harm

Skrevet av Emne: Kreftkamp.no  (Lest 18172 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Sv: Kreftkamp.no
« Svar #15 på: 11. februar 2014, 07:20:47 »
Jeg har ikke gjort noen systematisk gjennomgang av nettstedet, men på meg virker det som om andelen av alternativt innhold er mye høyere enn 1%. Både i svada, og ikke minst i form av produkter som markedsføres.

Og det jeg finner tvilsomt er hvordan dette, som altså er en privat kommersiell virksomhet, i så stor grad av eneeieren framstilles som en ideell virksomhet. Av en eneeier som altså i samband med denne private kommersielle virksomheten utnytter sin stilling ved et offentlig sykehus.

Det jeg har sett av virksomheten til det kommersielle enkeltpersonforetaket KREFTKAMP EYRUN THUNE org.nr. 996 459 802 gjør at jeg mistenker at foretakets eier kynisk kommersielt utnytter sitt ansettelseforhold hos OUS. De uklarheter hun dyrker i presentasjonen av sitt selskap, at det ikke går klart fram at dette er en privat kommersiell virksomhet, fokuset på hennes OUS-tilknytning, samt at en så stor andel av vareutvalget, og av budskapene som presenteres både i nettstedets seksjon for "Historier" og ikke minst seksjonen "Forskning", har en klar dreining vekk fra skolemedisin.

Hun bruker aktivt sin OUS-tilknytning, men i produktene hun i sin private kommersielle virksomhet tilbyr, både nettstedets innhold, og de varene hun der selger, er det en meget stor andel som er vanskelig forenelig med nettopp denne hennes arbeidsgivers virksomhet.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #16 på: 07. juni 2014, 23:14:21 »
Bjarne, jeg synes det er ganske underlig at du synes dette er greit. Mye av det faglige innholdet på Kreftkamp er helt greit. Men dama driver nettbutikk hvir hun selger detoxplaster, "soppen fra Gud", granateple tilskudd som "Kan bremse kreften med hele 64 prosent" og en masse annet som akkompagneres av dels tvilsommer, dels ulovlige helsepåstander. Og kombinasjonen å jobbe med kreftforskning ved UiO og å selge alternativt vissvass er særdeles uheldig. 
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Hardy

« Svar #17 på: 07. juni 2014, 23:59:16 »
Og kombinasjonen å jobbe med kreftforskning ved UiO og å selge alternativt vissvass er særdeles uheldig.

Jeg er tilbøyelig til å mene at slike koordinator-stillinger innen kreftforskning burde innehas av leger eller andre med helseutdannelse. Denne personen har sosiologi og litt andre fag, men ikke noe innen realfag eller noe helsefaglig. 
LinkedIn: http://no.linkedin.com/pub/eyrun-thune/35/99a/451
« Siste redigering: 08. juni 2014, 00:06:59 av Hardy »
Livet er den største av alle overraskelser.

Utlogget Cycat

« Svar #18 på: 08. juni 2014, 01:02:56 »
TV 2 nyhetene har også tatt for seg det denne koordinatoren sprer på Facebook.

http://www.tv2.no/2014/06/07/nyheter/kreft/5667398

Sitat
Forklaringen blir møtt med skepsis av Kreftforeningen og en av landets fremste kreftleger.

Utlogget Hardy

« Svar #19 på: 08. juni 2014, 06:32:21 »
Og hva sier så mannen med mirakelkuren helt på slutten av artikkelen?

Sitat
Jeg har gitt oppskriften til venner og deres bekjente som har kreft, og deres tilbakemeldinger har vært positive.  Enkelte som har hatt langtkommen kreft har tatt «medisinen» og allikevel dødd. Men de har takket meg for oppskriften og tror selv de har levd lenger på grunn av kjerringrådet. Jeg har aldri fått en negativ tilbakemelding på rådet.

Jeg for min del er sikker på at dersom vennene hans/deres bekjente faktisk hadde blitt bedre, eller helt friske, etter å ha fulgt dette kjerringrådet, hadde dette stått klart og tydelig.

I stedet sier han at de forteller at de tror at de har levd lenger på grunn av kjerringrådet. Og i stedet for å konkretisere dette, går han rett over til å si at han aldri har fått en negativ tilbakemelding. Dette tolker jeg som at han har høflige og hyggelige bekjente som tror at det det kanskje hjalp, men ikke noe mer.
« Siste redigering: 08. juni 2014, 06:45:35 av Hardy »
Livet er den største av alle overraskelser.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #20 på: 08. juni 2014, 09:21:49 »
Og kombinasjonen å jobbe med kreftforskning ved UiO og å selge alternativt vissvass er særdeles uheldig.

Jeg er tilbøyelig til å mene at slike koordinator-stillinger innen kreftforskning burde innehas av leger eller andre med helseutdannelse. Denne personen har sosiologi og litt andre fag, men ikke noe innen realfag eller noe helsefaglig. 
LinkedIn: http://no.linkedin.com/pub/eyrun-thune/35/99a/451

Hun har antagelig en adimnistrativ stilling, det er ingen grunn til at hun ikke skulle ha det. Heller ingen grunn til at man skal bruke knappe legeressurser til slikt arbeid. Det er ikke hun som styrer forskningen, verken på OuS eller Nasjonal Kreftsatsing.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget bjafosse

« Svar #21 på: 08. september 2014, 18:30:38 »
Bjarne, jeg synes det er ganske underlig at du synes dette er greit. Mye av det faglige innholdet på Kreftkamp er helt greit. Men dama driver nettbutikk hvir hun selger detoxplaster, "soppen fra Gud", granateple tilskudd som "Kan bremse kreften med hele 64 prosent" og en masse annet som akkompagneres av dels tvilsommer, dels ulovlige helsepåstander. Og kombinasjonen å jobbe med kreftforskning ved UiO og å selge alternativt vissvass er særdeles uheldig.

Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde gått grundig nok gjennom nettstedet, det er nok høyere alternativ faktor her enn jeg først oppfattet. Derimot har jeg mer tro på å imøtegå de alternative solskinnshistoriene i kommentarfeltet, det er i alle fall bedre enn å la det stå helt uimotsagt. Ser gjerne at flere melder seg på der.

Utlogget bjafosse

« Svar #22 på: 14. september 2014, 21:08:38 »
I en av artiklene på kreftkamp.no dukket det opp en kommentar:
Sitat
jeg vil anbefale lesing av Finn Thoresens bok om akupunktør Are Thoresen. Utrolig spennende lesing om mye av det du beskriver. Har kreftens gåte en løsning, finnes på Amazon !

Jeg ble litt nysgjerrig ettersom Are Thoresen tidligere har fått positiv medieomtale for sin alternative kreftbehandling. Boka fant jeg på nett, og det var dessverre en salig blanding av konspirasjonsteorier, manglende evne til å tolke forskning og statistikk, og ikke minst grove og injurierende beskyldninger om bevisst forfalskning av forskningsdata hos Kreftregisteret (kapittel 14).

Jeg fant det for godt å sjekke hvem Carina Scheele Carlsen er som anbefalte denne boken. Det viste seg å være prinsesse Märthas personlige assistent og kontaktperson for prinsessens engleskole (som nylig skiftet navn fra Astarte til Soulspring).

Utlogget bjafosse

« Svar #23 på: 30. januar 2015, 19:37:06 »
Dette blir verre og verre. Nå er det nylig publisert en artikkel der Toyni Fürstenau Johansen får lov til å reklamere for en helsedrikk som hun selger (via Kreftkamp) og som angivelig har hjulpet hennes mann gjennom kreftsykdom. Selv om hun ikke oppfordrer andre direkte til å gjøre det, er det nokså betenkelig at hun valgte ikke informere kreftlegene om at hennes mann tok 1 liter med flytende kosttilskudd hver dag.

Hva øvrig er å bemerke er at hun har tatt kurs innen meta-medisin som er basert på behandlingsregimet til Ryke Geerd Hamer. Det forklarer også hennes foraktende holdning til onkologene på Radiumhospitalet, og hun skryter av hvordan hun trosset legenes råd til fordel for sin egen intuisjon. Hun imponerer ingen med sine kunnskaper om forskning, men mener likevel at hun vet langt bedre enn noen av de beste kreftleger og -forskere på planeten.

Jeg tviler på at Eyrun Thune kjenner til meta-medisinen og koblingen til Hamer, men like fullt er det svært bekymringsfullt at nettstedet tilbys som en plattform for alle former for kvakksalverier rettet mot kreftpasienter. Hadde dette blitt presentert på Nyhetsspeilet hadde neppe noen brydd seg, men her blandes det sammen med relevant stoff for pasienter, og Thune bruker sin referanse fra sitt arbeid innen kreftmedisinen og gir dermed nettstedet et skinn av vitenskapelig anerkjennelse.

Hva kan gjøres for å få en slutt på dette?

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #24 på: 31. januar 2015, 16:52:02 »
Jeg tror en prat med Helsetilsynet kan være på sin plass. Hun er ikke helsepersonell, men jobber på et sykehus og er sekretær i en organisasjon som jobber med kreft. Det burde ha betydning for vurderingen.

Jeg har for øvrig krevet et par kommentarer nederst på artikkelen du viste til, og utfordret Thune til å legge fram dokumentasjon  på at det overprisede skvipet har effekt for kreftpasienter, og at det er trygt. Så får vi se, om hun tar utfordringen, og om kommentaren min får stå.

Utlogget bjafosse

« Svar #25 på: 05. februar 2015, 21:22:46 »
Jeg sendte henne en vennlig oppfordring på e-post parallelt med at jeg nevnte denne siste artikkelen her i tråden. Hun har ikke svart, men nå har hun fjernet artikkelen fra menyene, pluss at hun har slettet alle kommenterer. Tidligere har hun også fjernet en artikkel fra menyene etter at jeg kommenterte bakgrunnen til Rolf Kenneth Myhre som hadde skrevet den.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #26 på: 06. februar 2015, 22:54:23 »
Jeg kan ikke se at hun har fjernet noen av dem fra nettstedet. Hva mener du med "fjernet fra menyene"? 

Utlogget bjafosse

« Svar #27 på: 08. februar 2015, 12:36:15 »
Hvis du går inn på hovedsiden vil du se at det er en kategori som heter "Historier". Her er alle publiserte pasienthistorier listet opp kronologisk, men den nevnte artikkelen er altså ikke synlig blant disse lenger. Med mindre du allerede har URL eller søker på tekstinnhold vil du altså ikke finne denne artikkelen. Fortsatt ikke noen god måte å takle kritikk på, men det har tydeligvis en effekt.

Utlogget EldorBoye

« Svar #28 på: 17. november 2015, 10:10:47 »
Jeg har hørt med Innsamlingskontrollen. De mener at påstander om salg til et ideelt formål ikke er deres område, med mindre man kan påvise et klart misforhold mellom ytelse og motytelse (og da ikke i form av at noen blir lurt - så lenge kunden tror det er et rimelig forhold, er det ikke innsamling etter Innsamlingskontrollens syn). De henviste meg i stedet til Forbrukerombudet. Forbrukerombudet har ikke vært så ivrige på å ettergå påstander om effekt av alternative remedier, men jeg har tenkt at man kanskje kommer lenger med å sjekke ut påstanden om at dette drives ideelt. Jeg har ikke fått svar fra Forbrukerombudet, men det kan jo være Thune nok en gang har funnet seg et smutthull. Om hun hadde drevet som ideelt AS eller stiftelse, hadde det vært mulig å kontrollere hva pengene gikk til. At hun likevel velger å drive enkeltpersonsforetak er mistenkelig.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #29 på: 11. desember 2015, 06:48:31 »
Fant en god oppsummerende bloggpost fra i sommer om Kreftkamp.no

Kreft og kreftkamp
[…]
Kreftkamp (samme som Kreftkamp.no) er ikke en seriøs side kun basert på evidensbasert behandling og råd.

Nettsiden  fremstiller seg som en ideell side som støtter syke og pårørende som slåss mot kreft, men er egentlig en kommersiell nettbutikk for å selge mer eller mindre tvilsomme produkter som ikke har en dokumentert virkning mot kreft. Tvilsom praksis i strid med markedsføringsloven.

Siden promoterer til tider kvakksalveri og kommer med påstander fullstendig uten hold og sprer direkte faktafeil,  som i fagkretser er tilbakevist for lengst.

Kreftkamp.no er et nettsted drevet som enkeltmannsforetak og eieren legger ut anekdotiske “mirakelhistorier” med udokumenterte, potensielt skadelige, helsepåstander i en blogg, koblet opp mot en nettbutikk som selger diverse “remedier”. Siden hadde tidligere opprettet en fane for å legge inn alternativ kreftbehandling. Denne ble slettet etter motstand. Dessverre er det en del villedende informasjon igjen.

Vedkommende gir troverdighet til dette ved å referere til sin stilling som rådgiver på Radiumhospitalet. En svært uheldig kombinasjon. Dessverre kan også utdannende mennesker rote seg bort.

Vedkommende har gjentatte ganger fått massiv motstand, av både fagfolk og andre, men gir seg ikke. Kritiske innlegg blir slettet.

Siden gir noen alminnelig gode – og dessverre høyst tvilsomme råd – koblet opp mot eierens nettbutikk. En sammenblanding av roller som er høyst uetisk. Kreftkamp selger produkter som overhodet ikke har noen helbredende effekt på kreft, hvor en ukritisk tilfeldig leser kan oppfatte dette som vidunderkurer.
[…]