Skrevet av Emne: Om lenkeforkorting og PR for dodgy nettsteder  (Lest 7682 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Om lenkeforkorting og PR for dodgy nettsteder
« på: 21. august 2013, 23:10:40 »
Skepsisforumet ønsker ikke å bidra til at nettsteder med tvilsomt innhold får økt gjennomslag i søkemotorer. For å unngå dette kan man bruke tjenesten donotlink.com. Ved å bruke denne tjenesten blir det mulig å diskutere innholdet på slike sider uten å bidra til at innholdet spres unødvendig gjennom søkemotorer. Vi oppfordrer brukerne til selv å vurdere om de mener bruk av denne tjenesten er nødvendig/naturlig, det er ikke alltid det er hverken nødvendig eller naturlig. Dersom man bruker tjenesten skal man likevel identifisere hvor lenken går.

Les mer om tjenesten hos 'Skeptical Software Tools'.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
Sv: Om lenkeforkorting og PR for dodgy nettsteder
« Svar #1 på: 22. august 2013, 09:16:37 »
Noen eksempler på hva som går under kategorien "tvilsomt innhold"? Fra mitt ståsted omfatter det alt fra Nyhetsspeilet til den jevne kiropraktor..

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #2 på: 22. august 2013, 10:45:56 »
Moderatorene har blitt enige om at det ikke lar seg definere hva som er "tvilsomme" nettsteder. Som Arman skrev:
Vi oppfordrer brukerne til selv å vurdere om de mener bruk av denne tjenesten er nødvendig/naturlig, (...)

Fra mitt ståsted omfatter det alt fra Nyhetsspeilet til den jevne kiropraktor..
Da bruker du donotlink.com i de tilfellene. Vi stoler såpass på brukernes vurderingsevne, i hvert fall de med en viss fartstid her.
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget kingvald

« Svar #3 på: 22. august 2013, 13:26:32 »
Jeg synes det er en enkel bedømming:

Ønsker du å anbefale nevnte nettsted, så bruk vanlig lenke.

Ønsker du å advare om nettstedet, eventuelt bruke det som et skremmende eksempel, så bruker du lenke-tjenesten!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget J. Bøckman

• Global Moderator
  • Glorifisert grøftegraver
« Svar #4 på: 22. august 2013, 15:25:55 »
Det var en god tommelfingerregel!  :)
"That's not opinion, that's science. And science is one cold hearted bitch with a 14 inch strap on!"  Vince Masuka (Dexter, TV-serie)

Utlogget kingvald

« Svar #5 på: 22. august 2013, 16:05:09 »
Det var en god tommelfingerregel!  :)
Tja..... i en annen tråd så la jeg også fram noen fine tommelfingerregler, men konkluderte at det der trengs utdypende spesifisering. Det kan jo være en del nettsteder som havner i mellom de to stolene. Men ytterpunktene skulle i alle fall være dekket! ;)

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #6 på: 22. august 2013, 16:39:05 »
Syns også kingvalds tommelfingerregel var bra, og den dekker det som er tanken bak at vi oppfordrer til bruk av tjenesten i de tilfellene hvor man syns det er passende.

Oppfordrer folk til å lese lenken til Skeptical Software Tools, fordi den bla. henviser til en del grunnlag for at tjenesten anbefales. Eksempelvis finnes det kyniske selgere der ute som har oppdaget at selv negativ omtale rundt omkring på nettet kan bidra til økt salg ved at nettmotorer sender nettsteder som jevnlig får mye kjeft oppover i ranking. Historien fra NY Times som SST lenker til er betegnende for hvordan og hvorfor dette skjer: http://www.nytimes.com/2010/11/28/business/28borker.html?_r=0

Ellers er jeg tilhenger av 'show, don't tell' og mener at kritikkverdig innhold på nettsider både skal og bør eksponeres. Da kan vi ikke anonymisere de vi kjefter på. Jeg tror i og for seg at kremmere som bevisst forsøker å tjene penger på negativ PR er i mindretall, men tviler ikke på at de finnes. Er heller ikke i tvil om at det finnes de som tjener på negativ omtale, og er klar over det, uten at de dermed gjør noe for å framelske negativ omtale. Dermed går det kanskje an å skille mellom lenking til nettsteder som selger ting (og dermed har omtrent direkte inntjening på massiv negativ omtale) og nettsteder som har et kritikkverdig innhold (nyhetstjenester, blogger, nettfora osv.). Siden mange nettsteder gjør begge deler må man imidlertid gjøre en avveining. Jeg tor eksempelvis at Nyhetsspeilet ikke nødvendigvis trenger å anonymiseres, mens man gjerne kan anonymisere lenkinger til Altshop.
« Siste redigering: 22. august 2013, 16:41:35 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #7 på: 22. august 2013, 19:22:22 »
Takk for oppklarende svar, Arman.