Skrevet av Emne: Gatekunstneren Dan Park arrestert i Sverige  (Lest 36544 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
Sv: Gatekunstneren Dan Park arrestert i Sverige
« Svar #15 på: 04. april 2014, 20:35:38 »
Tillegg: da er Dan Park dømt

Konstnär döms för hets mot romer. ”Zigenarbrott är något gott”. Den texten hade gatukonstnären Dan Park, 45, på ett plakat som han höll upp i samband med en demonstration där ett flertal romer deltog. På fredagen dömdes han till fängelse.[...]

För två fall av hets mot folkgrupp och ett fall av förtal döms Dan Park till fängelse i tre månader. Han ska också betala 10.000 kronor i skadestånd till två målsäganden.

Det är inte första gången som Dan Park döms för hets mot folkgrupp och förtal. Förra gången det skedde var i september 2012, i hovrätten över Skåne och Blekinge.

Dan Parks offentlige försvarare, Teodor Bodin Löfgren, säger till DN att domen kommer att överklagas.

– Vi delar inte tingsrättens bedömning. Dan Park menar att han inte uttryckt missaktning mot någon särskild grupp. Och även om det skulle vara så så bör det betraktas som ett uttryck för konstnärlig verksamhet och omfattas av yttrandefriheten, säger han.

Utlogget kingvald

« Svar #16 på: 05. april 2014, 07:55:08 »
For å klargjøre litt hva jeg mener, så vil jeg påpeke at jeg ikke sier at Dan Park ville blitt dømt for disse handlingene i Norge, men at handlingene måtte vurderes opp i mot de relevante paragrafer. Behemoth har et viktig punkt i denne setningen:
… så beveger du deg inn i den gatekunstneriske gråsonen som Dan Park befinner seg i. …

Det kan sies at Dan Park beveger seg i en gråsone, i grenseområdet mellom akseptabel kunst, og uakseptabel hets, skremsel og skadeverk. Jeg har tillit til at det svenske rettsvesen gjorde en grundig vurdering av om hans handlinger er akseptabel, dog ubehagelig, kunst, eller om den er over grensen inn i det ulovlige før de avsa dommen. Og tilsvarende i eventuell ankebehandling.

Jeg har i tidligere innlegg satt mitt standpunkt litt på spissen. Selvsagt er ikke formålet med de aktuelle lovbestemmelser å skremme personer fra å ytre seg. Men formålet er å få de til å tenke seg om. Hvis jeg ytrer dette, er det en krenkelse av andre og derfor ulovlig, eller er det en lovlig bruk av min egen ytringsfrihet? Formålet er å skremme fra å krenke kun for å krenke!

Kunstnere vil ofte oppleve en veldig stor aksept for handlinger og ytringer som det ellers ville blitt reagert mot. Her i tråden er det henvist til flere eksempler. Men å kalle seg kunstner skal ikke være et frikort til å drive med propaganda som ellers ville være ulovlig. Og det kan virke som om retten kom til at i denne saken forsøker Dan Park å missbruke sin kunstnerstatus som dekke for handlinger som har et lovstridig formål.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #17 på: 05. april 2014, 13:06:52 »
Men formålet er å få de til å tenke seg om. Hvis jeg ytrer dette, er det en krenkelse av andre og derfor ulovlig, eller er det en lovlig bruk av min egen ytringsfrihet? Formålet er å skremme fra å krenke kun for å krenke!

Nå kjenner jeg lite til Dan Park, men jeg har fått inntrykk av at han først og fremst er ute etter å ramme det politisk korrekte systemet, og ikke folkegrupper spesielt.

Problemet er jo at det er nesten umulig å kritisere noe som helst uten at en eller annen "svak" gruppe kan påberope seg krenkelse i en eller annen form, og trusselen om å bli tiltalt og kanskje dømt til å betale klekkelige beløp til de som" føler" seg krenket vil fungere som en effektiv munnkurv på mange.

Og da bør man jo spørre seg om det virkelig er sånn vi vil ha det?

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #18 på: 05. april 2014, 13:38:07 »
Arman,
Hvorfor skal kunst være avhengig av kunstnerens fortsett?

Jeg tror du er inne på ville veier når du skriver om hensikt. En nazistisk kunstner må kunne ytre seg like fritt som deg.
I og for seg - ja, absolutt. Men kunsten til en nazistisk kunstner vil - med overveiende sannsynlighet - være "diskriminerende eller hatefull", og dermed bryte med loven. Dét var mitt hele poeng - at loven sier at ytrerens hensikt med ytringen skal vurderes når man skal se på om den er ulovlig eller ikke. Det syns jeg for så vidt er et sunt juridisk prinsipp, men ser at det ikke uten videre er uproblematisk.

De ligger forøvrig et juridisk og moralsk dilemma i å tillate nazistiske (og rasistiske) ytringer, og å verne dem med grunnlag i prinsippet om at ytringsfrihet må finne sted: Nazismen har som en del av sitt formål å begrense ytringsfriheten. Jeg lander på et kinkig sted i forhold til dette; Mennesker/bevegelser/grupper som (blant mye annet) kjemper mot demokratiske prinsipper kan ikke uten videre nyttegjøre seg disse på samme måte. Hvis nazisten vil begrense ytringsfriheten kan han ikke benytte seg av en ubegrenset ytringsfrihet for å fremme en begrenset ytringsfrihet.

Men jeg erkjenner at dette er problematisk, først og fremst for nazisten selv - ikke så mye for meg. Jeg foretrekker å omgå det ved å vise hvor uhyrlig nazismen er ved å imøtegå ytringer fra den kanten med saklig og faktabasert kunnskap.

Til en viss grad gjelder det samme kommunisme, ettersom dette er en ideologi som promoterer en totalitær samfunnsordning som skal iverksettes gjennom vold. Men den er ikke "diskriminerende og hatefull" på samme måte som nazismen, dermed har jeg ikke det samme moralske dilemmaet med å akseptere kommunistiske ytringer som jeg har re. nazismen.

Inge og kingvald diskuterer om demokratiet kan ha som prinsipp å skremme noen fra gjøre en handling? Ja. Det kan man - når det vurderes om hvorvidt en lov kan ha en "avskrekkende virkning", så er det nettopp lovens evne til å skremme noen fra å begå en handling. Enhver som gambler med å snike på trikken vet at i dette tilfellet er konsekvensene ikke skremmende nok i forhold til gevinsten. Hvorvidt "skremmetaktikken" fungerer er en annen sak.

Jeg er enig med Dupree i innlegget over om at målet for Dan Parks ytring ikke er romfolk/sigøynere*. Jeg tror imidlertid ikke at det nødvendigvis er det politisk korrekte systemet som er målet. Park er en type kunstner som er viktig i samfunnet, fordi de provoserer oss på moralske og juridiske gråsoner.

*: Litt usikker på proper omtale av denne folkegruppen, og det blir jo en grei metaillustrasjon på hva denne tråden omhandler - krenker jeg romfolk hvis jeg omtaler dem som sigøynere?
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget kingvald

« Svar #19 på: 06. april 2014, 09:03:13 »
En liten kommentar til Armans avsluttende *-punkt: Noen sigøynere føler seg krenket av bli omtalt som sådan. Men hvis det er klart at hensikten med ordvalget ikke er å krenke, men å få fram et poeng, så er min mening at det klart er lovlig, og korrekt.

Dog kan det til tider være vanskelig å finne hvor grensen går. Når er det relevant å bruke sigøyner, når er det relevant å bruke rom-folk, og når er det strengt tatt helt irrelevant, og dermed krenkende, å i det hele tatt henvise til etnisitet?

Her i Skedsmo, nede i vår noget stormannsgale lille by Lillestrøm, så finnes det nogle tiggere. Jeg har sterke grunner til å anta at disse etnisk sett tilhører en folkegruppe som vanligvis klassifiseres som "rom". Men hvilken relevans har det? De oppholder seg så vidt jeg er kjent med lovlig i Norge, og, igjen så vidt jeg vet, livnærer seg her i Riket på lovlig vis med den lovlige inntektsbringende virksomheten tigging. Hvorfor skulle deres etnisitet være så veldig viktig? Det er da ikke vanlig å se seg nødt til å snakke om "same-tannlegen" hvis en tannlege tilfeldigvis tilhører den etniske gruppen? Eller å være nødt til å presisere at den lokale legen er "tamil-lege" og ikke f.eks. "pakistaner-lege"? Lege er lege, tannlege tannlege, da bør vel tigger være tigger?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #20 på: 06. april 2014, 11:02:09 »
Her i Skedsmo, nede i vår noget stormannsgale lille by Lillestrøm, så finnes det nogle tiggere. Jeg har sterke grunner til å anta at disse etnisk sett tilhører en folkegruppe som vanligvis klassifiseres som "rom". Men hvilken relevans har det? De oppholder seg så vidt jeg er kjent med lovlig i Norge, og, igjen så vidt jeg vet, livnærer seg her i Riket på lovlig vis med den lovlige inntektsbringende virksomheten tigging. Hvorfor skulle deres etnisitet være så veldig viktig? Det er da ikke vanlig å se seg nødt til å snakke om "same-tannlegen" hvis en tannlege tilfeldigvis tilhører den etniske gruppen? Eller å være nødt til å presisere at den lokale legen er "tamil-lege" og ikke f.eks. "pakistaner-lege"? Lege er lege, tannlege tannlege, da bør vel tigger være tigger?

Det er relevant fordi du ikke kan dekonstruere den komplekse problematikken knyttet til fattigdom, tigging, kriminalitet og permanent utenforskap som utgjør realiteten i store deler av sigøynerkulturen over hele Europa gjennom å sammenlikne med samer, tamiler og pakistanere som tilfeldigvis også jobber som leger.

Apropos diskusjonen om hva vi skal kalle sigøynere: http://radikalportal.no/2013/02/09/sigoynere-roma-gypsies-sinti-manoush-romanichal-kale-men-ikke-romfolk/

Utlogget kingvald

« Svar #21 på: 07. april 2014, 05:37:43 »
Når du skal diskutere nevnte komplekse problematikk, DA kan det være relevant, Behemoth. Men når formålet kun er å diskutere "tiggerproblemet" i Lillestrøm er det heller et eksempel på nettopp utenforskapet. For de fleste som bruker etnisk betegnelse på angjeldende tiggere anser problemet å være nettopp denne etniske tilknytningen. For argumentasjonen er aldri på hvor påtrengende de tigger, den går nesten alltid på at tiggerne eeeeeegentlig er her med kriminell hensikt: "De er jo rom-tiggere vett'u, de tigger jo bare som skalkeskjul for all mulig kriminalitet, vett'u."

Til og med vårt lokale politi har slengt seg på den, når de kommer i kontakt med kriminelle av samme etnisitet, så framstilles disse som grusomme "rom-tiggere", selv om de fleste av Lillestrøms tiggere har faste plasser, hvor de sitter stort sett hele dagene. Hvis det var disse, Lillestrøm-tiggerne, som var de omtalte kriminelle, så synes jeg det er rart at de får sitte der i fred dag ut og dag inn, på sine faste plasser. Og i og med at det i Lillestrøm er registreringsplikt for tigging, så antar jeg at de på lovlig vis har registrert seg. For en tid tilbake var det nemlig en ny gruppe tiggere, som opptrådde litt med aggressivt. Da ble det gjennomført en rassia, og disse ble bortvist fordi de ikke var registrert. Men, som sagt, det som diskuteres er ikke at de finnes problematisk med at det sitter noen kvinnfolk og mannfolk rundt i gatene med krus. Problemet som diskuteres er at de er rom-tiggere, og dermed helt sikkert medlemmer av grusomme, mafialignende, kriminelle nettverk.

Altså er bruken av ordet "rom" i stedet for "sigøyner" her verdiløs, da det, akkurat som den lenkede artikkelen viser, ikke hjelper med et "politisk korrekt" ord, når formålet uansett er å stigmatisere. Å markere utenforskapet: "De er ikke skikkelig folk som oss, men undermennesker!"

Og for da å trekke en parallell tilbake til "kunstneren" tråden ble startet om: Han burde ha masse materiale å jobbe med for å rette søkelyset mot tvilsomme utslag av "politisk korrekthet" uten å bevege seg så langt inn i bruken av nazi-henvisningene, og nazi-inspirerte lokalitetsvalg. I beste fall bør Dan Park få noen tips, f.eks. med straffeforfølgelse, om at hans valgte lokaliteter og form gir nazi-assosiasjoner som overskygger budskapet. I verste fall er det nettopp nazismen som er budskapet.

Kjell Ingvaldsen

Inge

• Gjest
« Svar #22 på: 07. april 2014, 12:15:56 »
Dommen mot Dan Park er visst nok anket og skal behandles på nytt i dag, hvis jeg forstår dette riktig.

Det ble stor oppstand i media da Pussy Riot ble fengslet i Russland. Men det er helt stille om Dan Park. Han passer kanskje ikke inn i godt/ondt-aksen til de politisk korrekte?

Utlogget kingvald

« Svar #23 på: 07. april 2014, 12:43:28 »
Tja, det er en liten forskjell på å dømmes for kunst som består av "Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen", og for rasistisk og fryktfremkallende "kunst".

Kjell Ingvaldsen

Inge

• Gjest
« Svar #24 på: 07. april 2014, 12:57:02 »
Tja, det er en liten forskjell på å dømmes for kunst som består av "Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen", og for rasistisk og fryktfremkallende "kunst".

Kjell Ingvaldsen
Jeg er nysgjerrig på hva du mener denne forskjellen består i, når det kommer til kunst.

Utlogget kingvald

« Svar #25 på: 07. april 2014, 13:49:14 »
Pussy Riot fremførte en punkerbønn om at Jomfru Maria måtte frelse dem fra Putin. Altså en form for kritikk av statsoverhodet i Russland, en "Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen".

Dan Park hentyder ovenfor vanlige sivile fra minoriteter til en politisk ideologi som ønsket disse minoriteter utryddet. Ofte med direkte henvisning til teknologi benyttet av nevnte ideologis representanter når de faktisk forsøkte å gjennomføre slik utryddelse.

Jeg tru'kke Vladimir Vladimirovich ble særlig redd for at Jesu mor ville bønnhøre punkerne.

Jeg tror henvisning til gasskamrene ofte vil oppfattes skremmende av rom, jøder og andre grupper nazistene forsøkte å utrydde.

Er den forskjellen så veldig vanskelig å forstå?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #26 på: 07. april 2014, 14:08:22 »
Når du skal diskutere nevnte komplekse problematikk, DA kan det være relevant, Behemoth. Men når formålet kun er å diskutere "tiggerproblemet" i Lillestrøm er det heller et eksempel på nettopp utenforskapet. For de fleste som bruker etnisk betegnelse på angjeldende tiggere anser problemet å være nettopp denne etniske tilknytningen. For argumentasjonen er aldri på hvor påtrengende de tigger, den går nesten alltid på at tiggerne eeeeeegentlig er her med kriminell hensikt: "De er jo rom-tiggere vett'u, de tigger jo bare som skalkeskjul for all mulig kriminalitet, vett'u." [...]

Du har rett i at det ikke hjelper sigøynerne at ikke-sigøynere bruker politisk korrekte ord. Men det hjelper heller ikke å gjøre sigøyneres etniske tilhørighet til en unevnelighet som ikke skal omtales. Uavhengig hva du mener er relevant eller irrelevant, hvilke ord man burde eller ikke burde bruke, så vil folk fortsette med å bruke etniske betegnelser. 

Du skriver at "tigger-problemet" er knyttet til utenforskap. Men utenforskap er jo en integrert del av sigøynerkulturen.

Forøvrig: de fleste sigøynere jeg kjenner, kan mest presist beskrives som omreisende multikriminelle. Jeg sier ikke at tiggerne på Lillestrøm nødvendigvis har samme "fleksible yrkeserfaring" som de sigøynerne jeg kjenner - jeg sier ikke at alle sigøynere er kriminelle - det jeg sier er at kriminalitet er en inngrodd bestanddel i store deler av sigøynerkulturen, og at antiziganisme og stereotypisering og fordommer mot sigøynere ikke kan ses uavhengig av den konflikten som uunngåelig oppstår mellom storsamfunnet og sigøynerne med tanke på ting som tigging, tyveri og forsøpling.

Og for da å trekke en parallell tilbake til "kunstneren" tråden ble startet om: Han burde ha masse materiale å jobbe med for å rette søkelyset mot tvilsomme utslag av "politisk korrekthet" uten å bevege seg så langt inn i bruken av nazi-henvisningene, og nazi-inspirerte lokalitetsvalg. I beste fall bør Dan Park få noen tips, f.eks. med straffeforfølgelse, om at hans valgte lokaliteter og form gir nazi-assosiasjoner som overskygger budskapet. I verste fall er det nettopp nazismen som er budskapet.

Men hvis målet ditt er å hindre Dan Park fra å utøve sin gatekunst, så vil du ikke stanse ham med straffeforfølgelse, med mindre du sperrer ham inne i fengsel på livsstid. Dan Park har blitt straffeforfulgt og dømt før, uten at det har hindret ham på noen måte. Tvert om: straffeforfølgelsen har gitt ham mer oppmerksomhet og mer gjennomslag enn noen gang.

Her er forøvrig en liten videosnutt om Dan Park:

Dan Park

Dan Park er ingen nazist, med mindre du konstruerer en nærmest parodisk definisjon av nazismen som er så omfattende at den samtidig blir komplett ubrukelig. Men selv om han hadde vært nazist, så mener jeg at også kunst produsert av nazister bør beskyttes av den vide ytringsfriheten vi har tradisjon for å verne den kunstneriske friheten med - selv om kunsten kan hende er både anstøtelig, tabuoverskridende, provokativ og krenkende.

Selvsagt kan Dan Park få fram poengene sine på en mindre provokativ måte. På samme vis som han heller ikke behøvde å henge opp en masse grafiske holocaustplakater for å kritisere den industrielle kjøttproduksjonen, eller plakater om at vi heller burde spise psykisk utviklingshemmede fordi de er dummere enn griser.

Men å sensurere kunst eller straffeforfølge kunstnere fordi kunsten provoserer eller kan oppfattes som krenkende, er en praksis som undergraver kunstens frihet, og som dermed undergraver et av fundamentene for den intellektuelle kreativiteten som representerer noe av det beste (og noen ganger det verste!) av den vestlige kulturen. Jeg synes samtidig at gatekunst er en gråsone, for den er påtrengende på en annen måte enn kunsten du må oppsøke i gallerier for å se - men gatekunst har vært en levende kunstnerisk urban tradisjon i årtier, og det å bekjempe den med straffeforfølgelse er etter min mening et gedigent kulturelt selvskudd.

Dupree

• Gjest
« Svar #27 på: 07. april 2014, 16:12:42 »

Men det er da ingen god grunn til at media skal holde helt tyst? Skal ikke media være politisk nøytrale?

Saken mot Dan Park burde faktisk være interessant nok til at norske media slo det opp. Det handler om en ganske kjent og kontroversiell kunstner i vårt naboland.

Utlogget LinnD

« Svar #28 på: 07. april 2014, 18:36:02 »
Personlig synes jeg ikke slike "kunstnere" skal få oppmerksomhet gjennom en rettsak.
Det er så vanlig med slik "kunst" nå at det ikke er provoserende en gang.
F.eks blir Holocaust bagatellisert hele tiden.
Kombinasjonen ekstrem veganisme og rasistiske tendenser er også vanlig på nettet.
Er utrolig mange fanatiske fjortiser der ute som mener Breivik er ingenting i forhold til alle disse forferdelige menneskene som steker laks til middag (det er greit for andre dyr å spise derimot).
Sigøynere og jøder har også måttet tåle så mye hets gjennom historien at en patetisk rasist fra eller til gjør ingen forskjell.
Så mitt forslag er at vi lar dem holde på med mindre de oppfordrer til mord.

Fra et kunstkritisk perspektiv så synes jeg denne formen for "kunst" er den laveste som finnes.
Det er merkelig hvordan så mange kunstnere (og komikere) velger seg lette og uoriginale mål som etniske minoriteter og handicappede.
Å kritisere Putin eller andre statsoverhoder krever i det minste litt mot.
Å le av Holocaust eller psykisk utviklingshemmede bør ikke fremkalle annet enn gjesp og hoderisting.
Det er som bølla i barnehagen som forsøker provosere ved å snakke om tiss og promp.
Slike barn bør ikke straffes, men om de skal ha lov til å spre propaganda på offentlig sted er en annen diskusjon (med intet enkelt svar).

Dupree

• Gjest
« Svar #29 på: 07. april 2014, 19:24:48 »
Man kan vel ikke si at han bagatelliserer Holocaust. Da hadde han neppe kunne bruke det. Det er nettopp fordi kjøttindustrien er så grusom mot dyr at det kan sammenlignes med Holocaust.

Og jeg synes han har et poeng ved å påpeke at griser er mer intelligente enn mange mennesker. Måten han gjorde det på kan vel sies å være litt drøy, men det er nå likevel et faktum at de fleste som nedvurderer dyr gjør det ved å vise til at dyr er mindre intelligente og dermed mindre verdt.

Hvor mange laks og andre levende vesener tror du dyr setter til livs sammenlignet med det 7 milliarder mennesker gjør? En annen ting er jo at dyr ikke så lett kan endre kosthold, nettopp fordi de ikke har vår hjerne og tilpasningsevne. Det gjør dem ikke mindre verdt.

Mennesker kan ikke på den ene siden si at vi er så mye mer intelligente enn dyr og dermed mer verdt, for å i neste øyeblikk bruke dyrs adferd som unnskyldning for vår egen adferd. Som Dawkins sier; You can't have it both ways.

(Jeg har selv opplevd å bli regelrett hudflettet av disse politisk korrekte menneskene bare fordi jeg kom til å nevne at jeg engasjerer meg for dyrevern. Da fikk jeg høre at man burde jammen sørge for at mennesker fikk det bra først og fremst!!! Det står jo virkelig respekt av en sånn uttalelse ...  ::) )

Beklager sidespranget; jeg mener at det er helt feil å forsøke å tie i hjel det man ikke liker. Det har de dessverre forsøkt i Sverige, jeg bodde der noen år og opplevde selv hvor mye som kokte under overflaten blant helt vanlige, ikke-rasistiske mennesker fordi alle opplevde det som om det var forbudt å si noe. Jeg tror det nettopp kan være en slik framgangsmåte som skaper Breiviker.

En annen gang kan jeg fortelle om mine erfaringer med sigøynere. Noen av dem, i hvert fall.