harm

Skrevet av Emne: Spørsmål om Skepsis  (Lest 9407 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget eirik

Sv: Spørsmål om Skepsis
« Svar #45 på: 20. mars 2014, 01:09:05 »
Jeg synes det er unødvendig defensivt å avfeie kritikk med valg av leder, fordi kritikeren ikke er medlem i Skepsis. Det er ikke antidemokratisk, som det ble hevdet, å lufte kritiske meninger. Selv om jeg mener dette med "infiltrasjon" er langt over mål. …

Å lufte kritiske meninger er OK, men vi som ikke er medlemmer har altså ikke stemmerett! Å kreve at våre meninger skal overstyre meningen til de som har stemmerett er antidemokratisk.

Det tror jeg ingen her har gjort, iallefall slik jeg tolker det. Men greit,  det ser ikke ut som vi får et svar her.

Utlogget frenchisbacan

« Svar #46 på: 23. mars 2014, 23:04:43 »
Antitotalitære straumningar gjennomsyrar skepsis, slik eg ser det, og det er soleis ein interessant prinsipiell debatt Inge reiser. Diverre sler han delvis beina under seg sjølv i sitt dårleg skjulte personangrep. Synd for den prinsipielle sida av debatten.

Slik eg vurderar det er totalitær tilhøyrigheit like vanskeleg å foreine med skepsisisme, som det å vera personleg kristen.

Utlogget kingvald

« Svar #47 på: 24. mars 2014, 06:55:09 »
Er en fryd å lese frenchisbacans innlegg, med hans praktfulle brug av det Norske sprog. Som dere ser valgte jeg å poengtere min egen triste avhengighet av dansk-varianten bokmål litt ekstra i denne rosen.

En annen grunn til fryden over hans innlegg er ofte innholdet. Og også her påpeker han et viktig poeng: Det er ofte vanskelig å være tilstrekkelig skeptisk til ens egne dogmer. Og når man da har tilknytning til en eller annen bevegelse, livssynsmessig, politisk eller på andre felt, så følger det ofte med slike dogmer som nisser på lasset. Noen bevegelser og miljøer har flere dogmer enn andre, men du finner dem overalt. Så: Vær skeptisk til alt, ikke minst deg selv!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Anders Westlund

« Svar #48 på: 25. mars 2014, 23:12:40 »
Det er ofte vanskelig å være tilstrekkelig skeptisk til ens egne dogmer. ..... Så: Vær skeptisk til alt, ikke minst deg selv!
Helt enig Kingvald!

Utlogget kingvald

« Svar #49 på: 26. mars 2014, 05:10:24 »
Det er ofte vanskelig å være tilstrekkelig skeptisk til ens egne dogmer. ..... Så: Vær skeptisk til alt, ikke minst deg selv!
Helt enig Kingvald!
Hyggelig at du også har innsett det, Anders. Da kan vi forhåpentlig snart føre en faktabasert klimadebatt, frigjort fra dogmet "IPCC tar feil".

Kjell Ingvaldsen