Skrevet av Emne: Gatekunstneren Dan Park arrestert i Sverige  (Lest 35944 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Sv: Gatekunstneren Dan Park arrestert i Sverige
« Svar #30 på: 08. april 2014, 06:34:18 »
Jeg tror denne parentesen fra LinnD er et veldig viktig punkt om denne problemstillingen:
(med intet enkelt svar).

Og når det gjelder "politisk korrekthet", så er det vel grunn til å lure på om Sverige kanskje har dratt den litt vel langt.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget LinnD

« Svar #31 på: 08. april 2014, 06:51:57 »
Tror aldri vi kommer til å bli helt enige Dupree, men det er greit. :)
Du bør sikker svare meg på pm hvis vi skal fortsette diskusjonene.

Mitt problem er alle de som mener at det er absolutt ingen forskjell på å tråkke på en maur og sprenge en skole i luften. Ikke så mye fordi jeg tror mennesker har en større innebygd verdi en maur (jeg tror jo ikke på guder tross alt så ingenting har mer verdi enn annet sånn sett), men fordi konsekvensene av en slik tankegang blir at folk som Breivik må få mindre straff eller majoriteten av mennesker må sitte i fengsel resten av livet.
Noen av disse har også en skremmende menneskeforsakt og sier rett ut at de gjerne vil drepe en haug med barn. Der tror jeg vi har en ny breivik.

Hvis dyr skal beskyttes på akkurat samme måte av samfunnet må vi også beskytte dem fra andre dyr.
En elg har ikke mer lyst til å bli drept av en ulv enn av et menneske.
Så hvis det ikke skal være noen forskjell må dyr få de samme rettigheter som mennesker og det innebærer de samme pliktene (altså må de få en dom hvis de dreper andre).
Jeg tror de flest dyr bryr seg mer om sine nærmeste enn de gjør andre arter. Hvorfor mennesker skal være så spesielle at vi må bry oss mer om andre dyr enn våre egne familier skjønner jeg ikke.

Forresten har jeg jobbet med griser og jeg har vært mye borti psykisk utviklingshemmede og jeg kan trygt si at fra mitt standpunkt er utviklingshemmede mye mer intelligente. Men det er bare en anekdote selvsagt. Det bare irriterer meg at disse kunstnerene er så feige at de velger rakke ned på diverse minoriteter.

Beklager avsporing igjen. Alt i alt så bør folk få si det de vil uansett hvor idiotisk det er. Alt bortsett fra trusler og sjikane bør være lov. Men det er ikke fritt frem for å gjøre slikt overalt.
Jeg ville ikke latt noen henge opp et et nazisymbol rett utenfor huset selv om det er en offentlig vei der.

Dupree

• Gjest
« Svar #32 på: 08. april 2014, 07:27:25 »
Ja, det er greit å være uenige bare man kan være det på en noenlunde sivilisert måte. Og det er jo vi, tror jeg.

Folk som Dan Park setter naturligvis ting veldig på spissen for å få fram budskapet. Det mener jeg er nyttig, selv om noen kan føle seg støtt av og til.

Samfunnet kan selvsagt ikke straffe dyr for det de gjør, like lite som samfunnet straffer psykisk utviklingshemmede. Det kan da heller ikke være nødvendig å innlemme alle i noe samfunn? Samfunnet er bare en konstruksjon vi mennesker har skapt for mennesker.

Det kan være at noen av problemene til grupper som sigøynere skyldes nettopp dette at det ikke lenger er plass til noen som er litt utenfor det etablerte samfunnet. Tidligere ble de betraktet mer som en eksotisk og litt spennende gruppe mennesker som levde frie liv. Nå faller de bare utenfor.

Ja, dyr bryr seg om sine familier (slekt), men ikke så veldig mye om andre medlemmer av arten. På den måten er nok vi også genetisk disponert for å like bedre de som er lik oss selv. Men siden vi nå er i ferd med å forandre på dette i forhold til andre av menneskearten kan det kanskje være naturlig å utvide området til å omfatte også andre arter?

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #33 på: 08. april 2014, 12:01:31 »
Tja, det er en liten forskjell på å dømmes for kunst som består av "Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen", og for rasistisk og fryktfremkallende "kunst".

Men medlemmene fra Pussy Riot (deriblant tidligere deltagere i det kontroversielle kunstnerkollektivet Voina) ble ikke dømt for å ytre seg kritisk om myndighetene. De ble dømt for hooliganisme motivert av hat mot religiøse. I etterkant har Russlands lover om anti-ekstremisme også blitt brukt for å begrense tilgangen til media og videoer produsert av Pussy Riot, utfra en argumentasjon om at Pussy Riots blasfemi og "oppfordring til hat mot religiøse" er en form for ekstremisme på lik linje med nazisme.

Nå kan man si at etniske minoriteters følelse av å bli krenket er mer alvorlig enn ortodokse kristnes følelse av å bli krenket. Det kan også være lettere å sympatisere med kunst som har en venstreradikal politisk brodd mot maktmisbruk og samrøre mellom stat og kirke i Putins Russland, enn å sympatisere med kunst som tar i bruk ekstreme og støtende virkemidler som brodd mot det svenske debattklimaet. På samme måte som de fleste ytringsfrihetsforkjempere synes det er gjevere å kjempe for fengslede dissidenter i Iran eller å forsvare karikaturer av Muhammed og retten til fri religionskritikk enn det er å forsvare for eksempel nazister som fengsles for sine meninger i europeiske land under lover om holocaustfornektelse.

Men om lover som skal beskytte mot hets og hatefulle ytringer ofte begrunnes med gode hensikter, så er de ikke uproblematiske når det kommer til ytringsfrihet, kritikk, kunst og fri diskusjon.

Fra et kunstkritisk perspektiv så synes jeg denne formen for "kunst" er den laveste som finnes.

Tja. Det er ofte en slags tvetydig metakritikk hos Dan Park som går dypere enn provokasjon for provokasjonens skyld. Denne plakaten var for eksempel en slags kommentar til den siterte saken under og debatten den utløste:

”Slavauktion” på studentfest

Tre personer sminkade sig svarta i ansiktet och såldes som slavar. Det var en del av underhållningen vid en sittning på Hallands och Helsingkronas Nation i Lund i lördags. Händelsen är nu polisanmäld av Afrosvenskarnas riksförbund för hets mot folkgrupp.
– Det är fruktansvärt och känns oerhört kränkande, säger Jallow Momodou från Afrosvenskarnas riksförbund.

Med tvetydig mener jeg at plakaten kan tolkes på flere måter, og at selv om den kan oppleves som støtende så kan den ikke reduseres til simpel rasistisk hets uten at man ser bort fra konteksten.

(Selv har jeg som oftest lite til overs for denne typen kommentarkunst, uavhengig hvilken politisk brodd den har eller ikke har. Men ytringsfriheten er heldigvis romsligere enn mine personlige preferanser.)

Utlogget LinnD

« Svar #34 på: 08. april 2014, 16:52:16 »
Ser at den plakaten der kan være tvetydig ja Behemoth.
Jeg har sett noen komikere som på snedig vis gjør narr av de som ler av vitsene deres.
Jeg vil si at Sacha Cohen er en "kunstner" som på veldig spesielt vis snur vitsene rundt og gjør dem om til speil som folk ser seg selv i.
Jeg er bare litt lei av det jeg ser på som "low brow" humor og kunst hvor man velger seg ut grupper det er "enkelt" å angripe.
Hvis man gjør narr av en nazist risikerer man å bli banket opp. Gjør man narr av en multihandicappet derimot, risikerer man lite.
-----------------------------------------
Dupree: Jeg synes også vi er uenige på en sivilisert måte. Selv om jeg bruker sterke ord er jeg helt rolig når jeg skriver så jeg la til en smiley for at det ikke skal virke som om jeg er aggressiv.
Jeg vil bare legge til at psykisk utviklingshemmede og psykisk syke blir straffet for det de gjør gjennom tvungen behandling.
Det er i så fall dette vi må gjøre med alle rovdyr hvis vi skal gi byttedyrene deres samme beskyttelse som mennesker.
Mennesker har potensiale til å følge diverse plikter, derfor har vi de rettighetene vi har.
Retten til å ikke bli drept kommer med en plikt til å la andre leve.

Og selv om vi har utvidet synet vårt litt som du nevner så kommer vi nok alltid til å bry oss om våre nærmest først. Det er få som er villige til å la sitt eget barn sulte for å redde et barn i et annet land.
På samme måte er en person i nabolaget litt mer "verdt" for mange enn en fremmed somalier.
Og igjen så vil mange av oss redde et menneske i nød før vi redder rådyret ved siden av ham (med mindre det er en kjent massemorder selvsagt).

For å avslutte den delen av diskusjonen så vil jeg uansett si at sammenlikningen med Holocaust er malplassert. Jeg har vært med på slakting, og selv om jeg ikke har direkte erfaring fra andre verdenskrig å sammenlikne med så har jeg lest en del om det.
Jeg kan si med 100% sikkerhet at jeg heller ville vært en gris hos Gilde enn en jøde, sigøyner el i Birkenau. En rask død etter bedøvelse er bedre enn å måtte lempe likene til dine kjære mens du venter på at du selv skal dø. Jeg har møtt flere som har vært i konsentrasjonsleirene og jeg synes sammnelikningen er upassende (men han bør fortsatt få lov til å si det selvsagt).

Beklager mye tekst og dårlig norsk. Det har vært en lang dag. :)

Dupree

• Gjest
« Svar #35 på: 08. april 2014, 17:40:39 »
Velvel. Jeg forstår jo at du mener dyr ikke har rett til å leve dersom de ikke blir som mennesker.

Men hvem har bestemt at byttedyr skal beskyttes mot rovdyr? Behandling for rovdyr??? Mener du hele verden skal eller bør innordne seg våre menneskeregler?

Jeg er ikke helt med på hva du egentlig vil fram til her. Skal de dyrene som gjennomgår en "vellykket behandling" få rettigheter (rettigheter og plikter følges gjerne ad) i vårt menneskesamfunn også? Stemmerett? Behandling innen helsevesenet? Hva med alders- og sykehjem?

Det er jo overhodet ikke noe sånt vi har i tankene, vi som kjemper for dyrs rettigheter.

Og ingen har påstått at selve slaktingen er det verste vi gjør mot dyr. Ikke alle kjøttproduserende dyr lever i Norge, og ikke alle har det på langt nær så "bra" som kveg har det her i landet. Mange lever i altfor store bestander og har altfor liten plass, og blir skadet under transport til slakteriet osv.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at behandling er jevngodt med straff. De som blir dømt til tvungen behandling vil nok se det slik, men på den annen side er det mange psykisk syke som ønsker behandling og som ikke får det (eller blir skrevet ut før de føler seg klar for det og sendes ut uten noen oppfølging osv. Men det er jo en annen diskusjon.)

Men takk for diskusjonen uansett.  :)

Inge

• Gjest
« Svar #36 på: 08. april 2014, 19:36:59 »
Oppdatering:
Straffen til Dan Park er økt med en måned, fordi han publiserte bildene han er dømt for på bloggen sin som dokumentasjon.
http://www.document.no/2014/04/dan-park-idomt-yderligere-en-maneds-faengsel/

Utlogget LinnD

« Svar #37 på: 09. april 2014, 07:02:19 »
Jeg tror vi snakker forbi hverandre Dupree.
Jeg snakker om de ekstreme veganerne som faktisk er imot både slakting og jakt (uansett hvor bra deg blir utført) og som mener det er null forskjell på mennesker og andre dyr.
En del av dem har faktisk foreslått at de skal gå under menneskerettighetene (hvilket betyr at de har en rett til ikke å bli drept og en plikt til å ikke drepe andre).
Jeg mener at dyr ikke er mennesker, dermed trenger de ikke våre rettigheter, men de bør ha egne rettigheter som er tilpasset dem. De trenger ikke beskyttes fra å bli drept, men de bør beskyttes fra dårlig dyrehold.

Jeg er sterkt imot f.eks transport til slaktesteder og mener det er best å slakte dem så nærme stedet som mulig. Personlig synes jeg jakt er det beste alternativet, men veganere jeg har vært borti hater jegere også.
Jeg bryr meg om dyr og er dermed imot kjæledyrhold også.

Poenget mitt er bare at noen er så ekstreme at de driver folk vekk fra saken.
På samme måte som at Westboro Baptist group har blitt en parodi på kristne.
Da jeg var ung og naiv tenkte jeg det ville være koselig å diskutere dyr på diverse nettfora siden jeg alltid har vært veldig interessert i å lære om dyr.
Men ingen var interessert i å diskutere annet enn hvor mye de hatet mennesker og hadde lyst til å drepe folk. Det var en så ekstremt stor andel psykisk syke der at jeg ble skremt vekk.
De få som faktisk var glade i dyr uten å hate mennesker ble stilnet.
Derfor har jeg et litt dårlig forhold til spesielt veganere, men det er selvsagt ikke alle som er slik og jeg får inntrykk av at du ikke er slik. Det at du synes noen former for slakt er akseptabel betyr vel at du er langt fra de jeg snakker om.

Vi har en tendens til å avspore tråder vi to. Håper du forstår hva jeg mener nå.

Dupree

• Gjest
« Svar #38 på: 09. april 2014, 08:40:16 »
En del av dem har faktisk foreslått at de skal gå under menneskerettighetene (hvilket betyr at de har en rett til ikke å bli drept og en plikt til å ikke drepe andre)

På meg virker dette som en slags dyremishandling. Dyr følger sine instinkter og hvordan skulle dette la seg gjøre?

Jeg mener at dyr ikke er mennesker, dermed trenger de ikke våre rettigheter, men de bør ha egne rettigheter som er tilpasset dem. De trenger ikke beskyttes fra å bli drept, men de bør beskyttes fra dårlig dyrehold.

Som jeg skulle ha sagt det selv. Og så er jeg sterkt imot overbeskatning som kan føre til fare for utrydding og at hensynet til økonomi alltid skal gå foran de andre artenes rett til et område.

Jeg er sterkt imot f.eks transport til slaktesteder og mener det er best å slakte dem så nærme stedet som mulig. Personlig synes jeg jakt er det beste alternativet, men veganere jeg har vært borti hater jegere også.

Jeg er faktisk enig i dette også. Det var mye bedre for husdyrene å bli slaktet hjemme, og det er synd det ikke går lenger. Og jakt man jo drive med, alternativet er at vi mennesker helt slutter å påvirke naturen, men det er jo utopi. Noen arter tjener så mye på vår tilstedeværelse at de blir altfor mange og resultatet blir sykdommer og at dårlige gener ikke blir luket bort på naturlig måte. Nå har det vel vært en grov overbeskatning av mange arter, men det kan se ut til at dette har blitt bedre regulert i våre dager.

Selv vokste jeg opp med jakt, og vet at de aller fleste jegere er veldig seriøse og gjør det de kan for å unngå at dyr lider unødig.

Jeg har jo to katter. Kanskje du har rett i at det hadde vært best om man ikke hadde kjæledyr, men så lenge de nå engang finnes, må vi ta vare på dem. Jeg synes det er greit med katter og hunder, men er mer i tvil om dyr som holdes innestengt i bur. Og katter er det vel egentlig altfor mange av, de blir dumpet og forlatt og siden de ikke hører hjemme i vår natur lider de. De hører jo egentlig ikke til noen steder, for det finnes ikke slike katter (eller hunder) i naturen som de vi har skapt.

Nei, jeg er ikke noen veganer. Men siden jeg vet hvor mye ressurser kjøttproduksjonen legger beslag på og hvordan dyrene i verste fall blir behandlet, forsøker jeg å spise så lite kjøtt som mulig. Ekstreme standpunkter har jeg ikke så stor tro på i noen forbindelse.

Jeg har faktisk hørt om ekstremister som ikke ville gi katten sin kjøtt, men bare vegetarmat. Og det er i høyeste grad dyremishandling, da katter ikke klarer seg på vegetarisk kost. De er ikke tilpasset det.

Da er vi kanskje ikke så uenige?  :)

Utlogget LinnD

« Svar #39 på: 09. april 2014, 17:11:14 »
Jeg er faktisk veldig enig med det du skriver her. :)
Er bare imot ekstremistene. Jeg er god på å formulere meg når det gjelder faglige ting, men veldig dårlig på å skrive ned mine svevende filosofiske tanker.
Synes det er synd at jeg som faktisk bryr meg om dyr blir sett på som fienden av en del ekstreme aktivister.

Når det gjelder kjæledyrhold er det mest hunder jeg tenker på fordi jeg er imot hvordan de har blitt avlet i hjel. Hjernen til mange hunderaser er fanget i valpestadiet (hvilket er grunnen til at de faktisk gidder å adlyde oss). De hundene som angriper er kanskje de som faktisk er friske sånn sett.
Jeg har hatt noen gnagere selv da jeg var barn og forsøkte å sørge for at de fikk bevege seg fritt så mye som mulig. Fuglehold er jeg totalt imot. Katter er litt på grensen.

Men da er vi jo enige så vi får slutte å avspore denne tråden. :)

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #40 på: 09. april 2014, 21:25:50 »
... og bare for å hjelpe den tilbake på sporet: Jeg tror Sverige er i ferd med å gå på en grundig smell. Det aner meg at Dan Park er mer enn hæppi med måten rettssaken (-farsen?) utvikler seg. Den siste måneden han fikk synes også å være begrunnet i at han har brudt vilkårene for en betingen dom han fikk tidligere: http://www.expressen.se/kvallsposten/tva-fangelsedomar--pa-fyra-dagar-for-park/
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Inge

• Gjest
« Svar #41 på: 24. april 2014, 21:50:16 »

Inge

• Gjest
« Svar #42 på: 02. juli 2014, 19:35:52 »
Bildene til Dan Park stilles ut på Galleri Rönnquist & Rönnquist i Malmö fra førstkommende lørdag 05.07. Utstillingen inkluderer bildene han er dømt til fengsel for.
http://www.galleristen.se/hem.html

Så kan spørsmålet være om politiet vil gripe inn mot kunstutstillingen, men selv ikke i Sverige kan vel slikt skje.

Ankesaken mot Dan Park kommer opp for Hovrätten den 15. september.
http://1.bp.blogspot.com/-9Y2AFXIAiZM/U6Lc9evrNwI/AAAAAAAAN3Q/Ton9yn7JTIs/s1600/Jun19%2302.jpg

Utlogget kingvald

« Svar #43 på: 03. juli 2014, 07:41:13 »
Visning i et galleri er en helt annen setting en kunst ute i det offentlige rom. Derfor vil det måtte vurderes ut i fra disse endrede forutsetninger om de aktuelle verkene også er i strid med loven i den sammenhengen.

Det gir kunstnere mulighet til å bruke forskjellige virkemidler, vise forskjellige problemstillinger, og å komme med ytringer som i andre sammenhenger ville være ulovlige.

Kjell Ingvaldsen

Inge

• Gjest
« Svar #44 på: 03. juli 2014, 23:16:29 »
Visning i et galleri er en helt annen setting en kunst ute i det offentlige rom. Derfor vil det måtte vurderes ut i fra disse endrede forutsetninger om de aktuelle verkene også er i strid med loven i den sammenhengen.

Det gir kunstnere mulighet til å bruke forskjellige virkemidler, vise forskjellige problemstillinger, og å komme med ytringer som i andre sammenhenger ville være ulovlige.

Kjell Ingvaldsen

Det kan virke som om en gjenstand blir "helliggjort" i kunstnerisk forstand, i det den bæres inn gjennom galleridøra. Duchamps "Fountain" er et vanlig eksempel å hente fram. http://en.wikipedia.org/wiki/Fountain_(Duchamp) Dette er en måte for kunstverdenen å definere seg selv som noe annet på, gjerne som noe mer høyverdig, enn det som er utenfor kunstverdenen. Slik lukker kunstverdenen seg inne i seg selv og blir selvoppfyllende og elitistisk. Men selv denne selvgode kunstverdenen har en bredere kunstforståelse enn det du gir uttrykk for, Kjell. Gatekunst aksepteres langt på vei, så ditt skille mellom kunst i det offentlige rom og i galleriene virker altfor søkt og regelbundet.

---

Ellers har "the usual suspects" av antirasister og sosialister varslet demonstrasjon mot utstillingen. http://4.bp.blogspot.com/-4f8XGJqlLvU/U7UlKd2lbFI/AAAAAAAAN8E/HKR8jJSyNko/s1600/propurartad.jpg