Skrevet av Emne: Gatekunstneren Dan Park arrestert i Sverige  (Lest 36558 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Inge

• Gjest
Gatekunstneren Dan Park arrestert i Sverige
« på: 31. mars 2014, 21:12:35 »
Gatekunstneren Dan Park http://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Park sitter for øyeblikket arrestert i Sverige, anklaget for hets mot folkegruppe.

Her er Dan Parks blogg: http://lidlday.blogspot.se/

Jeg er interessert i å høre andre skeptikeres meninger om ytringsfrihet kontra rasisme i denne sammenhengen. Så langt jeg kan se etter å ha lest på nettet er Dan Park godt innenfor det som må tillates i et demokratisk samfunn. Så kan man gjerne anklage ham for å være rasist eller å være en dårlig kunstner. Men så lenge det ikke finnes en umiddelbar trussel mot liv og helse bør ikke ytringer være straffbare.

Norske medier har så langt ikke grepet fatt i at en kunstner er arrestert på grunn av sin kunstneriske virksomhet i vårt naboland Sverige, etter hva jeg har sett.
« Siste redigering: 31. mars 2014, 21:25:08 av Inge »

Utlogget kingvald

Sv: Gatekunstneren Dan Park arrestert i Sverige
« Svar #1 på: 01. april 2014, 06:48:48 »
Norske medier har så langt ikke grepet fatt i at en kunstner er arrestert på grunn av sin kunstneriske virksomhet i vårt naboland Sverige, etter hva jeg har sett.
Det jeg kunne se er det heller snakk om at norske medier ikke har giddet å slå opp at en spreder av rasistisk propaganda har blitt arrestert for å ha spredd propaganda. Hans propaganda ville i Norge lett finnes å være i strid med f.eks. Straffelovens § 135a.

Dessverre er det slik at det er så mange rasister der ute i den store verden at hvis alle norske medier skulle rapportere om alle, så ville vi druknet i rapporteringen.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget TLDuke

« Svar #2 på: 01. april 2014, 08:51:10 »
Jeg er interessert i å høre andre skeptikeres meninger om ytringsfrihet kontra rasisme i denne sammenhengen.
Det hadde vært fint om du la fram eksempler i denne sammenhengen. Dan Parks ser for meg ut til å være mer opptatt av å provosere for provokasjonens del mer enn å drive rasistisk propaganda. På den måten minner han meg mer om Morten Traaviks Nord-korea-prosjekt: Oppmerksomhet for enhver pris.

Ønsker du å snakke om provokasjon/reaksjon eller vil du debattere hvor grensen mellom rasisitiske ytringer og ytringsfrihet faktisk går?

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #3 på: 01. april 2014, 10:02:33 »
Jeg er interessert i å høre andre skeptikeres meninger om ytringsfrihet kontra rasisme i denne sammenhengen. Så langt jeg kan se etter å ha lest på nettet er Dan Park godt innenfor det som må tillates i et demokratisk samfunn. Så kan man gjerne anklage ham for å være rasist eller å være en dårlig kunstner. Men så lenge det ikke finnes en umiddelbar trussel mot liv og helse bør ikke ytringer være straffbare.

Mitt syn er at kunstnerisk virksomhet - selv om den er provokativ, politisk og/eller propagandistisk - bør vernes av ytringsfriheten. Det gjelder også Dan Parks kunst.

Problemet til Dan Park i denne sammenhengen er nok at han er en gatekunstner som klistrer opp kunsten sin i det offentlige rommet og på internett isteden for i tradisjonelle gallerier. Det gir en helt annen oppmerksomhet, og det blir derfor en mer ullen gråsone. Jeg vet om en masse kunst jeg helst ikke vil ha tvunget opp i ansiktet utenfor kunstgalleriene. Samtidig er politisk gatekunst noe vi har levd med i europeiske storbyer i årevis.

Det var lite reaksjoner da Dan Park drev med militant veganistisk kunst rettet mot kjøttindustrien. Seriemorder og skolemassakerkunsten førte heller ikke til noe gjennombrudd. Det var først når han begynte med det han driver med nå at han vekket oppsikt. Men jeg tror at flere kunstnere etterhvert vil følge i Parks fotspor, da rasisme, nazisme og pedofili er tre gjenstående kollektive tabuer som kan få en kunstner straffeforfulgt i et Vesten som ellers har en lang tradisjon for å verne om kunstens absolutte frihet - også når den er anstøtelig, provokativ eller tabuoverskridende.

Inge

• Gjest
« Svar #4 på: 03. april 2014, 15:44:13 »
Hans propaganda ville i Norge lett finnes å være i strid med f.eks. Straffelovens § 135a.
Det er nettopp det som bekymrer meg. Det finnes en lov som begrenser en kunstnerisk undersøkende tilnærming til verden og virkeligheten.

Etter min mening bør straffelovens paragraf 135a fjernes. Det finnes allerede lover som beskytter mot oppfordring til vold og mot ærekrenkelse. Alt § 135a bidrar til er å skremme individer fra å ytre seg fritt.

Inge

• Gjest
« Svar #5 på: 03. april 2014, 15:53:12 »
Jeg er interessert i å høre andre skeptikeres meninger om ytringsfrihet kontra rasisme i denne sammenhengen.
Det hadde vært fint om du la fram eksempler i denne sammenhengen. Dan Parks ser for meg ut til å være mer opptatt av å provosere for provokasjonens del mer enn å drive rasistisk propaganda. På den måten minner han meg mer om Morten Traaviks Nord-korea-prosjekt: Oppmerksomhet for enhver pris.

Ønsker du å snakke om provokasjon/reaksjon eller vil du debattere hvor grensen mellom rasisitiske ytringer og ytringsfrihet faktisk går?
Hva Dan Park ser ut til å være for deg er sikkert interessant for deg. Er du kunstkritiker?

Dan Park er en gatekunstner som er arrestert for hets mot folkegruppe. Det er i denne sammenhengen jeg stiller spørsmål om ytringsfrihet kontra rasisme.

Utlogget kingvald

« Svar #6 på: 04. april 2014, 07:25:15 »
Etter min mening bør straffelovens paragraf 135a fjernes. Det finnes allerede lover som beskytter mot oppfordring til vold og mot ærekrenkelse. Alt § 135a bidrar til er å skremme individer fra å ytre seg fritt.
I 2005 ble det, etter grundig debatt, vedtatt en ny Straffelov. Av forskjellige grunner er den ennå ikke trådt i kraft. Et av temaene som ble sterkt debattert i den anledning, og hvor konklusjonen vel ble trukket med en bred støtte i folket, var slike handlinger som dette gjelder. Noe som da er interessant er hvordan denne nye, ikke i kraft-trådte, Straffeloven forholder seg til omtalte "kunstners" aktiviteter. Jeg mener at Dan Parks handlinger ville måtte vurderes opp mot ikke bare en paragraf, men mot 2005-Straffelovens §§ 185, 264 og 352.

Ja, Straffeloven § 135a bidrar til å skremme individer fra å ytre seg fritt. Fordi våre folkevalgte, med bred støtte blant velgerne, mener at enkelte ytringer er av en slik art, så krenkende for de de omhandler, at retten til beskyttelse mot slik krenkelse er sterkere enn ytringsfriheten. At faktisk det begrensede vernet någjeldende § 135a gir ikke er nok, og at vi ønsker et enda sterkere vern. For å beskytte borgerne mot uakseptable krenkelse, så må faktisk de som ønsker å komme med slike ytringer skremmes fra å ytre seg fritt!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget TLDuke

« Svar #7 på: 04. april 2014, 09:18:53 »
Hva Dan Park ser ut til å være for deg er sikkert interessant for deg. Er du kunstkritiker?

Dan Park er en gatekunstner som er arrestert for hets mot folkegruppe. Det er i denne sammenhengen jeg stiller spørsmål om ytringsfrihet kontra rasisme.
Jeg ba deg relativt pent om å klargjøre hva du mener. Noe du ikke gjør. Deg om det.

Og jeg er ikke kunstkritiker, hva nå enn det har med saken å gjøre.

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #8 på: 04. april 2014, 09:52:30 »
I 2005 ble det, etter grundig debatt, vedtatt en ny Straffelov. Av forskjellige grunner er den ennå ikke trådt i kraft. Et av temaene som ble sterkt debattert i den anledning, og hvor konklusjonen vel ble trukket med en bred støtte i folket, var slike handlinger som dette gjelder. Noe som da er interessant er hvordan denne nye, ikke i kraft-trådte, Straffeloven forholder seg til omtalte "kunstners" aktiviteter. Jeg mener at Dan Parks handlinger ville måtte vurderes opp mot ikke bare en paragraf, men mot 2005-Straffelovens §§ 185, 264 og 352.

Ja, Straffeloven § 135a bidrar til å skremme individer fra å ytre seg fritt. Fordi våre folkevalgte, med bred støtte blant velgerne, mener at enkelte ytringer er av en slik art, så krenkende for de de omhandler, at retten til beskyttelse mot slik krenkelse er sterkere enn ytringsfriheten. At faktisk det begrensede vernet någjeldende § 135a gir ikke er nok, og at vi ønsker et enda sterkere vern. For å beskytte borgerne mot uakseptable krenkelse, så må faktisk de som ønsker å komme med slike ytringer skremmes fra å ytre seg fritt!

Jeg ser du skriver "kunstner" i anførselstegn, som om Dan Park ikke var en egentlig kunstner. Man kan mene hva man vil om mannens kunstproduksjon (han har holdt på i over 20 år) - men hvis det Dan Park driver med ikke er kunst, da er det veldig mye av den moderne kunsten som heller ikke er kunst.

Når det gjelder lovverket i Sverige, så tviler jeg på at Dan Park vil la seg skremme, da han allerede for noen år siden ble dømt for "hets mot folkgrupp" uten at det la noen demper på aktiviteten. Tvert om er straffeforfølgelsen av ham forlengst blitt springbrettet han bruker for å få ytterligere oppmerksomhet.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #9 på: 04. april 2014, 10:15:33 »
Vil det å heise et naziflagg på det som de facto er et nasjonalt krigsminnesmerke (altså minnesmerke over hendelser fra andre verdenskrig) være akseptabelt? Har vært med på akkurat dette, i en kunstnerisk sammenheng. Det ga en svært vond smak i munnen, og det føltes svært kjipt - for ikke å si jævlig. Men sammenhengen var viktig, dermed også hensikten. Vårt forsett med å gjøre det var altså ikke en nazitriumf, men noe helt annet som bla. hadde til hensikt å vise nazismens grusomme konsekvenser.

Det er nå det. Kommer ikke til å forklare dette ytterligere. I hvert fall ikke nå.

Når man leser lover er det viktig å lese grundig. I Straffelovens §135 står det:
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt <..>

Dette er viktig, fordi det sier noe om at hensikten med handlingen - og overveielsene i forveien - er avgjørende for om den er ulovlig. I og med at Dan Park såpass klart og tydelig gjør sine ting som et kunstprosjekt, med en hensikt som må sies å være det motsatte av hva "ekte" nazister har, er det han gjør ikke straffbart etter loven.

I den nye straffeloven - som nåværende justisminister presser på for å få implementert i løpet av neste år - er formuleringen omtrent den samme. Forskjellen er at strafferammene er tatt med i paragrafen:
§ 185. Hatefulle ytringer

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a)   hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b)   religion eller livssyn,
c)   homofile orientering, eller
d)   nedsatte funksjonsevne.

Ikke ikr.
0   Endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

"Kongolandsbyen" vil komme inn under dette hvis/når den blir en realitet, og vil ikke være en rasistisk ytring. Kunstnerens intensjon er ikke den samme som versjonen fra 1914. I dette tilfellet er - slik jeg har forstått det - hensikten todelt; Det ene er et slags pågående "kunstverk", hvor debatten omkring prosjektet er/blir selve kunstverket. Det andre er bruk av et anakronistisk grep for å sette opp et perspektiv som viser hvor forandret det norske samfunnet presumptivt er i løpet av hundre år.

Gatekunstnere er en svært avantgardistisk gjeng med kunstnere som kan gå svært langt. Det drøyeste eksemplet jeg kjenner til er russeren som bokstavelig talt spikret sine egne testikler fast til Den Røde Plass: http://www.theguardian.com/world/2013/nov/11/artist-nails-testicles-red-square-pyotr-pavlensky
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #10 på: 04. april 2014, 14:29:20 »
§ 185. Hatefulle ytringer

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

a)   hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b)   religion eller livssyn,
c)   homofile orientering, eller
d)   nedsatte funksjonsevne.

Ikke ikr.
0   Endret ved lov 19 juni 2009 nr. 74.

Hvorfor er ikke alle black metal-musikere i fengsel akkurat nå hvis dette er loven?

For å sitere en norsk klassiker:

"Den Norrøne Rase må slakte den andre når blåmenn dunker for tungt på vår dør".

Og det er ganske milde saker sammenlignet med hva man ellers finner i både norsk og utenlandsk black metal.

Red.: Fjernet en feil i formatering av første sitat. Innhentet en kilde og tilføyde URL samt formaterte siste sitat.
« Siste redigering: 04. april 2014, 21:26:35 av Gnisten »
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Inge

• Gjest
« Svar #11 på: 04. april 2014, 17:06:37 »
(...)

Kjell Ingvaldsen
Jeg har skjelden sett et så ærlig forsvar for meningsterror. Du skriver rett ut at noen må skremmes mot å ytre seg fritt. Og dette i et demokrati!

Slik jeg forstår deg er du opptatt av at borgerne skal beskyttes med lov mot uakseptable ytringer. Hvor langt er du villig til å strekke denne grensen for uakseptable ytringer? Forbi individet? Forbi grupper? Er ytringer mot flertallet uakseptable?

Slik jeg ser det er problemet i vestlige demokratiske samfunn at de lett-krenkte har alt for stor makt.

Inge

• Gjest
« Svar #12 på: 04. april 2014, 17:31:42 »
Arman,
Hvorfor skal kunst være avhengig av kunstnerens fortsett?

Jeg tror du er inne på ville veier når du skriver om hensikt. En nazistisk kunstner må kunne ytre seg like fritt som deg.

I gamle dager kunne kunstgruppa GRAS http://no.wikipedia.org/wiki/Gras_(kunstnergruppe) fremme kommunisme uten at det var ment som ironisk avstandstagelse. De var ærlige i sin hyllest til Mao, Pol Pot, Che Guevara. På samme måte bør rasister og nazister kunne uttrykke seg uten å bli avkrevd et høyerestående fortsett.

Frihet er frihet.

Inge

• Gjest
« Svar #13 på: 04. april 2014, 18:05:37 »
Jeg skrev fortsett men mente forsett.

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #14 på: 04. april 2014, 18:06:10 »
Hvorfor er ikke alle black metalmusikere i fengsel akkurat nå hvis dette er loven?

For å sitere en norsk klassiker:
Den Norrøne Rase må Slakte den andre
Nar blåmenn dunker for tungt pa var dør

Og det er ganske milde saker sammenlignet med hva man ellers finner i både norsk og utenlandsk black metal.

Musikere er ikke i fengsel fordi kunst som oftest er beskyttet.

Men hvis du lager en grafisk presentasjon av ovenstående tekstlinjer fra Fenriz (?) og deretter klistrer plakatene opp på t-banen, i parker, på gater og på torg, kanskje du oppsøker antirasistiske demonstrasjoner for å vise fram plakatene dine, kanskje du tegner inn politikere og kjente offentlige innvandrere som representanter for "blåmenn"; så beveger du deg inn i den gatekunstneriske gråsonen som Dan Park befinner seg i. Og da utfordrer du ytringsfriheten på en annen måte enn gjennom tekster på et musikkalbum.