harm

Skrevet av Emne: Åndeutdrivelser i Grong  (Lest 3490 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Erik Arnesen

Åndeutdrivelser i Grong
« på: 27. januar 2010, 02:19:33 »
Sitat
Mange opplever uforklarlige hendelser og forstyrrelser i sine egne hjem, stadig flere tilkaller nå hjelp for å fjerne plagsomme spøkelser.

Tirsdag var shaman Arild Melting tilkalt for å hjelpe Eli Mari Lande i Grong. Hun flytta inn i sitt nye hus i august i fjor, men nå greier hun ikke bo i huset.

----
Sitat
- På grensa til lureri
Førsteamanuensis ved Institutt for arkeologi og religionsvitenskap ved NTNU, Asbjørn Dyrendal mener åndeutdrivelse er ren fantasi. Men han ser også at det er en økende tro og interesse for ånder.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6964743
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Åndeutdrivelser i Grong
« Svar #1 på: 27. januar 2010, 03:13:03 »
Sitat
- På grensa til lureri
Førsteamanuensis ved Institutt for arkeologi og religionsvitenskap ved NTNU, Asbjørn Dyrendal mener åndeutdrivelse er ren fantasi. Men han ser også at det er en økende tro og interesse for ånder.

[url]http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6964743[/url]

Upresis journalistikk. Hva er det egentlig Asbjørn Dyrendal hypotetisk ville ledd seg skakk av?:

Sitat
- Hvis jeg var ånd ville jeg ledd meg skakk
Han er kritisk til personer som hevder å kunne drive ånder ut av bygninger. Han har kjennskap til fire, fem personer som kommuniserer med ånder som yrke.

Han sier utdrivelsene ofte har en sterk analogi til demonutdrivelser, og kan ligne litt på ting man ser i skrekkfilmer, som et ritual med ild og enkelte symbolhandlinger som skal fjerne den negative innflytelsen.

- Selv om jeg hadde trodd på ånder, ville jeg ledd meg skakk av metodene de bruker.

Dupree

• Gjest
« Svar #2 på: 27. januar 2010, 10:12:22 »
Jeg ville nok mistenke eventuelle bevegelsesdetektorer i lampene for å være årsaken til at lysene slår seg på. Det er riktignok mange år siden jeg jobbet med dette, men det var ikke akkurat uvanlig med falske alarmer på grunn av trekk og turbulens.

Jeg har faktisk medlemmer i familien selv som tror det er ånder både her og der, og begrunner det med at "energi kan som kjent ikke oppstå eller gå til grunne". Tar gjerne mot tips til hvordan jeg skal motbevise det.  :)

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #3 på: 27. januar 2010, 10:27:13 »
Jeg har faktisk medlemmer i familien selv som tror det er ånder både her og der, og begrunner det med at "energi kan som kjent ikke oppstå eller gå til grunne". Tar gjerne mot tips til hvordan jeg skal motbevise det.  :)

Påpek at energi er noe man som oftest måler i kalorier, så energien går som oftest til makk og bakterier som fortærer deg når du blir begraves.
No light shall sear my being, my evil being
Soon I shall walk with earthly feet
You summoned me in your dreams

Dupree

• Gjest
« Svar #4 på: 27. januar 2010, 10:43:39 »
Har forsøkt det med dårlig resultat. Jeg tror det er selve dødsøyeblikket som er det avgjørende, i det ene øyeblikket er man levende, i det neste død, og det er akkurat da at energien liksom skal sive inn i tak og vegger. Det er litt uklart.  :)

Det som er synd, er at denne troen får disse personene til å kvie seg for å gå på bestemte steder når det er mørkt. I tillegg virker det som man blir mer mottagelig for annen woo når man først tror på noe av det. Ellers hadde jeg ikke brydd meg noe om det.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #5 på: 27. januar 2010, 11:04:46 »
Du kan jo begynne med å be dem slutte å bruke ordet energi siden de snakker om ikke har noe som helst med energi å gjøre.
Og denne er energien de snakker om er sjelen, ikke sant? De tror på et liv etter døden som i Himmel og Helvete? Trenger ikke å være akkurat den kristenfundamentalistiske versjonen, bare et dødsrike. I så fall, hvordan forklarer de hjernen? Absolutt alt tyder på at den vi er ligger i den fysiske hjernen vår. Blir den skadet så blir noe av oss ødelagt. Kutter du opp forbindelsen mellom høyre og venstre hjernehalvdel sitter man med to separate bevisstheter. Alt tyder på at den vi er, er den fysiske hjernen vår. Hvordan kommer da denne bevisstheten til noe dødsrike når hjernen er død/ødelagt? Siden du nevner dødsøyeblikket er viktig, betyr det at hvis du har hjerneskade når du dør, så er bevisstheten din som kommer til dødsriket også skadet?
Hvis livet er en energi som de kaller det, hva skjer om du tar en hjernehalvdel og setter den i en ny kropp? Får du en ny såkalt energi eller blir denne såkalte energien splittet?
Hva med organdonasjoner? Mitt hjerte kan fungere fint i din kropp selv om jeg er død.
Hvis jeg hugger av en finger så dør fingeren. Går det noe energi ut av den til noe sted er det et fingerhelvete for slemme fingre? Hva med alle hud cellene? Har det noe betydning om fingeren blir holdt kunstig i livet og jeg dør?
Du kan sikkert tenke ut tonnevis av sånne spørsmål å plage dem med. Sjansene er store for at de aldri har tenkt over dem.
No light shall sear my being, my evil being
Soon I shall walk with earthly feet
You summoned me in your dreams

Dupree

• Gjest
« Svar #6 på: 27. januar 2010, 11:24:29 »
Jeg regner med at det bunner i en tro på en sjel, og at de forsøker å forklare sjelen på en mer vitenskapelig måte. De har nok, som du sier, aldri tenkt noe særlig over dette.

Leste artikkelen en gang til, og det er jo tydelig at det er sjamanen som sier han hører banking og smelling med dører osv. Damen som bor i huset har kanskje bare blitt skremt av at lyset har slått seg på, og så har det ballet på seg.

Kan ikke noe for det, men det irriterer meg at det skal være så lett å tjene penger på¨tull og tøys.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #7 på: 27. januar 2010, 13:00:45 »

Sitat
- På grensa til lureri

[url]http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6964743[/url]

Hm. Ikke alltid like greit å få sagt så mye nyansert og fornuftig når journalisten har replikkene dine klare på forhånd og hører etter dem i alt du sier.

Spesielt lite begeistret for at hun laget noe ut av det siste. Det var heller ikke veldig dekkende. Men, men...

Utlogget AristosVeritasPeto

« Svar #8 på: 27. januar 2010, 17:34:23 »
Mye fint i kommentarfeltet  ::) lol. Alltid like morsomt å se hvor ukritiske noen folk stiller seg til det journalister har skrevet.