Jeg tror forsyne meg at Dupree er en ekte klarsynt, som kan:
Ja, det kom som en
virkelig overraskelse på meg også. Ved nærmere ettertanke tror jeg imidlertid at jeg beholder jobben en stund til, fordi
Eller er saken at slurv med ellipse er så vanlig at Duprees forutsigelse ikke er en brukandes anekdote i vurderingen av dette fenomenet?
Tilbake til saken:
Jeg tror vi kan nøye oss med to punkter, nemlig det som på godt norsk kalles
remote viewing, og telepati. Hvorvidt andre arter overhodet bryr seg om framtida og å evt. planlegge denne, vet jeg svært lite om. Dawkins har et par eksempler i boka "Det egoistiske genet", men det er kanskje det tryggeste å gå ut fra at dyr ville ha liten nytte av evnen til å forutsi framtida.
Og jeg kan jo forsøke å komme med en slags negativ anekdote selv: Tidligere ble det sagt blant jegere og naturfotografer at man godt kunne observere dyr i naturen, bare man ikke tenkte på dem. Man skulle altså
blokkere tankene så dyrene ikke oppfattet dem.
Jeg observerer stadig dyr, både rundt huset og på turer i skog og mark, og jeg har
aldri registrert noe tegn til at dyrene oppfatter tanker.

Det de reagerer på, er uten unntak bevegelser og lyder.( Elgen har visstnok dårlig syn og bryr seg ikke alltid om bevegelser, men den har tydeligvis svært god hørsel.)
Nå "beviser" jo ikke dette noe mer enn at akkurat de dyrene som er i mitt nærområde ikke oppfatter
mine tanker, men det kan kanskje være en indikasjon på at telepati ikke fungerer?