Skrevet av Emne: Skriftserie frå Skepsis  (Lest 3292 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget magnusbe

• leiar i Skepsis
    • twitter
Skriftserie frå Skepsis
« på: 05. mars 2014, 01:04:26 »
Foreininga Skepsis planlegg å starta ein skriftserie med kort- og lettfatta innføringar i ulike emne, der vi vil visa fram føremunane med kritisk tenkjing og ei vitskapleg tilnærming. Målsetjinga er altså ikkje å peika nase til dei alternative eller lettlurte, men å prøva å gje eit overblikk over kva vi trygt kan seia på dette punktet i soga.

Heftene vil i utgangspunktet verta publisert elektronisk, og til ein låg pris.

Vi har alt kome eit godt stykke på veg med planane, men ser for oss at dette er noko vi vil halda på med i lang tid framover. Vi vil gjerne ha innspel frå dykk om det er emne de meiner bør dekkjast i denne serien, og høyrer gjerne frå dei som vil bidra med å skriva eller hjelpa til på anna vis.

Desse emna er på blokka no:

Ein skeptisk guide til
… god lyd
… kjeldekritikk
… god ernæring
… spøkelsesjakt
… yoga / meditasjon / massasje
… kosttilskot
… kosmetikk
… trening / slanking
… coaching / sjølvhjelp
… MLM / pyramidespel
… krystallar
... kryptozoologi

Eg kjem til å senda PM til folk her på forumet eg har sett har kunnskap innan ulike felt!

Utlogget Roger

Sv: Skriftserie frå Skepsis
« Svar #1 på: 05. mars 2014, 05:42:59 »
Fantastisk initiativ!
Bidrar gjerne med gjennomlesning av utkast og tilbakemeldinger.
Hvis du gjør det du alltid har gjort, så får du det du alltid har fått..

Utlogget kingvald

« Svar #2 på: 05. mars 2014, 06:42:31 »
Først må jeg slutte meg til Roger!
Fantastisk initiativ!
Bidrar gjerne med gjennomlesning av utkast og tilbakemeldinger.

Men går det an å også få med pseudoarkeologi (og tilsvarende historie)?

Og noe, jeg vet ikke helt hva, som kan hjelpe allmennheten å gjennomskue myter som den grusomme organiserte kriminelle sammensvergelsen om å loppe oss nordmenn med rumenske rom-tiggere (som selvsagt eeeeeeeeeeeegentlig er her for å stjele alt vi har!) Eller alle muslimers samarbeid for å tvangsomvende oss "gode vestlige" til islam!

Noe dekkes av kildekritikk, men kanskje det behøves noe mer rettet mot disse temaene?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget magnusbe

• leiar i Skepsis
    • twitter
« Svar #3 på: 05. mars 2014, 11:26:58 »
Men går det an å også få med pseudoarkeologi (og tilsvarende historie)?

Og noe, jeg vet ikke helt hva, som kan hjelpe allmennheten å gjennomskue myter som den grusomme organiserte kriminelle sammensvergelsen om å loppe oss nordmenn med rumenske rom-tiggere (som selvsagt eeeeeeeeeeeegentlig er her for å stjele alt vi har!) Eller alle muslimers samarbeid for å tvangsomvende oss "gode vestlige" til islam!

Pseudoarkeologi - absolutt!

Til det andre punktet ditt: Ein skeptisk guide til den andre? Altså, ei historisk gjennomgang av korleis nokre grupper har vore gjort til fiendar eller ei fåre. Kunne det vore ein veg å gå?

Utlogget kingvald

« Svar #4 på: 05. mars 2014, 11:33:29 »
Min utheving!
Til det andre punktet ditt: Ein skeptisk guide til den andre? Altså, ei historisk gjennomgang av korleis nokre grupper har vore gjort til fiendar eller ei fåre. Kunne det vore ein veg å gå?
Utmerket, da fanger man jo opp enda mer enn noen enkeltgrupper som jeg hengte meg opp i. Slik som politiske, religiøse og lignende typer fiende-bilder. Og tittelen er jo da alt klar!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #5 på: 05. mars 2014, 16:56:50 »
Ein skeptisk guide til
… god lyd

For et par år siden hadde vi en lang tråd (293 innlegg hittil) i forumet:

http://forum.skepsis.no/index.php/topic,215.0.html  [Overtru i audiobransjen]

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #6 på: 05. mars 2014, 18:07:01 »
Ein skeptisk guide til […] … kjeldekritikk

Hvis du googler < kildekritikk site:forum.skepsis.no > får du mange treff. Her er noen aktuelle tråder:

http://forum.skepsis.no/index.php/topic,4429.0.html  [Kildekritikk som skolefag]

http://forum.skepsis.no/index.php?topic=2763.0  [Hva skal Skepsis drive med?]

http://forum.skepsis.no/index.php/topic,974.0.html  [Hva regnes som ubrukelige kilder?] [Skikkelig kverulant-tråd fra forumets første år, men aller siste innlegg (og det blir ikke flere) av Stephan Brun er vel verdt å lese.]

Dupree

• Gjest
« Svar #7 på: 05. mars 2014, 20:47:51 »
Bør ikke astrologi være med? Hva med Feng Shui (det er kanskje ikke så utbredt her i landet)? Og hva med magnetiske armbånd og andre duppeditter som skal hjelpe mot alt fra gikt til elektromagnetisk stråling?

Kjempeflott initiativ!

Utlogget Bjørn Arve

« Svar #8 på: 05. mars 2014, 23:41:06 »
Denne skriftserien tror jeg aldri tar slutt om man ikke ønsker det. Det vil alltid dukke opp nye temaer og nye emner, samt at emner vil kunne fornyes etter en tid.

Utlogget magnusbe

• leiar i Skepsis
    • twitter
« Svar #9 på: 05. mars 2014, 23:58:50 »
Ein tanke er å ta tak i ting der ein kanskje ikkje ventar at Skepsis har ei meining. Ingen hoppar i stolen av at skeptikarar meiner astrologi er bogus, for å seia det slik.

Men kvifor skal skeptikarar meina noko om audiofili, eller yoga? Det kan vekkja meir interesse.

Gnusten, eg har alt lagra fleire av dei trådane  ;)

Utlogget Roger

« Svar #10 på: 06. mars 2014, 08:14:34 »
Hva med å legge dette i en enkel lese-app. Lett tilgjengelig for alle, kan oppdateres etter behov, både ved nye emner og ny empirisk kunnskap. Vil kunne brukes som direkte tilgjengelig oppslagsverk og kan prises etter ønske. Kan kanskje tilbys skeptikere i andre land. Da er det bare for dem å oversette. De kan også abonnere på norske oppdateringer og bare oversette.
Hvis du gjør det du alltid har gjort, så får du det du alltid har fått..

Utlogget Theodora

« Svar #11 på: 07. mars 2014, 11:50:39 »
Artig prosjekt! Høres litt ut som skepdic.com?  Synes også at det kan være bra PR å kritisere noe "nytt", noe som skepsisforeninger ikke pleier å bry seg om - som gullkabler og kettlebells.
"En skeptisk guide til den andre" høres enestående ut.

Hva med å legge dette i en enkel lese-app. Lett tilgjengelig for alle, kan oppdateres etter behov, både ved nye emner og ny empirisk kunnskap. Vil kunne brukes som direkte tilgjengelig oppslagsverk og kan prises etter ønske. Kan kanskje tilbys skeptikere i andre land. Da er det bare for dem å oversette. De kan også abonnere på norske oppdateringer og bare oversette.

Noproblemo å utvikle (til èn plattform) så lenge man har et årleit dataformat å jobbe med og så lenge Skepsis har råd til å betale noen, evt en velvillig sjel som gjør det pro bono. Man kan lage en to-språklig versjon fra begynnelsen av; for utvikleren har det ingenting å si. Men da må det være ferdig oversatt og ferdig formattert. 
"Pocket-Skeptic", "Skeptapp", "The Mobile Skeptic". Noe sånt. Men skal man ha det til flere platforms så blir det litt knotat. Jeg kan ihvertfall ikke kode for iOS, ikke kjenner jeg noen som kan det heller. Men Android er det ganske mange som utvikler til, og det hadde ikke tatt spesielt lang tid å utvikle en slik app.