Skrevet av Emne: Pressemelding frå Skepsis: Prisen Årets Folkeopplysar 2014  (Lest 4799 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget magnusbe

• leiar i Skepsis
    • twitter
Pressemelding frå Skepsis: Prisen Årets Folkeopplysar 2014
« på: 09. februar 2014, 22:07:40 »
Andreas Wahl og Jan-Ole Hesselberg kåret til Årets
Folkeopplysere

(Oslo 10.02.2014)

For første gang har prisen "Årets Folkeopplyser" blitt delt ut,
for innsats for fremme av vitenskap og kritisk tenkning. Prisen ble gitt til  Andreas
Wahl og Jan-Ole Hesselberg av styret i foreningen Skepsis for deres arbeid med
NRK-serien "Folkeopplysningen" og påfølgende debatter om kritisk tenkning og
alternativ behandling.

Prisen ble overrakt på årsmøtet til foreningen Skepsis i Oslo lørdag 8. februar av
tidligere styreleder Jan-Erik Sandberg og nyvalgte leder Magnus Bernhardsen.
Dette er første gang prisen deles ut.

Har gjort det mer sexy å bruke hodet

- Gjennom serien Folkeopplysningen har Hesselberg og Wahl klart det
kunststykket å få "folk flest" til å se verdien av å tenke kritisk. Å bruke hodet til å
undersøke hva som faktisk stemmer med virkeligheten trenger ikke bare være
strevsomt og tungt, men kan faktisk være både viktig og underholdende på
samme tid, sier leder i foreningen Skepsis Magnus Bernardsen.

Folkeopplysningen hadde over en halv million seere på premiereepisoden. Serien
tok for seg forskjellige udokumenterte behandlingsformer (behandlinger som ikke
har vist seg å fungere når man tester dem nøye med vitenskapelige metoder)
som mange nordmenn blir tilbudt hver dag. Serien viste også hvordan hjernen
vår er skrudd sammen slik at vi kan opplever at noe funger uansett om det har
en virkelig effekt eller ikke.

Kritisk tenkning engasjerer

Ikke alle var fornøyde med serien. Norsk Spiritualist Forening samt Norsk
homøopatisk pasientforening (NHPF) klaget serien inn for Pressens Faglige Utvalg
(PFU). PFU fant ingen grunn til å kritisere Folkeopplysningen og slo fast at god
presseskikk var fulgt.

I takketalen for "Årets Folkeopplyser" trakk Jan-Ole Hesselberg frem hvor lærerikt
det var å diskutere med de som var engasjert både for og imot serien i etterkant.
- Det er også viktig å ikke glemme at det er flere som skal ha ros for
Folkeopplysningen enn vi som var på skjermen. Magnus Nome, Olav Næss, Kaare
Hersoug og Christian Holm-Glad har vært helt avgjørende for produksjonen av
serien, sa Jan-Ole Hesselberg etter å ha takket for prisen.

Om prisen Årets Folkeopplyser:
1) Pris som blir delt ut av styret i foreningen Skepsis en gang i året.
2) Går til noen som har gjort en innsats for fremme av vitenskap og kritisk
tenking.
3) Kan gjelde nylig innsats, eller ta for seg innsats over lenger tid.
4) Prisen er et diplom, som deles ut i forbindelse med årsmøtet eller annen stor
tilstelning.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Sv: Pressemelding frå Skepsis: Prisen Årets Folkeopplysar 2014
« Svar #1 på: 25. oktober 2014, 18:35:41 »
Jeg var på en debatt med blant andre Andreas Bjørndal (homeopat og studierektor ved NAN) i dag. Han fortsetter å påstå at Skepsis sto bak Folkeopplysningen. Implisitt: Vi og NRK er med på en konspirasjon mot altiene.

Han beviste det ved at noen hadde skrevet her på forumet at det burde lages et TV-porgram om alternativ medisin, og så haded Asbjørn Dyrendal sagt at "det jobbes med det" eller noe i den dur.

Vi er altså muligens del av en konspirasjon med NRK og Teddy TV? Han har mer enn antydet dette før. Det er jo smigrende at han tror den bittelille foreningen Skepsis har så stor makt ...
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #2 på: 25. oktober 2014, 19:23:58 »
Jeg var på en debatt med blant andre Andreas Bjørndal (homeopat og studierektor ved NAN) i dag. Han fortsetter å påstå at Skepsis sto bak Folkeopplysningen. Implisitt: Vi og NRK er med på en konspirasjon mot altiene.

Han beviste det ved at noen hadde skrevet her på forumet at det burde lages et TV-porgram om alternativ medisin, og så haded Asbjørn Dyrendal sagt at "det jobbes med det" eller noe i den dur.

Uten at jeg husker detaljene for spørsmål og svar, så kan det godt ha vært det som ble Folkeopplysningen jeg refererte til. Jeg snakket løst med Teddy TV - én gang - da de holdt på med å planlegge konseptet, garantert som en blant mange. Slikt har jeg (og andre) gjort med en mengde mennesker fra alle mulige slags sektorer, svare på spørsmål og idéer om ting som faller inn under Skepsis' domene. Det er liksom sånt Skepsis ble startet for.

Vi skulle jo gjerne påvirke mer og kunne både lage ting og spre dem effektivt. Men jeg kan dessverre garantere at Skepsis som organisasjon ikke hadde noe som helst med planlegging og produkt å gjøre. At Folkeopplysningen har vist seg å gjøre godt skeptikerarbeid er helt og holdent deres egen ære.

Bjørndal burde heller se på substansen i kritikken og rydde i eget bo enn å dikte sammensvergelser. (Hadde Skepsis stått bakom ville vi ikke gjemt det bort - vi ville for pokker skrytt av det! Nå må vi trøste oss med litt mulig, indirekte påvirkning ...)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #3 på: 25. oktober 2014, 19:51:48 »
Vi er altså muligens del av en konspirasjon med NRK og Teddy TV?

Dette har vært dementert før:

Avklaring om Skepsis og "Folkeopplysningen"

Foreningen Skepsis har ikke vært involvert i TV-programmet "Folkeopplysningen" på NRK, verken som initiativtagere, rådgivere eller medvirkende i produksjonen.

"Folkeopplysningen" er ene og alene produsert av Teddy TV i samarbeid med NRK.

Se for øvrig kommentar fra en av programlederne her: Tankesmed - Konspirasjoner og Skepsis

Lenken inne sitatet går hit: http://tankesmed.no/konspirasjon-og-skepsis/

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #4 på: 25. oktober 2014, 20:45:37 »
Jeg vet det har vært dementert før. Men slikt biter åpenbart ikke på Bjørndal. Han "vet" hva som er sant.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget Anomaly

« Svar #5 på: 26. oktober 2014, 16:36:06 »
Det er egentlig litt trist. Fordi programmet holdt så høy kvalitet er det så vanskelig å finne noe å klage på, så det ender opp med en klage over at temaet ble tatt opp. Som om det faktisk skulle være noe å klage over.

Generelle forbehold
WIKIPEDIA GIR INGEN GARANTI FOR PÅLITELIGHETEN AV INNHOLDET

http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Generelle_forbehold

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #6 på: 26. oktober 2014, 20:34:43 »
De har ikke bare klaget over at temaet ble tatt opp, men over at noen har sagt høyt på TV at homeopati ikke virker. Vedkommende mener altså at vi ikke bør ha menings- og ytringsfrihet i dette landet. De fikk ikke medhold i verken Kringkstingsrådet eller PFU, men har anket. 

Dette er de samme menneskene som mener at de blir kneblet.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #7 på: 27. oktober 2014, 17:48:25 »
De har ikke bare klaget over at temaet ble tatt opp, men over at noen har sagt høyt på TV at homeopati ikke virker. Vedkommende mener altså at vi ikke bør ha menings- og ytringsfrihet i dette landet. De fikk ikke medhold i verken Kringkstingsrådet eller PFU, men har anket. 

Dette er de samme menneskene som mener at de blir kneblet.

;)

Bør vel egentlig forventes, gitt koblingen mellom konspirasjonstroende og machiavellianisme ... (http://www.psmag.com/navigation/books-and-culture/belief-in-conspiracies-linked-to-machiavellian-mindset-30295/)

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #8 på: 28. oktober 2014, 22:02:22 »
Våre venner på Nyhetsspeilet føler at alternativbransjen blir forfulgt og uthengt av statskanalen.
http://www.nyhetsspeilet.no/2014/10/hva-feiler-det-nrk/

Det er nesten så jeg gleder meg til å betale lisensen...

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #9 på: 01. november 2014, 13:55:13 »
Ja, statskanalen sender jo aldri noe kritisk om helsevesenet.