harm

Skrevet av Emne: Spørsmål om Skepsis  (Lest 9595 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Sv: Spørsmål om Skepsis
« Svar #30 på: 28. februar 2014, 13:23:49 »
Det Behemoth avslutter med er et viktig punkt. Men det er strengt tatt ikke noe for oss som forum-medlemmer. Det er ikke noe vi har noe med! Hvem Foreningen Skepsis skal ha som leder er en sak for medlemmene i Foreningen Skepsis. Jeg er ikke medlem, og har derfor ikke stemmerett. De av forum-medlemmene som også er foreningsmedlemmer hadde anledning til å delta på årsmøtet, hvor de kunne stemme for, eller mot, den aktuelle lederen.

Flertallet av medlemmene i Foreningen Skepsis som valgte å delta på årsmøtet valgte denne lederen. Case closed!

Så kan man som forum-medlem diskutere hvor egnet kommunister, som gruppe, er til slike verv. Og for den del nazier, eller bekjennende kristne, ateister, agnostikere osv. Men den debatten er lite produktiv. Det som bør gjelde er den enkelte forenings stemmeberettigedes syn på den enkelte kandidats egnethet! Ikke-medlemmer har ikke noe med hva foreningen velger. Å forlange å kunne påvirke ledervalg i foreninger man selv ikke er medlem av er i alle fall anti-demokratisk!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #31 på: 04. mars 2014, 20:58:05 »
Kan også nevnes at hvis noen er misfornøyd med hvem som velges på årsmøtet (for det er de som velger styret), er det bare å melde seg inn, betale kontingenten, møte opp (det var altfor få sist) og stille til valg. Hvis du ikke møtte opp, vet du hvem du har å takke for resultatet.

Bernhardsen har ikke tedd seg klanderverdig på noen måte i de sammenhenger jeg har hatt med ham å gjøre, så selv som antikommunist skal jeg ikke holde det mot ham. Jeg kommer definitivt ikke til å stille til valg de neste par årene, siden jeg mistenker dette kunne skade foreningen. Styremedlemmer bør være arbeidsdyktige som minstekrav.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget kingvald

« Svar #32 på: 05. mars 2014, 06:53:02 »
Kan også nevnes at hvis noen er misfornøyd med hvem som velges på årsmøtet (for det er de som velger styret), er det bare å melde seg inn, betale kontingenten, møte opp (det var altfor få sist) og stille til valg. Hvis du ikke møtte opp, vet du hvem du har å takke for resultatet.

Tiltredes!

Kjell Ingvaldsen

ps
 :-[ Fortsatt ikke-medlem!
ds

Utlogget Christopher

« Svar #33 på: 05. mars 2014, 11:08:42 »

Inge

• Gjest
« Svar #34 på: 14. mars 2014, 11:40:48 »
Systemic conspiracy theories. The conspiracy is believed to have broad goals, usually conceived as securing control of a country, a region, or even the entire world. While the goals are sweeping, the conspiratorial machinery is generally simple: a single, evil organization implements a plan to infiltrate and subvert existing institutions. This is a common scenario in conspiracy theories that focus on the alleged machinations of Jews, Freemasons, or the Catholic Church, as well as theories centered on Communism or international capitalists.

Undres om Inge kjenner seg igjen i noe av det som nevnes i siste avsnitt, med tanke på emnet Spørsmål om Skepsis?

Lederen av Skepsis har erfaring fra AKP og Rødt og kan sikkert avklare for oss hvorvidt ytterste venstre driver med infiltrering av frivillige organisasjoner.

Red.: Dette innlegget er flyttet inn hit fra tråden om Feminismekritikk.
« Siste redigering: 15. mars 2014, 03:28:36 av Gnisten »

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
« Svar #35 på: 15. mars 2014, 11:35:27 »
Har han egentlig det? Wikipedia-siden var litt tynn på akkurat det der. Sa ingenting om partimedlemskap i det hele tatt.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Inge

• Gjest
« Svar #36 på: 17. mars 2014, 13:52:55 »
Har han egentlig det? Wikipedia-siden var litt tynn på akkurat det der. Sa ingenting om partimedlemskap i det hele tatt.
Forstår jeg det riktig at du var tilstede på det siste årsmøtet til Skepsis? Magnus Bernhardsen har tidligere i tråden skrevet at hans partitilhørighet ble opplyst om under presentasjonen av kandidatene til ledervalget. Hvis det er tilfellet skjønner jeg ikke hvorfor du ikke tror at han er kommunist.

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #37 på: 17. mars 2014, 14:42:29 »
Jeg må si at jeg skjønner lite av dette maset om infiltrering fra venstresida. Skal en persons politiske tilhørighet diskvalifisere vedkommende fra verv i lag og foreninger?

Spørsmål til Inge: Ville det vært infiltrering om Bernhardsen hadde vært medlem av SV? AP? SP? V? KrF? H? FrP? Andre partier? Om han ikke var medlem av et politisk parti men allikevel offentliggjorde sin politiske tilhørighet? Om han var medlem av LO eller andre arbeidstakerorganisasjoner? Om han var medlem av andre interesseorganisasjoner? Hvorfor/hvorfor ikke? Er det andre organisasjoner du mener personer med "venstresympatier" bør holde seg unna?
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Christopher

« Svar #38 på: 17. mars 2014, 14:54:10 »
Jeg har vell allerede skrevet tidligere at jeg er medlem av Venstre og tidlgiere medlem av Høyre. Det er jo borgelige partier, så da var vell  ikke det så farlig da..... Jeg føler forøvrig at denne diskusjonen begynner å bli litt håpløs. Styret i Foreningen Skepsis forholder seg til de vedtekter som er gitt av årsmøtet og det mandatet vi har i forhold til årsmøtet. Utover det oppererer ikke vi som styret med noen personlig agenda. Selv i arbeidsgruppene blir det gjort demokratiske avgjørelser i forhold til satningsområder og de ønskene medlemmer i arbeidsgruppene har i forhold til arbeid og progresjon.

(Beklager eventuelle skrivefeil, men nettleseren jeg sitter på nå har ingen rettskrivningsfunksjon og jeg har dysleksi)

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #39 på: 17. mars 2014, 15:17:33 »
Det er greit å ha partipolitisk balanse, Christopher, men det virker ikke som Inge synes dette er nok. Derav mine spørsmål i min forrige posting :-)
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget eirik

« Svar #40 på: 17. mars 2014, 15:31:23 »
Angående spørsmålet om jeg hadde vært komfortabel på forumet å delta hvis lederen for Skepsis var nazist, så er svaret ja, men om hadde snakk om en FRPer, så hadde det være å gå litt for langt for min smak.

Naziene blir ikke ledere i skepsis, de blir satt til å moderere på forumet. Håhåhå!!

Hjelper det med smilefjes for å tydeliggjøre at dette er knusktørr humor? Isåfall ;D ;D ;D

Utlogget eirik

« Svar #41 på: 17. mars 2014, 15:50:30 »
Jeg synes det er unødvendig defensivt å avfeie kritikk med valg av leder, fordi kritikeren ikke er medlem i Skepsis. Det er ikke antidemokratisk, som det ble hevdet, å lufte kritiske meninger. Selv om jeg mener dette med "infiltrasjon" er langt over mål. Idealistiske 16-åringer er lett å påvirke - tilårskomne skeptikere sånn generelt? Not so much, jf. dette forumet..

Jeg som ikke-medlem ville ytret min mening hvis f. eks. Noregs Mållag valgte inn et Vigrid-medlem som leder. En må gjerne få være medlem i Vigrid - men da får man jaggu tåle kritiske spørsmål om det. (jeg sammenlikner ikke Vigrid med AKP, annet enn at det er fringe-fenomener med et uavklart forhold til demokrati og voldsbruk, og er organisasjoner de fleste er negative til)

Den artikkelen som Behemoth lenket til - står du fremdeles inne for dette, magnusbe?

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #42 på: 17. mars 2014, 18:14:01 »
Naziene blir ikke ledere i skepsis, de blir satt til å moderere på forumet. Håhåhå!!
Jawohl.

Hjelper det med smilefjes for å tydeliggjøre at dette er knusktørr humor? Isåfall ;D ;D ;D
Nein.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget eirik

« Svar #43 på: 17. mars 2014, 18:19:38 »
Ein gute moderator Schlafen nicht!

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Utlogget kingvald

« Svar #44 på: 18. mars 2014, 07:36:53 »
Jeg synes det er unødvendig defensivt å avfeie kritikk med valg av leder, fordi kritikeren ikke er medlem i Skepsis. Det er ikke antidemokratisk, som det ble hevdet, å lufte kritiske meninger. Selv om jeg mener dette med "infiltrasjon" er langt over mål. …

Å lufte kritiske meninger er OK, men vi som ikke er medlemmer har altså ikke stemmerett! Å kreve at våre meninger skal overstyre meningen til de som har stemmerett er antidemokratisk. De stemmeberettigede medlemmene i Foreningen Skepsis valgt ham på lovlig vis, vel vitende om hvem kandidaten var, til leder! OK, da får vi akseptere det. Og heller melde oss inn og som stemmeberettigede gi vårt bidrag for eller mot eventuelt gjenvalg ved neste ledervalg. Fram til da må vi akseptere hva de stemmeberettigede har valgt.

Og når det gjelder "infiltrasjon": Ja, det er nok langt over mål!

Og når det gjelder mitt manglende medlemskap: Jada, jeg vet det, jeg burde ha fått ordnet det snart! Men det er altså ikke gjort!

Kjell Ingvaldsen