2

Skrevet av Emne: Dommedagsmaskin i CERN?  (Lest 5522 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Sv: Dommedagsmaskin i CERN?
« Svar #15 på: 21. februar 2014, 13:41:06 »
Argumentam ad overforenkling. Check!
Eg har tenkt litt på denne, og med ein smule vrangviljug lesing av utsagnet mitt, er påstanden faktisk rett. Eg får endra til:

... forsøka i Cern er like ufarlege som global oppvarming.

Vonar at dette er meir presist.
Så du mener fortsatt at forsøkene i Cern kan medføre vår sivilisasjons undergang. Da må jeg igjen spørre: Hvilket grunnlag har du for den påstanden?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Ingvar Åberge

« Svar #16 på: 21. februar 2014, 14:29:58 »
Det er di tolking :)

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #17 på: 21. februar 2014, 17:42:50 »
Eg har tenkt litt på denne, og med ein smule vrangviljug lesing av utsagnet mitt, er påstanden faktisk rett. Eg får endra til:

Mer presist, men, som TLDuke allerede har påpekt tidligere i tråden, totalt feil.

Utlogget TLDuke

« Svar #18 på: 21. februar 2014, 18:59:05 »

Festlig.

Du uttaler deg i vanlig stil, som om din oppfatning om klimaspørsmål og menneskeskapt global oppvarming er den alment aksepterte.

Du underbygger ikke synspunktene dine, du viker unna direkte spørsmål, du holder deg langt unna enhver tendens til grundigere undersøkelser og debatter av dine oppfatninger om saken.

Men for all del, verden blir kanskje enklere på den måten?

Hva med å gå inn i en debatt i en av de mange trådene som er dedikerte til dette spørsmålet i stedet for å komme med fjas i denne tråden?

Utlogget ikkeno

« Svar #19 på: 22. februar 2014, 11:04:08 »
Ser ein det. Kjemien hans er ikkje så alternativ, men litt for avansert for grunnfagsstudentar. Eg har vore borti denslags førelesarar på Ås også. Ikkje så greitt med slike saker, dei beste forskarane er ikkje alltid dei beste førelesarane, og særleg ikkje når det gjeld innleiingskurset i faget. På den andre sida er det vanleg å gje førelesarar på høgskule-/universitetsnivå stor fridom i måten dei utøver undervisningsgjerninga si på. Men studentane har også eit legitimt krav på forståeleg og relevant undervisning. Kinkig dilemma, dette. Er samd i at Rössler ikkje burde ha denne undervisninga, når han innrømer sjølv at han ikkje er kompent for det og heller ikkje ynskjer det.

Nå kan Wikipedia fortelle at Otto E. Rössler har problemer med å forstå relativitetsteorien, og da er vel ikke han kvalifisert til å være forsker:
Sitat
Hermann Nicolai, director of the Max Planck Institute for Gravitational Physics' quantum gravity division,
later described Rössler's arguments as being "... based on an elementary misunderstanding of the theory of general relativity".

La meg gjenta mitt tips fra en tidligere melding i denne tråden:
Den som er lettskremt bør ha med seg Ockhams barberkniv.

Ved å bruke Ockhams barberkniv unngår du å gå vill i juks, løgn og konspirasjonsteorier.
La meg gi deg et eksempel på hvor bra denne metoden virker. Jeg fant navnet til Otto E. Rössler i databasen for
the Natural Philosophy Alliance
Sitat
.. John Horgan reports that "When Wertheim attended an NPA meeting... it reminded her of an experiment in which three schizophrenic patients,
each of whom believed he was Christ, were introduced to each other... Each concluded that the others were crazy. Watching presenters at the NPA meeting,
Wertheim comments, was like 'watching thirty Jesus Christs.'”[7] Similarly, Bryan Gaensler, a professor of physics at the University of Sydney,
says in reference to conferences organized by prominent NPA conference participants Tom Van Flandern [8] and Halton Arp[9] that
“there has begun a series of conferences, held by anti-relativity cranks... It looks exactly like a legitimate scientific conference,
with the difference that everyone delivering a talk there is insane.”

Hos NPA fant jeg også navnet til min store guru fra den gangen jeg var ung forsker, Ron Hatch. Jeg beundret han helt til jeg en dag på
en konferanse i USA fikk utdelt hans bok "Escape from Einstein", og ble tilhører til hans foredrag om sin alternative relativitetsteori.
Dette var en seriøs vitenskaplig konferanse, og det var uventet at et slikt tema ble presentert der, men amerikanere ser romslig på slikt.
Etter dette ble Ron Hatch et stort mysteriun for meg. Idag brukte jeg Ockhams barberkniv på fenomenet, og dermed fant jeg
forklaringen til at min ungdoms guru Ron Hatch ble alternativtenker.
Sitat
He points to Proverbs 25:2—“It is the glory of God to conceal things, but the glory of kings is to search things out”—to explain
how his faith has been strengthened by his work: “I just get great joy, especially in my hobby, of seeing how God designed physics.?…?
If there weren’t an apparent relativity, physics would have had great difficulty developing.”
He is part of the Natural Philosophy Alliance, a group of dissident scientists that challenges beliefs in mainstream physics and astronomy.

Ron Hatch er rett og slett opphengt i sin religiøse tro, og det hindrer han i å finne den enkle forklaringen på hvordan den fysiske verden er.

« Siste redigering: 22. februar 2014, 11:09:16 av ikkeno »

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #20 på: 24. februar 2014, 15:39:28 »
Dette tyder kort og godt at forsøka i Cern er like ufarlege som utsleppa av CO2.
[…]
Har du nye data om CO2 og hvorfor det ikke er farlig anbefaler jeg at du presenterer dem i de trådene der vi diskuterer det.

[…]
Hva med å gå inn i en debatt i en av de mange trådene som er dedikerte til dette spørsmålet i stedet for å komme med fjas i denne tråden?

Min utheving i grønt ovenfor. Dette blir siste påminnelse fra moderatorer om at klima-diskusjoner ikke er emne her i tråden. Ta eventuelt sitat herfra og fortsett i én av trådene her. (Eller i den tråden som lenken går til.) Mer klima eller annet Off Topic i inneværende tråd vil innebære sletting av innlegg eller stenging av tråden.
« Siste redigering: 24. februar 2014, 15:42:58 av Gnisten »

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #21 på: 20. september 2017, 12:58:54 »
Jeg vet dette er en gammel tråd, men jeg er litt overrasket at jeg ikke postet at dette emnet har en Skeptoid episode dedikert til https://skeptoid.com/episodes/4109
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul