Skrevet av Emne: Jean Meslier: Testament  (Lest 7272 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kåre

Jean Meslier: Testament
« på: 30. januar 2014, 12:49:17 »
Fra 1689 var Jean Meslier prest i omtrent førti år i den lille byen Etripigny i Frankrike. Han levde et stillferdig og eksemplarisk liv og ga det meste av det han hadde til de fattige. Da han døde, etterlot han seg et testamente, eller rettere sagt et omfattende skriv, der han gikk sterkt i rette med alle kristendommens dogmer. Han ba om unnskyldning for at han hadde vært med på å bedra folk, og fortalte at han hadde studert teologi bare for å glede sine foreldre. Boken er et glitrende og sterkt kampskrift for ateisme. Meslier kjente riktignok ikke de funn nyere vitenskap, som f.eks. evolusjonslæren, har lagt fram, men han hadde likevel en klar forståelse av hvordan naturen fungerer. Dessuten kjente han kristendommens teologi ut og inn og satte søkelyset mot de mange absurditeter og selvmotsigelser som finnes i teismen. Derfor er boken høyst aktuell også i dag, og kan anbefales på det beste.

http://www.amazon.com/Testament-Priests-Confession-Godless-Heritage/dp/1482394081/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1391081950&sr=8-5&keywords=meslier

Inge

• Gjest
Sv: Jean Meslier: Testament
« Svar #1 på: 30. januar 2014, 23:03:59 »
Jeg søkte på Jean Meslier i Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Meslier

Så han er altså kilden til sitatet om at den siste kongen bør henges i tarmene til den siste presten.

Seriøst, Kåre?

Utlogget Kåre

« Svar #2 på: 30. januar 2014, 23:30:47 »
Jeg søkte på Jean Meslier i Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Meslier

Så han er altså kilden til sitatet om at den siste kongen bør henges i tarmene til den siste presten.

Seriøst, Kåre?

Jeg holder på med å lese boka nå, og det sitatet du gir, er overhodet ikke representativt for stilen i boka. Jeg har ikke kommet til dette sitatet ennå, og jeg tror jeg vil se det med egne øyne i boka før jeg sier noe mer om det.

Les boka selv, og ikke bare plukk sitater fra Wikipedia.

Utlogget Harald Hanche-Olsen

• Harald Hanche-Olsen
« Svar #3 på: 30. januar 2014, 23:32:42 »
Jeg søkte på Jean Meslier i Wikipedia, [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Meslier[/url]

Så da Bakunin sa «vi blir ikke frie før den siste kapitalist har blitt hengt i den siste byråkrats tarmer», så hadde han rappet idéen fra Meslier? Interessant.

Utlogget Kåre

« Svar #4 på: 31. januar 2014, 00:04:02 »

Seriøst, Kåre?

Det ser ut til at du jukser med sitatene:

http://rationalwiki.org/wiki/Jean_Meslier
Sitat
In his most famous quote, Meslier refers to a man who said:
«Il souhaitait que tous les grands de la Terre et que tous les nobles fussent pendus et étranglés avec les boyaux des prêtres.»
"He said he wished that all the great men in the world and all the nobility could be hanged, and strangled in the guts of priests."[4]

Equally common is the version quoted by Diderot: "And [with] the guts of the last priest let's strangle the neck of the last king," [5]

Det framgår tydelig av dette at:

1) Du siterte ikke Meslier, men Diderot.
2) Mesliers utsagn er ikke hans eget. Han refererer til en annen person som sa det.

Seriøst, Inge?
Debattere ei bok du ikke har lest, bare ut fra en slurvete lesing av Wikipedia?

Inge

• Gjest
« Svar #5 på: 31. januar 2014, 00:42:59 »

Seriøst, Kåre?

http://rationalwiki.org/wiki/Jean_Meslier
Sitat
«Il souhaitait que tous les grands de la Terre et que tous les nobles fussent pendus et étranglés avec les boyaux des prêtres.»
"He said he wished that all the great men in the world and all the nobility could be hanged, and strangled in the guts of priests."[4]

Equally common is the version quoted by Diderot: "And [with] the guts of the last priest let's strangle the neck of the last king," [5]

2) Mesliers utsagn er ikke hans eget. Han refererer til en annen person som sa det.

Seriøst, Inge?

I så fall er det ikke jeg som jukser, men Wikipedia.

Men siden du har boka og leser den kan jo du lett bevise eller motbevise opplysningene i Wikipedia som vi andre har å forholde oss til. Stemmer dette eller stemmer det ikke:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Meslier
Sitat
In his most famous quote, Meslier refers to a man who "...wished that all the great men in the world and all the nobility could be hanged, and strangled with the guts of the priests."[9] Meslier admits that the statement may seem crude and shocking, but comments that this is what the priests and nobility deserve, not for reasons of revenge or hatred, but for love of justice and truth.[10]

Utlogget Kåre

« Svar #6 på: 31. januar 2014, 01:08:56 »

Men siden du har boka og leser den kan jo du lett bevise eller motbevise opplysningene i Wikipedia som vi andre har å forholde oss til. Stemmer dette eller stemmer det ikke:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Meslier
Sitat
In his most famous quote, Meslier refers to a man who "...wished that all the great men in the world and all the nobility could be hanged, and strangled with the guts of the priests."[9] Meslier admits that the statement may seem crude and shocking, but comments that this is what the priests and nobility deserve, not for reasons of revenge or hatred, but for love of justice and truth.[10]

Skal si ifra når jeg finner det. Det kan ta litt tid før jeg eventuelt kommer til det aktuelle stedet.

Trist hvis man bare har Wikipedia å forholde seg til her i verden.
« Siste redigering: 31. januar 2014, 01:11:05 av Kåre »

Utlogget kingvald

« Svar #7 på: 31. januar 2014, 07:16:17 »
Wikipedia, det er deg og meg det. Wikipedias store styrke, men også store svakhet, er at ALLE kan redigere innholdet. Hvem som helst kan skrive hva som helst! Fordelen er at hvem som helst selvsagt kan korrigere feilen også!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #8 på: 01. februar 2014, 09:37:20 »
Jeg søkte på Jean Meslier i Wikipedia, [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Meslier[/url]

Seriøst, Kåre?

[url]http://rationalwiki.org/wiki/Jean_Meslier[/url]
Sitat

Seriøst, Inge?

Ut fra de sitatene jeg har sett her er wikipedia soleklar på at ikke Messier er kilden til sitatet.

Å skylde på andre kan kun fungere når ikke enhver kan se hvor jukset ligger.

Inge

• Gjest
« Svar #9 på: 01. februar 2014, 11:10:50 »
Ut fra de sitatene jeg har sett her er wikipedia soleklar på at ikke Messier er kilden til sitatet.
Det ser ut til at vi har et ekte mysterium for oss: var Messier den første til å skrive at konger bør henges i tarmene til prester, eller var det noen før ham? Eller er sitatet et falsum?

Jeg er ikke historiker. Fra det jeg har lest på nettet ser det ut som om sitatet tillegges ham. Årstallet 1729 dukker opp, mens Diderots variant dateres til 1780-årene.

Utlogget Kåre

« Svar #10 på: 01. februar 2014, 11:55:25 »
Jeg har foreløpig ikke noe svar på dette sitat-mysteriet. Jeg leser boken, men bare noen avsnitt om gangen, inne mellom diverse andre gjøremål. Til nå har jeg ikke sett noe som minner om det angivelige sitatet.

Men uansett hva svaret blir, bør ikke dette sitat-mysteriet få overskygge bokens virkelig innhold, som er en knusende inside-kritikk av kristendommens dogmer. Denne gamle presten visste nøyaktig hva han snakket om, og selv om hans kritikk er skrevet på 1700-tallet, er mesteparten av den fortsatt like relevant og gyldig. Ateister kan med fordel lese den, den dag i dag. Kristne tør antagelig ikke. De får nøye seg med Wikipedia.

Inge

• Gjest
« Svar #11 på: 01. februar 2014, 12:17:46 »
Slik jeg forstår det, uten å ha lest Mesliers Testamente, er det en direkte linje mellom hans tankegods og tankegodset til Røde Khmer og dødsmarkene. Han var en sterk ateist som hevdet kommunistiske ideer og anså massedrap som nødvendig.

Utlogget Kåre

« Svar #12 på: 01. februar 2014, 12:31:53 »
Slik jeg forstår det, uten å ha lest Mesliers Testamente, er det en direkte linje mellom hans tankegods og tankegodset til Røde Khmer og dødsmarkene. Han var en sterk ateist som hevdet kommunistiske ideer og anså massedrap som nødvendig.

Ja, slik kan man sikkert forstå det uten å ha lest boken.

For min egen del foretrekker jeg å prøve å forstå en bok etter å ha lest den.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #13 på: 01. februar 2014, 16:50:59 »

Å forstå bøker uten å lese dem ser ut til å være en utbredt vane blant religiøse. Jeg vurderer i hvert fall å kjøpe boka. Det er interessant med samfunnsbetraktninger fra andre tider og forhold. Men jeg avventer litt til du kan anmelde den ut fra helheten. ;)

Red.: Rettet at halve sitatet var kommet opp i lenkefeltet p.g.a. en manglende høyre hakeparentes.
« Siste redigering: 02. februar 2014, 01:23:50 av Gnisten »

Utlogget kingvald

« Svar #14 på: 01. februar 2014, 16:59:44 »

Å forstå bøker uten å lese dem ser ut til å være en utbredt vane blant religiøse.

Nå vil jeg kalle det en uvane, og ikke begrense den til religiøse, men utvide "beskyldningen" til å dekke alle troende, uavhengig av tro! Så jeg må slutte meg til Kåre her. Jeg finner det også lettere å forstå en bok når jeg selv har lest den.

Men uansett, og med det forbeholdet at jeg ikke har lest boken, så har ikke jeg helt lyst til å la sitat-diskusjonen falle. Selv om Meslier er den første som setter det aktuelle utsagnet på trykk, så er det vel ikke automatisk riktig å si det er et Meslier-utsagn? Hvis han setter det på trykk i form av en gjengivelse av noe en annen har sagt, eller for den del skrevet, så er det vel denne kilden Meslier har som er opprinnelsen. Meslier kan f.eks. gjenta et utsagn han ikke er enig i, med den hensikt å tilbakevise det!

Kjell Ingvaldsen

Red.: Rettet at halve sitatet i sitatet var kommet opp i lenkefeltet p.g.a. en manglende høyre hakeparentes.
« Siste redigering: 02. februar 2014, 01:28:51 av Gnisten »