Min subjektive erfaring med amerikanere er at de bare unntaksvis er ikke-idioter, og at deres meget alminnelige idiot-status skyldes at store deler av deres kognitive kapasitet er satt bort til "tro", herunder idealistisk tro på diverse nasjonalistiske konstruksjoner -- f.eks. "konstitusjonen" og denslags.
Amerikanere flest er ikke bare historieløse, de mangler til og med interesse for annen historie enn den som på det politiske plan angår etableringen og driften av den amerikanske gestalt (superorganismen som omfatter staten, befolkningen og territoriet) og fremstår følgelig som tildels ekstremt fremmedkulturelle ift. f.eks. kinesere (som er svært opptatte av historie).
Selv synes jeg det er artig å besvare spørsmålet what's your opinion on nine-eleven? med at joda, det var det året Gange-Rolf ble gjort til hertug av Normandie, noe som skulle vise seg å bli svært viktig for England drøye 150 år senere. Hva terrorangrep i New York angår så er det minst 100 år for tidlig å si hva dette betyr, og jeg avstår derfor fra å kommentere (ut over det helt åpenbare, dvs. at den "offisielle historien" er en blank løgn).
Nuvel. Et særtrekk ved "amerikanske tilstander" er en slags misforstått toleranse av idioters rett til å ha og fremføre meninger basert i informasjon de ikke engang gidder å (dobbelt)sjekke. Det er derfor "typisk amerikansk" at det skal oppstå et slagord som TEACH THE CONTROVERSY! om den såkalte kreasjonismens plass i skoleverket. Dersom du kommer med kritikk av metodene deres fremstilles du som et hensynsløst monster som tramper på andre menneskers følelser. Og de skal be for deg.