harm

Skrevet av Emne: NAFKAM-rapport  (Lest 6702 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
NAFKAM-rapport
« på: 14. januar 2014, 12:01:34 »
En rapport om NAFKAM er nå publisert, og omtales slik av Oxford Research:
Fra minefelt til etablert forskningsområde

NAFKAM oppfyller sitt mandat, men har en lang vei å gå for å posisjonere seg nasjonalt. Dette gjelder også i stor grad det utadrettede informasjonsarbeidet gjennom nettportalen Nifab.

10-01-2014

NAFKAM (Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin) er lokalisert under UiT, og har mange forskningsprosjekter som spenner over et vidt felt. Alt fra kliniske studier til studier om pasienters bruk av alternativ behandling. Evalueringen er utført på oppdrag for Helsedirektoratet. Den er en vurdering av NAFKAMs styring, strategi og organisasjon, en vurdering av forskningens kvalitet, relevans og bredde, samt en vurdering av informasjonsformidlingen.

Vår evaluering trekker den hovedkonklusjon at NAFKAM på et overordnet nivå oppfyller sitt mandat. Senteret produserer forskning med god metodisk kvalitet og har en anerkjent posisjon internasjonalt. Senteret ivaretar videre nøytralitets-hensynet på en god måte. Når det er sagt, har NAFKAM en lang vei å gå for å posisjonere seg nasjonalt. Dette kan henge sammen med at forskningens relevans ikke fremstår optimal per i dag, at forskningen har vært veldig smal og at den vitenskapelige produksjonen har ligget på et moderat nivå. Senteret har ikke hatt tydelige strategier som har dannet utgangspunktet for den retning og de valg som er gjort.

Nifab (Nasjonalt informasjonssenter for alternativ behandling) er en nettportal for formidling av forskning og fakta om alternativ behandling. Det er lagt store ressurser i å utvikle en god og informativ portal. Her har etter vårt skjønn Nifab lyktes godt. Nifabs arbeid med å sikre kjennskap og kunnskap i befolkningen virker derimot tilfeldig og ikke satt i system.

Arbeidet med evalueringen har vært utført av administrerende direktør Harald Furre, Stine Meltevik, Martin Vestergaard fra Oxford Research, Preben Aavitsland (Epidemi), Stian Rønvåg (Ordkraft) og Hege Gabrielsen (PWC).

Med Admin-hatt på hodet vil jeg på det mest instendigste oppfordre forumets brukere til å ta en kikk på denne rapporten og rapportere her hvilke funn de har gjort.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
Sv: NAFKAM-rapport
« Svar #1 på: 14. januar 2014, 15:19:36 »
Jeg har kastet et kjapt blikk på den.

Ser streit og som forventet ut ifht genren, men det er nok et og annet jeg vil pirke i. At Acuflash-studien får så god omtale (4,5!) av komiteen er for eksempel nokså ubegripelig, selv om det nok følger av at de ikke konkluderer tydelig om forskningsmodellen. (Blir den avvist, faller imnsho hele forsøket sammen som meningsløst og sløsing med offentlige midler.)

De mener NIFAB jevnt over er blitt bra. Jeg mente som kjent allerede for noen år tilbake at de var blitt betraktelig bedre, og jeg mente å se sporer til noe akseptabelt allerede da. Noen av de kritiske punktene er åpenbart fortsatt svake, og hvis rapporten er like forsiktig med formuleringene som jeg venter, vil jeg tro at en nærmere lesning av NIFAB fortsatt vil tilsi at de har potensial til å drive mye villedning.

Andre innspill? (Jeg skal se om jeg får tid til å kikke mer på den senere, men det kan ta tid ...)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #2 på: 14. januar 2014, 17:35:02 »
Rapporten som sådan ligger altså her, klar til nedlasting:

http://www.oxfordresearch.no/media/187530/evaluering_av_nafkam.pdf

http://www.oxfordresearch.no er helt nytt bekjentskap for meg. Privat analysefirma med både "Visjon" og "Forretningsidé".

Utlogget kingvald

« Svar #3 på: 16. januar 2014, 08:00:37 »
Jeg reagerer litt på navnevalget til analyseselskapet. Hvorfor har de valgt å bruke navnet fra en engelsk by? En rask kikk på nettstedet tilsa ikke noen særlig forbindelse til denne mindre byen i sentral-England. Kan det ha noe med statusen til byens universitet, mon tro?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Harald Hanche-Olsen

• Harald Hanche-Olsen
« Svar #4 på: 16. januar 2014, 09:25:06 »
Jeg reagerer litt på navnevalget til analyseselskapet. Hvorfor har de valgt å bruke navnet fra en engelsk by?

Kanskje forklaringen ligger her:
Virksomheten ble grunnlagt 25. november 1995 som et personlig eid selskap, og var den nordiske representasjonen av Oxford Analytica.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #5 på: 16. januar 2014, 10:45:02 »
Da er navneforbindelsen til Oxford, U.K. OK avklart, Kjell Ingvaldsen:

Our Oxford office is our head office, handling most analytical and administrative functions, as well as the majoriy of our advisory team.

Se også: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxford_Analytica

Utlogget LinnD

« Svar #6 på: 16. januar 2014, 14:37:08 »
Fikk lest gjennom en del av rapporten.
Har ikke noe særlig kunnskap om NAFKAM fra før så det var interessant.

Det første jeg bet meg merke i er forskningsmodellen til NAFKAM. Eksemplifisert gjennom ACUFLASH studien så studerer de altså ikke enkeltkomponentene, men pakker de inn.
Det irriterer meg at alternativ medisin skal være et spesielt unntak fordi det visstnok er for komplekst til å gjennomgå de vanlige fasene.
Det står i hvert fall nevnt at de skal fokusere mer på å dokumentere selve effekten fremover (blant annet ved å studere den fysiologiske effekten av akupunktur).

Dessuten virker det som om sikkerhet blir undervurdert, noe som også nevnes i rapporten.

I spørsmålet om nøytralitet fikk jeg oppfattelsen av at de la litt for mye vekt på at NAFKAM mottar kritikk både fra alternative behandlere og skeptikere. Personlig synes jeg ikke det er et godt nok argument for at de er nøytrale.

Et annet punkt er at NAFKAM "skryter" av å ha muligens bidratt til at alternativ medisin tilbys på over halvparten av landets sykehus. Problemet er, som rapporten nevner kort, at definisjonen av alternativ behandling er for vid. Dermed kan yogaøvelser gjort av kreftpasienter i sykehusets gymsal bli sett på som alternativ behandling.

Det står også nevnt at NAFKAM bare fokuserer på tre alternative behandlingsformer ut av et basseng på flere hundre, men de er ikke store nok til å kunne ta for seg alt av diverse behandlinger der ute.
Det virker på meg som om de kanskje velger utifra popularitet (uten at det er et problem i seg selv).

Det er det jeg fikk lest nå i hvertfall. Rapporten virker grei nok, men litt vel positiv når de faktisk hadde mye å rette kritikk mot.

Utlogget kingvald

« Svar #7 på: 16. januar 2014, 17:01:22 »
Da er navneforbindelsen til Oxford, U.K. OK avklart, Kjell Ingvaldsen:

Our Oxford office is our head office, handling most analytical and administrative functions, as well as the majoriy of our advisory team.

Se også: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxford_Analytica
Så det har i alle fall historisk vært en forbindelse. Men jeg mistenker at statusen til den byens universitet ikke er uten betydning for valget å bruke det navnet. Det er liksom ikke samme svungen over Kristiansand Research.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Cycat

« Svar #8 på: 09. februar 2014, 21:02:42 »
Her er NAFKAM sin egen evaluering av rapporten.

http://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=363413&p_dim=