harm

Skrevet av Emne: "Psykiske evner"?  (Lest 1977 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget frilanders

"Psykiske evner"?
« på: 10. februar 2014, 13:00:51 »
Et spørsmål om språkbruk: I et forum jeg er medlem av blir det etterlyst litteratur om "psykiske evner". Sånn dette blir presisert, handler det om det jeg vil kalle påståtte paranormale evner. Jeg syns språkbruken skurrer, men er usikker.
Det ser ut som om "psykisk" for rundt hundre år siden har blitt brukt i sånne betydninger, og det har opplagt overlevd på folkemunne; for eksempel på bloggene til folk med nærmest himmelsk tro på egne evner...

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
Sv: "Psykiske evner"?
« Svar #1 på: 10. februar 2014, 13:16:54 »
Et spørsmål om språkbruk: I et forum jeg er medlem av blir det etterlyst litteratur om "psykiske evner". Sånn dette blir presisert, handler det om det jeg vil kalle påståtte paranormale evner. Jeg syns språkbruken skurrer, men er usikker.
Det ser ut som om "psykisk" for rundt hundre år siden har blitt brukt i sånne betydninger, og det har opplagt overlevd på folkemunne; for eksempel på bloggene til folk med nærmest himmelsk tro på egne evner...

Det skurrer nok litt fordi "psykisk" her vel er en direkte overføring fra engelsk ("psychic", society for psychical research etc), mens vi normalt reserverer ordet på norsk til noe annet.

"Paranormal" er blitt vanligere senere, men du finner selvsagt dem som bruker det eldre uttrykket bevisst fordi de mener slike angivelige evner er normal uten "para". 
« Siste redigering: 10. februar 2014, 16:49:05 av Asbjørn Dyrendal »

Utlogget frilanders

« Svar #2 på: 10. februar 2014, 14:34:34 »
Just precis.  både  :) og  >:(

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #3 på: 15. februar 2014, 11:16:13 »
Det er dessuten kanskje litt som det er med 'astronomi' og 'astrologi'? I en periode var det de samme folka som drev med disse tingene, men da de skilte lag ble det ene diskreditert (astrologi), mens det andre ble videreført som vitenskap (astronomi). Og i ettertiden har vitenskapen slitt med sin diskrediterte tvilling.

Om etymologien er det dette å si: 'Psyke' (merk stor forbokstav) er en figur i gresk mytologi, mens 'psyke' (liten forbokstav) bygger videre på dette:
Psyke, sjel. I gresk mytologi er Psyke en personifikasjon av menneskesjelen, fremstilt som en menneskeskikkelse med vinger. Psykes elsker var kjærlighetsguden Eros, som symboliserte det legemlige (kjødelige). Mytologien illustrerer således en kjent erfaring innen medisinen, nemlig at harmoni (helse) betinger balanse mellom det psykiske og det legemlige, jfr. psykosomatisk medisin.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator