Skrevet av Emne: Miljøgevinst ved kjøp av brukt PC?  (Lest 2556 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Miljøgevinst ved kjøp av brukt PC?
« på: 11. februar 2014, 18:38:59 »
Hallo datanerder! Nå trenger jeg litt hjelp. Min gamle PC døde for en tid tilbake, og jeg har lånt hist og pist og det har gått helt greit. Men nå må jeg skaffe ny, da jeg må levere oppgaver på nettet.

Og jeg tenkte at det kunne være gunstig for både lommeboka og miljøet å kjøpe en brukt, noe i likhet med denne.

Men, etter å ha grublet på dette noen timer nå, har jeg blitt litt i tvil. En brukt vil koste omtrent halvparten av det en ny koster, men kjøper jeg en ny vil jo den forhåpentligvis vare lenger, og jeg slipper bryderiet med å bli kvitt en gammel og kjøpe enda en "ny" i nærmeste framtid.

Nå prioriterer jeg jo miljøet høyere enn lommeboka, og dersom det er en betydelig miljøgevinst ved å kjøpe en brukt, gjør jeg det. Har noen av dere kunnskap eller statistikk som kan fortelle meg om fordeler og ulemper for miljøet ved å kjøpe brukt?

Man skulle jo tro at det er en miljøgevinst? Hva hvis vi i vesten ikke kjøper brukte maskiner, vil de da havne hos noen som kanskje trenger en rimelig maskin mer enn vi gjør?

Beklager om innlegget er rotete og uklart (lånt maskin  :().

Dupree

• Gjest
Sv: Miljøgevinst ved kjøp av brukt PC?
« Svar #1 på: 10. mars 2014, 22:36:47 »
Heh. Jeg har visst fått en helt egen tråd her ...  ;D

Det viser seg at jeg har spart miljøet for hele 700 kg Co2 ved å kjøpe den brukte maskinen! Billig var den, og den fungerer helt perfekt. Den er ikke så gammel heller, så denne kan jeg ha i mange år.

Faktisk fikk jeg mer enn jeg hadde betalt for, og hvor ofte skjer det, egentlig?

Jeg kan anbefale Greentech til alle som lurer på å kjøpe brukt PC. Gode garantiordninger, mye å velge i, og veldig hyggelige og hjelpsomme mennesker!