harm

Skrevet av Emne: Hva skjer med skjemaene som sendes inn ?  (Lest 8962 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Cycat

Hva skjer med skjemaene som sendes inn ?
« på: 05. januar 2014, 02:27:06 »
Mange har sendt inn skjemaene som Skepsis har laget for klagesaker/rapportering av villedende markedsføring osv.

Det står at man skal få tilbakemelding på det man sender inn. Jeg med fler har ikke fått det.

Hvordan blir skjemaene behandlet ?

Vi som sender inn vet ikke hva som skjer, med de sakene vi rapporterer inn.
Er det mulig å fjerne det som står i skjemaet der vi må krysse av for ønske om tilbakemelding, når vi ikke får det, selv om det er krysset av ?

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Hva skjer med skjemaene som sendes inn?
« Svar #1 på: 05. januar 2014, 02:49:40 »
Jeg stilte samme spørsmål annetsteds for fire uker siden, og fikk svar fra Asbjørn Dyrendal:

Skepsis har jo forsøkt seg, se f.eks. her i forumet: Forbrukersaker/Klagesaker.

Se også denne artikkelen på hovedsiden: Nyhet: Elektronisk skjema for klager på alternativ behandling.

Skjemaet ligger her: [url]https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dDJOQkxOOVRfNUxSOTZFU2xNNG1WUEE6MQ[/url]

Hvor godt dette fungerer vet jeg ikke. Har brukt skjemaet et par-tre ganger, men aldri fått noen tilbakemelding, sjøl om jeg ba om det. Og jeg ser av og til på Skepsis-relevante grupper og sider på Facebook at folk etterlyser respons.

Det er meningen at det skal komme en tilbakemelding om hva som har skjedd i de ulike arbeidsgruppene. Enkelt sagt blir det bearbeidet og videreformidlet til rette myndighet. Nøyaktig hvilken respons som er i de ulike sakene har ikke jeg oversikt over, men det arbeides fornuftig med klagesakene videre.

Kommenterte litt videre der. Klikk på internlenken for å se fortsettelsen.

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Hva skjer med skjemaene som sendes inn?
« Svar #2 på: 05. januar 2014, 03:08:32 »
Derimot var det ingen som brydde seg om å svare på dette spørsmålet angående klageskjemaet:

Jeg synes også det er litt frustrerende, og har tatt det opp med Skepsisstyret, men egentlig ikke fått noe svar på det. Men, ikke bruk veldig mye tid på hver klage. De fleste lovbruddene er så åpenbare at man ikke trenger å forklare en masse. Det holder med noen lenker og kort hva man mener er galt.

Eller hva sier du, Jan-Erik?

Styrets totale fravær her i forumet  — med unntak av Asbjørn Dyrendal — er påfallende. Her er styret som ble valgt for snart ti måneder siden, og det er vel det eneste offentligheten har sett til det styret siden da, bortsett fra et par små og nesten usynlige notater om kontingentinnkreving på hovedsiden?

Det nyvalgte styret i Skepsis består av:

• Jan-Erik Sandberg - Leder
• Magnus Bernhardsen - Nestleder
• Dan Raoul Husebø Miranda - 2. nestleder og økonomiansvarlig
• Christopher Norderhaug - Ansvarlig for forbrukersaker
• Tulpesh Patel - Arrangementsansvarlig
• Anders Whist - Aktivismeansvarlig
• Kristoffer Robin Haug – PR og kommunikasjonsansvarlig
• Asbjørn Dyrendal – Publiseringsansvarlig

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Hva skjer med skjemaene som sendes inn ?
« Svar #3 på: 05. januar 2014, 03:30:39 »
Dette er vel ellers det siste som har vært offentliggjort om klageskjemaet?

Forbrukerarbeid bærer frukter!
[Publisert: 20.02.2013]
Siden august i fjor har Skepsis hatt liggende ute et skjema for innrapportering av ulovlige påstander i markedsføring av alternative behandlingsformer.

Utlogget kingvald

« Svar #4 på: 05. januar 2014, 10:29:09 »
Tør jeg foreslå at disse trådene slås sammen?

Samt å etterlyse tilbakemelding fra de hos Skepsis som har ansvaret for denne tjenesten?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #5 på: 05. januar 2014, 12:13:45 »
Mange har sendt inn skjemaene som Skepsis har laget for klagesaker/rapportering av villedende markedsføring osv.

Det står at man skal få tilbakemelding på det man sender inn. Jeg med fler har ikke fått det.

Hvordan blir skjemaene behandlet ?

Vi som sender inn vet ikke hva som skjer, med de sakene vi rapporterer inn.
Er det mulig å fjerne det som står i skjemaet der vi må krysse av for ønske om tilbakemelding, når vi ikke får det, selv om det er krysset av ?

Arbeidsform med skjemaene, det lille jeg vet: Skepsis ansvarlige organiserer de innsendte klagesakene og sørger for at de blir oversendt til riktig instans hos Mattilsynet, Forbrukerombudet etc. Det kan forekomme ytterligere handling til andre instanser når det virker påkrevet.

Tilbakemelding er en beklagelig manko. De som jobber direkte opp mot instansene har vel en oversikt over konkrete utfall, men jeg har det ikke.

Forhåpentlig ligger det noe spesifikt med i årsrapporten. Hvis ikke, vil jeg tro at sluttresultatet er nedslående for de konkrete sakene, og at det vi har oppnådd er å bidra til økt fokus mer generelt på de feltene klagesakene omhandler. (Jeg vet vi har bidratt til at Mattilsynet har fått testet ASEA og påvist innhold man ikke bør ha i seg for mye av, jf Pernilles blogging om saken, men det har ikke vært tilstrekkelig til å forårsake ytterligere handling - ennå.)
« Siste redigering: 06. januar 2014, 18:33:01 av Asbjørn Dyrendal »

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #7 på: 16. januar 2014, 21:09:58 »
Tør jeg foreslå at disse trådene slås sammen?

Ved å slå sammen tråder havarerer internlenkene i én av dem, og dette krever mye etterarbeid for at tråden som helhet skal bli meningsfull. Jeg har brukt altfor mange netter til slikt, og har pensjonert meg fra denslags.

Diskusjonen kan fortsette her i inneværende tråd.

Utlogget Christopher

• Moderator
« Svar #8 på: 03. februar 2014, 23:18:02 »
Jeg jobber svært mye med disse klagesakene på forbruker delen, og siden det er en del av dere som har etterlyst noen tilbakemeldinger, så ytrer jeg enda en gang et ønske her i denne tråden om noen som ønsker å skrive om det arbeidet vi gjør i forhold til disse klagesakene, og annen jobb vi gjør. Ønsker du å bidra så sende en epost til christopher@skepsis.no