harm

Skrevet av Emne: Yngvar Ustvedt - verre enn sitt rykte?  (Lest 3142 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
Yngvar Ustvedt - verre enn sitt rykte?
« på: 22. februar 2014, 11:45:36 »
Jeg har nettopp klort meg gjennom vikingboka hans Yngvar Ustvedt.

Ganske forbløffende til tider, men heldigvis slipper man å spekulere rundt agendaen til YU for han oppgir den allerede i forordet: Han liker ikke vikingene. De er et forstyrrende element i hans ellers ganske romantiske betatthet av "norsk" kunst, litteratur, mv. i den førkristne tida.

Ufrivillig komisk er YUs klokkertro på at det til enhver tid har eksistert etterrettelige og rettmessige "myndigheter" (slik det jo gjør den dag i dag, høhø), f.eks. når han beklager seg over at vikingene nektet Wessex-fogden å foreta en "rutinekontroll" av skip og last i 782. Men det drar seg mot det begredelige i lengden -- og totalt sett synes jeg han skyter over mål så det holder.

Jeg sitter tilbake med undring. Hvem er Yngvar Ustvedt? Kanskje er dette hans egentlige agenda...

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Sv: Yngvar Ustvedt - verre enn sitt rykte?
« Svar #1 på: 23. februar 2014, 12:55:11 »
For det første bør vi vel omtale YU i fortid - han døde i 2007.

For det andre tyder denne biografien i SNL på to viktige ting i denne sammenhengen;
1) Han var ikke historiker, men litteraturviter og journalist.
2) Han var primært opptatt av arbeiderbevegelsen og dens ymse ideologier, jfr. bibliografien på Wikipedia.

For det tredje tipper jeg det er denne boka du tar utgangspunkt i: https://bokelskere.no/bok/verre-enn-sitt-rykte-vikingene-slik-ofrene-saa-dem/9045/ Kjekt med slike henvisninger i seksjonen for bøker på Skepsisforumet.

Hvis han skal tillegges en eller annen agenda tror jeg den er å finne i det jeg har skrevet over. Dessuten er jo nyanseringer av hvem folk i Norge var i vikingetida ganske så vanlig om dagen. Ustvedts bok er kanskje en sentral del av dette?
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Kåre

« Svar #2 på: 23. februar 2014, 13:41:57 »
Jeg har ikke lest boka. Men når jeg ser tittelen "Verre enn sitt rykte", og særlig undertittelen "Vikingene slik ofrene så dem", mener jeg at forfatteren gjør det klinkende klart at dette ikke er ment å være en upartisk skildring, men et klart partsinnlegg. Han tar bevisst ofrenes parti, eller velger bevisst å se vikingene med ofrenes øyne. Og når han er så åpen om dette allerede fra boktittelen av, undrer det meg litt at noen finner på å kritisere forfatteren for å skrive akkurat en slik bok som tittelen forespeiler.

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #3 på: 06. mars 2014, 11:19:54 »
For det første bør vi vel omtale YU i fortid - han døde i 2007.

Bare en detalj. Mannen er død men verket hans lever, derfor "er" han (slik jeg ser det) helt til han blir glemt.

Når det gjelder dette med å se en voldshandling fra voldsofferets synsvinkel så er vel det "a foregone conclusion" (med mindre vi snakker om en heller grov form for masochisme). Jeg skulle anta det spiller liten rolle om det er en viking, en petsjneg eller sheriffen av Nottingham som klasker deg over skallen med stridskølla: Du vil uansett ikke synes noe om fyren.

Jeg er enig med YU i det premiss at vikinger glorifiseres inntil det kvalmende (bl.a. liker jeg dårlig begrepet "vikingtid" fordi det legger føringer for hvordan en viktig epoke skal tolkes) men jeg synes ikke han lykkes i å balansere vekta iom. (som sagt) at det for meg ser ut til at han skyter over mål, motivert av irrasjonelle, personlige antipatier -- og dermed kollapser prosjektet hans i det man i teateret kaller "privatisme". En samling av negativ propaganda er jo ikke mer etterrettelig enn sin motsetning, nicht was?

Nå er det vel ikke egentlig "ofrene" som uttaler seg heller, snarere politiske aktører som tjener på å svartmale militære fiender og skjønnmale sine egne fyrster og annet. Vi vet alle hvordan det gikk: Hedningene ble systematisk utryddet og kristenfolket vant. Kanskje skulle jeg heller rose YU for å holde føttene på bakken ift. å kalle vikingene djevler og demoner (slik bl.a. Dudo, som siteres flittig, gjorde) og heller stille opp en mer moderne dikotomi mellom "kriminelle" og "borgere" (slik han faktisk gjør).