktig som denne spesialisten sier at man kanskje ikke har så god dokumentasjon på at inntak av konsentrert Omega 3 har noen innvirkning på balansen. Det er også noe vi i Zinzino hevder. Men det er det som skiller vårt produkt, og grunnen til at vi ikke kaller det Omega 3 tilskudd men et balance produkt.

Vi har tilsatt Omega 3, 6 og 9 i tillegg til flavonoider fra kaldpresset olivenolje, som gjør produktet bioaktivt, altså at det tas lettere opp i kroppen. Det kjennes igjen som mat, og ikke konsentret fett.

Dette gjør at man kan ta høyere dosering enn konsentrert omega 3, og at man har en bedre virkning i forhold til opptaket av omega 3 over omega 6.

Måten spesialisten avfeier vår test uten å ha sjekket dette nærmere bare fordi vi markedsfører dette på en annen måte enn gjennom leger eller tradisjonelle kanaler er bare hårreisende, ettersom det er en faglig autoritet vi snakker om.

Adm.anm.: Slettet irrelevant personfokus som var over grensen til Reglementets pkt. 3.1. og på grensen i forhold til pkt. 3.3.

Venter på svar fra fagfolk som kan oppklare våre påstander på en medisinsk tolkbar måte! :)

Adm.anm.: Steinar Halvorsen: Hold deg til sak, ikke person. Brukere av dette forumet har anledning til å være anonyme, og dette skal respekteres! Hvis 'spesialisten' er en av brukerne som deltar i denne tråden skal du heretter bruke brukernavnet for å referere til vedkommende.
« Siste redigering: 21. august 2013, 21:36:56 av Arman »

Steinar Halvorsen

• Gjest
Kjell Ingvaldsen :

Svar 6 :Spise mindre omega 6 og mer omega 3, noe som burde være ganske logisk når man snakker om en balanse... Så kan du jo gjøre et forsøk på det da. Vi opplyser da om hvorfor og hvordan balansen har kommet ut av kontroll, og dermed hvordan man kan få den under kontroll igjen. Men hører du noen gang i en reklame for Tran at de sier at istedefor å spise fisk, ta tran? Klart vi fremhever vårt produkt som en god løsning... Når ble det ulovlig?

Dette var mitt svar som du tolket på denne måten :
6. Så du innrømmer altså at dette er en sleip taktikk for å narre potensielle kunder til å kjøpe deres dyre og mindre gode løsning, framfor å velge en god og billig løsning!

Min hovedkonklusjon må bli at du i stedet for å forsøke å belyse uklare punkt fortsetter du med den fremgangsmåten som får f.eks. meg til å bli skeptisk til dette produktet. Det gjør meg ikke mindre skeptisk! Eneste reelle svar du har gitt er en innrømmelse at dere med overlegg narrer kundene, se punkt 6!

Dette har gjort at jeg nå er MEGET skeptisk til Zinzino!

Nei, jeg sa : Vi opplyser da om hvorfor og hvordan balansen har kommet ut av kontroll, og dermed hvordan man kan få den under kontroll igjen. Altså når du tar en test så får du kostholdsråd, hvilke matvarer du kan spise mer av og hvilke du burde holde deg unna for å få en balanse... Og i tillegg sier man at man også kan gå på våre produkter! Så det du sier er feil og du drar det hele ut av kontekst!

Dette blir bare kverulering fra din side, så beklager hvis jeg ikke var tydelig nok for deg! La meg si det slik da : Klart vi fremhever våre produkter som en god ALTERNATIV løsning til å spise fet fisk 4 ganger i uken, eller som man sier mer korrekt 2,2 kilo fet fisk, og da kan man ikke regne med oppdrettsfisk, da Omega 3 nivåene i fisken er lavere idag enn den var da rådene ble utarbeidet. Jeg har også liten tro på at å spise fet fisk i de mengdene blir billigere enn å ta vårt produkt... Men det er en annen diskusjon!

Når det kommer til testen så blir denne analysert av Sankt Olav hospital sin lab, og ettersom dere er så skeptiske her så, JA det er den samme laben som blodprøver fra en pasient på sykehuset blir analysert på... Ikke noe innleide fasiliteter. Det er det vi går ut med i markedsføringen og det er det vi har sagt hele tiden. Men når dere betviler dette så måtte jeg dobbeltsjekke det! Resultatene blir plottet inn i en mal som er utarbeidet i samarbeid mellom Ola Eide i Bioactive Foods og Sankt Olavs Hospital. Så vi fremmer ingen udokumenterte påstander. Men når dere betviler dokumentasjonen vi har på våre nettsider, så er det jo klart at enhver må sjekke opp litt ekstra!

tror jeg klarnet opp i resten der!

Så kommer jeg tilbake med svar til denne legen fra Stavanger universitets-sykehus angående medisinske forklaringer!

Steinar Halvorsen

• Gjest
Så nå at jeg hadde et behov for å svare på punkt 2 igjen også. Du skriver :
Se svaret under 1. Men hvis dette kun er markedsføring, hvordan betales dere "markedsførere"? I forhold til hvor mye dere selger, eller?

Hehe... du er en god kverulant, det skal du ha... Men jeg misstenker at du faktisk forstår hva jeg mener! Men jeg ordlegger meg tydeligvis ikke helt på den måten du ville gjort, så da gir jeg det et nytt forsøk.

I Zinzino så mottar man provisjoner på salg man har gjort på vegne av Zinzino... Altså, jeg som representant anbefaler noen å kjøpe et produkt AV ZINZINO. Zinzino tar imot betalingen, og Zinzino sender ut varene... Zinzino står også for kontrakten og opplysningene i den. Derfor blir Zinzino den profesjonelle parten som kunder gjør en handel med. Altså i litt mer klartekst : Zinzino er selger av produktene, jeg er en formidler av kunder... Og ja, lønnen er i form av provisjoner. Men å innsinuere i den retningen du gjør blir det samme som å si at en Cost Per Lead (CPL) avtale, altså provisjon per genererte salg på annonsen, på VG gjør VG til en selger for annonsøren... Var det litt lettere å forstå? Eller skal jeg kanskje utdype enda mer for deg?

Utlogget kingvald

Var det litt lettere å forstå? Eller skal jeg kanskje utdype enda mer for deg?

Du trenger ikke å utdype enda mer, Steinar Halvorsen. Det holder at du så grundig bekrefter mine mistanker!

Ellers så ser jeg helst at du slutter å stjele mine tekster, og flette dem inn i dine skriverier. Har du behov for å sitere, så vennligst spesifiser hva som er sitat (med kildehenvisning), og hva som er dine uttalelser/tillegg! Hvis du ønsker å rette deg etter Skespisforumets praksis, så gir Sitering og lenking - en veiledning (versjon 2.0) god hjelp. Men som et minimum bør du angi hva som er hva, og hvorfra det er hentet.

Men ellers så vill i alle fall jeg ha satt pris på om du registrerte deg, noe som ville gjøre det enklere for deg å delta, til fordel for alle!

Kjell Ingvaldsen

Steinar Halvorsen

• Gjest
Så jeg bekreftet dine mistanker om at vi driver med markedsføring og salg? Wow... Ja jeg kan bekrefte dette!

Kjenner også jeg er litt irritert på butikken når jeg skal kjøpe fisk, at de ikke opplyser om gode fiskeplasser hvor jeg kan fiske fisken min selv! Det er jo tross alt å narre kundene til å tro at det ikke finnes fisk i fjorden de kan fiske helt gratis! Samme tenker jeg på når jeg er i sportsbutikken og skal kjøpe fiskestang... Det er jo rett og slett å narre kunden å ikke opplyse de om at en god lang kvist med riktig stivhet også kan gjøre nytten...

Kjenner jeg også blir ganske sint når jeg ser flyreklame på tv, for de burde faktisk opplyse om at det er utrolig mye bedre for både miljøet og helsen din at du tar bena fatt og går den distansen du ønsker å flytte deg.

Nei Kjell, livet er hardt, og utrolig hva man oppdage når man kan gå ting litt i sømmene! Takker for din godt begrunnede skepsis som fikk meg til å innse at det eneste jeg gjorde var å narre mennesker, spesielt meg selv!

Utlogget kingvald

Så jeg bekreftet dine mistanker om at vi driver med markedsføring og salg? Wow... Ja jeg kan bekrefte dette!

Nå har du bekreftet litt mer, da! F.eks. at du markedsfører et produkt uten å kunne dokumentere at det er hold i dine påstander om produktet. Og i loven lyder det jo som følger:
Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

Da holder det ikke at selger har lovet at dokumentasjonen kommer til å bli offentliggjort, det er allerede for seint. Du som annonsør plikter nemlig å ha den tilgjengelig allerede når du offentliggjør din markedsføring.

Som klargjort tidligere, så blir jeg skeptisk når et produkt markedsføres på basis av fremtidig offentliggjøring av dokumentasjon. Ikke bare fordi det er ulovlig i her i riket, men også fordi jeg alltid begynner å lure på hvorfor er de ikke villig til å legge fram denne dokumentasjonen nå? Hvis de vet hva produktets egenskaper er, hvorfor må de vente med å fortelle det til kundene? Er det noe de ikke vil kundene skal vite?

Det siste spesielt fordi det så ofte skjer at den lovede dokumentasjonen aldri kommer!

Og som samarbeidspartner med et slikt selskap ville jeg i alle fall blitt skeptisk: De stiller som krav at deres samarbeidspartnere skal bryte loven! Vil du si at det virker tillitsvekkende? Det gjør ikke jeg!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget LinnD

Og til LinnD, grunnen til at jeg stilte disse spørsmålene er at jeg ville høre svaret fra dere som mener at det jeg snakker om bare er tull...

Likte bedre din fomidlingsevne enn denne arrogante spesialisten. Som sagt så er jeg en person som har forsøkt å lese meg opp rundt vårt produkt og påstander som blir fremmet fra selskapet jeg jobber med. Sliter litt med hva denne spesialisten sier, da det er ekstremt langt ifra hva andre spesialister jeg har lest meg opp på sier.

Grunnen til spørsmålet er kolesterolhysteriet man satte igang på slutten av 70 tallet begynnelsen av 80 tallet, hvor man innførte en hel mengde lett produkter som hadde lavt innhold av høyt kolesterolinnholdig mettet fett, og høyt innhold av vegetabilsk fett Omega 6. Hva har skjedd med sykdomsbildet etter dette? Er høyt kolesterol et større eller mindre problem idag enn det var før?

Når det kommer til hvilket kolesterol som er farlig så synes jeg du tok en noe enkel fremstilling av dette med HDL og LDL som hovebulker. Det er også ulike HDL og LDL kolesteroler, hvor LDL er den som blir sett på som den skadelige. Spesielt Very-Low-density-lipoprotein, som slik jeg har lest meg opp på det er oksidert LDL a kolesterol. Og man må også se på trygliserid verdier om man skal kunne si noe om dette, ut i fra hva jeg har lest igjen.

Spørsmålet blir da hvordan denne spesialisten ser på hvordan dette kolesterolet blir oksidert og hvorfor dette oksiderte kolesterolet er farlig?

En annen ting er jo viktigheten av omega 3 for cellemembraner. Mulig jeg ikke forstår noen ting, men alt jeg har lest og sett av dokumentasjon tyder på at før høye verdier av Omega 6 i blodet fører til stive cellemembraner som gjør at de slipper ut cytokiner i større grad, som igjen er med på å gjøre endothil laget i blodårene mindre glatte og i tillegg øker frislippet av frie radikaler fra cellenenes forbrenningsavfall som igjen oksiderer kolesterolet og andre celler de kommer i kontakt med.

Ut i fra informasjonen jeg har lest så vil da disse VLDL molekylene, som er såpass små at de klarer å trenge inn i endothillaget i blodårene som også ikke er like glatte på grunn av cytokinene, sette seg fast og vekke oppmerksoheten til makrofagene som setter iverk å fjerne fremmedlegemet. Inflamasjonen har startet og plakk dannes i blodårene.

Det var sent på kveld og jeg orket ikke gå for dypt inn i det så prøvde å besvare spørsmålet så enkelt som mulig.
VLDL er ikke det samme som LDL A. VLD blir produsert av leveren og inneholder mest triglycerider. Når de når fettvev eller muskler blir det delt av et enzym og mesteparten av triglyceridene blir fjernet. Molekylet som er igjen blir kalt for IDL. 50 % av IDL blir tatt opp leveren (via reseptorer som gjenkjenner både B-100 som også er på LDL og ApoE som bare er på IDL). IDL som ikke blir tatt opp av leveren blir til LDL som er mer kolesterolrik.
LDL varierer i størrelse, men LDL A er større partikler enn LDL B og er dermed litt bedre enn type B ettersom det ikke så lett bygger seg innenfor intima i blodårene.

LDL blir oksidert ved hjelp av frie radikaler fra endothelium og makrofagene. Makrofagene kan absorbere flere typer lipoproteiner, men majoriteten er LDL.
Et annet bevis for at LDL er den største bidragsyteren til plakkdannelse er sykdommen familiær hyperkolesterolemi. De har mutasjoner i LDL reseptorene som gjør at leveren ikke kan ta opp LDL og IDL i like stor grad. De har også en større grad av opptak av LDL i makrofager og trolig åreveggen.
Disse menneskene får atherosclerose med medfølgende hjertesykdom mye tidligere enn friske mennesker.

Angående Omega 6 kan jeg ikke gi en så detaljert forklaring, men utifra det jeg har lest så gir høyt inntak av Omega 6 ingen endring eller lavere nivåer av antiiflammatoriske markører, og reduserer risikoen for å få hjertesykdom.
Her er en oppsumering av studier på dette. Den er fra 2009 så kan godt være det er skjedd noe mer siden den tid, men det bekrefter alt jeg har lest tidligere i hvert fall. http://circ.ahajournals.org/content/119/6/902.full

Pasienter blir anbefalt å senke inntaket mettet fett og øke inntaket av flerumettede fettsyrer for å senke kolesterolet. Jeg ser ikke mye som tyder på at forholdet mellom Omega 6 og Omega 3 skal ha særlig betydning. Men jeg synes det er viktig å holde seg oppdatert, og skulle det komme noen seriøse forskningsrapporter på bordet som viser dette så vil det selvsagt være interessant.

Utlogget kingvald

Pasienter blir anbefalt å senke inntaket mettet fett og øke inntaket av flerumettede fettsyrer for å senke kolesterolet. Jeg ser ikke mye som tyder på at forholdet mellom Omega 6 og Omega 3 skal ha særlig betydning. Men jeg synes det er viktig å holde seg oppdatert, og skulle det komme noen seriøse forskningsrapporter på bordet som viser dette så vil det selvsagt være interessant.

Når vi da ser på Zinzinos forsknigsgrunnlag for å hevde viktigheten av forholdet mellom Omega 6 og Omega 3, så, vel, hemmelighold øker ikke inntrykket av seriøsitet.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget bjafosse

@Steinar Halvorsen, hvorfor svarer du ikke på følgende spørsmål:

Men hvordan vet man egentlig forskjellen på MLM som er svindel og MLM som ikke er svindel?
La meg ta et eksempel:
Nå er det ulovlig å verve noen til Wealth Masters International, men rent hypotetisk, hvis du fikk tilbud om å bli distributør der nå, er du sikker på at du ville ha funnet ut at dette var et pyramidespill basert på egen vurdering (altså uten å vite om Lotteritilsynets vedtak)?

På din blogg beskriver du meg slik:
Sitat
Å kunne uttale seg om en bransje vil jeg påstå at krever et minimum av ERFARING med det man uttaler seg om, og ikke minst evne til nøytral kildekritikk.
og:
Sitat
Bare det i seg selv å fremstille konklusjoner rundt en såpass stor bransje som MLM og samtidig stolt si at man aldri har jobbet med eller skal jobbe med et MLM konsept, altså ikke har noen førstehånds kunnskap, blir vel i seg selv noe søkt. Hadde han vært en tidligere nettverker med bred erfaring, skulle min pipe rundt hans konklusjoner fått en annen lyd.

Siden du har lang erfaring som nettverker, kunne du ikke ha redegjort for oss klart å tydelig forskjellen mellom ulovlige pyramidespill og de selskap du mener driver med lovlig og seriøs MLM?
Er det slik at man er diskvalifisert fra å uttale seg om ulovlige pyramidespill hvis man aldri har deltatt i et?

Steinar Halvorsen

• Gjest
Kjell Ingvaldsen og LinnD... Jeg la ved en liste med 11 referanser til studier som bakker opp påstandene som jeg formidlet fra Paul Clayton...

Jeg har også referert til to bøker om emnet som også er godt dukumenterte i seg selv.

Har du Kjell lest disse?

Føler min jobb her er ferdig, kilder er gitt og dokumentasjon fremvist!
Virker som du Kjell vil ha de opplest for deg, men det er jeg ikke interessert i...

Når du etterlyser dokumentasjon, er du dessverre nødt til å lese den selv, referansene er lenger opp i tråden...

Så til deg da Bjfosse, denne tråden handler ikke om mlm vs puramidespill som du elsker å diskutere å menr noe om... Zinzino er ikke noe pyramidespill av den enkle grunn at de distribuerer produkter som noen hevder at KUNDER eventuelt blir ført bak lyset rundt. Svaret lå i forrige setning!

Takker for meg!

Utlogget LinnD

Når vi da ser på Zinzinos forsknigsgrunnlag for å hevde viktigheten av forholdet mellom Omega 6 og Omega 3, så, vel, hemmelighold øker ikke inntrykket av seriøsitet.

Kjell Ingvaldsen

Enig i det, men jeg prøver alltid å være litt imøtekommende. Kanskje fordi jeg ikke har vært her særlig lenge og er dermed ikke lei av alle disse påstandene ennå.
Jeg trekker meg uansett ut av diskusjonen nå så får noen som er mer erfaren ta over hvis de vil.

Utlogget bjafosse

Så til deg da Bjfosse, denne tråden handler ikke om mlm vs puramidespill som du elsker å diskutere å menr noe om... Zinzino er ikke noe pyramidespill av den enkle grunn at de distribuerer produkter som noen hevder at KUNDER eventuelt blir ført bak lyset rundt. Svaret lå i forrige setning!

Takker for meg!

Eh.... var det ikke du som lanserte en teori om at vi var ekstra skeptiske siden det handler om MLM?

Sitat
Ser også at man er generelt ekstra skeptisk fordi dette selges via MLM, noe som for noen tydeligvis er ensbetydende med svindel, iallefall viser ordbruken på dette nettstedet det!

Det var ingen som hadde påstått noe slikt i tråden før du kom med denne anklagen, men når du blir bedt om å redegjøre for dette trekker du deg.

Jeg velger da å trekke den konklusjon at du selv var medlem i pyramideselskapet Wealth Masters International siden du bevisst unngår å svare på spørsmål rundt dette selskapet.

Steinar Halvorsen

• Gjest
Bjafosse... Nei jeg var ikke medlem i Wealth Masters Inernational... Jeg kikket på det, men fant fort ut at det ikke var noe som jeg ville kunne stå inne for, og at "produktet"deres ikke var noe eg ville kjøpt/benyttet om ikke muligheten var til stede for å tjene penger på det!

Så ja, jeg kunne gjøre meg opp den meningen før lotteritilsynet fattet et vedtak om det!

Beklager hvis jeg har mistolket deg rundt skepsis til MLM... Det er ikke bare vårt selskap som selger balance produkter og tester,så det var vel kanskje tilfeldig at det var oss som ble nevnt i dette innlegget!