harm

Skrevet av Emne: Høysensitiv  (Lest 7800 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget frenchisbacan

Høysensitiv
« på: 27. juli 2013, 16:14:46 »
Det har ikkje noko med høysnue å gjera, men heller eit resultat av overstimulert sanseapparat (påvist etter 20 ledande spørsmål frå psykologen Elaine Aron):

http://www.bt.no/nyheter/magasinet/Overveldet-av-sanseinntrykk--2937254.html

Har du også så godt utvikla sansar at du ikkje kan utstå monotont arbeid...? Ja, då er kanskje NAV løysinga for deg også!

Utlogget greger

Sv: Høysensitiv
« Svar #1 på: 27. juli 2013, 23:25:41 »
Jeg begynte å svare på spørsmålene i testen, men jeg tror ikke jeg helt vet hva «overveldet» betyr.

Utlogget Tor Magnus

« Svar #2 på: 28. juli 2013, 07:33:22 »
Jeg begynte å svare på spørsmålene i testen, men jeg tror ikke jeg helt vet hva «overveldet» betyr.

Interessant, jeg tenkte nemlig akkurat det samme. Samt at flere av spørsmålene er så generelle at alle kan svare "Enig" på dem. F.eks. "Andre menneskers stemninger påvirker meg". Ville trodd at det var et spørsmål alle kunne svare ja på med mindre man strever med vanlig sosiale interaksjoner (som ved autisme)?

Utlogget DagT

« Svar #3 på: 28. juli 2013, 23:39:58 »
Gidder ikke å ta sånne tester, men på den annen side vet jeg at høysensitivitet har vært diskutert i en sammenhenger. Blent annet nevrologisk der det har vært sett i sammenheng med intelligens. Teorien er der at mer aktive avfyringer i nevronene både kan føre til større følsomhet for påvirking og kjappere responstid i hjernen.

Ingen referanser, jeg er ingen fagmann på området, men på den annen side er det ingen grunn til at det ikke skal være minst like store variasjoner der som i andre menneskelige funksjoner. Dermed blir spørsmålet mer om det finnes fornuftige målemetoder for å måle variasjonen.

Utlogget Ingvar Åberge

« Svar #4 på: 30. juli 2013, 20:48:17 »
Svar: Eg er sannsynlegvis høgsensitiv!  :D

NB: Men då svara eg så fort at eg ikkje tenkte så nøye gjennom alle spørsmåla, og ein gong svara eg motsett av det eg meinte.

NB2: Mon tru denne testen gjer fleirtalet av oss høgsensitive?
« Siste redigering: 30. juli 2013, 20:55:56 av Ingvar Åberge »

Utlogget Tor Magnus

« Svar #5 på: 30. juli 2013, 21:58:04 »
Legg forøvrig merke til at hvis du svarer "Enig" på alle spørsmålene, tilfeldigvis også merket i grønt (riktig), så scorer du full pott og er superdupersensitiv.

Utlogget Tantemøkken

« Svar #6 på: 30. juli 2013, 22:17:15 »
Svar: Eg er sannsynlegvis høgsensitiv!  :D

...
NB2: Mon tru denne testen gjer fleirtalet av oss høgsensitive?

Dette utsagnet gjorde meg nysgjerrig, og fikk meg til å starte poll, så løp og stem!

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #7 på: 30. juli 2013, 22:31:28 »
Henger meg på oppfordringen fra Tantemøkken!  :)

La oss bruke denne tråden til generell diskusjon, så kan vi - om ei ukes tid - evt. begynne å komme med mer personlige kommentarer i den andre.

Jeg har også prioritert denne tråden, slik at den inntil videre blir liggende på toppen av dette subforumet.
« Siste redigering: 30. juli 2013, 22:33:35 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Tor Magnus

« Svar #8 på: 30. juli 2013, 22:44:26 »
Meh, klarer ikke å huske resultatet om en uke. Jeg er jo alt for sensitiv til det! :)

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #9 på: 30. juli 2013, 23:10:29 »
Ti "enig" så ikke høysensitiv. Men jeg tror "opprømt" er en oversettelsesfeil.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #10 på: 31. juli 2013, 17:53:10 »
Heh, jeg reagerte også på det ordet.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Vriff

« Svar #11 på: 12. september 2014, 13:50:48 »
Ser i dag at Trond Haukedal har hatt et nettmøte om høysensitivitet på http://www.ba.no/nyheter/article7577916.ece
Det virker for meg som om han kommer med noen meget spekulative svar til tider (uten at jeg skal påstå at jeg er noen ekspert på psykologi)

Sitat
"Er barn som bruker mye tid på data og dataspill mer utsatt for å få psykiske lidelser?"

-"Jeg tør å svare ja. Min kliniske erfaring er at mye tid med dataspill gjør at man blir "sansemessig overstimulert. Og følelsesmessig understimulert" ..."

Sitat
"Hvor mange av dem som nå er jaget fra Nygårdsparken tror du har fått feil diagnose i sin tid? Eller ingen, kanskje?"

"Jeg skriver i boken min at jeg tror de jagede fra Nygårdsparken er primært i 3 grupper: Folk som har blitt utsatt for seksuelle overgrep i barndommen. Høysensitive med feile diagnoser og en liten gruppe kriminelle langere..."

For det andre kan det fremstå som om han sier at mange av de som har oppsøkt psykolog for sine problemer ikke har problemer som må diagnoseres, men bare er høysensitive.
Jeg er litt redd for at han bidrar til å gi psykiatrien et dårlig(ere) navn. Jeg påstår ikke at psykiatrien er perfekt, men å spre mistillit til psykiatrien tror jeg ikke vil hjelpe.

Ser også at han henviser mange til boken sin for å få svar på spørsmålene de stiller.

Noen andre som har noen tanker rundt dette?