harm

Skrevet av Emne: (Sam)vittighet fra HEF  (Lest 1568 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Inge

• Gjest
(Sam)vittighet fra HEF
« på: 09. februar 2014, 23:43:42 »
http://fritanke.no/index.php?page=tjenester&sub=notiser&do=vis&NotisID=83
Sitat
Human-Etisk Forbunds (HEF) landsstyre var samlet i helga og stadfester HEFs standpunkt mot reservasjonsmulighet for fastleger. Landsstyret krever også at stortingsrepresentantene gis anledning til å stemme i tråd med sitt partiprogram, sin overbevisning og sin samvittighet i denne saken.

Utlogget kingvald

Sv: (Sam)vittighet fra HEF
« Svar #1 på: 10. februar 2014, 08:00:47 »
Et viktig budskap fra HEF.

Fravær av reservasjonsrett for fastleger vil ikke krenke noen legers rettigheter. Det finnes mange muligheter for å praktisere som lege, også som allmennlege, uten å inngå en fastlege-kontrakt. Det vil si at leger alt har en helt tilfredsstillende tilgang til å reservere seg mot dette, ved å avstå fra å inngå en slik kontrakt.

Jeg er for tiden arbeidssøkende. Og det har vært utlyste stillinger jeg har vært kvalifisert for, som jeg har avstått fra å søke på. Fordi det var grunn til å anta at jeg i de jobbene ville ha fått oppgaver det ville stride mot min samvittighet å utføre. Ikke vet jeg, men det kan være årsaken til at jeg fortsatt må prøve å få økonomien til å gå rundt på dagpenger. Tviler, men kan ikke utelukke det.

Men jeg er bare ikke så sleip at jeg tar en jobb, for så å nekte å utføre oppgaver jeg var klar over at jeg ville kunne bli pålagt. Jeg tar ikke en jobb med den kyniske baktanken om at jeg skal snikinnføre min etikk, i strid med arbeidsgivers.

Kjell Ingvaldsen