harm

Skrevet av Emne: PLACEBODEFEKTEN av Gunnar R. Tjomlid  (Lest 2377 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
PLACEBODEFEKTEN av Gunnar R. Tjomlid
« på: 25. mars 2014, 12:25:13 »
Jeg fant ikke den her under spalten for bøker så jeg kommenterer her:*

Interessant lesning men jeg kastet boka i veggen da jeg ankom side 126-127. Hvorfor? Jeg siterer:

Sitat
Problemet med denne typen tester er at de sjelden gir oss gode svar, selv om vi kanskje føler at de er nyttige. De er sterkt påvirket av vår hukommelse, dagsform, følelser og andre variabler som vi vanskelig kan kontrollere. Var den deodoranten egentlig bedre, eller svettet jeg bare mindre fordi jeg ikke stresset så mye i dag? Brukte jeg kortere tid til jobb fordi den nye veien var raskere, eller fordi jeg gikk litt hurtigere? Varte batteriene fra Duracell lengre, eller var det bare det at jeg brukte nesehårsfjerneren oftere da jeg prøvde ut Energizer-batteriene fordi jeg datet Henriette akkurat da? Føles det som om batteriene varte lenger bare fordi de kosttet dobbelt så mye og jeg derfor forventet at de skulle vare lenger? Kjentes huden min mykere ut bare fordi jeg hadde sett så mange reklamer som sa at denne hudkremen skulle gi slik effekt? Uten en systematisk tilnærming til denne typen tester vil resultatene som regel handle mer om hva vi ønsker eller forventer skal være sant, enn hva som faktisk er det.

Kanskje er det bare meg men dette er et typisk eksempel på noe som irriterer meg med "skeptikere": De tenker ikke særlig langt. Greit nok at det er mye bra sadistisk hygge i å mobbe duster. Det synes jeg også. Jeg liker å se dem gråte. Men skal du først være med på leken så får du dæven døtte meg tåle steken selv også -- og i dette tilfelle handler steken om små og tilsynelatende ubetydelige ting som det at en deodorant ikke har noe som helst sammenheng med svettemengden. Det er, som ordet tydelig sier, en luktfjerner (eller rettere sagt: olfaktorisk sminke, en alternativ lukt).

Så kommer det som er alvorlig: Kosmetikkindustrien representerer et minst like alvorlig helseproblem som såkalt alternativ behandling. Huden vil "kjennes myk ut" hvis du lar den være i fred -- istedenfor å koke og lute den hver dag, for deretter å påføre "fuktighetskrem" istedenfor det fettet som huden selv produserer for å holde seg i form. Dette er en slags heldekkende, rituell omskjæring som gjøres hver eneste dag, opptil flere ganger om dagen, av homo inhabilis, disse irriterende moderne, urbane middelklasse-fjolsene som ville hatt en snøballs sjanse i helvete til å overleve, på egen hånd, i vill tilstand, ute i naturen. Hvorfor? Jo fordi de naturlige kroppsprosessene -- inkludert men på ingen måte begrenset til svetting, avføring, osv. -- assosieres med en primitiv tilstand som de har "forbedret" seg bort ifra.

Nuvel.

Jeg kastet boka i veggen og grumlet "homo inhabilis" til meg selv, men jeg plukket den opp igjen noen timer senere, etter en forfriskende tur utendørs, og leste den ferdig. Vet du hva som er virkelig deprimerende? At forfatteren ber om unnskyldning for å fremføre de beste partiene av teksten, nemlig der hvor han blir emosjonell, helt mot slutten. Hvorfor? Vel, det burde være en kjent sak at fornuftsargumenter ikke virker -- så skal du bedrive folkeopplysning må du engasjere dine lesere nede på ballenivået. Ellers blir det "preaching to the choir", dvs. rundebords-onani blant en krets nikkere som var enige allerede fra utgangspunktet av, eller sagt med andre ord: "skeptikerne".

Selvfølgelig er alternativ medisin bare sprøyt -- men hvorfor fortelle det til folk som allerede vet dette? Skal du nå frem til de som trenger å høre det så må du tenke mer som Adolf Hitler enn som Albert Einstein.

* Red.: Innlegget er splittet fra dette emnet: Lansering av PLACEBODEFEKTEN av Gunnar R. Tjomlid.
« Siste redigering: 25. mars 2014, 14:48:44 av Gnisten »