harm

Skrevet av Emne: Poseidon Klinikken (sic)  (Lest 11723 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget eirik

Poseidon Klinikken (sic)
« på: 28. januar 2014, 13:52:56 »
Poseidon-klinikken har reklamert med svære bannere bl.a. på db.no med følgende påstander «Aktiverte stamceller – fikk håret tilbake!» ««VAKSINE» MOT HÅRTAP». Du finner deres nettside her, med samme markedsføring: http://www.poseidon-klinikken.no/aktivering-av-stamceller/

Sitat
«Alle som nå skal foreta hårtransplantasjon på Poseidon-klinikken vil få tilbud om behandling med Hydracell. Metoden aktiviserer blant annet stamceller og håret kan begynne å gro igjen. I kombinasjon med hårtransplantasjon viser det seg at man får tilbake over 30% flere hår enn det som ble transplantert. Det er denne delen av behandlingen Poseidon-Klinikken tilbyr deg så lenge dokumentasjonen i forhold til de amerikanske resultatene pågår. Bemerk at det kun er de som foretar hårtransplantasjon som får Hydracell behandlingen gratis. Til sammen trenger vi ca. 1000 behandlinger for å gjennomføre dokumentasjonen. Når dokumentasjonen er fullført vil prisen på Hydracell behandlingen være ca. 25.000 kroner.

Dokumentasjonen foregår på Poseidon-Klinikkene i Oslo, København og Stockholm.
Gary Hitzig studier viser:
• Behandlingen stopper hårtap hos over 70%
• Håret begynner å gro igjen
• I kombinasjon med transplantasjon får du over 30% flere hår tilbake
• Donorområdet repareres»»

Jeg vil anta det er mye penger i hår-transplantasjoner mv., og mange økonomisk ressurssterke unge/middelaldrende menn vil nok i desperasjon stenge av den kritiske sansen hvis noen lover å hjelpe mot hårtap og de følelsesmessige problemene det (trolig?) medfører for en del. Jeg hører at hårbehandlinger ikke sjelden kommer opp i 2- 300 000.

Dette høres ut som et fint marked for noen som setter egen inntjening høyere enn integritet og sånt.

Men funker det Poseidon-klinikken her sier? «Aktivering av stamceller» og «vaksine» mot hårtap? Høres sensasjonelt ut. Hvis noe er for godt til å være sant er det fort akkurat det, er vel munnhellet.

Utlogget eirik

Sv: Poseidon Klinikken (sic)
« Svar #1 på: 28. januar 2014, 14:12:58 »
Så i god skeptisk ånd, googlet jeg forskeren Gary Hitzig som Poseidon-Klinikken viser til.

Når jeg googlet navnet, var første søkealternativ «Gary Hitzig complaints». På topp lå en forumpostfra 2004 http://www.hairlosshelp.com/forums/messageview.cfm?catid=32&threadid=28215&STARTPAGE=2 - Den viser til en lenke som er borte, men jeg fant den med litt meir Google. Utdrag:

http://www.nydailynews.com/archives/news/hair-raising-tale-deceit-article-1.869370
Sitat
“Bald-faced malpractice eyed
By RUSS BUETTNER
Daily News Staff Writer

City Sanitation worker performed surgery on hundreds of men seeking a remedy for baldness at one of the area's busiest hair-transplant practices, according to court papers.

When he wasn't picking up trash in Brooklyn, Thomas Bruno was allegedly one of a number of unlicensed people who anesthetized patients, made surgical incisions and sutured wounds at the direction of the doctors who ran the practice.

Thomas Bruno is one of a number of unlicensed people performing or assisting on hair transplant surgery.

Their work has helped generate malpractice and fraud suits by 85 men who claim they were promised full heads of hair but were left with bumpy pates sparsely covered by sprouts resembling rows of corn.

The practice — once called Long Island Medical Associates and now the Hitzig-Schwinning Medical Group — has offices in Long Island, Manhattan, New Jersey and Pennsylvania. It has advertised extensively and aired TV infomercials.

Sanitationman Bruno, 44, has acknowledged in sworn court papers that he performed the surgeries — each costing several thousand dollars — and said that he did so "at the explicit direction of the physicians" who ran the practice, Gary Hitzig and Seymour Handler.

"The doctors established a routine whereby I and/or another medical technician would transplant hair from the donor area to the recipient area without a doctor present or supervising the suturing of the holes left in the donor area," Bruno stated in an affidavit.

Another employee, Webster Brown, filed a similar affidavit.

"Specifically, I would administer injections of Novocaine, and nitrous oxide as anesthetics," Brown swore. "I performed the various surgical procedures by making incisions in the scalp both to remove and to insert the plugs involved in hair transplants, and for the scalp reductions. I sutured patients, and administered to their bleeding wounds." Brown also swore: "The fundamental philosophy of the doctors ... was that I, together with Tom Bruno, were to perform as many procedures during the course of the business day in order to maximize the profits."

Only licensed doctors may legally medicate patients and make incisions. Bruno and Brown filed their affidavits in a suit brought against Hitzig and Handler by Robert Reitman, owner of a Long Island paving company, who discovered Bruno's true occupation when he phoned him at home and was given his work number — that of a Brooklyn sanitation garage”

Whoops. Det er vel ikke så mange Gary Hitzig'er i hårkirurg-miljøet i USA. En farlig kvakksalver?

Utlogget eirik

« Svar #2 på: 28. januar 2014, 14:28:48 »
http://www.poseidon-klinikken.no/om-oss/faglig-samarbeid/

Sitat
Poseidon Klinikken har inngått et eksklusivt samarbeid med den amerikanske kirurgen og forskeren dr. Gary Hitzig, en av verdens ledende eksperter på behandling av hårtap.

Dette innebærer at vi som klinikk-kjede har tilgang til et av de fremste fagmiljøene som i dag finnes.

Forsker nå? Jaja. Det står uansett litt i kontrast til tonen på diverse hårtransplantasjons-forum. Ja, de finnes ): Og de gjør en ganske solid jobb med å hjelpe hverandre med å være kritisk og avsløre svindlere etter det jeg kan bedømme.

http://www.hairrestorationnetwork.com/eve/144572-dr-rosanelli.html
Sitat
As an example, I tried looking up the history of complaints in NY state against Dr Gary Hitzig. I don't think it is controversial to say that Hitzig has one of the worst reputations in the business. He was being sued by over 100 patients at one point. There was a big article in the NY Daily News about how Hitzig hired an off-duty Brooklyn Department of Santitation worker, to help perform some of the surgery. This doctor is a basic nightmare and should not be allowed to do hair transplants any more, in my opinion.

Well when I tried calling the local medical boards (as a test) they had absolutely nothing on Hitzig. No negative information in his record. Now how many people are going to call every single county in NY state, then do the same for Pennsylvannia and New Jersey (other states where Hitzig has worked)?

Utlogget eirik

« Svar #3 på: 28. januar 2014, 16:22:27 »
Litt korrespondanse med db.no. Jeg ble positivt overrasket:

Sitat
Fra: [eirik][mailto:xxx@xxx.com]
Sendt: 9. januar 2014 10:13
Til: May Christin Thingelstad
Emne: Annonse på db.no - Poseidonklinikken

Til den det måtte angå.

Hei!

Jeg lurer på om dere har gjort en vurdering av Poseidonklinikken sin annonse på deres nettsider, med overskriften "Vaksine mot hårtap", og " Aktiverte stamceller - fikk håret tilbake" før dere publiserte den.

Det juridiske i saken får ligge i denne omgang, da markedsføringsloven først og fremst har betydning for Poseidonklinikken.

Men jeg lurer på om dere føler et ansvar for at annonsene på deres sider ikke er åpenbar svindel. Eller mener dere at betalt reklameplass stiller ganske avslappete krav til et evt. etisk og moralsk ansvar?

Ser frem til en tilbakemelding!

Beste hilsen 
Eirik xxxxx

Dagbladet- og db.no-leser

Sitat
Fra: Eirik xxxx[mailto:xxxxx@xxxx.com]
Sendt: 27. januar 2014 10:41
Til: May Christin Thingelstad
Emne: Re: Annonse på db.no - Poseidonklinikken

Hei -

Takk for svar! Jeg har imidlertid ennå ikke fått en tilbakemelding fra personen du videresendte min henvendelse til. Jeg ber om at dere i tillegg vurderer om dette er vurdert som innenfor Vær Varsom-plakaten jf. redaktøransvaret.

Med vennlig hilsen

Eirik xxxxx

Sitat
27. januar 2014 kl. 11.25 skrev Per Brikt Olsen <xxxxxxx@dagbladet.no>:Hei Erik

Beklager at du ikke har fått svar på din mail tidligere. Jeg fikk den akkurat nå og svarer deg derfor raskest mulig.

Forholdet er slik:

Sjefredaktøren har det formelle ansvaret for alt som står på trykk eller vises på Dagbladets produkter som han er redaktør for. Dette ansvaret delegeres i det operative fra sjefredaktør til en rekke mennesker. De fleste av disse er redaktører og utgavesjefer. I tillegg er det en kommersiell/annonseansvarlig som han delegerer ansvaret for annonser til- i vår organisasjon er det meg.

Mitt mandat er selvsagt å følge de lover og regler som gjelder for annonsering. I tillegg til dette har sjefredaktøren sagt noe om policy på hva han mener er passende eller ikke. Dette er saker som ofte er vurderinger. Noen ganger vurderer jeg dette fordi jeg vet hvor policylista ligger, andre ganger må jeg prate med redaktøren.

I tilfellet du viser til er det en annonse som trolig bryter eksterne regler. Det er strenge krav til dokumentasjon for påstander om medisinsk virkning av medikamenter ol.

Uten at jeg har sett annonsen du viser til, men forholder mg til din beskrivelse, så kommer det frem en klar påstand om en medisinsk virkning. Ansvaret for at dette er korrekt og kan dokumenteres ligger hos Poseidonklinikken. Dagbladet har innenfor rimelighetens grense et ansvar for å ikke publisere ting som åpenbart bryter et regelverk. Bak “rimelighet” ligger det at Dagbladet “burde visst” at dette er galt. I dette tilfelle skulle Dagbladet ha bedt om dokumentasjon på at påstanden i annonsen er korrekt.

Vi har ikke hatt god nok kontroll i dette tilfellet, og har ikke oppdaget at annonsøren kommer med påstander i annonsen som etter alt og dømme ikke kan dokumenteres på en tilfredsstillende måte. Vi legger nå Poseidonklinikken på vår OBS liste på vår nettverksannonsering -slik at vi ved en senere anledning står bedre rustet til at systemet oppdager annonsøren og vi kan be om dokumentasjon fra annonsøren.

Takk for at du følger med. Det er i vår interesse å fremstå med troverdighet og med annonser som følger eksterne regler og intern policy.

Mvh

PER BRIKT OLSEN

Kommersiell direktør, Dagbladet og dagbladet.no

Mobil: + xxxxxxxxx

E-post: xxx@dagbladet.no

KONTORADRESSE:
Langkaia 1, 0150 Oslo
Pb 1184 Sentrum, 0107 Oslo
Sentralbord: +47 24 00 10 00
(min utheving)

Sitat
Hei, og takk for utfyllende svar -

Jeg må si jeg finner ditt svar her tillitsvekkende. Det er en usedvanlig god reklame for Dagbladets integritet og troverdighet, selv om det i et kortsiktig perspektiv påfører dere et økonomisk tap. Dere har fungerende rutiner for å avdekke og hindre slike annonser, og er klar over problemstillingen og deres juridiske og ikke-juridiske ansvar i dette henseende, selv om det kan glippe i blant. Det er en prisverdig.

Hvis dette fører til at Poseidon Klinikken må dokumentere sine påstander før publisering heretter (noe jeg er rimelig sikker på ikke skjer), er jeg meget fornøyd.

Vennlig hilsen

Eirik xxxxxx

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #4 på: 28. januar 2014, 16:29:21 »
Godt jobbet!

Og hurtig, god respons fra Dagbladet.

Jeg tok forøvrig en femminutter for å se om det fantes noe dokumentasjon på slik behandling. Etter hva jeg kunne se var det ikke kommet lenger enn til muligens lovende forsøk på mus, så sent som høsten 2013. (Mulig andre finner mer om de leter lenger.)