Skrevet av Emne: Starte firma for å håndtere alternativ-industrien?  (Lest 3688 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kristian Galleleo

Starte firma for å håndtere alternativ-industrien?
« på: 08. desember 2013, 00:21:14 »
Jeg hadde nettopp en tanke:::
Hva hvis man startet et firma som rettet seg imot det å avsløre og rapportere de alternative aktørene som trakker utenfor det skrale regelverket som finns på området i dag?
Man venter jo stadig på en lovendring, som vil være det ultimale her, men frem til det er på plass, evenutellt, viser politiet ingen interesse for alternative svindlere som bryter ned folks sunne forhold til legevitenskapen. Jeg har i forbindelse med en alternativ svindler kontaktet forbrukerombudet, men de sier at de får så mange henvendelser på alternativ industrien, at de ikke hadde tid til å se på klagen før eventuellt en gang i 2014.
Jeg mener at dette ikke er akseptabelt. Her må noe gjøres.
Så hva tenker folk om å starte et firma, eller en organisasjon, eller noe i den duren, for å forsøke å hondtere den storstildte svindelen som foregår i dagens samfunn?

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Starte firma for å håndtere alternativ-industrien?
« Svar #1 på: 08. desember 2013, 02:21:13 »
Skepsis har jo forsøkt seg, se f.eks. her i forumet: Forbrukersaker/Klagesaker.

Se også denne artikkelen på hovedsiden: Nyhet: Elektronisk skjema for klager på alternativ behandling.

Skjemaet ligger her: https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dDJOQkxOOVRfNUxSOTZFU2xNNG1WUEE6MQ

Hvor godt dette fungerer vet jeg ikke. Har brukt skjemaet et par-tre ganger, men aldri fått noen tilbakemelding, sjøl om jeg ba om det. Og jeg ser av og til på Skepsis-relevante grupper og sider på Facebook at folk etterlyser respons.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #2 på: 08. desember 2013, 11:49:28 »
Skepsis har jo forsøkt seg, se f.eks. her i forumet: Forbrukersaker/Klagesaker.

Se også denne artikkelen på hovedsiden: Nyhet: Elektronisk skjema for klager på alternativ behandling.

Skjemaet ligger her: [url]https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dDJOQkxOOVRfNUxSOTZFU2xNNG1WUEE6MQ[/url]

Hvor godt dette fungerer vet jeg ikke. Har brukt skjemaet et par-tre ganger, men aldri fått noen tilbakemelding, sjøl om jeg ba om det. Og jeg ser av og til på Skepsis-relevante grupper og sider på Facebook at folk etterlyser respons.

Det er meningen at det skal komme en tilbakemelding om hva som har skjedd i de ulike arbeidsgruppene. Enkelt sagt blir det bearbeidet og videreformidlet til rette myndighet. Nøyaktig hvilken respons som er i de ulike sakene har ikke jeg oversikt over, men det arbeides fornuftig med klagesakene videre.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #3 på: 08. desember 2013, 12:00:07 »
Det er meningen at det skal komme en tilbakemelding om hva som har skjedd i de ulike arbeidsgruppene. Enkelt sagt blir det bearbeidet og videreformidlet til rette myndighet. Nøyaktig hvilken respons som er i de ulike sakene har ikke jeg oversikt over, men det arbeides fornuftig med klagesakene videre.

Min utheving. Bra det. Skjer dog uten noensomhelst tilbakemelding til medlemsmassen, så vidt jeg kan bedømme, kanskje unntatt enkelte døgnflue-innlegg på et ganske uhåndterlig Facebook.

At styret i Skepsis ikke fortløpende orienterer medlemmene om sitt arbeid har vært gjennomgående kritikk på de to siste årsmøtene. Uten at jeg ser noen forbedring på sider som ligger under domenet skepsis.no.

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #4 på: 08. desember 2013, 14:46:55 »
At styret i Skepsis ikke fortløpende orienterer medlemmene om sitt arbeid har vært gjennomgående kritikk på de to siste årsmøtene. Uten at jeg ser noen forbedring på sider som ligger under domenet skepsis.no.

Helt fair påpekning. Vi har gjort den i styret også.

Det er ikke vanskelig å gjøre, men det tar tid, og noen som kan skrive må gjøre det. I praksis trenger vi en skribent som kan ta et avgrenset sett spørsmål og intervjue leder og de ansvarlige for arbeidsgrupper om aktiviteter. (Alternativet er møtereferat, som er korte, ofte blir kryptiske for utenforstående, og som kan ta sin tid de også hvis man skal tenke på at utenforstående skal lese dem og få noe utav dem.)

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #5 på: 08. januar 2014, 21:30:27 »
Jeg tror det nærmeste man kommer et svar nå uten å gå på Christopher muntlig (han har jobbet mye med dette) nå ligger på hjemmesidene:

http://skepsis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=1629

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #6 på: 16. januar 2014, 21:16:29 »
Diskusjonen er flyttet til denne tråden (hvor Asbjørn Dyrendal har lagt inn samme lenke som i foregående innlegg):

http://forum.skepsis.no/index.php/topic,4535.0.html

Inneværende tråd bør heretter reserveres for dem som har kommentarer til trådstarters spørsmål.