2

Skrevet av Emne: Science fiction  (Lest 2801 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Harald Hanche-Olsen

• Harald Hanche-Olsen
Science fiction
« på: 30. desember 2013, 13:19:57 »
Dette hører kanskje inn under bøker, men siden det ikke er snakk om spesielt skepsis-relatert litteratur, tar jeg det heller her. Hvis du lurer på sammenhengen, så se på diskusjonen foran innlegget jeg siterer:

Kanskje, nå vet du hva jeg liker og jeg vet at du har lest det, så da kan du jo i så fall anbefale noe?  :)
For bare å ta noen få:

Vernor Vinge er en forfatter jeg liker godt, men har lest for lite av. Jeg vil spesielt fremheve A fire upon the deep og A deepness in the sky.

Code of the lifemaker av James P. Hogan er en favoritt.

Bellwether av Connie Willis er noe av det morsomste jeg har lest, selv om det kan diskuteres om det egentlig er science fiction (om nå dét skulle være viktig).

Gregory Benford er en annen favorittforfatter – for eksempel serien Galactic center.

Og David Brin, med Uplift-serien.

C.J. Cherryh, spesielt om du liker mye spenning. Ikke at det er så fryktelig mye action, men truselen om ødeleggende væpnede konflikter ligger alltid rett rundt hjørnet i bøkene hennes.

Gordon R. Dickson har utrolig mye bra. Og Ursula Le Guin, og Elisabeth Moon. The merchant's war af Frederick Pohl er en klassiker. Og Charles Sheffield, blant annet med serien The heritage universe.

Og noe helt annet: Jeg er ingen tilhenger av hardkokte privatdetektivromaner, men når sjangeren settes inn i en science fiction-verden blir det likevel sjarmerende, i hvert fall i Michael Marshall Smiths tapning. (Spares, One of us, Only forward.) Han skriver også mer mainstream spenningsromaner under navnet Michael Smith, men etter å ha lest en av dem vil jeg ikke ha mer.

Neal Stephenson har kastet seg på mursteinsbølgen i det siste, men Snow crash fra hans tidligere produksjon er et must.

Til slutt må jeg nevne serien A requiem for home sapiens av David Zindell. (Og Neverness, som kan betraktes som en forløper til serien.) Men historien er dypt tragisk, så styr unna om det ikke er din greie.

Utlogget Jon

Sv: Science fiction
« Svar #1 på: 30. desember 2013, 23:34:32 »
Tusen takk!   :)
Har ikke lest noen av disse unntatt Snow Crash, og jeg synes ikke den er like bra som mursteinene som kom etterpå.

For de som ikke leste den andre tråden så er dette altså det man må lese etter Red, Blue & Green Mars av Kim Stanley Robinson, alt av Iain M Banks og Commonwealth-serien av Peter F Hamilton.

Annet anbefalingsverdig jeg har lest i det siste er
  • Nexus og Crux av Ramez Naam, som beskriver et ganske interessant scenario for sammenkobling av mennesker, og maskiner.
  • Silo-serien til Hugh Howey (Wool osv.) som rett og slett er veldig bra skrevet og regissert.

Utlogget kingvald

« Svar #2 på: 31. desember 2013, 07:23:15 »
Selv har jeg stor sans for Honorverse-bøkene. Begynte da jeg lette etter en gratis nettbok for å teste min første smart-telefon som bokleser. Fortsatte med å laste ned alle, med alle underserier, og da betale for de som enda ikke er gratis nedlastbare.

Testen av bok-lesning på telefon var forresten vellykket. Nå har det blitt en tendens til at bøker så og si bare leses på telefon, f.eks. Placebodefekten. En kjekk virkning er at du kan kjøpe ei ny bok, og straks begynne å lese den, mens du f.eks. sitter på bussen, ligger hjemme i køya osv.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Jon

« Svar #3 på: 31. desember 2013, 11:43:40 »
Telefon er ok, men Kindle Paperwhite er mye bedre.

Utlogget kingvald

« Svar #4 på: 01. januar 2014, 09:32:55 »
Telefon er ok, men Kindle Paperwhite er mye bedre.
Mulig det, men telefonene har man nå alltid med seg. Og dermed også biblioteket!

Regnet på ren lesekomfort, så heller jeg personlig i en hvis grad til godt gammeldags papir! Noe hovedpersonen i Honorverse, Honor Harrington, også gir utrykk for i en spesiell situasjon i en av bøkene. Han deler forresten også mitt syn på kaffe, heller ikke hun kan skjønne hvordan noe som lukter så godt kan smake så fælt. Også hun foretrekker varm sjokolade!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget TLDuke

« Svar #5 på: 02. januar 2014, 14:11:15 »
Peter F. Hamiltons "commonwealth" serier er flott space opera. Han utgir gjerne tre og tre mursteiner med historier.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #6 på: 02. januar 2014, 19:43:20 »
Stephen Baxter har også en del bra. (Og noe ikke fullt så bra, etter min mening, men det gjelder de andre av forfatterne nevnt så langt også.)