Skrevet av Emne: Jæ..., forba....., irriterende gateselgere!  (Lest 3691 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Jæ..., forba....., irriterende gateselgere!
« på: 06. juli 2013, 13:54:41 »
Dere har sikkert opplevd dem selv, pusherne som står rundt på byer og steders gater og plasser, og skal selge deg et eller annet. Det være seg tvilsomme kosttilskudd, telefonabonnement, strøm, treningssenter, medlemskap/støtteavtale i en eller annen veldedig organisasjon. Til tider så kan man ikke bevege seg i enkelte områder uten å brøyte seg vei mellom alle disse pusherne.

Etter å nesten ha mistet tog/buss noen ganger, og faktisk også ved et par tilfeller kommet for sent, fordi jeg på diverse kollektivknutepunkt ble fysisk hindret i min lette jogg mellom transportmidler av slike pushere, så begynte jeg å klage på de mest plagsomme. Og da oppdaget jeg noe interessant: Ofte hadde disse selgerne ikke tatt seg bryet med å innhente tillatelse fra grunneier. De hadde bare satt opp sin stand, og begynt å trakassere grunneiers kunder, helt og holdent etter eget forgodtbefinnende.

Så jeg har nå begynt å sjekke hvem som har myndighet til å tillate slik for en del steder.

Utenfor Lillestrøm Stasjon så er det Jernabaneverket. Her om dagen så observerte jeg treningssenteret Elexia i ferd med å sette opp stand. Disse viste jeg tidligere hadde hatt stand der uten tillatelse. Og i og med at jeg hadde litt tid så ringte jeg Jernbaneverket, som kunne informere at heller ikke denne gang var tillatelse innhentet, på tross av at Elexia flere ganger tidligere har blitt bortvist fra plassen pga slike forhold. Som tilleggsinformasjon fikk jeg vite at Jernbaneverket ikke pleide å ta betalt i de få tilfeller de ga tillatelse. Noen minutter senere så beveget jeg meg i rask, målbevisst, gange over plassen mot bussterminalen, og selv om mitt veivalg gikk godt klar av standen, så kom en av de oi så attraktive kvinnelige pusherne omtrent løpende å stilte seg rett foran meg for å "tilby meg en goodie-bag". Jeg gjorde henne meget tydelig klar over at jeg ikke ønsket noen slik søppelpose, eller å ha noe med deres selskap å gjøre, selv om jeg uten problemer hadde sett de var ute med sine tilbud. Så spurte jeg henne om de i det hele tatt hadde lov av Jernbaneverket til å stå der (gjorde et tydelig poeng av at jeg viste det var Jernbaneverket)! Jada, de betalte Jernbaneverket dyrt for å få lov, de, så! Så at de hadde lov kunne hun garantere! Når jeg påpekte at jeg viste at Jernbaneverket ikke tok betalt for slike stand prøvde hun å ro seg inn med at de uansett hadde tillatelse. Når jeg så påpekte at jeg minutter før hadde fått bekreftet at så ikke var tilfelle ble hun målløs. Jeg gikk så videre til mot bussterminalen, mens jeg igjen ringte Jernbaneverket med beskjed om løgnene. Derfra fikk jeg bekreftet at ansvarlig var på vei for å få standen fjernet.

En annen praksis jeg har reagert på er hvordan det i Storgata i Lillestrøm ofte står stands ved varulv-statuen, hvor statuen ofte benyttes som ekstrastøtte for plakater ol, eller for å lagre salgsmateriell på/støttet mot. Så når jeg i forigårs observerte Care med stand der, og statuen som plakat-støtte, så sjekket jeg med Skedsmo kommune. Hun som hadde ansvaret for å gi tillatelse til stands i Storgata takket meg for opplysningen, og kunne opplyse at de vanligvis ikke tillot slike stand, og det på det aktuelle tidspunkt ikke forelå noen forespørsel en gang fra Care. Og slik misbruk av offentlig kunst var uansett uakseptabelt. På oppfordring tok jeg så bilder, slik at kommunen ville kunne dokumentere forholdet når de tok det opp med Care. Så, i går, oppdaget jeg igjen en Care-stand samme sted, dog nå uten å misbruke statuen. Jeg tok i henhold til oppfordringen fra dagen før bilde som bevis, og når jeg så ble stoppet (merkelig, jeg ble stoppet av den søte jenta, ikke den kjekke gutten) så spurte jeg om de hadde tillatelse. Jada, det hadde de! Sikker? For det er litt rart kommunen, som er ansvarlig, ikke nevnte det i går når jeg snakket med dem om den dagens stand. I stedet for å fortsette å lyve tok hun da kontakt med sin teamleder, som så tok kontakt med sin sjef. Og da kom innrømmelsen: Ingen tillatelse forelå, så de måtte flytte standen til utenfor en butikk lenger opp i byen, hvor de fikk lov.

Ikke nok med at denne salgsmetoden er i seg selv spekulativ, man kontaktes overraskende når man har tankene helt andre steder. Og at de ofte bruker spekulative fremgangsmåter, søte, unge, blide representanter av motsatt kjønn. Og dessuten ofte har lite og eller tvilsom markedsføringsinfo. Nei, i tillegg så står de altså ofte ulovlig! Det inngir virkelig tillit, ikke sant! Særlig til "veldedige" organisasjoner, som leier inn folk, til å bedrive lovbrudd, på sine vegne.

Så til de som ser tvilsomme stands: Sjekk, kanskje den står der ulovlig i tillegg!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget AndersBreiflabb

Sv: Jæ..., forba....., irriterende gateselgere!
« Svar #1 på: 06. juli 2013, 15:33:10 »
Hahaha, nå reddet du litt av dagen min! Lo godt da jeg leste igjennom dette, og må gi deg fullstendig helhjertet kudos for å gidde dette! Disse standene irriterer meg også, men har aldri tenkt over dette med tillatelse! Bra jobba! Jeg skal vurdere å gjøre det samme selv når jeg finner noen plagsomme selgere :)

Utlogget kingvald

« Svar #2 på: 07. juli 2013, 08:40:20 »
Det begynte med der jeg (og andre) ble fysisk hindret, steder hvor man ofte har dårlig tid (stasjoner). Er virkelig kollektiv-transportens aktører klar over hvordan disse de lar drive sin virksomhet på deres område hindrer de kollektivreisende i sine reiser? Oooops: Kollektiv-selskapene vet ikke en gang om disse standene, langt mindre har akseptert at de hindrer kundene!

Og så begynte jeg å reagere på hvor ofte det aktuelle kunstverket i Lillestrøm ble skjult under griske kommersielle aktørers rot. Og, oooooops, de hadde ikke lov til å stå der, langt mindre til å grave ned kunstverket!

Hmmmmm, vi får gjøre noe med det! Det er jo at alle tenker "Det e'kke mitt bord!" som gjør at de kan ture fram sånn!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget frenchisbacan

« Svar #3 på: 07. juli 2013, 20:36:08 »
Care arbeidar då for ei så god sak at dei nok trur dei er fritekne frå grunneigars samtykke.

Utlogget kingvald

« Svar #4 på: 07. juli 2013, 22:45:24 »
Care arbeidar då for ei så god sak at dei nok trur dei er fritekne frå grunneigars samtykke.
De protesterte som sagt ikke på min påstand om ulovlighet, men, ja, de kom med at det var jo en god sak, da! Jeg påpekte at det ikke forelå noe generelt unntak fra å følge norsk lov for veldedige organisasjoner, og da gikk de ikke videre med den argumentasjonen.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Strappado

• Ateist Javisst
    • Dagens Ateist
« Svar #5 på: 07. juli 2013, 23:19:45 »
En annen ting er at Care kanskje jobber for en god sak, men jeg tror ikke de folkene som står og maser akkurat er medlemmer av Care. De bare jobber med å stoppe folk på gaten, og Care er deres oppdragsgiver.

Utlogget kingvald

« Svar #6 på: 08. juli 2013, 00:42:06 »
En annen ting er at Care kanskje jobber for en god sak, men jeg tror ikke de folkene som står og maser akkurat er medlemmer av Care. De bare jobber med å stoppe folk på gaten, og Care er deres oppdragsgiver.

Enda en grunn til at jeg ikke kjøper/melder meg inn når det er "veldedige" organisasjoner som bruker av pengene du donerer til å betale et firma for å selge seg!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget frenchisbacan

« Svar #7 på: 08. juli 2013, 00:54:07 »
Amen.

Utlogget kingvald

« Svar #8 på: 10. juli 2013, 14:08:35 »
Var nedpå stasjonen i Lillestrøm i dag. Og der sto Elexia igjen med stand. Og denne gangen hadde de også tatt i bruk den kunstneriske utsmykkingen. Men de nøyde seg ikke med å bruke den som støtte, slik Care gjorde. De hadde like godt tapet sine plakater opp på statuen som står der på plassen.

Sjekket med Jernbaneverket, og heller ikke denne gang hadde de spurt om lov til å stå der, langt mindre til å bruke utsmykkingen som plakat-stativ.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget geir øyvind eskeland

« Svar #9 på: 10. juli 2013, 16:43:23 »
Skulle akkurat til å forfatte et lengre essay, der ordet bagatell ville fått en dominerende plass. Men så kom jeg til å tenke på mine egne bagateller, men da snakker vi ikke om bagateller! Altså blir det feil av meg å ironisere, for ironi i en slik sammenheng er et dårlig mentalt plaster.

Kingvald fortjener sympati og støtte, og det håper jeg at han får!

Inge

• Gjest
« Svar #10 på: 10. juli 2013, 19:19:09 »
Din holdning er verdig en ekte kristen ateist.  :)