2

Skrevet av Emne: Gatekunstneren Dan Park arrestert i Sverige  (Lest 35935 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Sv: Gatekunstneren Dan Park arrestert i Sverige
« Svar #195 på: 03. juni 2015, 05:33:59 »
Da er det altså rettskraftig at Dan Parks såkalte "kunst" er rasistisk hets!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #196 på: 04. juni 2015, 22:16:22 »
Rettskraftig ja, men nå er heldigvis ikke rettsvesenet hverken i Sverige eller andre land gode instanser til å evaluere kunst. På generelt og prinsipielt grunnlag er jeg personlig av den oppfatning at det Dan Park har stått for ikke er noe som kan kalles kriminelt. Ytringer bør aldri underlegges pådømming i stil med handlinger.

Når dét er sagt; Dan Park er en klønete tufs som antageligvis hadde oppnådd mer gjennom saklig debatt framfor usaklig provokasjon, men selv klønete tufser har rett på vern om sin ytringsfrihet.
« Siste redigering: 04. juni 2015, 22:31:34 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget kingvald

« Svar #197 på: 04. juni 2015, 22:37:22 »
Vi er nok uenige om hvor grensen for ytringsfrihet bør gå, men en ting er vi i alle fall enige om:
Når dét er sagt; Dan Park er en klønete tufs som antageligvis hadde oppnådd mer gjennom saklig debatt framfor usaklig provokasjon,

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #198 på: 04. juni 2015, 23:30:54 »
Men Dan Park hadde neppe skrevet seg inn i europeisk kunsthistorie som en som ble fengslet og fikk sine verk destruert av staten, hvis han hadde nøyd seg med saklig debatt.

Utlogget Anomaly

« Svar #199 på: 29. juni 2015, 20:04:19 »
Dan Park polisanmäld

Brott. Den så kallade gatukonstnären Dan Park har polisanmälts för hets mot folkgrupp i samband med Pegidas torgmöte i Malmö. Han ska ha hållit upp en banderoll där islam likställdes med fascism.

– Det stämmer. I kommenderingen här så har polisen upprättat en anmälan om hets mot folkgrupp, säger Ewa-Gun Westford, polisens pressinformatör.

Generelle forbehold
WIKIPEDIA GIR INGEN GARANTI FOR PÅLITELIGHETEN AV INNHOLDET

http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Generelle_forbehold

Utlogget Anomaly

« Svar #200 på: 29. juni 2015, 20:24:52 »

Christopher Hitchens - Hitchslap for Islam
Generelle forbehold
WIKIPEDIA GIR INGEN GARANTI FOR PÅLITELIGHETEN AV INNHOLDET

http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Generelle_forbehold

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #201 på: 01. juli 2015, 21:18:28 »
Jeg tror jeg skjønner poenget ditt, Anomaly, men med adminhatten på hodet må jeg likevel be deg utdype.

Hvis poenget ditt er at Hitchens og Park sier de samme tingene, så kan jeg være enig med deg i det. Forskjellen er at Hitchens gjør det fra en talerstol mens Dan Park gjør det gjennom gatekunst*. Dette er én viktig forskjell - en annen er løpebanen til de to; Mens Hitchens har bygd opp sin plattform gjennom saksorientert og direkte tale, har Park valgt en kunstnerisk innfallsvinkel. De står mao. på to svært ulike plattformer, som også innebærer svært ulik mottagelse. En tredje forskjell er at Hitchens har et internasjonalt engelsktalende publikum, Dan Park har et svensk publikum.

Alt i alt kan de dermed framføre i og for seg samme budskap, men ende som henholdsvis rettsforfulgt og mer eller mindre politisk korrekt.

Bottom line er som før for meg; Det er teit å tiltale Dan Park og Dan Park er teit.

*: ordet brukt i sin aller videste forstand.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget frenchisbacan

« Svar #202 på: 11. januar 2016, 19:59:33 »
Eg trur stemningsbølga i Sverige på 2000-talet snudde med dagens avsløringar. Når politiet dei siste par åra bevisst har unnlatt å ta tak i overgrepssaker, i frykt for å fôre Sverigedemokratane si sak (sitat St. polischef), trur eg pendelen omsider snur i Sverige.

Utlogget frenchisbacan

« Svar #203 på: 27. januar 2016, 21:25:43 »
Det ser ut til at politi og rettsvesen i Sverige står overfor andre truslar enn Dan Park i åra som kjem...

"Polisens larm: ”Vi går på knäna nu”.
Polisen klarar inte längre av att göra sitt jobb. En starkt bidragande orsak: De kriminella unga männen vid och runt Stockholms central som upptar stora resurser från en redan ansträngd kår.

Frågan är minerad mark inom polisen, men problemet med de unga marockanska männen som håller till i centrala Stockholm är inte obekant ..."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/polisens-larm-vi-gar-pa-knana-nu

Utlogget kingvald

« Svar #204 på: 28. januar 2016, 02:16:11 »
Jeg sliter "litt" med å se relevansen i denne tråden for de to siste innleggene.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget frenchisbacan

« Svar #205 på: 29. januar 2016, 16:36:48 »
Relevansen er den å vise at det offentlege ordskiftet i Sverige har endra seg, og dette er steg i retning av større aksept for offentlege ytringar som bryt med den einsretta innvandringsdebatten som nok også påverka sakene til Dan Park. Sjansen for at det svenske systemet set i gong nye forfølgelsar av innvandringskritiske utsegner og uttrykk, har soleis iløpet av berre kort tid vorte dramatisk mykje mindre. Leve rettsstaten! Den er skjør, men truleg under friskmelding i Sverige.

Utlogget kingvald

« Svar #206 på: 29. januar 2016, 18:33:57 »
frenchisbacan, jeg ser kun en svak relevans for momenter du nevner i ditt siste innlegg, slik du forklarer det. Problemet er bare at selv med den forklaringen ser jeg fortsatt ikke selv denne svært begrensede relevansen for dine to foregående innlegg.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget frenchisbacan

« Svar #207 på: 29. januar 2016, 21:54:53 »
OK, lat administratorane gripe inn! Er det ikkje det som kjenneteiknar Skepsisforumet, og har bidrege til at dette har vorte eit ganske daudt forum for spesielt interesserte og kranglevorne? ;)