Skrevet av Emne: Spørsmål om Skepsis  (Lest 9418 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
Sv: Spørsmål om Skepsis
« Svar #15 på: 26. februar 2014, 19:16:07 »
Om noen synes at tilsvaret mitt her virker litt flåsete så er det på bakgrunn av at jeg ikke helt ser problemet med partitilhørighet.
Der ligger vel hele problemet. Antidemokratene på venstresiden har klart hva antidemokratene på høyresiden bare kan drømme om: å bli ansett som stuerene. Skepsis er deres seneste offer.
Kanskje du kan vurdere å vente med å erklære noen som antidemokratiske til de faktisk gjør noe anti-demokratisk?

Utlogget kingvald

« Svar #16 på: 27. februar 2014, 06:12:14 »
Inge, du mener da virkelig ikke alt du har skrevet i denne tråden?

For hvis du gjør det, så demonstrerer du i tilfelle en meget farlig anti-demokratisk holdning!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Kåre

« Svar #17 på: 27. februar 2014, 09:44:16 »
Historien viser en nær sammenheng mellom sterk gudstro og antidemokratiske holdninger.

Utlogget Hardy

« Svar #18 på: 27. februar 2014, 16:02:01 »
Historien viser en nær sammenheng mellom sterk gudstro og antidemokratiske holdninger.

Fint med dokumentasjon på en side som Skepsis.

Habermas sier det er en sammenheng mellom religion og demokrati, nærmere bestemt

Sitat
Egalitarian universalism, from which sprang the ideas of freedom and social solidarity, of an autonomous conduct of life and emancipation, of the individual morality of conscience, human rights and democracy, is the direct heir of the Judaic ethic of justice and the Christian ethic of love.

Sitert her http://dekodet.blogspot.no/2011/12/hapls-historiels.html?m=1
Livet er den største av alle overraskelser.

Inge

• Gjest
« Svar #19 på: 27. februar 2014, 20:15:06 »
Kjell,
Så vidt jeg kan se etter søk er jeg den eneste som har reagert på at Skepsis har valgt en kommunist som leder. Tenk om Skepsis hadde valgt en nazist som leder, tror du jeg ville vært den eneste som hadde reagert da? Ville du vært komfortabel med å delta på forumet?

Jeg innser at kritikken min mot utnevnelsen av Magnus Bernhardsen som leder av Skepsis kan leses som et angrep mot personen. Jeg kjenner ikke vedkommende og min kritikk er rettet mot den totalitære ideologien han representerer, kommunismen.

Jeg er uansett ikke medlem av Skepsis, bare en interessert, så organisasjonen får gjøre hva den vil.

Utlogget Kåre

« Svar #20 på: 27. februar 2014, 20:29:44 »
Fint med dokumentasjon på en side som Skepsis.

Du kan begynne med å lese om den hellige allianse etter Napoleonskrigene, fortsette med Francos allianse med kirken og deretter se på framstående muslimers påstand om at demokrati er tyranni (fordi menneskeskapte lover settes i stedet for gudens påbud). Videre kan du lese litt historie selv, så finner du garantert mer.

Sitat

Habermas sier det er en sammenheng mellom religion og demokrati ...

Det finnes ikke noe som er så vanvittig at ikke en eller annen filosof i fullt alvor har hevdet det. (Fritt etter Cicero, hvis jeg ikke husker feil.)

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #21 på: 27. februar 2014, 20:30:45 »
Er kommunister like onde som jøder? Bare lurer på hvor mye vi må bekymre oss.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #22 på: 27. februar 2014, 21:36:01 »
Angående spørsmålet om jeg hadde vært komfortabel på forumet å delta hvis lederen for Skepsis var nazist, så er svaret ja, men om hadde snakk om en FRPer, så hadde det være å gå litt for langt for min smak.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #23 på: 27. februar 2014, 22:15:10 »
Kjell,
Så vidt jeg kan se etter søk er jeg den eneste som har reagert på at Skepsis har valgt en kommunist som leder.
Hvor har du det fra at Magnus Bernhardsen er kommunist? Fordi han er involvert i Noregs mållag og har gitt ut ei bok i samarbeid med Rød ungdom?
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #24 på: 27. februar 2014, 22:16:22 »
Kanskje Øystein Stray Spetalen er riktig person til å avklare om Magnus er kommunist? Han skal jo lage kommunistmusem i kjelleren sin.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget kingvald

« Svar #25 på: 28. februar 2014, 06:41:47 »
Kjell,
Så vidt jeg kan se etter søk er jeg den eneste som har reagert på at Skepsis har valgt en kommunist som leder. Tenk om Skepsis hadde valgt en nazist som leder, tror du jeg ville vært den eneste som hadde reagert da? Ville du vært komfortabel med å delta på forumet?

Jeg innser at kritikken min mot utnevnelsen av Magnus Bernhardsen som leder av Skepsis kan leses som et angrep mot personen. Jeg kjenner ikke vedkommende og min kritikk er rettet mot den totalitære ideologien han representerer, kommunismen.

Jeg er uansett ikke medlem av Skepsis, bare en interessert, så organisasjonen får gjøre hva den vil.
Selv om begge politiske ideologier, nazisme og kommunisme, har hatt sterke totalitære innslag der de har hatt statsmakt, så er det å sammenligne valget av en kommunist med valget av en nazist litt vel søkt.

Nazismen må vel i mye sterkere grad enn kommunismen sies å VÆRE en totalitær ideologi, med sitt fører-prinsipp. Det kommunistiske prinsippet om "proletariatets diktatur" er for det første mer rettet mot at et oligarki av en parti-elite skal utøve makten, og det i teorien bare i en overgangsperiode fram til det "sanne demokratiske" perfekte kommunistiske samfunn har oppstått. Det er derfor klart mer rom for demokratiske prosesser innenfor den kommunistiske ideologien. Totalitært styre er ideologisk sett mer som en avart, enn et grunnleggende prinsipp, i kommunismen.

Kommunismen åpner i større grad for å fungere som et personlig syn som praktiseres sammen med aktiv deltagelse innenfor et ellers ikke-kommunistisk, demokratisk, samfunn.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #26 på: 28. februar 2014, 08:42:27 »
Hvor har du det fra at Magnus Bernhardsen er kommunist? Fordi han er involvert i Noregs mållag og har gitt ut ei bok i samarbeid med Rød ungdom?

Har Bernhardsen skiftet politisk ideologi?

Da han satt i internasjonalt utvalg for Akp skrev han blant annet artikler som støttet væpnet kamp og væpnet revolusjon som nødvendige for å beseire den internasjonale kapitalistiske imperialismen. Eksempel: http://www.akp.no/avis/2002/03-motstand.html

Bernhardsen fortsatte å agitere for sin geriljaromantiske og revolusjonære venstreradikale trotsky-maoisme også etter at Akp og Internasjonale Sosialister gikk inn i partiet Rødt i 2007/08. Se eksempler fra bladet Frontlinjer.

For bare noen år siden skrev Bernhardsen altså om hvordan global militant maoisme var den beste politiske løsningen for å oppnå kommunistisk verdensrevolusjon. For de som ikke tilhører ytre venstre er det vanskelig å betegne Bernhardsens venstreradikale standpunkter som noe annet enn kommunisme. Men det kan godt hende at Bernhardsen har forandret mening og ikke lenger er revolusjonær kommunist? I så fall burde det understrekes - uavhengig om brukeren "Inge" på skepsisforumet med kreativ spekulasjon mener at Bernhardsens lederverv innebærer et kommunistisk kupp av Skepsis.

Utlogget Arne Kristian

« Svar #27 på: 28. februar 2014, 09:29:55 »
Klippet fra Skepsis sin nettside:

http://skepsis.no/index.php?page=avisen
Sitat
SKEPSIS er en uavhengig sammenslutning av engasjerte mennesker med det formål å fremme og publisere resultater av kritiske undersøkelser av fenomener som moderne sagn, mirakelberetninger, astrologi, parapsykologi, UFOer og andre ”okkulte” emner.

SKEPSIS skal være et kritisk korrektiv til fantastiske og dårlig begrunnede påstander i norsk offentlighet.

I tillegg har vi Skepsis sine vedtekter å forholde oss til (jeg fant dem ikke sånn i farten, kanskje noen kan hjelpe meg?).

Akkurat nå er denne tråden ganske stygg, kanskje spesielt siden man ikke vet hvem det er som skriver hva (jeg vet i alle fall ikke hvilke personer som skriver under hvilke nick). Den bærer typiske trekk med "ad hominem"-argumentasjon, man gjør tafatte angrep på mannen i stedet for saken. Har han gjort noe som Skepsisleder som gjør som gjør dere så bekymret at dere føler at dette er en ok måte å ta dette opp på?

En god skeptiker er bedre enn dette.

Selv om saken ikke er den samme, så synes jeg fremdeles denne historien bør huskes på:
Anstiftere, medløpere og andre møkkaspredere: http://skepsis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=1630

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #28 på: 28. februar 2014, 11:00:33 »
det kan godt hende at Bernhardsen har forandret mening og ikke lenger er revolusjonær kommunist? I så fall burde det understrekes

Hvis Magnus har lyst til å svare på spørsmål rundt sin personlige politiske oppfatning, må det være opp til ham. Det er ikke noe Skepsis kan besvare. (Forøvrig underskriver jeg Christophers holdning.)

Skepsis er partipolitisk nøytrale, men engasjementet har alltid vært forbundet med anti-totalitære holdninger. Hvis noen vil diskutere politisk ideologi, gjerne i lokale uttrykk som norsk maoisme, trotskisme eller andre ideologier i forholdet til Skepsis formål, så vil jeg anbefale en egen tråd om det.

Jeg vurderer uansett å splitte nåværende tråd siden den holder på å skifte i en slik retning (og strengt tatt kanskje bør det).

I tillegg har vi Skepsis sine vedtekter å forholde oss til (jeg fant dem ikke sånn i farten, kanskje noen kan hjelpe meg?).

Vedtektene er lenket til fra sakslisten til årsmøtet (via Dropbox): http://skepsis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=1631

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #29 på: 28. februar 2014, 11:18:22 »
Har han gjort noe som Skepsisleder som gjør som gjør dere så bekymret at dere føler at dette er en ok måte å ta dette opp på?

Selv synes jeg det er helt uproblematisk at lederen av Skepsis er kommunist. Den dagen alle verv er besatt av medlemmer fra obskure maoistiske sekter skal jeg dog dele Inges alarm  ;)

Men å sammenlikne det å stille spørsmålstegn ved en valgt leders politiske ideologi, med det å spre falske rykter om pedofili, er en lite konstruktiv sammenlikning.

Revolusjonær venstreradikalisme er for mange ekvivalent med antidemokratisk politisk ekstremisme. Forumbrukeren "Inge" mener sogar at det å velge en kommunist til leder er så og si det samme som å velge en nazist. Og selv om ingen seriøst vel kan mene at lederskiftet i Skepsis er et resultatet av en "kommunistisk infiltrasjon" - så ser jeg poenget med å diskutere spørsmålene Inge stiller. Ikke minst fordi det uansett vil bli diskutert. Både fordi revolusjonær kommunisme er en kontroversiell politisk ideologi og fordi det nok ikke tar mange strakser før konspi-altier har bakt femten kaker der Inge nøyde seg med oppskriften.

Å få sine egne politiske og ideologiske overbevisninger dissekert og diskutert av pseudonymer på internett blir imidlertid fort veldig personfokusert. Og med mindre Bernhardsen som Skepsisleder tvinger gjennom innsamlingsaksjoner til maostgeriljaen i Nepal som årets skeptiske kampsak, så synes jeg diskusjonen om kommunismen som totalitær ideologi, sammenlikningen mellom nazisme og kommunisme og hvorvidt antidemokrater, kommunister og nazister bør velges til ledere for Skepsis, heller burde åpnes i en ny tråd, adskilt fra personen Bernhardsen.