harm

Skrevet av Emne: Ytringsfrihet og ytringsplikt  (Lest 6470 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
Sv: Ytringsfrihet og ytringsplikt
« Svar #15 på: 01. februar 2014, 10:32:37 »
"Ytringsplikt" står såvidt jeg er i stand til å se i direkte motsetning til "ytringsfrihet".
Mener du med dette at ytringsfrihet innebærer rett til å si hva en vil uimotsagt?

Jeg er litt usikker på hvorfor du har satt ytringsfrihet i anførselstegn, men du ser kanskje på ytringsfriheten som en papirrettighet man i praksis ikke har?

Jeg synes Marquis mening går ganske klart fram av det påfølgende avsnittet. Ytringsfrihet inkluderer friheten til ikke å ytre seg.

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #16 på: 01. februar 2014, 11:04:18 »
"Ytringsplikt" står såvidt jeg er i stand til å se i direkte motsetning til "ytringsfrihet".
Mener du med dette at ytringsfrihet innebærer rett til å si hva en vil uimotsagt?

Jeg er litt usikker på hvorfor du har satt ytringsfrihet i anførselstegn, men du ser kanskje på ytringsfriheten som en papirrettighet man i praksis ikke har?

Jeg synes Marquis mening går ganske klart fram av det påfølgende avsnittet. Ytringsfrihet inkluderer friheten til ikke å ytre seg.
Slik forsto jeg det også det påfølgende avsnittet. Jeg støtter også denne friheten man har til å velge om man vil ytre seg eller ikke, men hvorfor anførselstegn, og innebærer det også retten til å stå uimotsagt?

Utlogget Harald Hanche-Olsen

• Harald Hanche-Olsen
« Svar #17 på: 01. februar 2014, 11:08:33 »
Det vil i så fall være en fantastisk selvmotsigelse. Man kunne prøve å reparere den ved å si at det innebærer retten til å si hva man vil så lenge man ikke motsier noen.

Jeg tror man ganske fort ville gå tom for ting å si.

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #18 på: 01. februar 2014, 11:19:11 »
Anførselstegnet skyldes at jeg rett og slett ikke tror på "ytringsfrihetens" reelle eksistens, på noe sted og til noen tid. Det er i likhet med så mye annet et politisk ideal som aldri vil kunne eksistere i noen "ren" form. Men når det er sagt så er jeg ikke av den mening at det å strekke seg mot idealet er håpløst eller unyttig (selv om faen skal vite at jeg oppfatter begrepet idealist som litt av et skjellsord). Bare at man kanskje burde dempe entusiasmen litt. Denne for noen "opplevde friheten" er for andre tildels sterkt moderert av alle slags "andre" hensyn de synes de må ta. Hvilket leder oss til den historisk velkjente situasjon at de som skriker høyest er de som blir hørt. Og det er som kjent aldri de smarteste som skriker høyest.

Jeg har selv vært innblandet i talløse diskusjoner om ytringsfrihetens vesen og eksistensielle betingelser. Mitt (kritiske) hovedargument har som regel vært at ytringsfrihet aldri bør medføre lytteplikt. Dette med ytringsplikt blir forsåvidt det samme. Litt på samme vis som at "religionsfrihet" også bør innebære frihet fra å bli utsatt for religiøs propaganda man ikke har bedt om, snarere tvert imot.

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #19 på: 01. februar 2014, 11:24:28 »
Takk for avklaringen for anførselstegnet Marquis, det var slik jeg forsto deg.

Det vil i så fall være en fantastisk selvmotsigelse. Man kunne prøve å reparere den ved å si at det innebærer retten til å si hva man vil så lenge man ikke motsier noen.

Jeg tror man ganske fort ville gå tom for ting å si.
Hvordan forstår du da at en "ytringsplikt" står i motsetning til ytringsfrihet?

Edit: rettet skrivefeil.

• Harald Hanche-Olsen
« Svar #20 på: 01. februar 2014, 12:15:23 »
Jeg kan ikke se at jeg har uttalt meg om dette, så jeg forstår ikke riktig hvorfor du spør meg i slike ordelag. Du har tydeligvis sluttet deg til at jeg har en bestemt mening om saken?

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #21 på: 01. februar 2014, 12:25:14 »
Jeg kan ikke se at jeg har uttalt meg om dette, så jeg forstår ikke riktig hvorfor du spør meg i slike ordelag. Du har tydeligvis sluttet deg til at jeg har en bestemt mening om saken?
Jeg prøver å forstå hva det innebærer at "ytringsplikt" står i motsetning til ytringsfrihet.

Du svarte at det i så fall er en fantastisk selvmotsigelse, og da tenkte jeg at du kanskje har en annen forståelse av sitatet.

• Harald Hanche-Olsen
« Svar #22 på: 01. februar 2014, 12:58:41 »
Jeg prøver å forstå hva det innebærer at "ytringsplikt" står i motsetning til ytringsfrihet.

Du svarte at det i så fall er en fantastisk selvmotsigelse, og da tenkte jeg at du kanskje har en annen forståelse av sitatet.
Å, sånn. Alt jeg mente å si, var at dersom din tolkning var rett, så var utsagnet en fantastisk selvmotsigelse. (Jeg tror det har gått frem av diskusjonen etterpå at det neppe var slik ment som du tolket det.)

• Harald Hanche-Olsen
« Svar #23 på: 01. februar 2014, 13:05:38 »
Absolutt. Men man skal være klar over at taushet iblant kan være talende, og hvis tausheten formidler feil budskap, bør man kanskje overveie å bryte den. Jeg vil dog ikke gå så langt som å kalled denne smule innsikt en plikt.

Utlogget EvenJ

« Svar #24 på: 03. februar 2014, 15:46:28 »
Det er jo nettopp de som har avvikende meninger som trenger beskyttelse av ytringsfriheten, ikke de som er politisk korrekte og er enige med røkla. Jeg for min del ser det slik at nazister må få lov til å mene og si hva de vil, hvor de vil - uten at de skal henges ut eller straffes for dette. Jeg forbeholder meg likevel retten til å være uenig i hva det nå enn er de sier, ikke på grunn av at de er nazister, men fordi jeg er uenig i den spesifikke ytringen de kommer med.

Det er mange som avskriver f.eks. fyret.nu, fordi det er nazister som står bak - og begår dermed den klassiske tankefeilen ad hominem. Dette er svært utbredt, også i skeptikermiljøet - noe jeg finner svært besynderlig. Jeg mener, det er minst like lett å ta tak i det de faktisk skriver, for så å sparke bort ballen - ja, med mindre de faktisk har rett i sine uttalelser og at man derfor må ta mannen.

Vi hadde jo et eksempel her i Trondheim i fjor, hvor Norwegian Defence League hadde en lovlig demo i en av byens parker. De hadde søkt og fått tillatelse og hadde gjort alt etter boka. Plutselig kom det en folkemasse til, hvorpå en del tilskuere gikk fysisk til angrep på de som holdt demoen. En interessant observasjon fra min side, at mediene dagen etter fremstilte det som at det var de fra NDL som var problemet, mens det i realiteten var de fra ytre venstre fløy som ikke var villige til å godta at politiske motstandere benyttet seg av ytringsfriheten. :)

Utlogget kingvald

« Svar #25 på: 03. februar 2014, 17:27:49 »
Ytinger bør møtes med ytringer, ikke med sensur. Det være seg ved å hindre at ytringen settes fram, eller ved å angripe den som ytrer seg.

Og det siste gjelder også verbale angrep: Å skjelle ut en mann ikke er enig med som "Jævla nazzist!" er en tvilsom taktikk, både i effekt, og etisk. Men å påvise hva du anser er faktisk eller etisk feil i påstanden, det er noe annet.

Når vi ser på rasismedebatten, så har vi på begge sider i den de som er veldig flinke til å se splinten i sin meningsmotstanders øye når det gjelder sensur og ufine personangrep, men som kanskje sliter litt med å se bjelker litt nærmere ens eget synsfelt.

Kjell Ingvaldsen